Analiza porównawcza sztuki Erica Emmanuela Schmitta „Małe zbrodnie małżeńskie” na podstawie przedstawień teatralnych wystawianych w Teatrze Telewizji oraz Teatrze Bagatela w Krakowie.

master
dc.abstract.enThe following work is an comparative analysis of Eric Emmanuel Schmitt's spectacle ‘Partners in crime', which is shown at Bagatela Theatre in Cracow as well as in 'Television Theatre'.Television's version director is Krystyna Janda who also plays Lisa, her partner is Jan Frycz who plays Gilles. A director of the spectacle in Bagatela Theater is Ewa Marcinkówna. Main roles are played by Paulina Napora as Lisa and Marcel Wiercichowski as Gilles. The main aim of this work was analysis of directors’ work who make the same play but use different forms. Where do they put accents? What perspective do they use? Theatre scene and film block are connected with choosing different music, actors, scenic movement, special effects and all technical details – does it make the same effect in both situations? Another interesting piece is a relation between actors and spectator. In the theatre this specific contact – “now and here” – refers to space scene – actor – spectator. It is impossible to make the same contact with public through the television screen. Making researches and looking for the materials has taught me a lot. I had better understood entire process of making a spectacle and I could see production details which turns literature into the theatre play.pl
dc.abstract.otherNiniejsza praca to analiza porównawcza sztuki Erica Emmanuela Schmitta „Małe zbrodnie małżeńskie”, która odgrywana jest na deskach Teatru Bagatela w Krakowie, z tą wystawioną w Teatrze Telewizji. W Teatrze Telewizji reżyserem jest Krystyna Janda, która równocześnie wciela się w postać Lisy, a partneruje jej Jan Frycz (Gilles). Natomiast reżyserem sztuki Teatru Bagatela jest Ewa Marcinkówna, a występujący w niej aktorzy, którzy wcielają się w postaci Lisy i Gillesa, to Paulina Napora i Marcel Wiercichowski. Głównym celem pracy było uchwycenie i przeanalizowanie dwóch perspektyw, które pozwalają reżyserom położyć akcent na odmiennych formach. Wybór przestrzeni, ruchu scenicznego, rekwizytów, doboru muzyki lub ilości postaci wcielających się w poszczególnych (indywidualnych lub zbiorowych) bohaterów, efektów specjalnych oraz technik przekazu zależny jest od możliwości, które niesie ze sobą scena teatralna lub obszar filmowy. Dodatkowym punktem jest relacja w jaką wchodzi aktor z widzem. Ten specyficzny kontakt wydarza się „tu i teraz” i ograniczony jest do przestrzeni: aktor – scena – odbiorca. Natomiast poprzez spektakl filmowy nie można nawiązać porozumienia z publicznością. Praca badawcza oraz poszukiwanie materiałów pozwoliło mi pełniej zrozumieć mechanizmy odgrywanych i prezentowanych sztuk, wejść w schemat postępowania i zaangażowania aktora oraz popatrzeć na dzieło teatralno-filmowe przez pryzmat pracy ludzi, technik montażu, doboru odpowiednich scen i elementów, wyboru muzyki i rekwizytów, które dopiero jako całość pozawalają oceniać dany – nam, widzom – materiał, który z dzieła literackiego, staje się korespondencją sztuk.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorDębowski, Marek - 127723 pl
dc.contributor.authorFilipowicz, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerDębowski, Marek - 127723 pl
dc.contributor.reviewerJarząbek-Wasyl, Dorotapl
dc.date.accessioned2020-07-20T20:36:32Z
dc.date.available2020-07-20T20:36:32Z
dc.date.submitted2011-10-27pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-61874-70214pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175417
dc.subject.en"Partners in crime" Eric Emmanuele Schmitt, Television Theater, Bagatela Theater in Cracow.pl
dc.subject.other"Małe zbrodnie małżeńskie" Erica- Emmanuela Schmitta, Teatr Bagatela w Krakowie, Teatr Telewizji,pl
dc.titleAnaliza porównawcza sztuki Erica Emmanuela Schmitta „Małe zbrodnie małżeńskie” na podstawie przedstawień teatralnych wystawianych w Teatrze Telewizji oraz Teatrze Bagatela w Krakowie.pl
dc.title.alternativeCamparable analysis of Eric Emmanuele Schmitt's play "Partners in crime' based on theater spectacles in Television Theater and Bagatela Theater in Cracow.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following work is an comparative analysis of Eric Emmanuel Schmitt's spectacle ‘Partners in crime', which is shown at Bagatela Theatre in Cracow as well as in 'Television Theatre'.Television's version director is Krystyna Janda who also plays Lisa, her partner is Jan Frycz who plays Gilles. A director of the spectacle in Bagatela Theater is Ewa Marcinkówna. Main roles are played by Paulina Napora as Lisa and Marcel Wiercichowski as Gilles. The main aim of this work was analysis of directors’ work who make the same play but use different forms. Where do they put accents? What perspective do they use? Theatre scene and film block are connected with choosing different music, actors, scenic movement, special effects and all technical details – does it make the same effect in both situations? Another interesting piece is a relation between actors and spectator. In the theatre this specific contact – “now and here” – refers to space scene – actor – spectator. It is impossible to make the same contact with public through the television screen. Making researches and looking for the materials has taught me a lot. I had better understood entire process of making a spectacle and I could see production details which turns literature into the theatre play.
dc.abstract.otherpl
Niniejsza praca to analiza porównawcza sztuki Erica Emmanuela Schmitta „Małe zbrodnie małżeńskie”, która odgrywana jest na deskach Teatru Bagatela w Krakowie, z tą wystawioną w Teatrze Telewizji. W Teatrze Telewizji reżyserem jest Krystyna Janda, która równocześnie wciela się w postać Lisy, a partneruje jej Jan Frycz (Gilles). Natomiast reżyserem sztuki Teatru Bagatela jest Ewa Marcinkówna, a występujący w niej aktorzy, którzy wcielają się w postaci Lisy i Gillesa, to Paulina Napora i Marcel Wiercichowski. Głównym celem pracy było uchwycenie i przeanalizowanie dwóch perspektyw, które pozwalają reżyserom położyć akcent na odmiennych formach. Wybór przestrzeni, ruchu scenicznego, rekwizytów, doboru muzyki lub ilości postaci wcielających się w poszczególnych (indywidualnych lub zbiorowych) bohaterów, efektów specjalnych oraz technik przekazu zależny jest od możliwości, które niesie ze sobą scena teatralna lub obszar filmowy. Dodatkowym punktem jest relacja w jaką wchodzi aktor z widzem. Ten specyficzny kontakt wydarza się „tu i teraz” i ograniczony jest do przestrzeni: aktor – scena – odbiorca. Natomiast poprzez spektakl filmowy nie można nawiązać porozumienia z publicznością. Praca badawcza oraz poszukiwanie materiałów pozwoliło mi pełniej zrozumieć mechanizmy odgrywanych i prezentowanych sztuk, wejść w schemat postępowania i zaangażowania aktora oraz popatrzeć na dzieło teatralno-filmowe przez pryzmat pracy ludzi, technik montażu, doboru odpowiednich scen i elementów, wyboru muzyki i rekwizytów, które dopiero jako całość pozawalają oceniać dany – nam, widzom – materiał, który z dzieła literackiego, staje się korespondencją sztuk.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Dębowski, Marek - 127723
dc.contributor.authorpl
Filipowicz, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Dębowski, Marek - 127723
dc.contributor.reviewerpl
Jarząbek-Wasyl, Dorota
dc.date.accessioned
2020-07-20T20:36:32Z
dc.date.available
2020-07-20T20:36:32Z
dc.date.submittedpl
2011-10-27
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-61874-70214
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175417
dc.subject.enpl
"Partners in crime" Eric Emmanuele Schmitt, Television Theater, Bagatela Theater in Cracow.
dc.subject.otherpl
"Małe zbrodnie małżeńskie" Erica- Emmanuela Schmitta, Teatr Bagatela w Krakowie, Teatr Telewizji,
dc.titlepl
Analiza porównawcza sztuki Erica Emmanuela Schmitta „Małe zbrodnie małżeńskie” na podstawie przedstawień teatralnych wystawianych w Teatrze Telewizji oraz Teatrze Bagatela w Krakowie.
dc.title.alternativepl
Camparable analysis of Eric Emmanuele Schmitt's play "Partners in crime' based on theater spectacles in Television Theater and Bagatela Theater in Cracow.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
12
Views per month
Views per city
Dublin
2
Wroclaw
2
Bühl
1
Katowice
1
Krakow
1
Lodz
1
Misratah
1
Poznan
1
Sosnowiec
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available