Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wiedza rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci
Parents' knowledge of first aid in selected emergency states in children
pierwsza pomoc, rodzice, dzieci, poziom wiedzy, poczucie skuteczności
first aid, parents, children, level of knowledge, sense of effectiveness
Wstęp: Ryzyko wystąpienia stanów nagłych u dzieci implikuje konieczność przygotowania rodziców/opiekunów do wykonania skutecznych czynności ratunkowych. Posiadana przez rodziców wiedza oraz pewność swoich działań ma znaczący wpływ na zwiększenie szansy przeżycia i ograniczenie powikłań.Cel pracy: Ocena poziomu wiedzy rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci do 3 roku życia, z uwzględnieniem potencjalnych determinantów, w tym uogólnionego poczucia własnej skuteczności.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w grupie 250 rodziców dzieci w wieki 0-3 lat. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego techniką ankiety internetowej, a narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety dotyczący wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci oraz wybranych zmiennych socjo-demograficznych rodziców, a także Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności – GSES.Wyniki: Poziom wiedzy większości rodziców na temat udzielania pierwszej pomocy był na poziomie dobrym. Główne źródło informacji rodziców stanowił Internet. Niezadowalający poziom wiedzy uzyskano w zakresie postępowania przeciwbólowego w oparzeniach termicznych i wybranych czynności ratunkowych w oparzeniach chemicznych oraz anafilaksji. Nie wykazano zależności pomiędzy poziomem uogólnionej własnej skuteczności, a wiedzą rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Status ekonomiczny, poziom wykształcenia oraz wcześniejsze doświadczenie w udzielaniu pierwszej pomocy istotnie statystycznie różnicowały poziom wiedzy badanych rodziców.Wnioski: Wskazano istotne obszary deficytów wiedzy wśród rodziców dzieci w zakresie udzielania pierwszej pomocy w oparzeniach oraz anafilaksji. Działania edukacyjne oraz wspierająco-motywujące powinny być prowadzone w grupach rodziców o różnym statusie społecznym, zarówno stacjonarnie, jak i drogą internetową.
Introduction: The risk of emergencies in children implies the need to prepare parents to perform effective rescue operations. Parents' knowledge and confidence in their actions have a significant impact on increasing the chance of survival and reducing complications.Objective: To assess the level of parents' knowledge of first aid in selected emergencies in children up to 3 years of age, taking into account potential determinants, including a generalized sense of self-efficacy.Material and methods: The study was conducted in a group of 250 parents of children aged 0-3 years. The study used the method of a diagnostic survey using the Internet questionnaire technique, and the research tool was the original questionnaire on the knowledge of first aid in selected emergencies in children and selected socio-demographic variables of parents, as well as the Generalized Self-Efficiency Scale - GSES.Results: The level of knowledge of most parents about first aid was good. The main source of information for parents was the Internet. The unsatisfactory level of knowledge was obtained in the field of analgesic treatment in thermal burns and selected rescue activities in chemical burns and anaphylaxis. There was no correlation between the level of generalized self-efficacy and parents' knowledge of first aid. The economic status, level of education and previous experience in providing first aid statistically significantly differentiated the level of knowledge of the surveyed parents.Conclusions: Significant areas of knowledge deficits among parents of children regarding first aid in burns and anaphylaxis were indicated. Educational as well as supporting and motivating activities should be carried out in groups of parents of different social status, both stationary and online.
dc.abstract.en | Introduction: The risk of emergencies in children implies the need to prepare parents to perform effective rescue operations. Parents' knowledge and confidence in their actions have a significant impact on increasing the chance of survival and reducing complications.Objective: To assess the level of parents' knowledge of first aid in selected emergencies in children up to 3 years of age, taking into account potential determinants, including a generalized sense of self-efficacy.Material and methods: The study was conducted in a group of 250 parents of children aged 0-3 years. The study used the method of a diagnostic survey using the Internet questionnaire technique, and the research tool was the original questionnaire on the knowledge of first aid in selected emergencies in children and selected socio-demographic variables of parents, as well as the Generalized Self-Efficiency Scale - GSES.Results: The level of knowledge of most parents about first aid was good. The main source of information for parents was the Internet. The unsatisfactory level of knowledge was obtained in the field of analgesic treatment in thermal burns and selected rescue activities in chemical burns and anaphylaxis. There was no correlation between the level of generalized self-efficacy and parents' knowledge of first aid. The economic status, level of education and previous experience in providing first aid statistically significantly differentiated the level of knowledge of the surveyed parents.Conclusions: Significant areas of knowledge deficits among parents of children regarding first aid in burns and anaphylaxis were indicated. Educational as well as supporting and motivating activities should be carried out in groups of parents of different social status, both stationary and online. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Ryzyko wystąpienia stanów nagłych u dzieci implikuje konieczność przygotowania rodziców/opiekunów do wykonania skutecznych czynności ratunkowych. Posiadana przez rodziców wiedza oraz pewność swoich działań ma znaczący wpływ na zwiększenie szansy przeżycia i ograniczenie powikłań.Cel pracy: Ocena poziomu wiedzy rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci do 3 roku życia, z uwzględnieniem potencjalnych determinantów, w tym uogólnionego poczucia własnej skuteczności.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w grupie 250 rodziców dzieci w wieki 0-3 lat. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego techniką ankiety internetowej, a narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety dotyczący wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci oraz wybranych zmiennych socjo-demograficznych rodziców, a także Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności – GSES.Wyniki: Poziom wiedzy większości rodziców na temat udzielania pierwszej pomocy był na poziomie dobrym. Główne źródło informacji rodziców stanowił Internet. Niezadowalający poziom wiedzy uzyskano w zakresie postępowania przeciwbólowego w oparzeniach termicznych i wybranych czynności ratunkowych w oparzeniach chemicznych oraz anafilaksji. Nie wykazano zależności pomiędzy poziomem uogólnionej własnej skuteczności, a wiedzą rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Status ekonomiczny, poziom wykształcenia oraz wcześniejsze doświadczenie w udzielaniu pierwszej pomocy istotnie statystycznie różnicowały poziom wiedzy badanych rodziców.Wnioski: Wskazano istotne obszary deficytów wiedzy wśród rodziców dzieci w zakresie udzielania pierwszej pomocy w oparzeniach oraz anafilaksji. Działania edukacyjne oraz wspierająco-motywujące powinny być prowadzone w grupach rodziców o różnym statusie społecznym, zarówno stacjonarnie, jak i drogą internetową. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Kruszecka-Krówka, Agnieszka | pl |
dc.contributor.author | Kuzak, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Kruszecka-Krówka, Agnieszka | pl |
dc.contributor.reviewer | Kawalec, Paweł - 130055 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-12T22:24:58Z | |
dc.date.available | 2022-07-12T22:24:58Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160577-245540 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296551 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | first aid, parents, children, level of knowledge, sense of effectiveness | pl |
dc.subject.pl | pierwsza pomoc, rodzice, dzieci, poziom wiedzy, poczucie skuteczności | pl |
dc.title | Wiedza rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci | pl |
dc.title.alternative | Parents' knowledge of first aid in selected emergency states in children | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |