Wiedza rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci

master
dc.abstract.enIntroduction: The risk of emergencies in children implies the need to prepare parents to perform effective rescue operations. Parents' knowledge and confidence in their actions have a significant impact on increasing the chance of survival and reducing complications.Objective: To assess the level of parents' knowledge of first aid in selected emergencies in children up to 3 years of age, taking into account potential determinants, including a generalized sense of self-efficacy.Material and methods: The study was conducted in a group of 250 parents of children aged 0-3 years. The study used the method of a diagnostic survey using the Internet questionnaire technique, and the research tool was the original questionnaire on the knowledge of first aid in selected emergencies in children and selected socio-demographic variables of parents, as well as the Generalized Self-Efficiency Scale - GSES.Results: The level of knowledge of most parents about first aid was good. The main source of information for parents was the Internet. The unsatisfactory level of knowledge was obtained in the field of analgesic treatment in thermal burns and selected rescue activities in chemical burns and anaphylaxis. There was no correlation between the level of generalized self-efficacy and parents' knowledge of first aid. The economic status, level of education and previous experience in providing first aid statistically significantly differentiated the level of knowledge of the surveyed parents.Conclusions: Significant areas of knowledge deficits among parents of children regarding first aid in burns and anaphylaxis were indicated. Educational as well as supporting and motivating activities should be carried out in groups of parents of different social status, both stationary and online.pl
dc.abstract.plWstęp: Ryzyko wystąpienia stanów nagłych u dzieci implikuje konieczność przygotowania rodziców/opiekunów do wykonania skutecznych czynności ratunkowych. Posiadana przez rodziców wiedza oraz pewność swoich działań ma znaczący wpływ na zwiększenie szansy przeżycia i ograniczenie powikłań.Cel pracy: Ocena poziomu wiedzy rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci do 3 roku życia, z uwzględnieniem potencjalnych determinantów, w tym uogólnionego poczucia własnej skuteczności.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w grupie 250 rodziców dzieci w wieki 0-3 lat. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego techniką ankiety internetowej, a narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety dotyczący wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci oraz wybranych zmiennych socjo-demograficznych rodziców, a także Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności – GSES.Wyniki: Poziom wiedzy większości rodziców na temat udzielania pierwszej pomocy był na poziomie dobrym. Główne źródło informacji rodziców stanowił Internet. Niezadowalający poziom wiedzy uzyskano w zakresie postępowania przeciwbólowego w oparzeniach termicznych i wybranych czynności ratunkowych w oparzeniach chemicznych oraz anafilaksji. Nie wykazano zależności pomiędzy poziomem uogólnionej własnej skuteczności, a wiedzą rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Status ekonomiczny, poziom wykształcenia oraz wcześniejsze doświadczenie w udzielaniu pierwszej pomocy istotnie statystycznie różnicowały poziom wiedzy badanych rodziców.Wnioski: Wskazano istotne obszary deficytów wiedzy wśród rodziców dzieci w zakresie udzielania pierwszej pomocy w oparzeniach oraz anafilaksji. Działania edukacyjne oraz wspierająco-motywujące powinny być prowadzone w grupach rodziców o różnym statusie społecznym, zarówno stacjonarnie, jak i drogą internetową.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorKruszecka-Krówka, Agnieszkapl
dc.contributor.authorKuzak, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerKruszecka-Krówka, Agnieszkapl
dc.contributor.reviewerKawalec, Paweł - 130055 pl
dc.date.accessioned2022-07-12T22:24:58Z
dc.date.available2022-07-12T22:24:58Z
dc.date.submitted2022-07-12pl
dc.fieldofstudypielęgniarstwopl
dc.identifier.apddiploma-160577-245540pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296551
dc.languagepolpl
dc.subject.enfirst aid, parents, children, level of knowledge, sense of effectivenesspl
dc.subject.plpierwsza pomoc, rodzice, dzieci, poziom wiedzy, poczucie skutecznościpl
dc.titleWiedza rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dziecipl
dc.title.alternativeParents' knowledge of first aid in selected emergency states in childrenpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Introduction: The risk of emergencies in children implies the need to prepare parents to perform effective rescue operations. Parents' knowledge and confidence in their actions have a significant impact on increasing the chance of survival and reducing complications.Objective: To assess the level of parents' knowledge of first aid in selected emergencies in children up to 3 years of age, taking into account potential determinants, including a generalized sense of self-efficacy.Material and methods: The study was conducted in a group of 250 parents of children aged 0-3 years. The study used the method of a diagnostic survey using the Internet questionnaire technique, and the research tool was the original questionnaire on the knowledge of first aid in selected emergencies in children and selected socio-demographic variables of parents, as well as the Generalized Self-Efficiency Scale - GSES.Results: The level of knowledge of most parents about first aid was good. The main source of information for parents was the Internet. The unsatisfactory level of knowledge was obtained in the field of analgesic treatment in thermal burns and selected rescue activities in chemical burns and anaphylaxis. There was no correlation between the level of generalized self-efficacy and parents' knowledge of first aid. The economic status, level of education and previous experience in providing first aid statistically significantly differentiated the level of knowledge of the surveyed parents.Conclusions: Significant areas of knowledge deficits among parents of children regarding first aid in burns and anaphylaxis were indicated. Educational as well as supporting and motivating activities should be carried out in groups of parents of different social status, both stationary and online.
dc.abstract.plpl
Wstęp: Ryzyko wystąpienia stanów nagłych u dzieci implikuje konieczność przygotowania rodziców/opiekunów do wykonania skutecznych czynności ratunkowych. Posiadana przez rodziców wiedza oraz pewność swoich działań ma znaczący wpływ na zwiększenie szansy przeżycia i ograniczenie powikłań.Cel pracy: Ocena poziomu wiedzy rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci do 3 roku życia, z uwzględnieniem potencjalnych determinantów, w tym uogólnionego poczucia własnej skuteczności.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w grupie 250 rodziców dzieci w wieki 0-3 lat. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego techniką ankiety internetowej, a narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety dotyczący wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci oraz wybranych zmiennych socjo-demograficznych rodziców, a także Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności – GSES.Wyniki: Poziom wiedzy większości rodziców na temat udzielania pierwszej pomocy był na poziomie dobrym. Główne źródło informacji rodziców stanowił Internet. Niezadowalający poziom wiedzy uzyskano w zakresie postępowania przeciwbólowego w oparzeniach termicznych i wybranych czynności ratunkowych w oparzeniach chemicznych oraz anafilaksji. Nie wykazano zależności pomiędzy poziomem uogólnionej własnej skuteczności, a wiedzą rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Status ekonomiczny, poziom wykształcenia oraz wcześniejsze doświadczenie w udzielaniu pierwszej pomocy istotnie statystycznie różnicowały poziom wiedzy badanych rodziców.Wnioski: Wskazano istotne obszary deficytów wiedzy wśród rodziców dzieci w zakresie udzielania pierwszej pomocy w oparzeniach oraz anafilaksji. Działania edukacyjne oraz wspierająco-motywujące powinny być prowadzone w grupach rodziców o różnym statusie społecznym, zarówno stacjonarnie, jak i drogą internetową.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Kruszecka-Krówka, Agnieszka
dc.contributor.authorpl
Kuzak, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Kruszecka-Krówka, Agnieszka
dc.contributor.reviewerpl
Kawalec, Paweł - 130055
dc.date.accessioned
2022-07-12T22:24:58Z
dc.date.available
2022-07-12T22:24:58Z
dc.date.submittedpl
2022-07-12
dc.fieldofstudypl
pielęgniarstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-160577-245540
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296551
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
first aid, parents, children, level of knowledge, sense of effectiveness
dc.subject.plpl
pierwsza pomoc, rodzice, dzieci, poziom wiedzy, poczucie skuteczności
dc.titlepl
Wiedza rodziców w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wybranych stanach nagłych u dzieci
dc.title.alternativepl
Parents' knowledge of first aid in selected emergency states in children
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections