Ortodoksja i herezja a pedagogika religii. W stronę pedagogiki herezji

master
dc.abstract.enThe problem of normativity and non-normativity is dealt with to a similar extent by pedagogical and religious studies. In my work, I explore the semantic and functional potential contained in the articulation of this duality, in terms of orthodoxy and heresy, reconstructed on the basis of selected philosophical and sociological concepts. These categories raise questions about what exactly is orthodoxy and what is heresy, what meanings are attached to them, what is the fate of orthodoxy infected by heresy, and questions about the internal dynamics of their reciprocity. Then I try to translate the reconstructed theoretical potential into the theory of religious pedagogy, thus designing the formula of the "pedagogy of heresy".pl
dc.abstract.plProblem normatywności i nienormatywności zajmuje w podobnym stopniu myśl pedagogiczną i religioznawczą. W swojej pracy badam znaczeniowy i funkcjonalny potencjał zawierający się w artykulacji owej dualności, w kategoriach ortodoksji i herezji, rekonstruowanych na gruncie wybranych koncepcji filozoficznych i socjologicznych. Kategorie te skłaniają do pytań o to, czym właściwie jest ortodoksja, a czym herezja, jakie znaczenia się im przypisuje, jaki jest los ortodoksji zainfekowanej przez herezję oraz do pytań o wewnętrzną dynamikę ich wzajemności. Zrekonstruowany teoriotwórczy potencjał staram się następnie przełożyć na teorię pedagogiki religii projektując w ten sposób formułę ,,pedagogiki herezji”.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKlemczak, Stefan - 128827 pl
dc.contributor.authorHumeniuk, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerKlemczak, Stefan - 128827 pl
dc.contributor.reviewerMech, Krzysztof - 130471 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T19:21:40Z
dc.date.available2020-10-21T19:21:40Z
dc.date.submitted2020-10-12pl
dc.fieldofstudymity i idee religijnepl
dc.identifier.apddiploma-145172-237644pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250283
dc.languagepolpl
dc.subject.enorthodoxy, heresy, hermeneutics, pedagogy of religion, pedagogy of heresypl
dc.subject.plortodoksja, herezja, hermeneutyka, pedagogika religii, pedagogika herezjipl
dc.titleOrtodoksja i herezja a pedagogika religii. W stronę pedagogiki herezjipl
dc.title.alternativeOrthodoxy and heresy and the pedagogy of religion. Towards the pedagogy of heresypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The problem of normativity and non-normativity is dealt with to a similar extent by pedagogical and religious studies. In my work, I explore the semantic and functional potential contained in the articulation of this duality, in terms of orthodoxy and heresy, reconstructed on the basis of selected philosophical and sociological concepts. These categories raise questions about what exactly is orthodoxy and what is heresy, what meanings are attached to them, what is the fate of orthodoxy infected by heresy, and questions about the internal dynamics of their reciprocity. Then I try to translate the reconstructed theoretical potential into the theory of religious pedagogy, thus designing the formula of the "pedagogy of heresy".
dc.abstract.plpl
Problem normatywności i nienormatywności zajmuje w podobnym stopniu myśl pedagogiczną i religioznawczą. W swojej pracy badam znaczeniowy i funkcjonalny potencjał zawierający się w artykulacji owej dualności, w kategoriach ortodoksji i herezji, rekonstruowanych na gruncie wybranych koncepcji filozoficznych i socjologicznych. Kategorie te skłaniają do pytań o to, czym właściwie jest ortodoksja, a czym herezja, jakie znaczenia się im przypisuje, jaki jest los ortodoksji zainfekowanej przez herezję oraz do pytań o wewnętrzną dynamikę ich wzajemności. Zrekonstruowany teoriotwórczy potencjał staram się następnie przełożyć na teorię pedagogiki religii projektując w ten sposób formułę ,,pedagogiki herezji”.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Klemczak, Stefan - 128827
dc.contributor.authorpl
Humeniuk, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Klemczak, Stefan - 128827
dc.contributor.reviewerpl
Mech, Krzysztof - 130471
dc.date.accessioned
2020-10-21T19:21:40Z
dc.date.available
2020-10-21T19:21:40Z
dc.date.submittedpl
2020-10-12
dc.fieldofstudypl
mity i idee religijne
dc.identifier.apdpl
diploma-145172-237644
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250283
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
orthodoxy, heresy, hermeneutics, pedagogy of religion, pedagogy of heresy
dc.subject.plpl
ortodoksja, herezja, hermeneutyka, pedagogika religii, pedagogika herezji
dc.titlepl
Ortodoksja i herezja a pedagogika religii. W stronę pedagogiki herezji
dc.title.alternativepl
Orthodoxy and heresy and the pedagogy of religion. Towards the pedagogy of heresy
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Krakow
3
Wroclaw
3
Bartoszyce
2
Dublin
2
Poznan
2
Warsaw
2
Bytom
1
Gdansk
1
Olkusz
1
Olsztyn
1

No access

No Thumbnail Available