Wpływ treningu muzycznego na zdolności matematyczne u ludzi

licenciate
dc.abstract.enThe relationship between music and mathematics had been investigated since antiquity, but in the last decades, the cognitive foundations of both fields, i.e., music and mathematics, have become the subject of empirical research. In this thesis, I discuss research on the influence of musical training on mathematical abilities as well as possible causes of the relationship between these domains. My research review shows that musical training impacts mathematical skills and the development of numerical cognition, particularly in children with mathematical learning difficulties, e.g., dyscalculia. I indicate that the positive impact of musical training on mathematical abilities can be explained through the spatial format of both numerical and musical mental representations, which support transfer between these two fields. Musical training also facilitates neuroplasticity and attentional processes, which is beneficial for mathematical cognition. In the thesis, I also point out the overlapping between neural foundations of both fields of cognition. For example, both of them involve motor areas, including the verbal one, and parietal structures. Finally, I emphasize that instrumental musical training supports the development of finger gnosis, which is important since the latter constitutes a good predictor of mathematical competence.pl
dc.abstract.plZwiązki muzyki i matematyki rozważano już od starożytności, jednak w ostatnich dekadach poznawcze podstawy obydwu dziedzin stały się przedmiotem badań empirycznych. W niniejszej pracy omawiam badania nad wpływem treningu muzycznego na zdolności matematyczne oraz możliwe przyczyny relacji między tymi dziedzinami. Dokonany przeze mnie przegląd badań wskazuje na to, że trening muzyczny ma pozytywny wpływ na szkolne osiągnięcia matematyczne i rozwój poznania matematycznego, szczególnie u dzieci mających trudności w matematyce, w tym wynikające z dyskalkulii. Wskazuję, że przyczyn pozytywnego wpływu treningu muzycznego na zdolności matematyczne można szukać w przestrzennym formacie zarówno numerycznych, jak i muzycznych reprezentacji umysłowych, co ułatwia transfer między dziedzinami. Trening muzyczny wspiera również neuroplastyczność oraz procesy uwagowe, co jest korzystne dla poznania matematycznego. W pracy wskazuję również na „zachodzące na siebie” neuronalne podstawy obydwu dziedzin poznania. Przykładowo, obydwie angażują obszary motoryczne, w tym językowe oraz ciemieniowe. Wreszcie, trening w zakresie muzyki instrumentalnej wspiera rozwój gnozji palców, zaś ta ostatnia jest dobrym predyktorem kompetencji matematycznych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHohol, Mateuszpl
dc.contributor.authorSerafin, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerHohol, Mateuszpl
dc.contributor.reviewerSkrzypulec, Błażejpl
dc.date.accessioned2022-07-18T21:35:00Z
dc.date.available2022-07-18T21:35:00Z
dc.date.submitted2021-07-06pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-152632-259567pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297434
dc.languagepolpl
dc.subject.enmusic training, cognitive processing of music, mathematical skills, mathematical cognitionpl
dc.subject.pltrening muzyczny, poznawcze przetwarzanie muzyki, zdolności matematyczne, poznanie matematycznepl
dc.titleWpływ treningu muzycznego na zdolności matematyczne u ludzipl
dc.title.alternativeThe influence of musical training on mathematical abilities in humanspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The relationship between music and mathematics had been investigated since antiquity, but in the last decades, the cognitive foundations of both fields, i.e., music and mathematics, have become the subject of empirical research. In this thesis, I discuss research on the influence of musical training on mathematical abilities as well as possible causes of the relationship between these domains. My research review shows that musical training impacts mathematical skills and the development of numerical cognition, particularly in children with mathematical learning difficulties, e.g., dyscalculia. I indicate that the positive impact of musical training on mathematical abilities can be explained through the spatial format of both numerical and musical mental representations, which support transfer between these two fields. Musical training also facilitates neuroplasticity and attentional processes, which is beneficial for mathematical cognition. In the thesis, I also point out the overlapping between neural foundations of both fields of cognition. For example, both of them involve motor areas, including the verbal one, and parietal structures. Finally, I emphasize that instrumental musical training supports the development of finger gnosis, which is important since the latter constitutes a good predictor of mathematical competence.
dc.abstract.plpl
Związki muzyki i matematyki rozważano już od starożytności, jednak w ostatnich dekadach poznawcze podstawy obydwu dziedzin stały się przedmiotem badań empirycznych. W niniejszej pracy omawiam badania nad wpływem treningu muzycznego na zdolności matematyczne oraz możliwe przyczyny relacji między tymi dziedzinami. Dokonany przeze mnie przegląd badań wskazuje na to, że trening muzyczny ma pozytywny wpływ na szkolne osiągnięcia matematyczne i rozwój poznania matematycznego, szczególnie u dzieci mających trudności w matematyce, w tym wynikające z dyskalkulii. Wskazuję, że przyczyn pozytywnego wpływu treningu muzycznego na zdolności matematyczne można szukać w przestrzennym formacie zarówno numerycznych, jak i muzycznych reprezentacji umysłowych, co ułatwia transfer między dziedzinami. Trening muzyczny wspiera również neuroplastyczność oraz procesy uwagowe, co jest korzystne dla poznania matematycznego. W pracy wskazuję również na „zachodzące na siebie” neuronalne podstawy obydwu dziedzin poznania. Przykładowo, obydwie angażują obszary motoryczne, w tym językowe oraz ciemieniowe. Wreszcie, trening w zakresie muzyki instrumentalnej wspiera rozwój gnozji palców, zaś ta ostatnia jest dobrym predyktorem kompetencji matematycznych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hohol, Mateusz
dc.contributor.authorpl
Serafin, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Hohol, Mateusz
dc.contributor.reviewerpl
Skrzypulec, Błażej
dc.date.accessioned
2022-07-18T21:35:00Z
dc.date.available
2022-07-18T21:35:00Z
dc.date.submittedpl
2021-07-06
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-152632-259567
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297434
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
music training, cognitive processing of music, mathematical skills, mathematical cognition
dc.subject.plpl
trening muzyczny, poznawcze przetwarzanie muzyki, zdolności matematyczne, poznanie matematyczne
dc.titlepl
Wpływ treningu muzycznego na zdolności matematyczne u ludzi
dc.title.alternativepl
The influence of musical training on mathematical abilities in humans
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
35
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Bialystok
7
Wroclaw
6
Krakow
5
Gdansk
2
Katowice
2
Gdynia
1
Grodzisk Mazowiecki
1
Lublin
1
Ozorków
1

No access

No Thumbnail Available