Komedioopera Ludwika Adama Dmuszewskiego "Siedem razy jeden" jako przykład problemów z klasyfikacją form dramatyczno-muzycznych XIX wieku

master
dc.abstract.enThe thesis concerns terminological problems related to small theatrical and musical forms in the 19th century, discussed on the example of Ludwik Adam Dmuszewski's comedy opera Seven times one. The author attempts to present various research perspectives, both from a musicological and theaterological perspective. Reaching for the only work by Dmuszewski preserved in both text and musical versions, he describes its characteristics in the context of the diversity of genre nomenclature. Trying to describe issues related to the authorship of theatrical and musical works, most often attributed to the author of the libretto, he devotes an extensive fragment to the person of Ludwik Adam Dmuszewski and his theatrical and literary activities.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy problemów terminologicznych związanych z małymi formami teatralno-muzycznymi w dziewiętnastym wieku, omawianych na przykładzie komedioopery Ludwika Adama Dmuszewskiego Siedem razy jeden. Autorka podejmuję próbę przedstawienia różnorodnych perspektyw badawczych, zarówno z perspektywy muzykologicznej, jak i teatrologicznej. Sięgając po jedyny zachowany w wersji tekstowej, jak i nutowej, utwór Dmuszewskiego, opisuje jego charakterystykę w kontekście różnorodności nazewnictwa gatunkowego. Starając się opisać kwestie związane z autorstwem utworów teatralno-muzycznych, wówczas najczęściej przypisywanych autorowi libretta, poświęca obszerny fragment osobie Ludwika Adama Dmuszewskiego i jego działalności teatralno-literackiej.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPiotrowska, Anna - 131412 pl
dc.contributor.authorMielczarek, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerPiotrowska, Anna - 131412 pl
dc.contributor.reviewerMarchwica, Wojciech - 102357 pl
dc.date.accessioned2023-11-21T21:40:05Z
dc.date.available2023-11-21T21:40:05Z
dc.date.submitted2023-10-11pl
dc.fieldofstudymuzykologiapl
dc.identifier.apddiploma-170194-261831pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/323533
dc.languagepolpl
dc.subject.enLudwik Adam Dmuszewski, comedy opera, Polish theater of the 19th century, small theater formspl
dc.subject.plLudwik Adam Dmuszewski, komedioopera, teatr polski XIX wieku, małe formy teatralnepl
dc.titleKomedioopera Ludwika Adama Dmuszewskiego "Siedem razy jeden" jako przykład problemów z klasyfikacją form dramatyczno-muzycznych XIX wiekupl
dc.title.alternativeLudwik Adam Dmuszewski's comedy opera Siedem razy jeden as an example of problems with the classification of dramatic and musical forms of the 19th centurypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis concerns terminological problems related to small theatrical and musical forms in the 19th century, discussed on the example of Ludwik Adam Dmuszewski's comedy opera Seven times one. The author attempts to present various research perspectives, both from a musicological and theaterological perspective. Reaching for the only work by Dmuszewski preserved in both text and musical versions, he describes its characteristics in the context of the diversity of genre nomenclature. Trying to describe issues related to the authorship of theatrical and musical works, most often attributed to the author of the libretto, he devotes an extensive fragment to the person of Ludwik Adam Dmuszewski and his theatrical and literary activities.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy problemów terminologicznych związanych z małymi formami teatralno-muzycznymi w dziewiętnastym wieku, omawianych na przykładzie komedioopery Ludwika Adama Dmuszewskiego Siedem razy jeden. Autorka podejmuję próbę przedstawienia różnorodnych perspektyw badawczych, zarówno z perspektywy muzykologicznej, jak i teatrologicznej. Sięgając po jedyny zachowany w wersji tekstowej, jak i nutowej, utwór Dmuszewskiego, opisuje jego charakterystykę w kontekście różnorodności nazewnictwa gatunkowego. Starając się opisać kwestie związane z autorstwem utworów teatralno-muzycznych, wówczas najczęściej przypisywanych autorowi libretta, poświęca obszerny fragment osobie Ludwika Adama Dmuszewskiego i jego działalności teatralno-literackiej.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Piotrowska, Anna - 131412
dc.contributor.authorpl
Mielczarek, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Piotrowska, Anna - 131412
dc.contributor.reviewerpl
Marchwica, Wojciech - 102357
dc.date.accessioned
2023-11-21T21:40:05Z
dc.date.available
2023-11-21T21:40:05Z
dc.date.submittedpl
2023-10-11
dc.fieldofstudypl
muzykologia
dc.identifier.apdpl
diploma-170194-261831
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/323533
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Ludwik Adam Dmuszewski, comedy opera, Polish theater of the 19th century, small theater forms
dc.subject.plpl
Ludwik Adam Dmuszewski, komedioopera, teatr polski XIX wieku, małe formy teatralne
dc.titlepl
Komedioopera Ludwika Adama Dmuszewskiego "Siedem razy jeden" jako przykład problemów z klasyfikacją form dramatyczno-muzycznych XIX wieku
dc.title.alternativepl
Ludwik Adam Dmuszewski's comedy opera Siedem razy jeden as an example of problems with the classification of dramatic and musical forms of the 19th century
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month
Views per city
Krakow
1

No access

No Thumbnail Available
Collections