Wpływ lalki Barbie na społeczeństwo i kulturę USA w drugiej połowie XX wieku

master
dc.abstract.enThe topic of my thesis is the influence of Barbie doll on America's Society and Culture in the second half of the 20th century . In the first chapter, I am describing the phenomenon of Mattel's history starting with the formation of the company, which the founders were: Ruth Handler, Elliot Handler and Harold Matson. At the beginning of their business they produced photo frames and music toys such as Ukulele or Mouseguitar. During the trip of Europe the co-founder of Mattel discovered the German Bild Lilli. Inspired by a doll, the company began to work on an American version of the doll. After many difficulties Handlers have achieved success and the company has gained in popularity, which made an impact on its policy and changing the logo over the years. The second chapter shows the changing canons of female beauty. Starting from the full shapes called Rubenesque, I am moving on to Victorian type of beauty , the boyish look of the woman from the 20th century, through the ideal represented by Marilyn Monroe I am arriving to the 60. of the 20th century, where underweight has become the measure of perfect beauty. The arrival of Barbie has inspired women to model themselves to the doll by using plastic surgeries. By its unnatural shape of body she met with critism of the feminist movement. In the third chapter of I am bringing up the issues associated with the influence of Barbie on the self-esteem of its users. Despite the fact that having Barbie's shape is impossible, they want to become similar to the doll. Unfortunately, the problem of exaggerated fascination of the doll involves the people of show business. To illustrate this I am giving an example of the women who want to make their dreams come true by making similar to Barbie doll.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest wpływ lalki Barbie na społeczeństwo i kulturę USA w drugiej połowie XX wieku. W pierwszym rozdziale opisuję fenomen lalki rozpoczynając od powstania firmy Mattel, której założycielami byli: Ruth i Elliot Handler oraz Harold Matson. Na początku firma zajmowała się produkcją ramek do zdjęć oraz zabawek muzycznych takich jak Ukulele czy Mouseguitar. Kiedy ich wspólniczka, podczas podróży do Europy odkryła niemiecką Bild Lilli , zainspirowani lalką producenci rozpoczęli prace nad amerykańską wersją lalki. Przedsiębiorstwo odniosło sukces zyskując na popularności co wpływa na jej politykę oraz logotyp na przestrzeni lat. W drugim rozdziale ukazuję jak na przestrzeni lat zmieniały się kanony kobiecego piękna. Zaczynając od obfitych kształtów zwanych rubensowskimi , przechodzę przez wiktoriański model piękna, dwudziestowieczną sylwetkę chłopczycy , model reprezentowany przez Marilyn Monroe , docieram do lat 60. XX wieku, gdzie niedowaga stała się wyznacznikiem kanonu piękna. Pojawienie się Barbie zainspirowało kobiety do wzorowania się na niej do czego jako narzędzia bardzo często używały chirurgii plastycznej. Przez swój wygląd lalka spotkała się z ogromna krytyka ze strony ruchu feministycznego. Trzeci rozdział porusza problematykę związaną z wpływem Barbie na samoocenę jej użytkowników. Nie zdając sobie sprawy z faktu, że posiadanie kształtów lalki jest niemożliwe zafascynowane użytkowniczki chcą być jak ona. Niestety problem przesadnej fascynacji lalkąpl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKijewska-Trembecka, Marta - 128788 pl
dc.contributor.authorZielińska, Dorotapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerModrzejewska, Magdalena - 160767 pl
dc.contributor.reviewerKijewska-Trembecka, Marta - 128788 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:49:08Z
dc.date.available2020-07-27T02:49:08Z
dc.date.submitted2016-10-18pl
dc.fieldofstudyAmeryka Północnapl
dc.identifier.apddiploma-110121-184193pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216142
dc.languagepolpl
dc.subject.enBarbie Doll, influence, ideal body shape, plastic surgery, company, body , weight, history, pink, perceptionpl
dc.subject.pllalka Barbie , wpływ, kanon piękna, chirurgia plastyczna, przedsiębiorstwo, ciało, waga, historia, różowy, postrzeganiepl
dc.titleWpływ lalki Barbie na społeczeństwo i kulturę USA w drugiej połowie XX wiekupl
dc.title.alternativeThe Influence of the Barbie Doll on America's Society and Culture in the Second Half of 20th Centurypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of my thesis is the influence of Barbie doll on America's Society and Culture in the second half of the 20th century . In the first chapter, I am describing the phenomenon of Mattel's history starting with the formation of the company, which the founders were: Ruth Handler, Elliot Handler and Harold Matson. At the beginning of their business they produced photo frames and music toys such as Ukulele or Mouseguitar. During the trip of Europe the co-founder of Mattel discovered the German Bild Lilli. Inspired by a doll, the company began to work on an American version of the doll. After many difficulties Handlers have achieved success and the company has gained in popularity, which made an impact on its policy and changing the logo over the years. The second chapter shows the changing canons of female beauty. Starting from the full shapes called Rubenesque, I am moving on to Victorian type of beauty , the boyish look of the woman from the 20th century, through the ideal represented by Marilyn Monroe I am arriving to the 60. of the 20th century, where underweight has become the measure of perfect beauty. The arrival of Barbie has inspired women to model themselves to the doll by using plastic surgeries. By its unnatural shape of body she met with critism of the feminist movement. In the third chapter of I am bringing up the issues associated with the influence of Barbie on the self-esteem of its users. Despite the fact that having Barbie's shape is impossible, they want to become similar to the doll. Unfortunately, the problem of exaggerated fascination of the doll involves the people of show business. To illustrate this I am giving an example of the women who want to make their dreams come true by making similar to Barbie doll.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest wpływ lalki Barbie na społeczeństwo i kulturę USA w drugiej połowie XX wieku. W pierwszym rozdziale opisuję fenomen lalki rozpoczynając od powstania firmy Mattel, której założycielami byli: Ruth i Elliot Handler oraz Harold Matson. Na początku firma zajmowała się produkcją ramek do zdjęć oraz zabawek muzycznych takich jak Ukulele czy Mouseguitar. Kiedy ich wspólniczka, podczas podróży do Europy odkryła niemiecką Bild Lilli , zainspirowani lalką producenci rozpoczęli prace nad amerykańską wersją lalki. Przedsiębiorstwo odniosło sukces zyskując na popularności co wpływa na jej politykę oraz logotyp na przestrzeni lat. W drugim rozdziale ukazuję jak na przestrzeni lat zmieniały się kanony kobiecego piękna. Zaczynając od obfitych kształtów zwanych rubensowskimi , przechodzę przez wiktoriański model piękna, dwudziestowieczną sylwetkę chłopczycy , model reprezentowany przez Marilyn Monroe , docieram do lat 60. XX wieku, gdzie niedowaga stała się wyznacznikiem kanonu piękna. Pojawienie się Barbie zainspirowało kobiety do wzorowania się na niej do czego jako narzędzia bardzo często używały chirurgii plastycznej. Przez swój wygląd lalka spotkała się z ogromna krytyka ze strony ruchu feministycznego. Trzeci rozdział porusza problematykę związaną z wpływem Barbie na samoocenę jej użytkowników. Nie zdając sobie sprawy z faktu, że posiadanie kształtów lalki jest niemożliwe zafascynowane użytkowniczki chcą być jak ona. Niestety problem przesadnej fascynacji lalką
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kijewska-Trembecka, Marta - 128788
dc.contributor.authorpl
Zielińska, Dorota
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Modrzejewska, Magdalena - 160767
dc.contributor.reviewerpl
Kijewska-Trembecka, Marta - 128788
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:49:08Z
dc.date.available
2020-07-27T02:49:08Z
dc.date.submittedpl
2016-10-18
dc.fieldofstudypl
Ameryka Północna
dc.identifier.apdpl
diploma-110121-184193
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216142
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Barbie Doll, influence, ideal body shape, plastic surgery, company, body , weight, history, pink, perception
dc.subject.plpl
lalka Barbie , wpływ, kanon piękna, chirurgia plastyczna, przedsiębiorstwo, ciało, waga, historia, różowy, postrzeganie
dc.titlepl
Wpływ lalki Barbie na społeczeństwo i kulturę USA w drugiej połowie XX wieku
dc.title.alternativepl
The Influence of the Barbie Doll on America's Society and Culture in the Second Half of 20th Century
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
229
Views per month
Views per city
Warsaw
51
Poznan
26
Krakow
19
Lublin
11
Wroclaw
9
Lodz
4
Szczecin
4
Katowice
3
Mecina
3
Torun
3

No access

No Thumbnail Available