Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sztuka i pamięć w "La casa della vita" Mario Praza
Art and memory in Mario Praz’s "House of Life"
Mario Praz
dom życia
pamięć
autobiografia
muzeum autobiograficzne
związek sztuki i pamięci
mnemonika
Mario Praz
the house of life
memory
autobiography
autobiographical museum
relationship between art and memory
mnemonics
Pokłosie konferencji: Mnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztuki, z dn. 04-06 listopada 2015 r., Kraków. Streszcz. po ang.
Zamiast autobiografii Mario Praz (1896-1982) proponuje niezwykły przewodnik po swoich zbiorach dzieł sztuki, mebli i artefaktów użytkowych. Gromadzone od czasów studenckich "antyki" stają się kanwą wielowarstwowej opowieści nie tyle o siedzibach badacza przy Via Giulia (Palazzo Ricci) i Via Zanardelli (Palazzo Primoli) w Rzymie, ile o jego estetycznych upodobaniach i pasjach literaturoznawczych. Niemożliwe zatem wydaje się interpretowanie La casa della vita (1958, rozsz. 1979) wyłącznie jako komentarza do przekształconego w muzeum biograficzne mieszkania uczonego. Casa della vita, "dom życia" Praza to przestrzeń pamięci, w której każdy przedmiot, usytuowany w starannie wybranym miejscu, pełni funkcję scenograficzną i mnemoniczną. Artystyczne, historyczne i emocjonalne skojarzenia, jakie wywołują poszczególne elementy opisywanej kolekcji, skłaniają do refleksji nad proponowaną przez Praza koncepcją powiązań sztuki i pamięci oraz ich wzajemnego oddziaływania.
The main purpose of the essay is to analyse the significance of memory and its connection to art in an unusual guidebook to the writer’s house - an autobiographic novel by Italian comparatist and lecturer, Mario Praz (1896-1982). First of all, the author’s relationship to singular objects of his collection is analysed in the context of his intellectual interests. As the reading of the text conducted exclusively from the biographical point of view seems to be limiting, the connections between Praz’s passion for art and literature and his strategies of remembering and depicting the past are discussed thoroughly. Moreover, various types of memory (of interpersonal relations, historical facts and,for example, the events presented within a picture of the collection) and the intertextuality of Praz’s narrative, are examined in relation to the functions (scenic and mnemonic) of each artefact. Last but not least, the essay faces the question of the commemorative function of an art collection and the meaning of a particularly organized house as substitutes of a successful private life.
dc.abstract.en | The main purpose of the essay is to analyse the significance of memory and its connection to art in an unusual guidebook to the writer’s house - an autobiographic novel by Italian comparatist and lecturer, Mario Praz (1896-1982). First of all, the author’s relationship to singular objects of his collection is analysed in the context of his intellectual interests. As the reading of the text conducted exclusively from the biographical point of view seems to be limiting, the connections between Praz’s passion for art and literature and his strategies of remembering and depicting the past are discussed thoroughly. Moreover, various types of memory (of interpersonal relations, historical facts and,for example, the events presented within a picture of the collection) and the intertextuality of Praz’s narrative, are examined in relation to the functions (scenic and mnemonic) of each artefact. Last but not least, the essay faces the question of the commemorative function of an art collection and the meaning of a particularly organized house as substitutes of a successful private life. | pl |
dc.abstract.pl | Zamiast autobiografii Mario Praz (1896-1982) proponuje niezwykły przewodnik po swoich zbiorach dzieł sztuki, mebli i artefaktów użytkowych. Gromadzone od czasów studenckich "antyki" stają się kanwą wielowarstwowej opowieści nie tyle o siedzibach badacza przy Via Giulia (Palazzo Ricci) i Via Zanardelli (Palazzo Primoli) w Rzymie, ile o jego estetycznych upodobaniach i pasjach literaturoznawczych. Niemożliwe zatem wydaje się interpretowanie La casa della vita (1958, rozsz. 1979) wyłącznie jako komentarza do przekształconego w muzeum biograficzne mieszkania uczonego. Casa della vita, "dom życia" Praza to przestrzeń pamięci, w której każdy przedmiot, usytuowany w starannie wybranym miejscu, pełni funkcję scenograficzną i mnemoniczną. Artystyczne, historyczne i emocjonalne skojarzenia, jakie wywołują poszczególne elementy opisywanej kolekcji, skłaniają do refleksji nad proponowaną przez Praza koncepcją powiązań sztuki i pamięci oraz ich wzajemnego oddziaływania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Komparatystyki Literackiej | pl |
dc.contributor.author | Płaszczewska, Olga - 131450 | pl |
dc.contributor.editor | Korytowska, Maria - 129160 | pl |
dc.contributor.editor | Czernik, Jakub - 123877 | pl |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T07:19:25Z | |
dc.date.available | 2016-10-25T07:19:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | pl |
dc.description.additional | Pokłosie konferencji: Mnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztuki, z dn. 04-06 listopada 2015 r., Kraków. Streszcz. po ang. | pl |
dc.description.physical | 389-404 | pl |
dc.description.publication | 1 | pl |
dc.description.series | Komparatystyka Polska | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7730-204-0 | pl |
dc.identifier.uri | http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/31672 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Wydawnictwo Avalon | pl |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.subject.en | Mario Praz | pl |
dc.subject.en | the house of life | pl |
dc.subject.en | memory | pl |
dc.subject.en | autobiography | pl |
dc.subject.en | autobiographical museum | pl |
dc.subject.en | relationship between art and memory | pl |
dc.subject.en | mnemonics | pl |
dc.subject.pl | Mario Praz | pl |
dc.subject.pl | dom życia | pl |
dc.subject.pl | pamięć | pl |
dc.subject.pl | autobiografia | pl |
dc.subject.pl | muzeum autobiograficzne | pl |
dc.subject.pl | związek sztuki i pamięci | pl |
dc.subject.pl | mnemonika | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Sztuka i pamięć w "La casa della vita" Mario Praza | pl |
dc.title.alternative | Art and memory in Mario Praz’s "House of Life" | pl |
dc.title.container | Mnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztuki | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |