Sztuka i pamięć w "La casa della vita" Mario Praza

2016
book section
article
dc.abstract.enThe main purpose of the essay is to analyse the significance of memory and its connection to art in an unusual guidebook to the writer’s house - an autobiographic novel by Italian comparatist and lecturer, Mario Praz (1896-1982). First of all, the author’s relationship to singular objects of his collection is analysed in the context of his intellectual interests. As the reading of the text conducted exclusively from the biographical point of view seems to be limiting, the connections between Praz’s passion for art and literature and his strategies of remembering and depicting the past are discussed thoroughly. Moreover, various types of memory (of interpersonal relations, historical facts and,for example, the events presented within a picture of the collection) and the intertextuality of Praz’s narrative, are examined in relation to the functions (scenic and mnemonic) of each artefact. Last but not least, the essay faces the question of the commemorative function of an art collection and the meaning of a particularly organized house as substitutes of a successful private life.pl
dc.abstract.plZamiast autobiografii Mario Praz (1896-1982) proponuje niezwykły przewodnik po swoich zbiorach dzieł sztuki, mebli i artefaktów użytkowych. Gromadzone od czasów studenckich "antyki" stają się kanwą wielowarstwowej opowieści nie tyle o siedzibach badacza przy Via Giulia (Palazzo Ricci) i Via Zanardelli (Palazzo Primoli) w Rzymie, ile o jego estetycznych upodobaniach i pasjach literaturoznawczych. Niemożliwe zatem wydaje się interpretowanie La casa della vita (1958, rozsz. 1979) wyłącznie jako komentarza do przekształconego w muzeum biograficzne mieszkania uczonego. Casa della vita, "dom życia" Praza to przestrzeń pamięci, w której każdy przedmiot, usytuowany w starannie wybranym miejscu, pełni funkcję scenograficzną i mnemoniczną. Artystyczne, historyczne i emocjonalne skojarzenia, jakie wywołują poszczególne elementy opisywanej kolekcji, skłaniają do refleksji nad proponowaną przez Praza koncepcją powiązań sztuki i pamięci oraz ich wzajemnego oddziaływania.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Komparatystyki Literackiejpl
dc.contributor.authorPłaszczewska, Olga - 131450 pl
dc.contributor.editorKorytowska, Maria - 129160 pl
dc.contributor.editorCzernik, Jakub - 123877 pl
dc.date.accessioned2016-10-25T07:19:25Z
dc.date.available2016-10-25T07:19:25Z
dc.date.issued2016pl
dc.description.additionalPokłosie konferencji: Mnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztuki, z dn. 04-06 listopada 2015 r., Kraków. Streszcz. po ang.pl
dc.description.physical389-404pl
dc.description.publication1pl
dc.description.seriesKomparatystyka Polska
dc.identifier.isbn978-83-7730-204-0pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/31672
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo Avalonpl
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enMario Prazpl
dc.subject.enthe house of lifepl
dc.subject.enmemorypl
dc.subject.enautobiographypl
dc.subject.enautobiographical museumpl
dc.subject.enrelationship between art and memorypl
dc.subject.enmnemonicspl
dc.subject.plMario Prazpl
dc.subject.pldom życiapl
dc.subject.plpamięćpl
dc.subject.plautobiografiapl
dc.subject.plmuzeum autobiograficznepl
dc.subject.plzwiązek sztuki i pamięcipl
dc.subject.plmnemonikapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSztuka i pamięć w "La casa della vita" Mario Prazapl
dc.title.alternativeArt and memory in Mario Praz’s "House of Life"pl
dc.title.containerMnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztukipl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main purpose of the essay is to analyse the significance of memory and its connection to art in an unusual guidebook to the writer’s house - an autobiographic novel by Italian comparatist and lecturer, Mario Praz (1896-1982). First of all, the author’s relationship to singular objects of his collection is analysed in the context of his intellectual interests. As the reading of the text conducted exclusively from the biographical point of view seems to be limiting, the connections between Praz’s passion for art and literature and his strategies of remembering and depicting the past are discussed thoroughly. Moreover, various types of memory (of interpersonal relations, historical facts and,for example, the events presented within a picture of the collection) and the intertextuality of Praz’s narrative, are examined in relation to the functions (scenic and mnemonic) of each artefact. Last but not least, the essay faces the question of the commemorative function of an art collection and the meaning of a particularly organized house as substitutes of a successful private life.
dc.abstract.plpl
Zamiast autobiografii Mario Praz (1896-1982) proponuje niezwykły przewodnik po swoich zbiorach dzieł sztuki, mebli i artefaktów użytkowych. Gromadzone od czasów studenckich "antyki" stają się kanwą wielowarstwowej opowieści nie tyle o siedzibach badacza przy Via Giulia (Palazzo Ricci) i Via Zanardelli (Palazzo Primoli) w Rzymie, ile o jego estetycznych upodobaniach i pasjach literaturoznawczych. Niemożliwe zatem wydaje się interpretowanie La casa della vita (1958, rozsz. 1979) wyłącznie jako komentarza do przekształconego w muzeum biograficzne mieszkania uczonego. Casa della vita, "dom życia" Praza to przestrzeń pamięci, w której każdy przedmiot, usytuowany w starannie wybranym miejscu, pełni funkcję scenograficzną i mnemoniczną. Artystyczne, historyczne i emocjonalne skojarzenia, jakie wywołują poszczególne elementy opisywanej kolekcji, skłaniają do refleksji nad proponowaną przez Praza koncepcją powiązań sztuki i pamięci oraz ich wzajemnego oddziaływania.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Komparatystyki Literackiej
dc.contributor.authorpl
Płaszczewska, Olga - 131450
dc.contributor.editorpl
Korytowska, Maria - 129160
dc.contributor.editorpl
Czernik, Jakub - 123877
dc.date.accessioned
2016-10-25T07:19:25Z
dc.date.available
2016-10-25T07:19:25Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.description.additionalpl
Pokłosie konferencji: Mnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztuki, z dn. 04-06 listopada 2015 r., Kraków. Streszcz. po ang.
dc.description.physicalpl
389-404
dc.description.publicationpl
1
dc.description.series
Komparatystyka Polska
dc.identifier.isbnpl
978-83-7730-204-0
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/31672
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo Avalon
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enpl
Mario Praz
dc.subject.enpl
the house of life
dc.subject.enpl
memory
dc.subject.enpl
autobiography
dc.subject.enpl
autobiographical museum
dc.subject.enpl
relationship between art and memory
dc.subject.enpl
mnemonics
dc.subject.plpl
Mario Praz
dc.subject.plpl
dom życia
dc.subject.plpl
pamięć
dc.subject.plpl
autobiografia
dc.subject.plpl
muzeum autobiograficzne
dc.subject.plpl
związek sztuki i pamięci
dc.subject.plpl
mnemonika
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Sztuka i pamięć w "La casa della vita" Mario Praza
dc.title.alternativepl
Art and memory in Mario Praz’s "House of Life"
dc.title.containerpl
Mnemosyne : pamięć jako źródło dzieła sztuki
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Bydgoszcz
4
Poznan
4
Krakow
3

No access

No Thumbnail Available