Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Świat demonów w islamie. Dżinny oraz ich charakterystyka.
World of the Daemons in Islam. Jinns and their Characteristics
Dżinny, demony, opętanie
The Jinns, The Daemons, spirit possession
Wiara w dżinny była popularna już w czasach niewiedzy, przed islamem. Wierzono, że demony są nieprzychylne człowiekowi i potrafią go skrzywdzić. Aby temu zapobiec, składano tym istotom ofiary, oddawano cześć i tworzono im miejsca kultu. Sądzono, że takie działania zapewnią całej wiosce lub rodzinie ich łaskawość. W tamtym okresie demony kojarzono głównie ze strachem. Ludzie nie potrafili zrozumieć istnienia tych niewidzialnych bytów, była to dla nich tajemnicza i niedostępna wiedza.Wraz z nadejściem islamu zaczęto postrzegać dżinny w zupełnie inny sposób. Przede wszystkim religia ta wyróżniła wiele rodzajów demonów, a także ich umiejętności, zachowania, czy ograniczenia. Wiara w te niewidzialne istoty stała się bardzo istotną kwestią dla każdego muzułmanina. Można powiedzieć, że jest ona obowiązkiem wszystkich pobożnych wyznawców islamu. Wielu z nich bowiem uważa, że to właśnie Bóg nakazał ludziom aby uwierzyli, że dżinny istnieją. Potwierdzenie tego przekonania znajdują zazwyczaj w Koranie, przytaczając słowa samego Allaha. Tematyka demonologii w islamie jest bardzo rozwinięta. Głównym źródłem informacji o dżinnach jest niewątpliwie Koran. Historie traktujące o tych tajemniczych bytach znajdują się także w wielu hadisach. Pojawia się również wiele publikacji dotyczących tej kwestii, poświęca się jej strony internetowe, a nawet rozwiązuje problemy związane z opętaniem człowieka przez dżinny.W przeciwieństwie do czasów przed islamem, muzułmanie wiedzą, że te istoty przypominają ludzi. Pomimo, że posiadają wiele ponadprzeciętnych zdolności, mają także ograniczenia. Z tego powodu, pobożny wyznawca islamu nie powinien się ich obawiać. Niniejsza praca jest przedstawieniem kwestii dżinnów w islamie, a zarazem potwierdzeniem występowania tego zjawiska wśród wyznawców tej religii.
People believed in the Jinns already before the coming of Islam. They believed that Daemons are enemies of human and they are able to harm him. Therefore, to prevent this harm, they offered sacrifices for them and they worshipped them. People also prepared the places of worship for the Jinns. These efforts were believed to provide the whole village or family the favourableness of the Daemons. But in those days the Jinns were the symbol of the fear. People could not understand the existence of those invisible beings. With the coming of Islam, people have started to perceive the Jinns in a completely different way. First of all, the religion has signalised that there are many kinds of these creatures. Islam has also presented that the Jinns own a lot of abilities and behaviours but on the other hand their abilities are limited. But the faith in these invisible beings has became very essential matter. It could be said, the Faith in the Jinns is a duty for a religious muslims. Many of them think that the God is the one who ordered people to believe in the existence of the Daemons. To confirm their belief, they usually present the words of Allah from the Quran. The matters of the Demonology in Islam is very developed. Unquestionably, the main source of knowledge of the Jinns is the Quran. Many of the stories that talk about the Daemons can be find also in the hadiths. There are also many publications related with this matter and many websites. People also solve the problem of the possession of human by the Jinn. Nowadays, in compare with the times before Islam, muslims believe that these beings are similar to the human. Despite the fact, that they have many outstanding abilities, they are also limited. Therefore, the religious follower of Islam should not be affraid of the Jinns. This thesis is both the presentation of the matter of the Jinns in Islam and the verification the existence of this phenomenon among the followers of this religion.
dc.abstract.en | People believed in the Jinns already before the coming of Islam. They believed that Daemons are enemies of human and they are able to harm him. Therefore, to prevent this harm, they offered sacrifices for them and they worshipped them. People also prepared the places of worship for the Jinns. These efforts were believed to provide the whole village or family the favourableness of the Daemons. But in those days the Jinns were the symbol of the fear. People could not understand the existence of those invisible beings. With the coming of Islam, people have started to perceive the Jinns in a completely different way. First of all, the religion has signalised that there are many kinds of these creatures. Islam has also presented that the Jinns own a lot of abilities and behaviours but on the other hand their abilities are limited. But the faith in these invisible beings has became very essential matter. It could be said, the Faith in the Jinns is a duty for a religious muslims. Many of them think that the God is the one who ordered people to believe in the existence of the Daemons. To confirm their belief, they usually present the words of Allah from the Quran. The matters of the Demonology in Islam is very developed. Unquestionably, the main source of knowledge of the Jinns is the Quran. Many of the stories that talk about the Daemons can be find also in the hadiths. There are also many publications related with this matter and many websites. People also solve the problem of the possession of human by the Jinn. Nowadays, in compare with the times before Islam, muslims believe that these beings are similar to the human. Despite the fact, that they have many outstanding abilities, they are also limited. Therefore, the religious follower of Islam should not be affraid of the Jinns. This thesis is both the presentation of the matter of the Jinns in Islam and the verification the existence of this phenomenon among the followers of this religion. | pl |
dc.abstract.pl | Wiara w dżinny była popularna już w czasach niewiedzy, przed islamem. Wierzono, że demony są nieprzychylne człowiekowi i potrafią go skrzywdzić. Aby temu zapobiec, składano tym istotom ofiary, oddawano cześć i tworzono im miejsca kultu. Sądzono, że takie działania zapewnią całej wiosce lub rodzinie ich łaskawość. W tamtym okresie demony kojarzono głównie ze strachem. Ludzie nie potrafili zrozumieć istnienia tych niewidzialnych bytów, była to dla nich tajemnicza i niedostępna wiedza.Wraz z nadejściem islamu zaczęto postrzegać dżinny w zupełnie inny sposób. Przede wszystkim religia ta wyróżniła wiele rodzajów demonów, a także ich umiejętności, zachowania, czy ograniczenia. Wiara w te niewidzialne istoty stała się bardzo istotną kwestią dla każdego muzułmanina. Można powiedzieć, że jest ona obowiązkiem wszystkich pobożnych wyznawców islamu. Wielu z nich bowiem uważa, że to właśnie Bóg nakazał ludziom aby uwierzyli, że dżinny istnieją. Potwierdzenie tego przekonania znajdują zazwyczaj w Koranie, przytaczając słowa samego Allaha. Tematyka demonologii w islamie jest bardzo rozwinięta. Głównym źródłem informacji o dżinnach jest niewątpliwie Koran. Historie traktujące o tych tajemniczych bytach znajdują się także w wielu hadisach. Pojawia się również wiele publikacji dotyczących tej kwestii, poświęca się jej strony internetowe, a nawet rozwiązuje problemy związane z opętaniem człowieka przez dżinny.W przeciwieństwie do czasów przed islamem, muzułmanie wiedzą, że te istoty przypominają ludzi. Pomimo, że posiadają wiele ponadprzeciętnych zdolności, mają także ograniczenia. Z tego powodu, pobożny wyznawca islamu nie powinien się ich obawiać. Niniejsza praca jest przedstawieniem kwestii dżinnów w islamie, a zarazem potwierdzeniem występowania tego zjawiska wśród wyznawców tej religii. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Turek, Przemysław - 132445 | pl |
dc.contributor.author | Kaczmarek, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Turek, Przemysław - 132445 | pl |
dc.contributor.reviewer | Siwiec, Paweł | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T11:28:11Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T11:28:11Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | studia bliskowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-94464-130748 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202061 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | The Jinns, The Daemons, spirit possession | pl |
dc.subject.pl | Dżinny, demony, opętanie | pl |
dc.title | Świat demonów w islamie. Dżinny oraz ich charakterystyka. | pl |
dc.title.alternative | World of the Daemons in Islam. Jinns and their Characteristics | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |