Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zarządzanie treścią reklamy. Sztuki wizualne i plastyczne środki wyrazu wykorzystywane przez twórców współczesnej reklamy na przykładzie magazynu Vogue Polska
Content Management in Advertising: Visual and Artistic Expression Techniques Used by Contemporary Advertisers Illustrated by Vogue Poland Magazine
Reklama, sztuka, Vogue
Advertising, art, Vogue
Przedmiotem niniejszej pracy jest wykazanie obecności inspiracji sztukami wizualnymi przez twórców współczesnej reklamy. W ramach pracy podjęto badania jakościowe w paradygmacie interpretatywnym. Do badań wykorzystano analizę semiotyczną, której poddano reklamy opublikowane w polskich wydaniach Vogue z ostatnich pięciu lat. Głównymi pytaniami badawczymi, na które autorka stara się uzyskać odpowiedź podczas pracy, są: jak sztuki wizualne wpływają na reklamę? Czy twórcy współczesnych reklam czerpią z dorobku sztuk wizualnych? Czy reklamę komercyjną można rozpatrywać w kategoriach sztuki? W niniejszej pracy udało się podtrzymać postawioną tezę badawczą, iż twórcy reklam współczesnych czerpią z dorobku sztuk wizualnych, wykorzystując nie tylko dzieła, ale również techniki i artystyczne środki wyrazu. To właśnie reklamy inspirujące się technikami i środkami wyrazu dominują w reklamach w magazynie Vogue.
The subject of this study is to demonstrate the presence of visual arts inspiration among creators of contemporary advertising. Qualitative research was conducted within an interpretative paradigm. Semiotic analysis was used for the study, focusing on advertisements published in Polish editions of Vogue over the last five years. The main research questions that the author seeks to answer throughout the study are: How do visual arts influence advertising? Do creators of contemporary advertisements draw from the legacy of visual arts? Can commercial advertising be considered as art? This study successfully maintains the research hypothesis that creators of modern advertisements draw from the legacy of visual arts, utilizing not only works but also techniques and artistic means of expression. The advertisements in Vogue magazine are predominantly inspired by techniques and means of expression.
dc.abstract.en | The subject of this study is to demonstrate the presence of visual arts inspiration among creators of contemporary advertising. Qualitative research was conducted within an interpretative paradigm. Semiotic analysis was used for the study, focusing on advertisements published in Polish editions of Vogue over the last five years. The main research questions that the author seeks to answer throughout the study are: How do visual arts influence advertising? Do creators of contemporary advertisements draw from the legacy of visual arts? Can commercial advertising be considered as art? This study successfully maintains the research hypothesis that creators of modern advertisements draw from the legacy of visual arts, utilizing not only works but also techniques and artistic means of expression. The advertisements in Vogue magazine are predominantly inspired by techniques and means of expression. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy jest wykazanie obecności inspiracji sztukami wizualnymi przez twórców współczesnej reklamy. W ramach pracy podjęto badania jakościowe w paradygmacie interpretatywnym. Do badań wykorzystano analizę semiotyczną, której poddano reklamy opublikowane w polskich wydaniach Vogue z ostatnich pięciu lat. Głównymi pytaniami badawczymi, na które autorka stara się uzyskać odpowiedź podczas pracy, są: jak sztuki wizualne wpływają na reklamę? Czy twórcy współczesnych reklam czerpią z dorobku sztuk wizualnych? Czy reklamę komercyjną można rozpatrywać w kategoriach sztuki? W niniejszej pracy udało się podtrzymać postawioną tezę badawczą, iż twórcy reklam współczesnych czerpią z dorobku sztuk wizualnych, wykorzystując nie tylko dzieła, ale również techniki i artystyczne środki wyrazu. To właśnie reklamy inspirujące się technikami i środkami wyrazu dominują w reklamach w magazynie Vogue. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Laberschek, Marcin | pl |
dc.contributor.author | Pietraszewska, Kinga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Woźniak, Cezary - 200237 | pl |
dc.contributor.reviewer | Laberschek, Marcin | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T21:40:58Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T21:40:58Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie mediami i reklamą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164946-307551 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322055 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Advertising, art, Vogue | pl |
dc.subject.pl | Reklama, sztuka, Vogue | pl |
dc.title | Zarządzanie treścią reklamy. Sztuki wizualne i plastyczne środki wyrazu wykorzystywane przez twórców współczesnej reklamy na przykładzie magazynu Vogue Polska | pl |
dc.title.alternative | Content Management in Advertising: Visual and Artistic Expression Techniques Used by Contemporary Advertisers Illustrated by Vogue Poland Magazine | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |