Mityzacja przeszłości i rozczarowanie teraźniejszością. Wizerunek młodzieży w polskim kinie współczesnym po 2009 roku

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the thesis is to draw the reader's attention to the diverse approach to young people in Polish contemporary cinema, which depends on the setting of the film's action in time. Young people living in difficult times of the Polish People's Republic have a common enemy, therefore they unite and at the same time grow up experiencing their first love. Their image is idealized. However, their peers who are already born in free Poland face other problems: internet addiction, adolescent prostitution, and one of their main goals is to achieve a high position in their group, which divides them. In the analysis, I used the issues of developmental psychology, as well as the term "ostalgia," which means nostalgia for the PRL. Examples of contemporary setted films are: "Galerianki" (2009, dir. Katarzyna Rosłaniec) and "Suicide Room" (2011, dir. Jan Komasa), and for those in the past: "Everything that I love" (2009, dir. Jacek Borcuch) and "Ticket to the Moon" (2013, dir. Jacek Bromski).pl
dc.abstract.plCelem pracy jest zwrócenie uwagi czytelnika na zróżnicowane podejście do młodzieży w polskim kinie współczesnym, które uzależnione jest osadzenia akcji filmu w czasie. Młodzi ludzie żyjący w trudnych czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej mają wspólnego wroga, dlatego się jednoczą, a jednocześnie dorastają, przeżywając pierwsze miłości. Ich obraz jest wyidealizowany. Natomiast ich rówieśnicy urodzeni już w wolnej Polsce zmierzają się z innymi problemami: uzależnieniem od internetu, młodocianą prostytucją, a jednym z ich głównym celów jest uzyskanie wysokiej pozycji w swojej grupie, co ich dzieli. Przy analizie posługiwałam się zagadnieniami psychologii rozwoju człowieka, a także terminem „ostalgia”, który oznacza nostalgię za PRL-em. Za przykłady filmów osadzonych współcześnie posłużyły: „Galerianki” (2009, reż. Katarzyna Rosłaniec) oraz „Sala samobójców” (2011, reż. Jan Komasa), a dla umiejscowionych w przeszłości: „Wszystko, co kocham” (2009, reż. Jacek Borcuch) oraz „Bilet na Księżyc” (2013, reż. Jacek Bromski).pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorRichert, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerPodsiadło-Kwiecień, Magdalenapl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:21:12Z
dc.date.available2020-07-27T22:21:12Z
dc.date.submitted2019-09-30pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-130556-196931pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233599
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolish cinema, youth film, coming of age film, developmental psychology, ostalgia, rite of passage, adolescencepl
dc.subject.plkino polskie, film o młodzieży, psychologia rozwoju człowieka, ostalgia, rytuał przejścia, adolescencjapl
dc.titleMityzacja przeszłości i rozczarowanie teraźniejszością. Wizerunek młodzieży w polskim kinie współczesnym po 2009 rokupl
dc.title.alternativeMythisation of the past and disappointment with the present. The image of young people in Polish contemporary cinema after 2009pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the thesis is to draw the reader's attention to the diverse approach to young people in Polish contemporary cinema, which depends on the setting of the film's action in time. Young people living in difficult times of the Polish People's Republic have a common enemy, therefore they unite and at the same time grow up experiencing their first love. Their image is idealized. However, their peers who are already born in free Poland face other problems: internet addiction, adolescent prostitution, and one of their main goals is to achieve a high position in their group, which divides them. In the analysis, I used the issues of developmental psychology, as well as the term "ostalgia," which means nostalgia for the PRL. Examples of contemporary setted films are: "Galerianki" (2009, dir. Katarzyna Rosłaniec) and "Suicide Room" (2011, dir. Jan Komasa), and for those in the past: "Everything that I love" (2009, dir. Jacek Borcuch) and "Ticket to the Moon" (2013, dir. Jacek Bromski).
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest zwrócenie uwagi czytelnika na zróżnicowane podejście do młodzieży w polskim kinie współczesnym, które uzależnione jest osadzenia akcji filmu w czasie. Młodzi ludzie żyjący w trudnych czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej mają wspólnego wroga, dlatego się jednoczą, a jednocześnie dorastają, przeżywając pierwsze miłości. Ich obraz jest wyidealizowany. Natomiast ich rówieśnicy urodzeni już w wolnej Polsce zmierzają się z innymi problemami: uzależnieniem od internetu, młodocianą prostytucją, a jednym z ich głównym celów jest uzyskanie wysokiej pozycji w swojej grupie, co ich dzieli. Przy analizie posługiwałam się zagadnieniami psychologii rozwoju człowieka, a także terminem „ostalgia”, który oznacza nostalgię za PRL-em. Za przykłady filmów osadzonych współcześnie posłużyły: „Galerianki” (2009, reż. Katarzyna Rosłaniec) oraz „Sala samobójców” (2011, reż. Jan Komasa), a dla umiejscowionych w przeszłości: „Wszystko, co kocham” (2009, reż. Jacek Borcuch) oraz „Bilet na Księżyc” (2013, reż. Jacek Bromski).
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Richert, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Podsiadło-Kwiecień, Magdalena
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:21:12Z
dc.date.available
2020-07-27T22:21:12Z
dc.date.submittedpl
2019-09-30
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-130556-196931
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233599
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Polish cinema, youth film, coming of age film, developmental psychology, ostalgia, rite of passage, adolescence
dc.subject.plpl
kino polskie, film o młodzieży, psychologia rozwoju człowieka, ostalgia, rytuał przejścia, adolescencja
dc.titlepl
Mityzacja przeszłości i rozczarowanie teraźniejszością. Wizerunek młodzieży w polskim kinie współczesnym po 2009 roku
dc.title.alternativepl
Mythisation of the past and disappointment with the present. The image of young people in Polish contemporary cinema after 2009
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
63
Views per month
Views per city
Krakow
7
Warsaw
7
Wloszczowa
5
Poznan
4
Międzyrzecz
3
Skawina
3
Strasbourg
3
Utrecht
3
Camden
2
Northampton
2

No access

No Thumbnail Available