Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Stres organizacyjny w zawodzie nauczyciela. Satysfakcja z pracy, źródła stresu i radzenie sobie ze stresem w grupie nauczycieli szkoły podstawowej.
Occupational stress in teaching profession . Job satisfaction, sources of stress and coping with stress in the group of primary school teachers .
: stres, stres organizacyjny, nauczyciele , satysfakcja z pracy, radzenie sobie ze stresem, źródła stresu w pracy
: stress, occupational stress, teachers, work satisfaction, coping with stress, sources of stress at work.
Celem niniejszej pracy jest zgłębienie zagadnienia stresu organizacyjnego w grupie zawodowej nauczycieli szkół podstawowych poprzez ustalenie przebiegu profilów satysfakcji z pracy, radzenia sobie ze stresem oraz źródeł stresu . Część teoretyczna zawiera opis modeli stresu z perspektywy fizjologii, psychologii oraz profilaktyki i prewencji. Zwrócono uwagę na różnice indywidualne jednostek w doświadczaniu stresu oraz na sposoby radzenia sobie ze stresem z poziomów jednostki i organizacji. Zostały opisane modele stresu organizacyjnego oraz wypalenia zawodowego jako skutku chronicznego stresu zawodowego. Część teoretyczna została uzupełniona o opis zawodu nauczyciela – charakteru zawodu , percepcji społecznej na przestrzeni dziejów, stresu w tej grupie zawodowej i funkcjonowania nauczycieli w organizacji jaką jest szkoła.Część empiryczna składa się z przeprowadzonych badań własnych ,oraz z dyskusji uzyskanych wyników. Przeanalizowano możliwe źródła i przyczyny uzyskanych wyników oraz porównano je do podobnych badań. Badani wypełniali polską wersję kwestionariusza Occupational Stress Indicator . Kwestionariusz do badania stresu organizacyjnego został wypełniony przez 44 nauczycieli pracujących w Szkolę Podstawowej nr 22 w Krakowie . Uzyskane wyniki pokazały, że nauczyciele największe źródło satysfakcji ze swojej pracy widzą w jej charakterze, a ze stresem radzą sobie poprzez odpowiednie zarządzanie własnym czasem pracy . Wyniki te pozostają w zgodzie z niektórymi innymi badaniami, są też jednak takie w których autorzy uzyskali sprzeczne dane. Natura zagadnienia jest złożona a poniższe badania stanowią próbę poszerzenia wiedzy w tym temacie.
The aim of this thesis is to explore the matter of occupational stress in the group of primary school teachers throughout establishing profiles of job satisfaction, coping with stress and stress sources .Theoretical part contains descriptions of stress models from physiological, psychological and prevention perspectives. Individual differences in experiencing stress and the ways of coping with stress from individual and organizational levels was pointed out . Models of occupational stress and burnout syndrome as a result of chronic occupational stress was also described. Theoretical part was complemented by description of teaching profession – the character of the profession, social perception throughout the ages , stress in teaching profession and functioning in school organization.Empirical part contains description of carried out researches and discussion of results . Possible sources of receiving results was analyzed and compared to similar researches. 44 teachers working in Primary School nr 22 in Kraków filled polish version of Occupational Stress Indicator questionnaire . Researches shown that teachers perceiving the character of their work as the most powerful source of satisfaction and proper time management as the best way of mitigating stress. The results stays consistent with some of similar researches but there are also conflicting or inconsistent result . Nature of the topic is complex – following thesis is a trial of broadening the knowledge in explored matter.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to explore the matter of occupational stress in the group of primary school teachers throughout establishing profiles of job satisfaction, coping with stress and stress sources .Theoretical part contains descriptions of stress models from physiological, psychological and prevention perspectives. Individual differences in experiencing stress and the ways of coping with stress from individual and organizational levels was pointed out . Models of occupational stress and burnout syndrome as a result of chronic occupational stress was also described. Theoretical part was complemented by description of teaching profession – the character of the profession, social perception throughout the ages , stress in teaching profession and functioning in school organization.Empirical part contains description of carried out researches and discussion of results . Possible sources of receiving results was analyzed and compared to similar researches. 44 teachers working in Primary School nr 22 in Kraków filled polish version of Occupational Stress Indicator questionnaire . Researches shown that teachers perceiving the character of their work as the most powerful source of satisfaction and proper time management as the best way of mitigating stress. The results stays consistent with some of similar researches but there are also conflicting or inconsistent result . Nature of the topic is complex – following thesis is a trial of broadening the knowledge in explored matter. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest zgłębienie zagadnienia stresu organizacyjnego w grupie zawodowej nauczycieli szkół podstawowych poprzez ustalenie przebiegu profilów satysfakcji z pracy, radzenia sobie ze stresem oraz źródeł stresu . Część teoretyczna zawiera opis modeli stresu z perspektywy fizjologii, psychologii oraz profilaktyki i prewencji. Zwrócono uwagę na różnice indywidualne jednostek w doświadczaniu stresu oraz na sposoby radzenia sobie ze stresem z poziomów jednostki i organizacji. Zostały opisane modele stresu organizacyjnego oraz wypalenia zawodowego jako skutku chronicznego stresu zawodowego. Część teoretyczna została uzupełniona o opis zawodu nauczyciela – charakteru zawodu , percepcji społecznej na przestrzeni dziejów, stresu w tej grupie zawodowej i funkcjonowania nauczycieli w organizacji jaką jest szkoła.Część empiryczna składa się z przeprowadzonych badań własnych ,oraz z dyskusji uzyskanych wyników. Przeanalizowano możliwe źródła i przyczyny uzyskanych wyników oraz porównano je do podobnych badań. Badani wypełniali polską wersję kwestionariusza Occupational Stress Indicator . Kwestionariusz do badania stresu organizacyjnego został wypełniony przez 44 nauczycieli pracujących w Szkolę Podstawowej nr 22 w Krakowie . Uzyskane wyniki pokazały, że nauczyciele największe źródło satysfakcji ze swojej pracy widzą w jej charakterze, a ze stresem radzą sobie poprzez odpowiednie zarządzanie własnym czasem pracy . Wyniki te pozostają w zgodzie z niektórymi innymi badaniami, są też jednak takie w których autorzy uzyskali sprzeczne dane. Natura zagadnienia jest złożona a poniższe badania stanowią próbę poszerzenia wiedzy w tym temacie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.contributor.author | Mrowca, Bartłomiej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.contributor.reviewer | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:00:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:00:30Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-123398-175355 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227776 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | : stress, occupational stress, teachers, work satisfaction, coping with stress, sources of stress at work. | pl |
dc.subject.pl | : stres, stres organizacyjny, nauczyciele , satysfakcja z pracy, radzenie sobie ze stresem, źródła stresu w pracy | pl |
dc.title | Stres organizacyjny w zawodzie nauczyciela. Satysfakcja z pracy, źródła stresu i radzenie sobie ze stresem w grupie nauczycieli szkoły podstawowej. | pl |
dc.title.alternative | Occupational stress in teaching profession . Job satisfaction, sources of stress and coping with stress in the group of primary school teachers . | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |