Stres organizacyjny w zawodzie nauczyciela. Satysfakcja z pracy, źródła stresu i radzenie sobie ze stresem w grupie nauczycieli szkoły podstawowej.

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to explore the matter of occupational stress in the group of primary school teachers throughout establishing profiles of job satisfaction, coping with stress and stress sources .Theoretical part contains descriptions of stress models from physiological, psychological and prevention perspectives. Individual differences in experiencing stress and the ways of coping with stress from individual and organizational levels was pointed out . Models of occupational stress and burnout syndrome as a result of chronic occupational stress was also described. Theoretical part was complemented by description of teaching profession – the character of the profession, social perception throughout the ages , stress in teaching profession and functioning in school organization.Empirical part contains description of carried out researches and discussion of results . Possible sources of receiving results was analyzed and compared to similar researches. 44 teachers working in Primary School nr 22 in Kraków filled polish version of Occupational Stress Indicator questionnaire . Researches shown that teachers perceiving the character of their work as the most powerful source of satisfaction and proper time management as the best way of mitigating stress. The results stays consistent with some of similar researches but there are also conflicting or inconsistent result . Nature of the topic is complex – following thesis is a trial of broadening the knowledge in explored matter.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest zgłębienie zagadnienia stresu organizacyjnego w grupie zawodowej nauczycieli szkół podstawowych poprzez ustalenie przebiegu profilów satysfakcji z pracy, radzenia sobie ze stresem oraz źródeł stresu . Część teoretyczna zawiera opis modeli stresu z perspektywy fizjologii, psychologii oraz profilaktyki i prewencji. Zwrócono uwagę na różnice indywidualne jednostek w doświadczaniu stresu oraz na sposoby radzenia sobie ze stresem z poziomów jednostki i organizacji. Zostały opisane modele stresu organizacyjnego oraz wypalenia zawodowego jako skutku chronicznego stresu zawodowego. Część teoretyczna została uzupełniona o opis zawodu nauczyciela – charakteru zawodu , percepcji społecznej na przestrzeni dziejów, stresu w tej grupie zawodowej i funkcjonowania nauczycieli w organizacji jaką jest szkoła.Część empiryczna składa się z przeprowadzonych badań własnych ,oraz z dyskusji uzyskanych wyników. Przeanalizowano możliwe źródła i przyczyny uzyskanych wyników oraz porównano je do podobnych badań. Badani wypełniali polską wersję kwestionariusza Occupational Stress Indicator . Kwestionariusz do badania stresu organizacyjnego został wypełniony przez 44 nauczycieli pracujących w Szkolę Podstawowej nr 22 w Krakowie . Uzyskane wyniki pokazały, że nauczyciele największe źródło satysfakcji ze swojej pracy widzą w jej charakterze, a ze stresem radzą sobie poprzez odpowiednie zarządzanie własnym czasem pracy . Wyniki te pozostają w zgodzie z niektórymi innymi badaniami, są też jednak takie w których autorzy uzyskali sprzeczne dane. Natura zagadnienia jest złożona a poniższe badania stanowią próbę poszerzenia wiedzy w tym temacie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.contributor.authorMrowca, Bartłomiejpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:00:30Z
dc.date.available2020-07-27T16:00:30Z
dc.date.submitted2018-07-10pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-123398-175355pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227776
dc.languagepolpl
dc.subject.en: stress, occupational stress, teachers, work satisfaction, coping with stress, sources of stress at work.pl
dc.subject.pl: stres, stres organizacyjny, nauczyciele , satysfakcja z pracy, radzenie sobie ze stresem, źródła stresu w pracypl
dc.titleStres organizacyjny w zawodzie nauczyciela. Satysfakcja z pracy, źródła stresu i radzenie sobie ze stresem w grupie nauczycieli szkoły podstawowej.pl
dc.title.alternativeOccupational stress in teaching profession . Job satisfaction, sources of stress and coping with stress in the group of primary school teachers .pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to explore the matter of occupational stress in the group of primary school teachers throughout establishing profiles of job satisfaction, coping with stress and stress sources .Theoretical part contains descriptions of stress models from physiological, psychological and prevention perspectives. Individual differences in experiencing stress and the ways of coping with stress from individual and organizational levels was pointed out . Models of occupational stress and burnout syndrome as a result of chronic occupational stress was also described. Theoretical part was complemented by description of teaching profession – the character of the profession, social perception throughout the ages , stress in teaching profession and functioning in school organization.Empirical part contains description of carried out researches and discussion of results . Possible sources of receiving results was analyzed and compared to similar researches. 44 teachers working in Primary School nr 22 in Kraków filled polish version of Occupational Stress Indicator questionnaire . Researches shown that teachers perceiving the character of their work as the most powerful source of satisfaction and proper time management as the best way of mitigating stress. The results stays consistent with some of similar researches but there are also conflicting or inconsistent result . Nature of the topic is complex – following thesis is a trial of broadening the knowledge in explored matter.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest zgłębienie zagadnienia stresu organizacyjnego w grupie zawodowej nauczycieli szkół podstawowych poprzez ustalenie przebiegu profilów satysfakcji z pracy, radzenia sobie ze stresem oraz źródeł stresu . Część teoretyczna zawiera opis modeli stresu z perspektywy fizjologii, psychologii oraz profilaktyki i prewencji. Zwrócono uwagę na różnice indywidualne jednostek w doświadczaniu stresu oraz na sposoby radzenia sobie ze stresem z poziomów jednostki i organizacji. Zostały opisane modele stresu organizacyjnego oraz wypalenia zawodowego jako skutku chronicznego stresu zawodowego. Część teoretyczna została uzupełniona o opis zawodu nauczyciela – charakteru zawodu , percepcji społecznej na przestrzeni dziejów, stresu w tej grupie zawodowej i funkcjonowania nauczycieli w organizacji jaką jest szkoła.Część empiryczna składa się z przeprowadzonych badań własnych ,oraz z dyskusji uzyskanych wyników. Przeanalizowano możliwe źródła i przyczyny uzyskanych wyników oraz porównano je do podobnych badań. Badani wypełniali polską wersję kwestionariusza Occupational Stress Indicator . Kwestionariusz do badania stresu organizacyjnego został wypełniony przez 44 nauczycieli pracujących w Szkolę Podstawowej nr 22 w Krakowie . Uzyskane wyniki pokazały, że nauczyciele największe źródło satysfakcji ze swojej pracy widzą w jej charakterze, a ze stresem radzą sobie poprzez odpowiednie zarządzanie własnym czasem pracy . Wyniki te pozostają w zgodzie z niektórymi innymi badaniami, są też jednak takie w których autorzy uzyskali sprzeczne dane. Natura zagadnienia jest złożona a poniższe badania stanowią próbę poszerzenia wiedzy w tym temacie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.contributor.authorpl
Mrowca, Bartłomiej
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:00:30Z
dc.date.available
2020-07-27T16:00:30Z
dc.date.submittedpl
2018-07-10
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-123398-175355
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227776
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
: stress, occupational stress, teachers, work satisfaction, coping with stress, sources of stress at work.
dc.subject.plpl
: stres, stres organizacyjny, nauczyciele , satysfakcja z pracy, radzenie sobie ze stresem, źródła stresu w pracy
dc.titlepl
Stres organizacyjny w zawodzie nauczyciela. Satysfakcja z pracy, źródła stresu i radzenie sobie ze stresem w grupie nauczycieli szkoły podstawowej.
dc.title.alternativepl
Occupational stress in teaching profession . Job satisfaction, sources of stress and coping with stress in the group of primary school teachers .
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
157
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Poznan
17
Krakow
14
Wroclaw
11
Rzeszów
7
Gdansk
5
Jarosław
4
Katowice
4
Zielona Góra
4
Piotrkow Trybunalski
3

No access

No Thumbnail Available