Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przebudzenie. Antropologiczne odczytanie elementów filozofii buddyjskiej w serialu "Westworld"
Awakening. Anthropological Analysis of the Elements of Buddhist Doctrine in the TV Series "Westworld"
świadomość, Westworld, filozofia buddyjska, bodhisattwa, jogaczara, antropologia interpretatywna, serial
consciousness, Westworld, Buddhist philosophy, bodhisattva, Yogachara, interpretative anthropology, TV series
Niniejsza praca stanowi analizę znaków zawartych w warstwie fabularnej i audiowizualnej pierwszego sezonu serialu Westworld, zatytułowanego Labirynt. Obraz został wyprodukowany przez telewizję HBO i miał swoją premierę w 2016 roku. Futurystyczna narracja została osadzona w malowniczych pejzażach kanionów wyżyny Kolorado przywodząc na myśl konwencję charakterystyczną dla westernu. Problem główny podejmowany przez jej twórców dotyczy powstania w antropomorficznych robotach znamion samoświadomości. Pokazany w tym serialu projekt świadomości jest filmowym obrazem teorii umysłu dwukomorowego stworzonej w roku 1976 przez psychologa Juliana Jaynesa. Aby umożliwić podjęcie semiotycznej dekonstrukcji serialowych treści na początku pracy przywołano tropy metodologiczne. W oparciu o propozycję analizy semantycznej i syntaktycznej dzieła kinematograficznego przedstawiono analogię pomiędzy światem zobrazowanym w omawianym serialu, a elementami założeń filozofii i religijności buddyjskiej. Przy użyciu tych środków prześledzono przestrzeń nacechowaną elementami sacrum, przeplatające się ze sobą zdarzenia czasu świeckiego i świętego oraz konstrukcję kosmogoniczną dotyczącą wyobrażonej genezy nowego gatunku stworzeń. Scharakteryzowano sposób, w jaki przedstawiona jest naprawa humanoidalnych robotów w stacji diagnostycznej parku Westworld. Wypełniające go znaki stanowią punkt wyjścia do omówienia aspektów rytuału inicjacyjnego androidów. Kolejny rozdział stanowi opis cech serialowych robotów, których sposób zachowania i motywacje stanowią punkt wyjścia dla analizy paralel buddyjskich zawartych w serialu. Zaproponowana konstrukcja pojęciowa robota jako bodhisattwy inspirowana jest koncepcjami ‘doliny niesamowitości’ (ang. uncanny valley) oraz koncepcją posiadania przez androidy pierwiastka Buddy zawartymi w pracach japońskiego robotyka Masahiro Mori. Ostatnią część pracy stanowi ukazany w serialu obraz człowieka. Charakterystyka ta została podzielona na dwa obszary. Pierwszy przedstawia gości odwiedzających park Westworld oraz rolę, jaką w zakresie etyki odgrywa dla nich udział w odbywającej się tam interaktywnej grze. Drugi z kolei ukazuje twórców świata robotów, których afekty doprowadziły do dramatycznych zwrotów akcji. Zagęszczony opis obejmujący wymienione elementy świata przedstawionego oddaje humanistyczny charakter analizowanego serialu. Zagadnienia podejmowane w fabule silnie korelują bowiem z tematami, które zawsze były ważnymi obiektami dociekań antropologów kultury. Praca stanowi intertekstualny opis wycinka rzeczywistości, jakim jest przedstawiona przez twórców Westworldu dystopia. Zogniskowane wokół wybranych wątków fabularnych dekonstrukcje sfery znaczeniowej pokazują, w jaki sposób koncepcje dalekowschodnie mogą zostać przybliżone, przy użyciu tej atrakcyjnej formy, zachodnioeuropejskiemu odbiorcy.
This work is an analysis of the signs contained in the plot and audiovisual layer of the first season of the TV series "Westworld", entitled "The Maze". The series was produced by HBO TV and premiered in 2016. The futuristic narrative is set in the picturesque landscapes of the canyons of the American Southwest, bringing to mind the convention characteristic of the western genre. The main problem undertaken by its authors concerns the emergence of traces of self-awareness in anthropomorphic robots. The project of consciousness presented in this series is a film adaptation of the theory of the two-chamber mind created in 1976 by a psychologist Julian Jaynes in the form of a book. In order to enable a semiotic deconstruction of the series’ content, at the beginning of this thesis methodological tropes are invoked. Based on the proposed semantic and syntactic analysis of a cinematographic work, an analogy is presented between the world depicted in the series in question and the elements of the premises of Buddhist philosophy and religiosity. Through the use of these means, the following components are traced: the space marked with elements of the sacred, the intertwining events of secular and sacred time, and the cosmogonic structure concerning the imagined genesis of a new species of creatures. Next, the thesis characterizes the manner in which the repair of humanoid robots at the Westworld Park Diagnostic Station is presented. Its signs are the starting point for discussing the aspects of the android initiation ritual. The next chapter describes the features of the series’ robots, whose behavior and motivations are the starting point for the analysis of the Buddhist parallels contained in the series. The proposed conceptual structure of the robot as a bodhisattva is inspired by the concepts of the 'uncanny valley' and the concept of androids possessing the Buddha element contained in the works of the Japanese robotics scientist Masahiro Mori. The last part of the thesis discusses the image of man shown in the series. These characteristics have been divided into two areas. The first introduces visitors to Westworld Park and what the ethical role of the participation in the interactive game is for them. The second, in turn, shows the creators of the world of robots, whose affects led to dramatic twists in the plot. A condensed description covering the above-mentioned elements of the presented world reflects the humanistic character of the analyzed series. The issues raised in the plot strongly correlate with the topics that have always been important objects of research for cultural anthropologists. The work is an intertextual description of a fragment of reality represented by the dystopia depicted by the creators of "Westworld". The deconstructions of the semantic sphere focused around selected plot threads show how Far Eastern ideas can be brought closer to a recipient of culture thanks to the use of this attractive form.
dc.abstract.en | This work is an analysis of the signs contained in the plot and audiovisual layer of the first season of the TV series "Westworld", entitled "The Maze". The series was produced by HBO TV and premiered in 2016. The futuristic narrative is set in the picturesque landscapes of the canyons of the American Southwest, bringing to mind the convention characteristic of the western genre. The main problem undertaken by its authors concerns the emergence of traces of self-awareness in anthropomorphic robots. The project of consciousness presented in this series is a film adaptation of the theory of the two-chamber mind created in 1976 by a psychologist Julian Jaynes in the form of a book. In order to enable a semiotic deconstruction of the series’ content, at the beginning of this thesis methodological tropes are invoked. Based on the proposed semantic and syntactic analysis of a cinematographic work, an analogy is presented between the world depicted in the series in question and the elements of the premises of Buddhist philosophy and religiosity. Through the use of these means, the following components are traced: the space marked with elements of the sacred, the intertwining events of secular and sacred time, and the cosmogonic structure concerning the imagined genesis of a new species of creatures. Next, the thesis characterizes the manner in which the repair of humanoid robots at the Westworld Park Diagnostic Station is presented. Its signs are the starting point for discussing the aspects of the android initiation ritual. The next chapter describes the features of the series’ robots, whose behavior and motivations are the starting point for the analysis of the Buddhist parallels contained in the series. The proposed conceptual structure of the robot as a bodhisattva is inspired by the concepts of the 'uncanny valley' and the concept of androids possessing the Buddha element contained in the works of the Japanese robotics scientist Masahiro Mori. The last part of the thesis discusses the image of man shown in the series. These characteristics have been divided into two areas. The first introduces visitors to Westworld Park and what the ethical role of the participation in the interactive game is for them. The second, in turn, shows the creators of the world of robots, whose affects led to dramatic twists in the plot. A condensed description covering the above-mentioned elements of the presented world reflects the humanistic character of the analyzed series. The issues raised in the plot strongly correlate with the topics that have always been important objects of research for cultural anthropologists. The work is an intertextual description of a fragment of reality represented by the dystopia depicted by the creators of "Westworld". The deconstructions of the semantic sphere focused around selected plot threads show how Far Eastern ideas can be brought closer to a recipient of culture thanks to the use of this attractive form. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca stanowi analizę znaków zawartych w warstwie fabularnej i audiowizualnej pierwszego sezonu serialu Westworld, zatytułowanego Labirynt. Obraz został wyprodukowany przez telewizję HBO i miał swoją premierę w 2016 roku. Futurystyczna narracja została osadzona w malowniczych pejzażach kanionów wyżyny Kolorado przywodząc na myśl konwencję charakterystyczną dla westernu. Problem główny podejmowany przez jej twórców dotyczy powstania w antropomorficznych robotach znamion samoświadomości. Pokazany w tym serialu projekt świadomości jest filmowym obrazem teorii umysłu dwukomorowego stworzonej w roku 1976 przez psychologa Juliana Jaynesa. Aby umożliwić podjęcie semiotycznej dekonstrukcji serialowych treści na początku pracy przywołano tropy metodologiczne. W oparciu o propozycję analizy semantycznej i syntaktycznej dzieła kinematograficznego przedstawiono analogię pomiędzy światem zobrazowanym w omawianym serialu, a elementami założeń filozofii i religijności buddyjskiej. Przy użyciu tych środków prześledzono przestrzeń nacechowaną elementami sacrum, przeplatające się ze sobą zdarzenia czasu świeckiego i świętego oraz konstrukcję kosmogoniczną dotyczącą wyobrażonej genezy nowego gatunku stworzeń. Scharakteryzowano sposób, w jaki przedstawiona jest naprawa humanoidalnych robotów w stacji diagnostycznej parku Westworld. Wypełniające go znaki stanowią punkt wyjścia do omówienia aspektów rytuału inicjacyjnego androidów. Kolejny rozdział stanowi opis cech serialowych robotów, których sposób zachowania i motywacje stanowią punkt wyjścia dla analizy paralel buddyjskich zawartych w serialu. Zaproponowana konstrukcja pojęciowa robota jako bodhisattwy inspirowana jest koncepcjami ‘doliny niesamowitości’ (ang. uncanny valley) oraz koncepcją posiadania przez androidy pierwiastka Buddy zawartymi w pracach japońskiego robotyka Masahiro Mori. Ostatnią część pracy stanowi ukazany w serialu obraz człowieka. Charakterystyka ta została podzielona na dwa obszary. Pierwszy przedstawia gości odwiedzających park Westworld oraz rolę, jaką w zakresie etyki odgrywa dla nich udział w odbywającej się tam interaktywnej grze. Drugi z kolei ukazuje twórców świata robotów, których afekty doprowadziły do dramatycznych zwrotów akcji. Zagęszczony opis obejmujący wymienione elementy świata przedstawionego oddaje humanistyczny charakter analizowanego serialu. Zagadnienia podejmowane w fabule silnie korelują bowiem z tematami, które zawsze były ważnymi obiektami dociekań antropologów kultury. Praca stanowi intertekstualny opis wycinka rzeczywistości, jakim jest przedstawiona przez twórców Westworldu dystopia. Zogniskowane wokół wybranych wątków fabularnych dekonstrukcje sfery znaczeniowej pokazują, w jaki sposób koncepcje dalekowschodnie mogą zostać przybliżone, przy użyciu tej atrakcyjnej formy, zachodnioeuropejskiemu odbiorcy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czaja, Dariusz - 127619 | pl |
dc.contributor.author | Kozłowska, Urszula | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czaja, Dariusz - 127619 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sochacki, Łukasz | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-25T21:51:59Z | |
dc.date.available | 2021-10-25T21:51:59Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-22 | pl |
dc.fieldofstudy | etnologia i antropologia kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154565-95514 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281669 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | consciousness, Westworld, Buddhist philosophy, bodhisattva, Yogachara, interpretative anthropology, TV series | pl |
dc.subject.pl | świadomość, Westworld, filozofia buddyjska, bodhisattwa, jogaczara, antropologia interpretatywna, serial | pl |
dc.title | Przebudzenie. Antropologiczne odczytanie elementów filozofii buddyjskiej w serialu "Westworld" | pl |
dc.title.alternative | Awakening. Anthropological Analysis of the Elements of Buddhist Doctrine in the TV Series "Westworld" | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |