Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I – III
The realization of health education in primary school years I-III
edukacja zdrowotna, zdrowie, edukacja, edukacja wczesnoszkolna, pedagogika
health education, health, education, early-stage education, pedagogy
Zdrowie jest jedną z cenniejszych wartości, która wpływa na wiele istotnych kwestii w życiu. Oddziałuje zarówno na samopoczucie fizyczne jak i psychiczne a przede wszystkim ma znaczenie dla większości obszarów funkcjonowania człowieka. W związku z tym środowisko, w którym przebywamy powinno nie tylko wspierać ale i promować zdrowie. Dlatego też istotne jest aby już od najmłodszych lat kształtować postawy sprzyjające świadomemu i zdrowemu stylowi życia. Celowi temu służy między innymi edukacja zdrowotna, której treści realizuje się już w 1 klasie szkoły podstawowej. W ostatnich latach doceniono znaczenie edukacji zdrowotnej dzięki czemu, mogła stać się jednym z ważniejszych zadań szkoły i przyczyniać się do kształtowania u uczniów nawyków dbania o zdrowie oraz organizowania działań mających na celu stworzenie środowiska, które będzie temu sprzyjać.Współcześnie system edukacji podlega wielu przemianom. Nieustannie toczą się rozmowy jak powinien wyglądać oraz co należałoby zmienić. Te same zabiegi podejmowane są wobec edukacji zdrowotnej. W dostępnej literaturze podmiotu można odnaleźć rozmaite wskazania w jaki sposób powinna być realizowania, jakie metody należy stosować oraz na co zwrócić uwagę, aby stała się bardziej efektywna. Obecnie treści edukacji zdrowotnej zawarte są w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Niestety nadal nie ma odrębnego przedmiotu z edukacji zdrowotnej a jej zagadnienia zostały umieszczone w wymaganiach z różnych przedmiotów szkolnych. W związku z ciągłą aktualnością tematu oraz rosnącym zainteresowaniem, zwłaszcza obecnie, kiedy kwestia zdrowia stała się powszechnym i szeroko omawianym zjawiskiem, warto zwrócić uwagę na aktualną sytuację dotyczącą realizacji zadań i treści edukacji zdrowotnej wśród najmłodszych uczniów. Tematem niniejszej pracy jest „Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I – III.” Zgodnie z tym celem pracy jest zebranie opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat jej przebiegu i sposobów realizacji.W celu otrzymania informacji i opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w obrębie której posłużono się techniką ankiety oraz metodę analizy dokumentów. Analiza zgromadzonego materiału empirycznego wykazała jakie metody, formy pracy z uczniami oraz środki dydaktyczne są najczęściej stosowane przez badanych nauczycieli. Wyniki badań przedstawiają również jaka jest skuteczność zajęć z edukacji zdrowotnejw opinii respondentów oraz na jakie trudności natrafiają w trakcie realizacji jej treści. Uzyskane rezultaty pozwoliły na analizę zawartości wybranych programów z zakresu edukacji zdrowotnej, które są stosowane przez badanych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Health is among the most important values which influence multiple important aspects of one’s life. It has an impact on the physical and the mental state, and - most importantly, health is of highest importance for most areas of proper functioning. For this reason, our environment should not only support, but also promote health. It is therefore important to shape a positive attitude towards a conscious and healthy lifestyle from the very beginning of education. One of the ways to achieve this goal is health education as early as in the first class of primary school. During the last years the importance of health education is being well appreciated, which is why it has become one of the primary educational tasks and contributes to the shaping of health care habits among pupils and to organizing actions for the formation of an environment to promote these habits.The current educational system is subject to many transformations. There is ceaseless discussion on its desired form and on the changes which are to be made. A similar situation is being observed in health education. Specialist literature contains various recommendations on how this education should be conducted, which methods should be applied and which aspects should be stressed out to maximize its effectiveness. Nowadays, health care elements are incorporated into the kindergarten education program and general programs of other stages of education. Unfortunately, there is still no separate class in health education although its program has been incorporated into the requirements of other school classes.Due to the constant relevance of the problem and increasing interest in it, it is worth to put attention to the present situation concerning the realization of the health education program among the youngest pupils – especially nowadays, when the matter of health has become a common and widely discussed issue. The topic of the presented dissertation is “The realization of health education in primary school years I-III”. Accordingly, the task of this work is to collect the opinions of early-stage teachers concerning its course and methods of realization.For collection of information and opinions from early-stage teachers, a diagnostic survey was performed by means of a questionnaire, followed by appropriate methods of data analysis.The analysis of the collected empirical materials revealed which methods, forms of working with pupils and teaching approaches are most commonly used by the examined teachers. The results also uncover the opinion of respondents on the effectiveness of health education lessons and the problems which are encountered during the educational process. The presented work allows for the analysis of the content of selected health education programs, which are implemented by the examined early-stage teachers.
dc.abstract.en | Health is among the most important values which influence multiple important aspects of one’s life. It has an impact on the physical and the mental state, and - most importantly, health is of highest importance for most areas of proper functioning. For this reason, our environment should not only support, but also promote health. It is therefore important to shape a positive attitude towards a conscious and healthy lifestyle from the very beginning of education. One of the ways to achieve this goal is health education as early as in the first class of primary school. During the last years the importance of health education is being well appreciated, which is why it has become one of the primary educational tasks and contributes to the shaping of health care habits among pupils and to organizing actions for the formation of an environment to promote these habits.The current educational system is subject to many transformations. There is ceaseless discussion on its desired form and on the changes which are to be made. A similar situation is being observed in health education. Specialist literature contains various recommendations on how this education should be conducted, which methods should be applied and which aspects should be stressed out to maximize its effectiveness. Nowadays, health care elements are incorporated into the kindergarten education program and general programs of other stages of education. Unfortunately, there is still no separate class in health education although its program has been incorporated into the requirements of other school classes.Due to the constant relevance of the problem and increasing interest in it, it is worth to put attention to the present situation concerning the realization of the health education program among the youngest pupils – especially nowadays, when the matter of health has become a common and widely discussed issue. The topic of the presented dissertation is “The realization of health education in primary school years I-III”. Accordingly, the task of this work is to collect the opinions of early-stage teachers concerning its course and methods of realization.For collection of information and opinions from early-stage teachers, a diagnostic survey was performed by means of a questionnaire, followed by appropriate methods of data analysis.The analysis of the collected empirical materials revealed which methods, forms of working with pupils and teaching approaches are most commonly used by the examined teachers. The results also uncover the opinion of respondents on the effectiveness of health education lessons and the problems which are encountered during the educational process. The presented work allows for the analysis of the content of selected health education programs, which are implemented by the examined early-stage teachers. | pl |
dc.abstract.pl | Zdrowie jest jedną z cenniejszych wartości, która wpływa na wiele istotnych kwestii w życiu. Oddziałuje zarówno na samopoczucie fizyczne jak i psychiczne a przede wszystkim ma znaczenie dla większości obszarów funkcjonowania człowieka. W związku z tym środowisko, w którym przebywamy powinno nie tylko wspierać ale i promować zdrowie. Dlatego też istotne jest aby już od najmłodszych lat kształtować postawy sprzyjające świadomemu i zdrowemu stylowi życia. Celowi temu służy między innymi edukacja zdrowotna, której treści realizuje się już w 1 klasie szkoły podstawowej. W ostatnich latach doceniono znaczenie edukacji zdrowotnej dzięki czemu, mogła stać się jednym z ważniejszych zadań szkoły i przyczyniać się do kształtowania u uczniów nawyków dbania o zdrowie oraz organizowania działań mających na celu stworzenie środowiska, które będzie temu sprzyjać.Współcześnie system edukacji podlega wielu przemianom. Nieustannie toczą się rozmowy jak powinien wyglądać oraz co należałoby zmienić. Te same zabiegi podejmowane są wobec edukacji zdrowotnej. W dostępnej literaturze podmiotu można odnaleźć rozmaite wskazania w jaki sposób powinna być realizowania, jakie metody należy stosować oraz na co zwrócić uwagę, aby stała się bardziej efektywna. Obecnie treści edukacji zdrowotnej zawarte są w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Niestety nadal nie ma odrębnego przedmiotu z edukacji zdrowotnej a jej zagadnienia zostały umieszczone w wymaganiach z różnych przedmiotów szkolnych. W związku z ciągłą aktualnością tematu oraz rosnącym zainteresowaniem, zwłaszcza obecnie, kiedy kwestia zdrowia stała się powszechnym i szeroko omawianym zjawiskiem, warto zwrócić uwagę na aktualną sytuację dotyczącą realizacji zadań i treści edukacji zdrowotnej wśród najmłodszych uczniów. Tematem niniejszej pracy jest „Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I – III.” Zgodnie z tym celem pracy jest zebranie opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat jej przebiegu i sposobów realizacji.W celu otrzymania informacji i opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w obrębie której posłużono się techniką ankiety oraz metodę analizy dokumentów. Analiza zgromadzonego materiału empirycznego wykazała jakie metody, formy pracy z uczniami oraz środki dydaktyczne są najczęściej stosowane przez badanych nauczycieli. Wyniki badań przedstawiają również jaka jest skuteczność zajęć z edukacji zdrowotnejw opinii respondentów oraz na jakie trudności natrafiają w trakcie realizacji jej treści. Uzyskane rezultaty pozwoliły na analizę zawartości wybranych programów z zakresu edukacji zdrowotnej, które są stosowane przez badanych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.author | Skórska, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T14:47:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T14:47:45Z | |
dc.date.submitted | 2013-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-73475-149832 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186350 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | health education, health, education, early-stage education, pedagogy | pl |
dc.subject.pl | edukacja zdrowotna, zdrowie, edukacja, edukacja wczesnoszkolna, pedagogika | pl |
dc.title | Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I – III | pl |
dc.title.alternative | The realization of health education in primary school years I-III | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |