Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
PORÓWNANIE ŚWIĄTYNI NA TAJWANIE I KOŚCIOŁA W POLSCE JAKO INSTYTUCJI KULTURY
COMPARISON OF THE TEMPLE ON TAIWAN AND THE CHURCH IN POLAND AS CULTURAL INSTITUTIONS
TAJWAN – MAZU – ŚWIĄTYNIA – PIELGRZYMKA – KOŚCIÓŁ
TAIWAN – MAZU – TEMPLE – PILGRIMAGE - CHURCH
Religia dla jednych jest źródłem myślenia i zachowania, dla drugich jest formą działalności gospodarczej. Jedno jest pewne, religia i jej różnorodność nie są obojętne dla ludzkiej jednostki. Wychowując się na Tajwanie, a obecnie mieszkając w Polsce, widzę i czuję, że religia jest mocno wiązana z historią narodu i współczesnym społeczeństwem Tajwanu oraz Polski. Bogini Mazu i Jezus Chrystus. Świątynia na Tajwanie a Kościół katolicki w Polsce mają podobieństwa, ale też różnią się od siebie. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie i porównanie dwóch religii – chrześcijaństwa i ludowej religii na Tajwanie. Praca podkreśla znaczenie wierzeń i tradycji, ale również komercjalizację wiary i rozwój pewnego rodzaju branży religijno-marketingowej. Pielgrzymowanie powoli przestaje być tylko formą zbliżenia z naszym Bogiem, jest pewnego rodzaju sposobem równowagi ludzkich emocji i potrzeb – tych religijnych i konsumpcyjnych. Ośrodki kultu religijnego to również budowle z tradycją - stare, historyczne, zabytkowe, to również przykłady architektury nowoczesnej – niebanalne formy, rozwiązania techniczne i finansowe. Praca zawiera opis pozyskiwania środków finansowych na rozbudowę ośrodków kultu religijnego, fundusze te nie tylko pochodzą z kieszeni wiernych – w dużej mierze z funduszy unijnych. W wyniku przedstawionych faktów i poczynionych rozważań przez autora pracy, zostało udowodnione, że wiara ludzka, jest potęgą, która przyczynia się bezustannie do rozbudowy aspektu religijnego w wielu dziedzinach życia. Tradycja łączy i przenika się z nowoczesnością, religia staje się częścią rynku dóbr i usług. Nowa technika, nowe media i globalizacja wprowadzają wiarę w nowy wszechświat znaczeń i istnienia.
Religion for some is a source of thought and behavior, for others it is a form of economic activity. One thing is certain, the religion and its diversity are indispensable to the human beings. Growing up in Taiwan, and currently living in Poland, I see and feel that religion is strongly connected with the history of the nation and contemporary Taiwan and Polish society. Goddess Mazu and Jesus Christ, Temple in Taiwan and the Catholic Church in Poland have similarities, but also differ from each other. The purpose of this paper is to present and compare two religions - Christianity and religion on Taiwan. The paper stresses the importance of beliefs and traditions, but also the commercialization of faith and the development of a kind of religious-marketing industry. Pilgrimage does not only help us to feel closer to God. It becomes a new balance between human religious and emotions and needs as a consumer. Religious centers are also buildings with tradition - the old, historic, historical, and also examples of modern architecture. The paper contains a description of raising funds for the development of centers of worship. These funds not only come from the pockets of the faithful, also a large extent from the EU funds. As a result of the facts and reflections made by the author of the work, it has been proved that human faith is the power that the religion plays an important role in many areas of life. Tradition meets and mingles with modernity. Religion becomes a part of the goods and services. New technology, new media and globalization create a new definition of faith.
dc.abstract.en | Religion for some is a source of thought and behavior, for others it is a form of economic activity. One thing is certain, the religion and its diversity are indispensable to the human beings. Growing up in Taiwan, and currently living in Poland, I see and feel that religion is strongly connected with the history of the nation and contemporary Taiwan and Polish society. Goddess Mazu and Jesus Christ, Temple in Taiwan and the Catholic Church in Poland have similarities, but also differ from each other. The purpose of this paper is to present and compare two religions - Christianity and religion on Taiwan. The paper stresses the importance of beliefs and traditions, but also the commercialization of faith and the development of a kind of religious-marketing industry. Pilgrimage does not only help us to feel closer to God. It becomes a new balance between human religious and emotions and needs as a consumer. Religious centers are also buildings with tradition - the old, historic, historical, and also examples of modern architecture. The paper contains a description of raising funds for the development of centers of worship. These funds not only come from the pockets of the faithful, also a large extent from the EU funds. As a result of the facts and reflections made by the author of the work, it has been proved that human faith is the power that the religion plays an important role in many areas of life. Tradition meets and mingles with modernity. Religion becomes a part of the goods and services. New technology, new media and globalization create a new definition of faith. | pl |
dc.abstract.pl | Religia dla jednych jest źródłem myślenia i zachowania, dla drugich jest formą działalności gospodarczej. Jedno jest pewne, religia i jej różnorodność nie są obojętne dla ludzkiej jednostki. Wychowując się na Tajwanie, a obecnie mieszkając w Polsce, widzę i czuję, że religia jest mocno wiązana z historią narodu i współczesnym społeczeństwem Tajwanu oraz Polski. Bogini Mazu i Jezus Chrystus. Świątynia na Tajwanie a Kościół katolicki w Polsce mają podobieństwa, ale też różnią się od siebie. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie i porównanie dwóch religii – chrześcijaństwa i ludowej religii na Tajwanie. Praca podkreśla znaczenie wierzeń i tradycji, ale również komercjalizację wiary i rozwój pewnego rodzaju branży religijno-marketingowej. Pielgrzymowanie powoli przestaje być tylko formą zbliżenia z naszym Bogiem, jest pewnego rodzaju sposobem równowagi ludzkich emocji i potrzeb – tych religijnych i konsumpcyjnych. Ośrodki kultu religijnego to również budowle z tradycją - stare, historyczne, zabytkowe, to również przykłady architektury nowoczesnej – niebanalne formy, rozwiązania techniczne i finansowe. Praca zawiera opis pozyskiwania środków finansowych na rozbudowę ośrodków kultu religijnego, fundusze te nie tylko pochodzą z kieszeni wiernych – w dużej mierze z funduszy unijnych. W wyniku przedstawionych faktów i poczynionych rozważań przez autora pracy, zostało udowodnione, że wiara ludzka, jest potęgą, która przyczynia się bezustannie do rozbudowy aspektu religijnego w wielu dziedzinach życia. Tradycja łączy i przenika się z nowoczesnością, religia staje się częścią rynku dóbr i usług. Nowa technika, nowe media i globalizacja wprowadzają wiarę w nowy wszechświat znaczeń i istnienia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowski, Jan - 132696 | pl |
dc.contributor.author | Li, Kuan-yu | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Orzechowski, Emil - 131194 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Jan - 132696 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:10:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:10:50Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie kulturą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-82814-137065 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192311 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | TAIWAN – MAZU – TEMPLE – PILGRIMAGE - CHURCH | pl |
dc.subject.pl | TAJWAN – MAZU – ŚWIĄTYNIA – PIELGRZYMKA – KOŚCIÓŁ | pl |
dc.title | PORÓWNANIE ŚWIĄTYNI NA TAJWANIE I KOŚCIOŁA W POLSCE JAKO INSTYTUCJI KULTURY | pl |
dc.title.alternative | COMPARISON OF THE TEMPLE ON TAIWAN AND THE CHURCH IN POLAND AS CULTURAL INSTITUTIONS | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |