Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tańcząc kulturę : muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy - kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury
Dancing the culture : the museum as an example of labyrinthine architecture and a cognitive scheme - some remarks from the perspective of cultural semiotics
muzeum
labirynt
znak
system semiotyczny
Minotaur
osobowość
museum
labyrinth
sing
semiotic system
the Minotaur
oddity
Strona wydawcy: https://www.wuj.pl
Muzeum pełni w świecie współczesnym ważną funkcję kulturotwórczą oraz edukacyjną. Niemniej poza czysto instytucjonalnym wymiarem ma ono również wymiar kognitywny. Nie tylko może stanowić model semiosfery, procesów pozyskiwania, gromadzenia, udostępniania i przekazywania wiedzy, ale także - jako niezwykle polimorficzny i elastyczny intellectual paradigm - pełni istotną funkcję poznawczą. Jednocześnie muzeum rozumiane jako budowl a i model poznawczy przywołuje tu inną, aczkolwiek pokrewną kategorię - labirynt. Opierając się na tym zestawieniu, autor dokonuje reinterpretacji mitu o Minotaurze i labiryncie z perspektywy semiotyki kultury. Zdaniem autora fabuła mitu wraz z ważnymi figurami kultury, takimi jak Minotaur, budowla o skomplikowanym układzie pomieszczeń czy Tezeusz, może posłużyć za podstawę do rekonstrukcji procesu semiozy, mechanizmów formułowania niewłaściwych, błędnych znaczeń oraz strategii ich korygowania.
The museum plays an important educational and culture forming role in the modern world. Beside this purely institutional dimension, there is also a cognitive one. The museum, however, may not only be a model of the semiosphere or of the processes of acquiring, collecting, sharing, and transferring of knowledge. It also plays a significant cognitive function as an extremely polymorphic and flexible intellectual paradigm. Simultaneously, the museum conceived as a building and a cognitive scheme evokes a different but related structure here. It is a labyrinth. On the basis on this parallel, the author reinterprets the myth of the Minotaur from the perspective of cultural semiotics. According to the author, the plot of the myth, along with all the important figures of culture such as the Minotaur, the monumental building with a complicated arrangement of rooms, and Theseus can be used as a structural pattern for the reconstruction of the semiosis processes, mechanisms responsible for formulating improper and false meanings, as well as the strategies of rectifying them.
dc.abstract.en | The museum plays an important educational and culture forming role in the modern world. Beside this purely institutional dimension, there is also a cognitive one. The museum, however, may not only be a model of the semiosphere or of the processes of acquiring, collecting, sharing, and transferring of knowledge. It also plays a significant cognitive function as an extremely polymorphic and flexible intellectual paradigm. Simultaneously, the museum conceived as a building and a cognitive scheme evokes a different but related structure here. It is a labyrinth. On the basis on this parallel, the author reinterprets the myth of the Minotaur from the perspective of cultural semiotics. According to the author, the plot of the myth, along with all the important figures of culture such as the Minotaur, the monumental building with a complicated arrangement of rooms, and Theseus can be used as a structural pattern for the reconstruction of the semiosis processes, mechanisms responsible for formulating improper and false meanings, as well as the strategies of rectifying them. | pl |
dc.abstract.pl | Muzeum pełni w świecie współczesnym ważną funkcję kulturotwórczą oraz edukacyjną. Niemniej poza czysto instytucjonalnym wymiarem ma ono również wymiar kognitywny. Nie tylko może stanowić model semiosfery, procesów pozyskiwania, gromadzenia, udostępniania i przekazywania wiedzy, ale także - jako niezwykle polimorficzny i elastyczny intellectual paradigm - pełni istotną funkcję poznawczą. Jednocześnie muzeum rozumiane jako budowl a i model poznawczy przywołuje tu inną, aczkolwiek pokrewną kategorię - labirynt. Opierając się na tym zestawieniu, autor dokonuje reinterpretacji mitu o Minotaurze i labiryncie z perspektywy semiotyki kultury. Zdaniem autora fabuła mitu wraz z ważnymi figurami kultury, takimi jak Minotaur, budowla o skomplikowanym układzie pomieszczeń czy Tezeusz, może posłużyć za podstawę do rekonstrukcji procesu semiozy, mechanizmów formułowania niewłaściwych, błędnych znaczeń oraz strategii ich korygowania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej | pl |
dc.contributor.author | Borowicz, Sebastian - 146979 | pl |
dc.contributor.editor | Pilch, Anna - 131398 | pl |
dc.contributor.editor | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.date.accessioned | 2019-11-21T12:48:36Z | |
dc.date.available | 2019-11-21T12:48:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | pl |
dc.date.openaccess | 12 | |
dc.description.accesstime | po opublikowaniu | |
dc.description.additional | Strona wydawcy: https://www.wuj.pl | pl |
dc.description.physical | 93-114 | pl |
dc.description.publication | 1,25 | pl |
dc.description.series | Narracje w Edukacji | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eisbn | 978-83-233-9953-7 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-233-4601-2 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/87582 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | pl |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.rights | Dozwolony użytek utworów chronionych | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 19; liczba stron 316; liczba arkuszy wydawniczych 21; | pl |
dc.subject.en | museum | pl |
dc.subject.en | labyrinth | pl |
dc.subject.en | sing | pl |
dc.subject.en | semiotic system | pl |
dc.subject.en | the Minotaur | pl |
dc.subject.en | oddity | pl |
dc.subject.pl | muzeum | pl |
dc.subject.pl | labirynt | pl |
dc.subject.pl | znak | pl |
dc.subject.pl | system semiotyczny | pl |
dc.subject.pl | Minotaur | pl |
dc.subject.pl | osobowość | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Tańcząc kulturę : muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy - kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury | pl |
dc.title.alternative | Dancing the culture : the museum as an example of labyrinthine architecture and a cognitive scheme - some remarks from the perspective of cultural semiotics | pl |
dc.title.container | Współczesny museion : edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
6
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access