Tańcząc kulturę : muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy - kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury

2019
book section
article
dc.abstract.enThe museum plays an important educational and culture forming role in the modern world. Beside this purely institutional dimension, there is also a cognitive one. The museum, however, may not only be a model of the semiosphere or of the processes of acquiring, collecting, sharing, and transferring of knowledge. It also plays a significant cognitive function as an extremely polymorphic and flexible intellectual paradigm. Simultaneously, the museum conceived as a building and a cognitive scheme evokes a different but related structure here. It is a labyrinth. On the basis on this parallel, the author reinterprets the myth of the Minotaur from the perspective of cultural semiotics. According to the author, the plot of the myth, along with all the important figures of culture such as the Minotaur, the monumental building with a complicated arrangement of rooms, and Theseus can be used as a structural pattern for the reconstruction of the semiosis processes, mechanisms responsible for formulating improper and false meanings, as well as the strategies of rectifying them.pl
dc.abstract.plMuzeum pełni w świecie współczesnym ważną funkcję kulturotwórczą oraz edukacyjną. Niemniej poza czysto instytucjonalnym wymiarem ma ono również wymiar kognitywny. Nie tylko może stanowić model semiosfery, procesów pozyskiwania, gromadzenia, udostępniania i przekazywania wiedzy, ale także - jako niezwykle polimorficzny i elastyczny intellectual paradigm - pełni istotną funkcję poznawczą. Jednocześnie muzeum rozumiane jako budowl a i model poznawczy przywołuje tu inną, aczkolwiek pokrewną kategorię - labirynt. Opierając się na tym zestawieniu, autor dokonuje reinterpretacji mitu o Minotaurze i labiryncie z perspektywy semiotyki kultury. Zdaniem autora fabuła mitu wraz z ważnymi figurami kultury, takimi jak Minotaur, budowla o skomplikowanym układzie pomieszczeń czy Tezeusz, może posłużyć za podstawę do rekonstrukcji procesu semiozy, mechanizmów formułowania niewłaściwych, błędnych znaczeń oraz strategii ich korygowania.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiejpl
dc.contributor.authorBorowicz, Sebastian - 146979 pl
dc.contributor.editorPilch, Anna - 131398 pl
dc.contributor.editorRusek, Marta - 131725 pl
dc.date.accessioned2019-11-21T12:48:36Z
dc.date.available2019-11-21T12:48:36Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalStrona wydawcy: https://www.wuj.plpl
dc.description.physical93-114pl
dc.description.publication1,25pl
dc.description.seriesNarracje w Edukacji
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eisbn978-83-233-9953-7pl
dc.identifier.isbn978-83-233-4601-2pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/87582
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiegopl
dc.publisher.ministerialUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.sourceinfoliczba autorów 19; liczba stron 316; liczba arkuszy wydawniczych 21;pl
dc.subject.enmuseumpl
dc.subject.enlabyrinthpl
dc.subject.ensingpl
dc.subject.ensemiotic systempl
dc.subject.enthe Minotaurpl
dc.subject.enodditypl
dc.subject.plmuzeumpl
dc.subject.pllabiryntpl
dc.subject.plznakpl
dc.subject.plsystem semiotycznypl
dc.subject.plMinotaurpl
dc.subject.plosobowośćpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTańcząc kulturę : muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy - kilka uwag z perspektywy semiotyki kulturypl
dc.title.alternativeDancing the culture : the museum as an example of labyrinthine architecture and a cognitive scheme - some remarks from the perspective of cultural semioticspl
dc.title.containerWspółczesny museion : edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkołypl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The museum plays an important educational and culture forming role in the modern world. Beside this purely institutional dimension, there is also a cognitive one. The museum, however, may not only be a model of the semiosphere or of the processes of acquiring, collecting, sharing, and transferring of knowledge. It also plays a significant cognitive function as an extremely polymorphic and flexible intellectual paradigm. Simultaneously, the museum conceived as a building and a cognitive scheme evokes a different but related structure here. It is a labyrinth. On the basis on this parallel, the author reinterprets the myth of the Minotaur from the perspective of cultural semiotics. According to the author, the plot of the myth, along with all the important figures of culture such as the Minotaur, the monumental building with a complicated arrangement of rooms, and Theseus can be used as a structural pattern for the reconstruction of the semiosis processes, mechanisms responsible for formulating improper and false meanings, as well as the strategies of rectifying them.
dc.abstract.plpl
Muzeum pełni w świecie współczesnym ważną funkcję kulturotwórczą oraz edukacyjną. Niemniej poza czysto instytucjonalnym wymiarem ma ono również wymiar kognitywny. Nie tylko może stanowić model semiosfery, procesów pozyskiwania, gromadzenia, udostępniania i przekazywania wiedzy, ale także - jako niezwykle polimorficzny i elastyczny intellectual paradigm - pełni istotną funkcję poznawczą. Jednocześnie muzeum rozumiane jako budowl a i model poznawczy przywołuje tu inną, aczkolwiek pokrewną kategorię - labirynt. Opierając się na tym zestawieniu, autor dokonuje reinterpretacji mitu o Minotaurze i labiryncie z perspektywy semiotyki kultury. Zdaniem autora fabuła mitu wraz z ważnymi figurami kultury, takimi jak Minotaur, budowla o skomplikowanym układzie pomieszczeń czy Tezeusz, może posłużyć za podstawę do rekonstrukcji procesu semiozy, mechanizmów formułowania niewłaściwych, błędnych znaczeń oraz strategii ich korygowania.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorpl
Borowicz, Sebastian - 146979
dc.contributor.editorpl
Pilch, Anna - 131398
dc.contributor.editorpl
Rusek, Marta - 131725
dc.date.accessioned
2019-11-21T12:48:36Z
dc.date.available
2019-11-21T12:48:36Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Strona wydawcy: https://www.wuj.pl
dc.description.physicalpl
93-114
dc.description.publicationpl
1,25
dc.description.series
Narracje w Edukacji
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eisbnpl
978-83-233-9953-7
dc.identifier.isbnpl
978-83-233-4601-2
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/87582
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.sourceinfopl
liczba autorów 19; liczba stron 316; liczba arkuszy wydawniczych 21;
dc.subject.enpl
museum
dc.subject.enpl
labyrinth
dc.subject.enpl
sing
dc.subject.enpl
semiotic system
dc.subject.enpl
the Minotaur
dc.subject.enpl
oddity
dc.subject.plpl
muzeum
dc.subject.plpl
labirynt
dc.subject.plpl
znak
dc.subject.plpl
system semiotyczny
dc.subject.plpl
Minotaur
dc.subject.plpl
osobowość
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Tańcząc kulturę : muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy - kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury
dc.title.alternativepl
Dancing the culture : the museum as an example of labyrinthine architecture and a cognitive scheme - some remarks from the perspective of cultural semiotics
dc.title.containerpl
Współczesny museion : edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Chorzów
1
Krakow
1
Poznan
1
Warsaw
1
Zalasewo
1
Downloads
borowicz_tanczac_kulture_muzeum_jako_przyklad_architektury_2019.pdf
30
borowicz_tanczac_kulture_muzeum_jako_przyklad_architektury_2019.odt
11