Uniwersalność Ogólnej Strategii Uprzejmości (ang. General Strategy of Politeness) Geoffreya Leecha na przykładzie korespondencji biznesowej w języku chińskim

master
dc.abstract.enThe author applies Geoffrey Leech’s General Strategy of Politeness to the business correspondence in Chinese, intending to determine whether Leech’s theory is applicable across the cultural divide between the West and the East. The first chapter of this thesis describes the characteristic features of verbal politeness and the prominent politeness theories widely used in research in the West. The second chapter focuses on some characteristic concepts in Chinese business culture: face (mianzi/lian) and relationships (guanxi). In the third chapter, the General Strategy of Politeness is applied to 157 examples of Chinese business correspondence. The results of research confirm the suitability of Leech’s theory for assessing politeness usage in the Chinese language, despite cultural differences.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca jest poświęcona korespondencji biznesowej z perspektywy grzeczności językowej. Podstawą teoretyczną stanowi Ogólna Teoria Uprzejmości (General Strategy of Politeness) Geoffreya Leecha. Pierwszy rozdział skupia się na grzeczności językowej i przeglądzie dotychczasowych badań naukowych. Rozdział drugi jest poświęcony zjawiskom charakterystycznym dla chińskiej kultury biznesu: zależności (chiń. 关系 guānxì) oraz twarzy (chiń. 面子 miànzi oraz 脸 liǎn). Ostatni, trzeci rozdział to część badawcza. Autorka zgromadziła 157 przykładów korespondencji biznesowej z podręczników do nauki języka chińskiego oraz maili z przedsiębiorstw współpracujących z chińskimi firmami. Korespondencja jest badana pod względem występowania realizacji maksym z Ogólnej Strategii Grzeczności z zachowaniem podziału na poszczególne dziesięć maksym. Jak zostało wykazane w niniejszej pracy, Ogólna Strategia Uprzejmości jest uniwersalną metodą do badania uprzejmości, niezależnie od języka i kultury.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorZajdler, Ewapl
dc.contributor.authorSzczypiorowska, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerZajdler, Ewapl
dc.contributor.reviewerGrzybek, Joannapl
dc.date.accessioned2020-10-20T19:57:58Z
dc.date.available2020-10-20T19:57:58Z
dc.date.submitted2020-09-29pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - sinologiapl
dc.identifier.apddiploma-143831-212589pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249484
dc.languagepolpl
dc.subject.enChinese, politeness, courtesy, business, business language, correspondence, Chinese culture, Chinese business culture.pl
dc.subject.pljęzyk chiński, grzeczność językowa, uprzejmość, biznes, język biznesu, korespondencja, kultura Chin, chińska kultura biznesupl
dc.titleUniwersalność Ogólnej Strategii Uprzejmości (ang. General Strategy of Politeness) Geoffreya Leecha na przykładzie korespondencji biznesowej w języku chińskimpl
dc.title.alternativeThe universality of Geoffrey Leech's General Strategy of Politeness: evidence from Chinese business correspondencepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The author applies Geoffrey Leech’s General Strategy of Politeness to the business correspondence in Chinese, intending to determine whether Leech’s theory is applicable across the cultural divide between the West and the East. The first chapter of this thesis describes the characteristic features of verbal politeness and the prominent politeness theories widely used in research in the West. The second chapter focuses on some characteristic concepts in Chinese business culture: face (mianzi/lian) and relationships (guanxi). In the third chapter, the General Strategy of Politeness is applied to 157 examples of Chinese business correspondence. The results of research confirm the suitability of Leech’s theory for assessing politeness usage in the Chinese language, despite cultural differences.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca jest poświęcona korespondencji biznesowej z perspektywy grzeczności językowej. Podstawą teoretyczną stanowi Ogólna Teoria Uprzejmości (General Strategy of Politeness) Geoffreya Leecha. Pierwszy rozdział skupia się na grzeczności językowej i przeglądzie dotychczasowych badań naukowych. Rozdział drugi jest poświęcony zjawiskom charakterystycznym dla chińskiej kultury biznesu: zależności (chiń. 关系 guānxì) oraz twarzy (chiń. 面子 miànzi oraz 脸 liǎn). Ostatni, trzeci rozdział to część badawcza. Autorka zgromadziła 157 przykładów korespondencji biznesowej z podręczników do nauki języka chińskiego oraz maili z przedsiębiorstw współpracujących z chińskimi firmami. Korespondencja jest badana pod względem występowania realizacji maksym z Ogólnej Strategii Grzeczności z zachowaniem podziału na poszczególne dziesięć maksym. Jak zostało wykazane w niniejszej pracy, Ogólna Strategia Uprzejmości jest uniwersalną metodą do badania uprzejmości, niezależnie od języka i kultury.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Zajdler, Ewa
dc.contributor.authorpl
Szczypiorowska, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Zajdler, Ewa
dc.contributor.reviewerpl
Grzybek, Joanna
dc.date.accessioned
2020-10-20T19:57:58Z
dc.date.available
2020-10-20T19:57:58Z
dc.date.submittedpl
2020-09-29
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - sinologia
dc.identifier.apdpl
diploma-143831-212589
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249484
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Chinese, politeness, courtesy, business, business language, correspondence, Chinese culture, Chinese business culture.
dc.subject.plpl
język chiński, grzeczność językowa, uprzejmość, biznes, język biznesu, korespondencja, kultura Chin, chińska kultura biznesu
dc.titlepl
Uniwersalność Ogólnej Strategii Uprzejmości (ang. General Strategy of Politeness) Geoffreya Leecha na przykładzie korespondencji biznesowej w języku chińskim
dc.title.alternativepl
The universality of Geoffrey Leech's General Strategy of Politeness: evidence from Chinese business correspondence
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
51
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Krakow
9
Bochnia
5
Wroclaw
3
Dublin
2
Bydgoszcz
1
Chicago
1
Częstochowa
1
Gdansk
1
Gdynia
1

No access

No Thumbnail Available