Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tendencje modernizacyjne w prozie kryminalnej na przykładzie utworów Grahama Greene’a i Eustachego Rylskiego
Modernization trends in crime fiction on the example of Graham Greene’s and Eustachy Rylski’s stories
proza kryminalna, kryminał, powieść kryminalna, Graham Greene, Eustachy Rylski, budowa kryminału, detektyw, zbrodnia, miejsce zbrodni, zbrodniarz, śledztwo, kara, sprawiedliwość,modernizacja, poetyka powieści kryminalnej, Stanko Lasic, Murder for the wrong reason, The case for the defence, The Third Man, Człowiek w cieniu, Dziewczynka z hotelu Excelsior, Warunek,
crime stories, Graham Greene, Eustachy Rylski, investigation, crime scene, criminal, crime, punishment, detective, justice,modernization, Stanko Lasic,crime fiction, Murder for the wrong reason, The case for the defence, The Third Man, Człowiek w cieniu, Dziewczynka z hotelu Excelsior, Warunek,
Praca "Tendencje modernizacyjne w prozie kryminalnej na przykładzie utworów Grahama Greene’a i Eustachego Rylskiego" zawiera analizę wybranych dzieł obydwu pisarzy przeprowadzoną ze szczególnym uwzględnieniem trzech aspektów: prowadzonego w nich śledztwa, kreacji głównego bohatera i wymierzanej kary. Zabiegi modernizacyjne i przypadki odejścia od tradycji gatunku wskazywane są w oparciu o kanoniczne studium Stanko Lasica "Poetyka powieści kryminalnej". Praca pokazuje, że tradycyjnie rozumiany schemat utworu kryminalnego składający się wg Lasica z pięciu obowiązkowych bloków kompozycyjnych - przygotowanie zbrodni, śledztwo, odkrycie, pościg i kara - ma coraz mniejsze zastosowanie w tym gatunku. Jego elementy często używane są selektywnie, wykorzystywane w takich wariantach i konfiguracjach, które sprawiają, że tracą one swoje dotychczasowe znaczenie. Dzieje się tak dlatego, że proza kryminalna coraz rzadziej pełni wyłącznie pocieszycielską funkcję, a staje się narzędziem opisywania problemów, paradoksów i niepokojów współczesnej rzeczywistości. Na przykładzie utworów Grahama Greene’a i Eustachego Rylskiego analizowanych w niniejszej pracy można prześledzić podstawowe elementy wieloaspektowych procesów modernizacyjnych w prozie kryminalnej. Widać też wyraźnie, że szansę na jej dalszy rozwój daje postępująca hybrydyzacja zarówno na poziomie konstrukcji. jak i w warstwie ideowej.
Thesis “Modernization trends in crime fiction on the example of Graham Greene’s and Eustachy Rylski’s stories” provides an analysis of selected works of both writers, carried out with particular attention to three aspects: investigation, the main character and punishment. Modernization trends and examples of disobeying traditional rules of that genre are shown on the basis of “Poetics of Crime Fiction” – acclaimed study by Stanko Lasic.The paper shows that traditionally understood scheme of the crime story – according to Lasic, consisting of such parts as: preparation of the crime, investigation, discovery, pursuit and punishment – is nowadays becoming less applicable in this genre. Its parts are often used selectively or in such variants and configurations which make them lose their former meaning. The reason of these changes is the fact, that contemporary crime fiction does not only bring consolation to the reader, but also becomes a tool for describing the problems, paradoxes and anxieties of modern world.Works by Graham Greene and Eustachy Rylski analyzed in this study show some basic aspects of complicated process of modernization concerning crime fiction. Moreover, it can be clearly seen that chances of further development of the genre are connected with its ongoing hybridization.
dc.abstract.en | Thesis “Modernization trends in crime fiction on the example of Graham Greene’s and Eustachy Rylski’s stories” provides an analysis of selected works of both writers, carried out with particular attention to three aspects: investigation, the main character and punishment. Modernization trends and examples of disobeying traditional rules of that genre are shown on the basis of “Poetics of Crime Fiction” – acclaimed study by Stanko Lasic.The paper shows that traditionally understood scheme of the crime story – according to Lasic, consisting of such parts as: preparation of the crime, investigation, discovery, pursuit and punishment – is nowadays becoming less applicable in this genre. Its parts are often used selectively or in such variants and configurations which make them lose their former meaning. The reason of these changes is the fact, that contemporary crime fiction does not only bring consolation to the reader, but also becomes a tool for describing the problems, paradoxes and anxieties of modern world.Works by Graham Greene and Eustachy Rylski analyzed in this study show some basic aspects of complicated process of modernization concerning crime fiction. Moreover, it can be clearly seen that chances of further development of the genre are connected with its ongoing hybridization. | pl |
dc.abstract.pl | Praca "Tendencje modernizacyjne w prozie kryminalnej na przykładzie utworów Grahama Greene’a i Eustachego Rylskiego" zawiera analizę wybranych dzieł obydwu pisarzy przeprowadzoną ze szczególnym uwzględnieniem trzech aspektów: prowadzonego w nich śledztwa, kreacji głównego bohatera i wymierzanej kary. Zabiegi modernizacyjne i przypadki odejścia od tradycji gatunku wskazywane są w oparciu o kanoniczne studium Stanko Lasica "Poetyka powieści kryminalnej". Praca pokazuje, że tradycyjnie rozumiany schemat utworu kryminalnego składający się wg Lasica z pięciu obowiązkowych bloków kompozycyjnych - przygotowanie zbrodni, śledztwo, odkrycie, pościg i kara - ma coraz mniejsze zastosowanie w tym gatunku. Jego elementy często używane są selektywnie, wykorzystywane w takich wariantach i konfiguracjach, które sprawiają, że tracą one swoje dotychczasowe znaczenie. Dzieje się tak dlatego, że proza kryminalna coraz rzadziej pełni wyłącznie pocieszycielską funkcję, a staje się narzędziem opisywania problemów, paradoksów i niepokojów współczesnej rzeczywistości. Na przykładzie utworów Grahama Greene’a i Eustachego Rylskiego analizowanych w niniejszej pracy można prześledzić podstawowe elementy wieloaspektowych procesów modernizacyjnych w prozie kryminalnej. Widać też wyraźnie, że szansę na jej dalszy rozwój daje postępująca hybrydyzacja zarówno na poziomie konstrukcji. jak i w warstwie ideowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Korytowska, Maria - 129160 | pl |
dc.contributor.author | Nycz, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Puchalska, Iwona - 131586 | pl |
dc.contributor.reviewer | Korytowska, Maria - 129160 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T19:27:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T19:27:16Z | |
dc.date.submitted | 2015-11-25 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-102352-170058 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209294 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | crime stories, Graham Greene, Eustachy Rylski, investigation, crime scene, criminal, crime, punishment, detective, justice,modernization, Stanko Lasic,crime fiction, Murder for the wrong reason, The case for the defence, The Third Man, Człowiek w cieniu, Dziewczynka z hotelu Excelsior, Warunek, | pl |
dc.subject.pl | proza kryminalna, kryminał, powieść kryminalna, Graham Greene, Eustachy Rylski, budowa kryminału, detektyw, zbrodnia, miejsce zbrodni, zbrodniarz, śledztwo, kara, sprawiedliwość,modernizacja, poetyka powieści kryminalnej, Stanko Lasic, Murder for the wrong reason, The case for the defence, The Third Man, Człowiek w cieniu, Dziewczynka z hotelu Excelsior, Warunek, | pl |
dc.title | Tendencje modernizacyjne w prozie kryminalnej na przykładzie utworów Grahama Greene’a i Eustachego Rylskiego | pl |
dc.title.alternative | Modernization trends in crime fiction on the example of Graham Greene’s and Eustachy Rylski’s stories | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |