Wnętrze M. Maeterlincka w świetle teorii obrzędów przejścia

licenciate
dc.abstract.enIn my thesis, I analyze Maurice Maeterlinck play The Interior in the context of Arnold van Gennep three-phase theory of rites of passage. The aim of the thesis is to understand how the structure and motifs of the play fit into the theory of rites of passage and how they influence the interpretation of characters and events. I use Victor Turner’s concept of liminality to show that the action of the play focuses on the liminal phase, in which the characters go through a state of suspension and transformation. The analysis also examines how different characters participate in the ritual and what their roles are in this ceremony. The last chapter is devoted to the symbolic elements of the play.pl
dc.abstract.plW swojej pracy analizuję dramat Wnętrze Maurica Maeterlincka w kontekście trójfazowej teorii obrzędów przejścia Arnolda van Gennepa. Celem pracy jest zrozumienie, jak struktura i motywy dramatu wpisują się w teorię obrzędów przejścia oraz w jaki sposób wpływają na interpretację postaci i zdarzeń. Posługuję się koncepcją Victora Turnera o liminalności, aby ukazać, że akcja dramatu koncentruje się na fazie liminalnej, w której bohaterowie przechodzą przez stan zawieszenia i transformacji. Analizowane jest także w jaki sposób różne postacie uczestniczą w rytuale i jakie są ich role w tej ceremonii. Ostatni rozdział poświęcony jest symbolicznym elementom dramatu.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJarząbek-Wasyl, Dorota - USOS52236 pl
dc.contributor.authorCieślak, Nicole - USOS303974 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerJarząbek-Wasyl, Dorota - USOS52236 pl
dc.contributor.reviewerMarszałek, Agnieszka - 130350 pl
dc.date.accessioned2024-09-16T22:33:53Z
dc.date.available2024-09-16T22:33:53Z
dc.date.submitted2024-09-13pl
dc.fieldofstudywiedza o teatrzepl
dc.identifier.apddiploma-177226-303974pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/444996
dc.languagepolpl
dc.subject.enThe Interior, Maurice Maeterlinck, rites of passage, Arnold van Gennep, liminality, Victor Turner, symbolist drama, rite of passage, tragedy of everyday life, static theater, symbolism, funeral ritepl
dc.subject.plWnętrze, Maurice Maeterlinck, obrzędy przejścia, Arnold van Gennep, liminalność, Victor Turner, dramat symbolistyczny, rytuał przejścia, tragizm dnia codziennego, teatr statyczny, symbolizm, rytuał pogrzebowy.pl
dc.titleWnętrze M. Maeterlincka w świetle teorii obrzędów przejściapl
dc.title.alternativeThe Interior by M. Maeterlinck in Light of the Theory of the Rites of Passagepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In my thesis, I analyze Maurice Maeterlinck play The Interior in the context of Arnold van Gennep three-phase theory of rites of passage. The aim of the thesis is to understand how the structure and motifs of the play fit into the theory of rites of passage and how they influence the interpretation of characters and events. I use Victor Turner’s concept of liminality to show that the action of the play focuses on the liminal phase, in which the characters go through a state of suspension and transformation. The analysis also examines how different characters participate in the ritual and what their roles are in this ceremony. The last chapter is devoted to the symbolic elements of the play.
dc.abstract.plpl
W swojej pracy analizuję dramat Wnętrze Maurica Maeterlincka w kontekście trójfazowej teorii obrzędów przejścia Arnolda van Gennepa. Celem pracy jest zrozumienie, jak struktura i motywy dramatu wpisują się w teorię obrzędów przejścia oraz w jaki sposób wpływają na interpretację postaci i zdarzeń. Posługuję się koncepcją Victora Turnera o liminalności, aby ukazać, że akcja dramatu koncentruje się na fazie liminalnej, w której bohaterowie przechodzą przez stan zawieszenia i transformacji. Analizowane jest także w jaki sposób różne postacie uczestniczą w rytuale i jakie są ich role w tej ceremonii. Ostatni rozdział poświęcony jest symbolicznym elementom dramatu.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Jarząbek-Wasyl, Dorota - USOS52236
dc.contributor.authorpl
Cieślak, Nicole - USOS303974
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Jarząbek-Wasyl, Dorota - USOS52236
dc.contributor.reviewerpl
Marszałek, Agnieszka - 130350
dc.date.accessioned
2024-09-16T22:33:53Z
dc.date.available
2024-09-16T22:33:53Z
dc.date.submittedpl
2024-09-13
dc.fieldofstudypl
wiedza o teatrze
dc.identifier.apdpl
diploma-177226-303974
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/444996
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
The Interior, Maurice Maeterlinck, rites of passage, Arnold van Gennep, liminality, Victor Turner, symbolist drama, rite of passage, tragedy of everyday life, static theater, symbolism, funeral rite
dc.subject.plpl
Wnętrze, Maurice Maeterlinck, obrzędy przejścia, Arnold van Gennep, liminalność, Victor Turner, dramat symbolistyczny, rytuał przejścia, tragizm dnia codziennego, teatr statyczny, symbolizm, rytuał pogrzebowy.
dc.titlepl
Wnętrze M. Maeterlincka w świetle teorii obrzędów przejścia
dc.title.alternativepl
The Interior by M. Maeterlinck in Light of the Theory of the Rites of Passage
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available