Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dysonans poznawczy jako sposób ograniczenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego.
Cognitive dissonance as a way to reduce animal products consumption.
dysonans poznawczy, zrównoważony rozwój, spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, nawyki żywieniowe, postawy a zachowanie
cognitive dissonance, sustainable development, animal products consumption, dietary patterns, attitudes and behavior
Zmiany klimatyczne stają się coraz poważniejszym problemem, który wymaga natychmiastowych działań. Chów przemysłowy zwierząt odpowiada za 18% emisji gazów cieplarnianych, a przewiduje się, że do 2050 roku emisja ta wzrośnie o 80% (Tilman i Clark, 2014). Zmiana wzorców żywieniowych w stronę ograniczenia konsumpcji produktów odzwierzęcych jest postrzegana jako jedno z realnych rozwiązań mogących zmniejszyć tę emisję oraz jej skutki. W problematyce zmiany postaw często stosowana jest teoria dysonansu poznawczego. Celem badania było sprawdzenie możliwości wykorzystania paradygmatu dysonansu poznawczego do zmniejszenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego. Osoby badane zostały losowo przydzielone do czterech warunków eksperymentalnych: GR 1 - warunek kontrolny; GR 2 - warunek świadomości; GR 3 - warunek publicznego zaangażowania i GR 4 - warunek hipokryzji. Badano, czy uświadomienie niespójności między zachowaniem a deklarowanymi postawami spowoduje skłonność do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Do gromadzenia danych wykorzystano dzienniczek żywieniowy oraz autorski kwestionariusz dotyczący postaw wobec ochrony środowiska i spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego. Wyniki badania wyraźnie potwierdziły, że wzbudzenie dysonansu poznawczego może spowodować zmianę zachowania, przejawiającą się tendencją do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Wnioski płynące z badania mogą znaleźć zastosowanie w różnych kontekstach sytuacyjnych, w których pożądana zmiana zachowania może być trudna do osiągnięcia za pomocą odwoływania się jedynie do tradycyjnych form perswazji. Mogą one zostać wykorzystane przez twórców polityki społecznej w procesie tworzenia planów oddziaływań na dużą skalę.
Climate change is becoming a more and more serious problem that requires immediate actions. Animal agriculture is responsible for 18% of greenhouse gas emissions and it is expected that by 2050 it will increase by 80% (Tilman and Clark, 2014). Changing dietary patterns towards the reduction of animal products consumption is considered to be one of the efficient solutions that can reduce this emission and its effects. Cognitive dissonance theory is often used while discussing the problem of attitude change. The aim of the current study was to verify the possibility of using the cognitive dissonance paradigm to reduce animal products consumption. Subjects were randomly assigned to four experimental conditions: GR 1 - control condition; GR 2 - mindfulness condition; GR 3 - public engagement condition and GR 4 - hypocrisy condition. The study tested whether the awareness of inconsistencies between behavior and declared attitudes may lead to the reduction of animal products consumption. A food diary and a self-constructed questionnaire regarding attitudes towards the protection of natural environment and animal products consumption were used to collect the data. The results of the study clearly confirmed that the arousal of cognitive dissonance was effective in changing behavior, manifesting in a tendency to reduce animal products consumption. The conclusions of the study can be applied in various situational contexts, in which the desired change in behavior may be difficult to achieve through traditional forms of persuasion. They can be used by social policy makers trying to implement changes on a large-scale.
dc.abstract.en | Climate change is becoming a more and more serious problem that requires immediate actions. Animal agriculture is responsible for 18% of greenhouse gas emissions and it is expected that by 2050 it will increase by 80% (Tilman and Clark, 2014). Changing dietary patterns towards the reduction of animal products consumption is considered to be one of the efficient solutions that can reduce this emission and its effects. Cognitive dissonance theory is often used while discussing the problem of attitude change. The aim of the current study was to verify the possibility of using the cognitive dissonance paradigm to reduce animal products consumption. Subjects were randomly assigned to four experimental conditions: GR 1 - control condition; GR 2 - mindfulness condition; GR 3 - public engagement condition and GR 4 - hypocrisy condition. The study tested whether the awareness of inconsistencies between behavior and declared attitudes may lead to the reduction of animal products consumption. A food diary and a self-constructed questionnaire regarding attitudes towards the protection of natural environment and animal products consumption were used to collect the data. The results of the study clearly confirmed that the arousal of cognitive dissonance was effective in changing behavior, manifesting in a tendency to reduce animal products consumption. The conclusions of the study can be applied in various situational contexts, in which the desired change in behavior may be difficult to achieve through traditional forms of persuasion. They can be used by social policy makers trying to implement changes on a large-scale. | pl |
dc.abstract.pl | Zmiany klimatyczne stają się coraz poważniejszym problemem, który wymaga natychmiastowych działań. Chów przemysłowy zwierząt odpowiada za 18% emisji gazów cieplarnianych, a przewiduje się, że do 2050 roku emisja ta wzrośnie o 80% (Tilman i Clark, 2014). Zmiana wzorców żywieniowych w stronę ograniczenia konsumpcji produktów odzwierzęcych jest postrzegana jako jedno z realnych rozwiązań mogących zmniejszyć tę emisję oraz jej skutki. W problematyce zmiany postaw często stosowana jest teoria dysonansu poznawczego. Celem badania było sprawdzenie możliwości wykorzystania paradygmatu dysonansu poznawczego do zmniejszenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego. Osoby badane zostały losowo przydzielone do czterech warunków eksperymentalnych: GR 1 - warunek kontrolny; GR 2 - warunek świadomości; GR 3 - warunek publicznego zaangażowania i GR 4 - warunek hipokryzji. Badano, czy uświadomienie niespójności między zachowaniem a deklarowanymi postawami spowoduje skłonność do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Do gromadzenia danych wykorzystano dzienniczek żywieniowy oraz autorski kwestionariusz dotyczący postaw wobec ochrony środowiska i spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego. Wyniki badania wyraźnie potwierdziły, że wzbudzenie dysonansu poznawczego może spowodować zmianę zachowania, przejawiającą się tendencją do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Wnioski płynące z badania mogą znaleźć zastosowanie w różnych kontekstach sytuacyjnych, w których pożądana zmiana zachowania może być trudna do osiągnięcia za pomocą odwoływania się jedynie do tradycyjnych form perswazji. Mogą one zostać wykorzystane przez twórców polityki społecznej w procesie tworzenia planów oddziaływań na dużą skalę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.author | Mordarska, Kinga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.reviewer | Maciuszek, Józef - 130159 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T22:10:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T22:10:09Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-22 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-130322-192809 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233436 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cognitive dissonance, sustainable development, animal products consumption, dietary patterns, attitudes and behavior | pl |
dc.subject.pl | dysonans poznawczy, zrównoważony rozwój, spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, nawyki żywieniowe, postawy a zachowanie | pl |
dc.title | Dysonans poznawczy jako sposób ograniczenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego. | pl |
dc.title.alternative | Cognitive dissonance as a way to reduce animal products consumption. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |