Dysonans poznawczy jako sposób ograniczenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego.

master
dc.abstract.enClimate change is becoming a more and more serious problem that requires immediate actions. Animal agriculture is responsible for 18% of greenhouse gas emissions and it is expected that by 2050 it will increase by 80% (Tilman and Clark, 2014). Changing dietary patterns towards the reduction of animal products consumption is considered to be one of the efficient solutions that can reduce this emission and its effects. Cognitive dissonance theory is often used while discussing the problem of attitude change. The aim of the current study was to verify the possibility of using the cognitive dissonance paradigm to reduce animal products consumption. Subjects were randomly assigned to four experimental conditions: GR 1 - control condition; GR 2 - mindfulness condition; GR 3 - public engagement condition and GR 4 - hypocrisy condition. The study tested whether the awareness of inconsistencies between behavior and declared attitudes may lead to the reduction of animal products consumption. A food diary and a self-constructed questionnaire regarding attitudes towards the protection of natural environment and animal products consumption were used to collect the data. The results of the study clearly confirmed that the arousal of cognitive dissonance was effective in changing behavior, manifesting in a tendency to reduce animal products consumption. The conclusions of the study can be applied in various situational contexts, in which the desired change in behavior may be difficult to achieve through traditional forms of persuasion. They can be used by social policy makers trying to implement changes on a large-scale.pl
dc.abstract.plZmiany klimatyczne stają się coraz poważniejszym problemem, który wymaga natychmiastowych działań. Chów przemysłowy zwierząt odpowiada za 18% emisji gazów cieplarnianych, a przewiduje się, że do 2050 roku emisja ta wzrośnie o 80% (Tilman i Clark, 2014). Zmiana wzorców żywieniowych w stronę ograniczenia konsumpcji produktów odzwierzęcych jest postrzegana jako jedno z realnych rozwiązań mogących zmniejszyć tę emisję oraz jej skutki. W problematyce zmiany postaw często stosowana jest teoria dysonansu poznawczego. Celem badania było sprawdzenie możliwości wykorzystania paradygmatu dysonansu poznawczego do zmniejszenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego. Osoby badane zostały losowo przydzielone do czterech warunków eksperymentalnych: GR 1 - warunek kontrolny; GR 2 - warunek świadomości; GR 3 - warunek publicznego zaangażowania i GR 4 - warunek hipokryzji. Badano, czy uświadomienie niespójności między zachowaniem a deklarowanymi postawami spowoduje skłonność do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Do gromadzenia danych wykorzystano dzienniczek żywieniowy oraz autorski kwestionariusz dotyczący postaw wobec ochrony środowiska i spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego. Wyniki badania wyraźnie potwierdziły, że wzbudzenie dysonansu poznawczego może spowodować zmianę zachowania, przejawiającą się tendencją do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Wnioski płynące z badania mogą znaleźć zastosowanie w różnych kontekstach sytuacyjnych, w których pożądana zmiana zachowania może być trudna do osiągnięcia za pomocą odwoływania się jedynie do tradycyjnych form perswazji. Mogą one zostać wykorzystane przez twórców polityki społecznej w procesie tworzenia planów oddziaływań na dużą skalę.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGulla, Bożena - 128238 pl
dc.contributor.authorMordarska, Kingapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGulla, Bożena - 128238 pl
dc.contributor.reviewerMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:10:09Z
dc.date.available2020-07-27T22:10:09Z
dc.date.submitted2019-10-22pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-130322-192809pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233436
dc.languagepolpl
dc.subject.encognitive dissonance, sustainable development, animal products consumption, dietary patterns, attitudes and behaviorpl
dc.subject.pldysonans poznawczy, zrównoważony rozwój, spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, nawyki żywieniowe, postawy a zachowaniepl
dc.titleDysonans poznawczy jako sposób ograniczenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego.pl
dc.title.alternativeCognitive dissonance as a way to reduce animal products consumption.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Climate change is becoming a more and more serious problem that requires immediate actions. Animal agriculture is responsible for 18% of greenhouse gas emissions and it is expected that by 2050 it will increase by 80% (Tilman and Clark, 2014). Changing dietary patterns towards the reduction of animal products consumption is considered to be one of the efficient solutions that can reduce this emission and its effects. Cognitive dissonance theory is often used while discussing the problem of attitude change. The aim of the current study was to verify the possibility of using the cognitive dissonance paradigm to reduce animal products consumption. Subjects were randomly assigned to four experimental conditions: GR 1 - control condition; GR 2 - mindfulness condition; GR 3 - public engagement condition and GR 4 - hypocrisy condition. The study tested whether the awareness of inconsistencies between behavior and declared attitudes may lead to the reduction of animal products consumption. A food diary and a self-constructed questionnaire regarding attitudes towards the protection of natural environment and animal products consumption were used to collect the data. The results of the study clearly confirmed that the arousal of cognitive dissonance was effective in changing behavior, manifesting in a tendency to reduce animal products consumption. The conclusions of the study can be applied in various situational contexts, in which the desired change in behavior may be difficult to achieve through traditional forms of persuasion. They can be used by social policy makers trying to implement changes on a large-scale.
dc.abstract.plpl
Zmiany klimatyczne stają się coraz poważniejszym problemem, który wymaga natychmiastowych działań. Chów przemysłowy zwierząt odpowiada za 18% emisji gazów cieplarnianych, a przewiduje się, że do 2050 roku emisja ta wzrośnie o 80% (Tilman i Clark, 2014). Zmiana wzorców żywieniowych w stronę ograniczenia konsumpcji produktów odzwierzęcych jest postrzegana jako jedno z realnych rozwiązań mogących zmniejszyć tę emisję oraz jej skutki. W problematyce zmiany postaw często stosowana jest teoria dysonansu poznawczego. Celem badania było sprawdzenie możliwości wykorzystania paradygmatu dysonansu poznawczego do zmniejszenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego. Osoby badane zostały losowo przydzielone do czterech warunków eksperymentalnych: GR 1 - warunek kontrolny; GR 2 - warunek świadomości; GR 3 - warunek publicznego zaangażowania i GR 4 - warunek hipokryzji. Badano, czy uświadomienie niespójności między zachowaniem a deklarowanymi postawami spowoduje skłonność do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Do gromadzenia danych wykorzystano dzienniczek żywieniowy oraz autorski kwestionariusz dotyczący postaw wobec ochrony środowiska i spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego. Wyniki badania wyraźnie potwierdziły, że wzbudzenie dysonansu poznawczego może spowodować zmianę zachowania, przejawiającą się tendencją do zredukowania konsumpcji produktów odzwierzęcych. Wnioski płynące z badania mogą znaleźć zastosowanie w różnych kontekstach sytuacyjnych, w których pożądana zmiana zachowania może być trudna do osiągnięcia za pomocą odwoływania się jedynie do tradycyjnych form perswazji. Mogą one zostać wykorzystane przez twórców polityki społecznej w procesie tworzenia planów oddziaływań na dużą skalę.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gulla, Bożena - 128238
dc.contributor.authorpl
Mordarska, Kinga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gulla, Bożena - 128238
dc.contributor.reviewerpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:10:09Z
dc.date.available
2020-07-27T22:10:09Z
dc.date.submittedpl
2019-10-22
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-130322-192809
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233436
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
cognitive dissonance, sustainable development, animal products consumption, dietary patterns, attitudes and behavior
dc.subject.plpl
dysonans poznawczy, zrównoważony rozwój, spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, nawyki żywieniowe, postawy a zachowanie
dc.titlepl
Dysonans poznawczy jako sposób ograniczenia konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego.
dc.title.alternativepl
Cognitive dissonance as a way to reduce animal products consumption.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
181
Views per month
Views per city
Warsaw
47
Krakow
18
Gdansk
14
Poznan
7
Rüsselsheim am Main
7
Elblag
5
Borek Wielkopolski
4
Bydgoszcz
4
Bialystok
3
Katowice
3

No access

No Thumbnail Available