Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Car-sharing : regulacje prawne i perspektywy rozwoju
Carsharing : legal regulation and development perspectives
car-sharing
ekonomia współdzielenia
umowa najmu samochodu
pojazdy elektroniczne
wzorce umów
carsharing
shared economy
short-term use
for-profit business
vehicles
Bibliogr. s. 147-148
Od kilku lat w Polsce rozwija się model biznesowy car-sharingu, polegający na współdzieleniu się samochodami osobowymi. Usługa ta jest oparta na umowie najmu środka transportu na krótki czas, z reguły liczonego w godzinach lub minutach. Jest ona korzystna dla wszystkich osób, które nie posiadają własnego pojazdu albo chcą skorzystać z niego w określonym celu. Stosowanie tego systemu zwiększa intensywność wykorzystania pojazdów w ciągu doby. Usługa car-sharingu jest nieskomplikowana, wystarczy bowiem zarejestrowanie się w systemie przedsiębiorcy. Wymagane jest jednak przesłanie zdjęcia prawa jazdy, podanie numeru karty płatniczej lub inne potwierdzenie swojej tożsamości, a także akceptacja regulaminu. Najem rozpoczyna się z momentem zarezerwowania pojazdu oraz jego otwarcia, a kończy w chwili zaparkowania w wyznaczonym miejscu. W temacie car-sharingu wystąpił w grudniu 2017 roku Rzecznik Praw Obywatelskich, podejmując problem braku oryginału dowodu rejestracyjnego w pojazdach floty. Odniósł się on do pozytywnego wpływu car-sharingu na ruch uliczny i zanieczyszczenie powietrza, a także zaapelował o przyjęcie rozwiązań prawnych, które wspierałyby elektro-mobilność społeczeństwa.
Carsharing provides members access to a fleet of autos for short-term use throughout the day. Thanks that, the need for personal vehicles are reduced. Carsharing has also many social and environmental benefits. There are many business which offer a carsharing what means that the one vehicle is using many times during one day (shared economy). Members simply make a reservation online or by telephone, walk to their chosen vehicle and drive off. The operators bear the cost of fuel or insurance, cleaning. The members pay service charge. Carsharing takes a variety of forms, example: local-government-run or for-profit.
dc.abstract.en | Carsharing provides members access to a fleet of autos for short-term use throughout the day. Thanks that, the need for personal vehicles are reduced. Carsharing has also many social and environmental benefits. There are many business which offer a carsharing what means that the one vehicle is using many times during one day (shared economy). Members simply make a reservation online or by telephone, walk to their chosen vehicle and drive off. The operators bear the cost of fuel or insurance, cleaning. The members pay service charge. Carsharing takes a variety of forms, example: local-government-run or for-profit. | pl |
dc.abstract.pl | Od kilku lat w Polsce rozwija się model biznesowy car-sharingu, polegający na współdzieleniu się samochodami osobowymi. Usługa ta jest oparta na umowie najmu środka transportu na krótki czas, z reguły liczonego w godzinach lub minutach. Jest ona korzystna dla wszystkich osób, które nie posiadają własnego pojazdu albo chcą skorzystać z niego w określonym celu. Stosowanie tego systemu zwiększa intensywność wykorzystania pojazdów w ciągu doby. Usługa car-sharingu jest nieskomplikowana, wystarczy bowiem zarejestrowanie się w systemie przedsiębiorcy. Wymagane jest jednak przesłanie zdjęcia prawa jazdy, podanie numeru karty płatniczej lub inne potwierdzenie swojej tożsamości, a także akceptacja regulaminu. Najem rozpoczyna się z momentem zarezerwowania pojazdu oraz jego otwarcia, a kończy w chwili zaparkowania w wyznaczonym miejscu. W temacie car-sharingu wystąpił w grudniu 2017 roku Rzecznik Praw Obywatelskich, podejmując problem braku oryginału dowodu rejestracyjnego w pojazdach floty. Odniósł się on do pozytywnego wpływu car-sharingu na ruch uliczny i zanieczyszczenie powietrza, a także zaapelował o przyjęcie rozwiązań prawnych, które wspierałyby elektro-mobilność społeczeństwa. | pl |
dc.contributor.author | Szwejser, Diana | pl |
dc.date.accession | 2018-10-05 | pl |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T10:05:26Z | |
dc.date.available | 2018-10-05T10:05:26Z | |
dc.date.issued | 2018 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 147-148 | pl |
dc.description.number | 21 (2) | pl |
dc.description.physical | 137-148 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.doi | 10.26361/ZNTDSP.09.2018.21.08 | pl |
dc.identifier.eissn | 2082-9213 | pl |
dc.identifier.issn | 2299-2383 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/57640 | |
dc.identifier.weblink | http://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+spol+21_2_2018#page=137 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | carsharing | pl |
dc.subject.en | shared economy | pl |
dc.subject.en | short-term use | pl |
dc.subject.en | for-profit business | pl |
dc.subject.en | vehicles | pl |
dc.subject.pl | car-sharing | pl |
dc.subject.pl | ekonomia współdzielenia | pl |
dc.subject.pl | umowa najmu samochodu | pl |
dc.subject.pl | pojazdy elektroniczne | pl |
dc.subject.pl | wzorce umów | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Car-sharing : regulacje prawne i perspektywy rozwoju | pl |
dc.title.alternative | Carsharing : legal regulation and development perspectives | pl |
dc.title.journal | Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Społeczne | pl |
dc.title.volume | Tom prawniczy | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
37
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access