Kulturowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka

master
dc.abstract.enThe master's thesis entitled "Cultural and environmental determinants of child speech development" analyzes the influence of these aspects on the process of language acquisition by children. The purpose of the thesis is to identify and describe the key factors that influence the development of a child's speech. The work is based on a review of the literature in pedagogy and speech therapy. The research was conducted using a standardized tool, the Speech and Communication Development Inventory: SPEECH AND COMMUNICATION (IRMIK SIZ) by Magdalena Smoczynska and the author's questionnaire. The work consists of 5 theoretical chapters, includes an analysis of key concepts within the literature on the subject, research conclusions and implications for pedagogical practice, which can be found in Chapter 7 of this work. These can prove useful for both parents and teachers to take measures to support child development from an early age. The work is theoretical and practical in nature. The author's intention was not only to study the issue in question, but also to inspire possible directions for changes in the practice of supporting the development of a young child's speech.pl
dc.abstract.plPraca magisterska pt. "Kulturowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka" analizuje wpływ tych aspektów na proces nabywania języka przez dzieci. Celem pracy jest zidentyfikowanie i opisanie kluczowych czynników, które wpływają na rozwój mowy dziecka. Praca opiera się na przeglądzie literatury z zakresu pedagogiki oraz logopedii. Badania przeprowadzane były przy użyciu wystandaryzowanego narzędzia, jakim jest Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA (IRMIK SIZ) autorstwa Magdaleny Smoczyńskiej oraz autorskiej ankiety. Praca składa się z 5 rozdziałów teoretycznych, zawiera analizę kluczowych pojęć w ramach literatury przedmiotu, wnioski z badań oraz implikacje dla praktyki pedagogicznej, które znajdują się w rozdziale 7 tej pracy. Mogą one okazać się przydatne zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli w celu podejmowania działań wspierających rozwój dziecka już od najmłodszych lat. Praca ma charakter teoretyczno-praktyczny. Intencją autorki było nie tylko zbadanie przedmiotowego zagadnienia, ale także zainspirowanie możliwych kierunków zmian w praktyce wspierania rozwoju mowy małego dziecka.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorTurczyk, Małgorzata - 103719 pl
dc.contributor.authorSkupień, Kinga - USOS278407 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerTurczyk, Małgorzata - 103719 pl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.date.accessioned2024-07-04T23:00:59Z
dc.date.available2024-07-04T23:00:59Z
dc.date.submitted2024-07-03pl
dc.fieldofstudypedagogika przedszkolna i wczesnoszkolnapl
dc.identifier.apddiploma-175605-278407pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369589
dc.languagepolpl
dc.subject.enculture, environment, child speech development, early developmental stimulation, pedagogy, speech therapypl
dc.subject.plkultura, środowisko, rozwój mowy dziecka, wczesna stymulacja rozwoju, pedagogika, logopediapl
dc.titleKulturowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju mowy dzieckapl
dc.title.alternativeCultural and environmental determinants of child speech developmentpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The master's thesis entitled "Cultural and environmental determinants of child speech development" analyzes the influence of these aspects on the process of language acquisition by children. The purpose of the thesis is to identify and describe the key factors that influence the development of a child's speech. The work is based on a review of the literature in pedagogy and speech therapy. The research was conducted using a standardized tool, the Speech and Communication Development Inventory: SPEECH AND COMMUNICATION (IRMIK SIZ) by Magdalena Smoczynska and the author's questionnaire. The work consists of 5 theoretical chapters, includes an analysis of key concepts within the literature on the subject, research conclusions and implications for pedagogical practice, which can be found in Chapter 7 of this work. These can prove useful for both parents and teachers to take measures to support child development from an early age. The work is theoretical and practical in nature. The author's intention was not only to study the issue in question, but also to inspire possible directions for changes in the practice of supporting the development of a young child's speech.
dc.abstract.plpl
Praca magisterska pt. "Kulturowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka" analizuje wpływ tych aspektów na proces nabywania języka przez dzieci. Celem pracy jest zidentyfikowanie i opisanie kluczowych czynników, które wpływają na rozwój mowy dziecka. Praca opiera się na przeglądzie literatury z zakresu pedagogiki oraz logopedii. Badania przeprowadzane były przy użyciu wystandaryzowanego narzędzia, jakim jest Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA (IRMIK SIZ) autorstwa Magdaleny Smoczyńskiej oraz autorskiej ankiety. Praca składa się z 5 rozdziałów teoretycznych, zawiera analizę kluczowych pojęć w ramach literatury przedmiotu, wnioski z badań oraz implikacje dla praktyki pedagogicznej, które znajdują się w rozdziale 7 tej pracy. Mogą one okazać się przydatne zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli w celu podejmowania działań wspierających rozwój dziecka już od najmłodszych lat. Praca ma charakter teoretyczno-praktyczny. Intencją autorki było nie tylko zbadanie przedmiotowego zagadnienia, ale także zainspirowanie możliwych kierunków zmian w praktyce wspierania rozwoju mowy małego dziecka.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Turczyk, Małgorzata - 103719
dc.contributor.authorpl
Skupień, Kinga - USOS278407
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Turczyk, Małgorzata - 103719
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.date.accessioned
2024-07-04T23:00:59Z
dc.date.available
2024-07-04T23:00:59Z
dc.date.submittedpl
2024-07-03
dc.fieldofstudypl
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
dc.identifier.apdpl
diploma-175605-278407
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369589
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
culture, environment, child speech development, early developmental stimulation, pedagogy, speech therapy
dc.subject.plpl
kultura, środowisko, rozwój mowy dziecka, wczesna stymulacja rozwoju, pedagogika, logopedia
dc.titlepl
Kulturowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka
dc.title.alternativepl
Cultural and environmental determinants of child speech development
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
100
Views per month
Views per city
Warsaw
23
Krakow
10
Lodz
10
Katowice
5
Gdansk
4
Poznan
3
Wejherowo
3
Łomża
3
Bialystok
2
Gorlice
2

No access

No Thumbnail Available
Collections