Państwo demokratyczne wobec wyzwań edukacyjnych : pomiędzy ideologią, populizmem a filozofią odpowiedzialności za innych

2023
journal article
article
2
6
cris.lastimport.scopus2024-04-29T01:29:18Z
dc.abstract.enThis article addresses educational challenges like creativity and innovation through the prism of 20th-century problems that have arisen from the ideologisation of life, as well as from the phenomenon of populism, which means not only the will of the people prevailing over democratic rule of law but also the destruction of the symmetry of relations in society. The basis of this order is to see the state as an ethical substance, underpinned by responsibility towards the citizens. The crisis of European culture, its rationalism, has created serious problems for human beings. Consequently, human beings began to simplify the world by reducing it to the natural world, i.e. towards adopting naturalism and resorted to employing the mathematical-naturalistic method in their lives. Today’s challenge is to restore creative rationality that unites diversity without destroying existing differences. Reason is not the opposite of experience; the former does not exclude the latter; experience may even be the base on which reason is sometimes built, and doing so should be seen and accepted as a responsibility for oneself and others.
dc.abstract.plW artykule jest poruszony problem wyzwań edukacyjnych, takich jak kreatywność i innowacyjność, przez pryzmat XX-wiecznych problemów wynikających z ideologizacji życia, a także ze zjawiska populizmu, który oznacza nie tylko władzę ludu, ale również niszczenie symetryczności relacji w społeczeństwie. Podstawą tego porządku jest ujmowanie państwa jako substancji etycznej, której podstawą jest odpowiedzialność za innych. Kryzys kultury europejskiej, jej racjonalizm, stwarzał poważne problemy dla człowieka. Człowiek zaczął upraszczać świat, sprowadzać do tego, co należące do świata przyrody, do naturalizmu, a także do metody matematyczno-przyrodniczej. Dzisiejszym wyzwaniem jest przywrócenie racjonalności, ale nie naiwnej, lecz twórczej, która łączy różnorodność i nie niszczy przy tym istniejącej różnicy. Rozum nie jest przeciwieństwem doświadczenia, nie wyklucza go, a nawet na nim buduje swoją podstawę, jaką jest odpowiedzialność za siebie i innych.
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Europejskich
dc.contributor.authorRebes, Marcin - 131645
dc.date.accession2024-04-24
dc.date.accessioned2024-04-24T08:23:16Z
dc.date.available2024-04-24T08:23:16Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1
dc.description.physical65-84
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume51
dc.identifier.doi10.12775/PCh.2023.003
dc.identifier.eissn2451-1951
dc.identifier.issn1505-6872
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331427
dc.identifier.weblinkhttps://apcz.umk.pl/PCh/article/view/45557/36230
dc.languagepol
dc.language.containereng
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.endemocracy
dc.subject.eneducation
dc.subject.enideology
dc.subject.enpopulism
dc.subject.enidentity
dc.subject.pldemokracja
dc.subject.pledukacja
dc.subject.plideologia
dc.subject.plpopulizm
dc.subject.pltożsamość
dc.subtypeArticle
dc.titlePaństwo demokratyczne wobec wyzwań edukacyjnych : pomiędzy ideologią, populizmem a filozofią odpowiedzialności za innych
dc.title.alternativeThe democratic state in the face of educational challenges : between ideology, populism and a philosophy of responsibility for others
dc.title.journalPAEDAGOGIA CHRISTIANA
dc.title.volumeEducation and the state : between philosophy and ideology
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
cris.lastimport.scopus
2024-04-29T01:29:18Z
dc.abstract.en
This article addresses educational challenges like creativity and innovation through the prism of 20th-century problems that have arisen from the ideologisation of life, as well as from the phenomenon of populism, which means not only the will of the people prevailing over democratic rule of law but also the destruction of the symmetry of relations in society. The basis of this order is to see the state as an ethical substance, underpinned by responsibility towards the citizens. The crisis of European culture, its rationalism, has created serious problems for human beings. Consequently, human beings began to simplify the world by reducing it to the natural world, i.e. towards adopting naturalism and resorted to employing the mathematical-naturalistic method in their lives. Today’s challenge is to restore creative rationality that unites diversity without destroying existing differences. Reason is not the opposite of experience; the former does not exclude the latter; experience may even be the base on which reason is sometimes built, and doing so should be seen and accepted as a responsibility for oneself and others.
dc.abstract.pl
W artykule jest poruszony problem wyzwań edukacyjnych, takich jak kreatywność i innowacyjność, przez pryzmat XX-wiecznych problemów wynikających z ideologizacji życia, a także ze zjawiska populizmu, który oznacza nie tylko władzę ludu, ale również niszczenie symetryczności relacji w społeczeństwie. Podstawą tego porządku jest ujmowanie państwa jako substancji etycznej, której podstawą jest odpowiedzialność za innych. Kryzys kultury europejskiej, jej racjonalizm, stwarzał poważne problemy dla człowieka. Człowiek zaczął upraszczać świat, sprowadzać do tego, co należące do świata przyrody, do naturalizmu, a także do metody matematyczno-przyrodniczej. Dzisiejszym wyzwaniem jest przywrócenie racjonalności, ale nie naiwnej, lecz twórczej, która łączy różnorodność i nie niszczy przy tym istniejącej różnicy. Rozum nie jest przeciwieństwem doświadczenia, nie wyklucza go, a nawet na nim buduje swoją podstawę, jaką jest odpowiedzialność za siebie i innych.
dc.affiliation
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Europejskich
dc.contributor.author
Rebes, Marcin - 131645
dc.date.accession
2024-04-24
dc.date.accessioned
2024-04-24T08:23:16Z
dc.date.available
2024-04-24T08:23:16Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
1
dc.description.physical
65-84
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
51
dc.identifier.doi
10.12775/PCh.2023.003
dc.identifier.eissn
2451-1951
dc.identifier.issn
1505-6872
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331427
dc.identifier.weblink
https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/45557/36230
dc.language
pol
dc.language.container
eng
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
democracy
dc.subject.en
education
dc.subject.en
ideology
dc.subject.en
populism
dc.subject.en
identity
dc.subject.pl
demokracja
dc.subject.pl
edukacja
dc.subject.pl
ideologia
dc.subject.pl
populizm
dc.subject.pl
tożsamość
dc.subtype
Article
dc.title
Państwo demokratyczne wobec wyzwań edukacyjnych : pomiędzy ideologią, populizmem a filozofią odpowiedzialności za innych
dc.title.alternative
The democratic state in the face of educational challenges : between ideology, populism and a philosophy of responsibility for others
dc.title.journal
PAEDAGOGIA CHRISTIANA
dc.title.volume
Education and the state : between philosophy and ideology
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Warsaw
3