Postawy użytkowników mediów społecznościowych kształtujące trendy w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube

licenciate
dc.abstract.enSocial media is a space where trends and fashion play a much greater role than in traditional media. In addition to the creators, i.e. content producers, the users themselves are also largely responsible for the emergence of trends. The aim of this study was to investigate the attitudes of social media users that contribute to trends in the entertainment industry on YouTube. The use of a survey method with experimental elements also made it possible to test the effectiveness of psychological mechanisms on the behaviour of YouTube viewers and the choices they make.The results of the study show inconsistency in users' attitudes when it comes to their choice of content they watch - there is a discrepancy between statements of preference and actual decisions made in an experimental situation. The analysis revealed that the mere exposure effect and the social proof mechanism may be responsible for the popularity of trending, but often also schematic, content available on the platform. Despite the assumption made that the popularity of TikTok could influence trends on YouTube, the research conducted, despite empirical indications of the validity of this assumption, did not support this hypothesis.pl
dc.abstract.plMedia społecznościowe to przestrzeń, w której trendy i moda odgrywają znacznie większą rolę niż w mediach tradycyjnych. Oprócz twórców, czyli producentów treści, za powstawanie trendów w dużej mierze odpowiedzialni są również sami użytkownicy. Celem niniejszej pracy było zbadanie postaw użytkowników mediów społecznościowych, które przyczyniają się do kształtowania trendów w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube. Zastosowanie metody ankietowej z elementami eksperymentalnymi pozwoliło również na sprawdzenie skuteczności mechanizmów psychologicznych na zachowania widzów YouTube’a i podejmowane przez nich wybory.Wyniki badań wskazują na niespójność postaw użytkowników, jeśli chodzi o wybór oglądanych przez nich treści – istnieje rozbieżność między deklaracjami dotyczącymi preferencji a rzeczywistymi decyzjami podejmowanymi w sytuacji eksperymentalnej. Analiza ujawniła, że efekt ekspozycji oraz mechanizm społecznego dowodu słuszności mogą odpowiadać za popularność trendujących, lecz często również schematycznych, treści dostępnych na platformie. Pomimo poczynionego założenia, że popularność TikToka wpływa na trendy na YouTubie, przeprowadzone badania, mimo empirycznych przesłanek o zasadności tego założenia, nie potwierdziły tej hipotezy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorDoległo, Sławomir - 203172 pl
dc.contributor.authorKołodyńska, Hanna - USOS289444 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGloc, Roksana - 244478 pl
dc.contributor.reviewerDoległo, Sławomir - 203172 pl
dc.date.accessioned2025-04-23T22:31:18Z
dc.date.available2025-04-23T22:31:18Z
dc.date.createdat2025-04-23T22:31:18Zen
dc.date.submitted2025-04-23pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-174513-289444pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551790
dc.languagepolpl
dc.subject.enYouTube, social media, trends, entertainment industry, TikTokpl
dc.subject.plYouTube, media społecznościowe, trendy, przemysł rozrywkowy, TikTokpl
dc.titlePostawy użytkowników mediów społecznościowych kształtujące trendy w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTubepl
dc.title.alternativeSocial media users' attitudes shaping trends in the entertainment industry on YouTubepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Social media is a space where trends and fashion play a much greater role than in traditional media. In addition to the creators, i.e. content producers, the users themselves are also largely responsible for the emergence of trends. The aim of this study was to investigate the attitudes of social media users that contribute to trends in the entertainment industry on YouTube. The use of a survey method with experimental elements also made it possible to test the effectiveness of psychological mechanisms on the behaviour of YouTube viewers and the choices they make.The results of the study show inconsistency in users' attitudes when it comes to their choice of content they watch - there is a discrepancy between statements of preference and actual decisions made in an experimental situation. The analysis revealed that the mere exposure effect and the social proof mechanism may be responsible for the popularity of trending, but often also schematic, content available on the platform. Despite the assumption made that the popularity of TikTok could influence trends on YouTube, the research conducted, despite empirical indications of the validity of this assumption, did not support this hypothesis.
dc.abstract.plpl
Media społecznościowe to przestrzeń, w której trendy i moda odgrywają znacznie większą rolę niż w mediach tradycyjnych. Oprócz twórców, czyli producentów treści, za powstawanie trendów w dużej mierze odpowiedzialni są również sami użytkownicy. Celem niniejszej pracy było zbadanie postaw użytkowników mediów społecznościowych, które przyczyniają się do kształtowania trendów w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube. Zastosowanie metody ankietowej z elementami eksperymentalnymi pozwoliło również na sprawdzenie skuteczności mechanizmów psychologicznych na zachowania widzów YouTube’a i podejmowane przez nich wybory.Wyniki badań wskazują na niespójność postaw użytkowników, jeśli chodzi o wybór oglądanych przez nich treści – istnieje rozbieżność między deklaracjami dotyczącymi preferencji a rzeczywistymi decyzjami podejmowanymi w sytuacji eksperymentalnej. Analiza ujawniła, że efekt ekspozycji oraz mechanizm społecznego dowodu słuszności mogą odpowiadać za popularność trendujących, lecz często również schematycznych, treści dostępnych na platformie. Pomimo poczynionego założenia, że popularność TikToka wpływa na trendy na YouTubie, przeprowadzone badania, mimo empirycznych przesłanek o zasadności tego założenia, nie potwierdziły tej hipotezy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Doległo, Sławomir - 203172
dc.contributor.authorpl
Kołodyńska, Hanna - USOS289444
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gloc, Roksana - 244478
dc.contributor.reviewerpl
Doległo, Sławomir - 203172
dc.date.accessioned
2025-04-23T22:31:18Z
dc.date.available
2025-04-23T22:31:18Z
dc.date.createdaten
2025-04-23T22:31:18Z
dc.date.submittedpl
2025-04-23
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-174513-289444
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551790
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
YouTube, social media, trends, entertainment industry, TikTok
dc.subject.plpl
YouTube, media społecznościowe, trendy, przemysł rozrywkowy, TikTok
dc.titlepl
Postawy użytkowników mediów społecznościowych kształtujące trendy w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube
dc.title.alternativepl
Social media users' attitudes shaping trends in the entertainment industry on YouTube
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available