Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postawy użytkowników mediów społecznościowych kształtujące trendy w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube
Social media users' attitudes shaping trends in the entertainment industry on YouTube
YouTube, media społecznościowe, trendy, przemysł rozrywkowy, TikTok
YouTube, social media, trends, entertainment industry, TikTok
Media społecznościowe to przestrzeń, w której trendy i moda odgrywają znacznie większą rolę niż w mediach tradycyjnych. Oprócz twórców, czyli producentów treści, za powstawanie trendów w dużej mierze odpowiedzialni są również sami użytkownicy. Celem niniejszej pracy było zbadanie postaw użytkowników mediów społecznościowych, które przyczyniają się do kształtowania trendów w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube. Zastosowanie metody ankietowej z elementami eksperymentalnymi pozwoliło również na sprawdzenie skuteczności mechanizmów psychologicznych na zachowania widzów YouTube’a i podejmowane przez nich wybory.Wyniki badań wskazują na niespójność postaw użytkowników, jeśli chodzi o wybór oglądanych przez nich treści – istnieje rozbieżność między deklaracjami dotyczącymi preferencji a rzeczywistymi decyzjami podejmowanymi w sytuacji eksperymentalnej. Analiza ujawniła, że efekt ekspozycji oraz mechanizm społecznego dowodu słuszności mogą odpowiadać za popularność trendujących, lecz często również schematycznych, treści dostępnych na platformie. Pomimo poczynionego założenia, że popularność TikToka wpływa na trendy na YouTubie, przeprowadzone badania, mimo empirycznych przesłanek o zasadności tego założenia, nie potwierdziły tej hipotezy.
Social media is a space where trends and fashion play a much greater role than in traditional media. In addition to the creators, i.e. content producers, the users themselves are also largely responsible for the emergence of trends. The aim of this study was to investigate the attitudes of social media users that contribute to trends in the entertainment industry on YouTube. The use of a survey method with experimental elements also made it possible to test the effectiveness of psychological mechanisms on the behaviour of YouTube viewers and the choices they make.The results of the study show inconsistency in users' attitudes when it comes to their choice of content they watch - there is a discrepancy between statements of preference and actual decisions made in an experimental situation. The analysis revealed that the mere exposure effect and the social proof mechanism may be responsible for the popularity of trending, but often also schematic, content available on the platform. Despite the assumption made that the popularity of TikTok could influence trends on YouTube, the research conducted, despite empirical indications of the validity of this assumption, did not support this hypothesis.
dc.abstract.en | Social media is a space where trends and fashion play a much greater role than in traditional media. In addition to the creators, i.e. content producers, the users themselves are also largely responsible for the emergence of trends. The aim of this study was to investigate the attitudes of social media users that contribute to trends in the entertainment industry on YouTube. The use of a survey method with experimental elements also made it possible to test the effectiveness of psychological mechanisms on the behaviour of YouTube viewers and the choices they make.The results of the study show inconsistency in users' attitudes when it comes to their choice of content they watch - there is a discrepancy between statements of preference and actual decisions made in an experimental situation. The analysis revealed that the mere exposure effect and the social proof mechanism may be responsible for the popularity of trending, but often also schematic, content available on the platform. Despite the assumption made that the popularity of TikTok could influence trends on YouTube, the research conducted, despite empirical indications of the validity of this assumption, did not support this hypothesis. | pl |
dc.abstract.pl | Media społecznościowe to przestrzeń, w której trendy i moda odgrywają znacznie większą rolę niż w mediach tradycyjnych. Oprócz twórców, czyli producentów treści, za powstawanie trendów w dużej mierze odpowiedzialni są również sami użytkownicy. Celem niniejszej pracy było zbadanie postaw użytkowników mediów społecznościowych, które przyczyniają się do kształtowania trendów w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube. Zastosowanie metody ankietowej z elementami eksperymentalnymi pozwoliło również na sprawdzenie skuteczności mechanizmów psychologicznych na zachowania widzów YouTube’a i podejmowane przez nich wybory.Wyniki badań wskazują na niespójność postaw użytkowników, jeśli chodzi o wybór oglądanych przez nich treści – istnieje rozbieżność między deklaracjami dotyczącymi preferencji a rzeczywistymi decyzjami podejmowanymi w sytuacji eksperymentalnej. Analiza ujawniła, że efekt ekspozycji oraz mechanizm społecznego dowodu słuszności mogą odpowiadać za popularność trendujących, lecz często również schematycznych, treści dostępnych na platformie. Pomimo poczynionego założenia, że popularność TikToka wpływa na trendy na YouTubie, przeprowadzone badania, mimo empirycznych przesłanek o zasadności tego założenia, nie potwierdziły tej hipotezy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Doległo, Sławomir - 203172 | pl |
dc.contributor.author | Kołodyńska, Hanna - USOS289444 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gloc, Roksana - 244478 | pl |
dc.contributor.reviewer | Doległo, Sławomir - 203172 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-04-23T22:31:18Z | |
dc.date.available | 2025-04-23T22:31:18Z | |
dc.date.createdat | 2025-04-23T22:31:18Z | en |
dc.date.submitted | 2025-04-23 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174513-289444 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551790 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | YouTube, social media, trends, entertainment industry, TikTok | pl |
dc.subject.pl | YouTube, media społecznościowe, trendy, przemysł rozrywkowy, TikTok | pl |
dc.title | Postawy użytkowników mediów społecznościowych kształtujące trendy w przemyśle rozrywkowym na platformie YouTube | pl |
dc.title.alternative | Social media users' attitudes shaping trends in the entertainment industry on YouTube | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |