Koncepcja wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego (1872-1947)

master
dc.abstract.enThis master's thesis is dedicated to the broad field of physical education, analyzing both contemporary theory and practice, as well as historical concepts of this domain.The first chapter discusses the essence and genesis of the phenomenon of physical education, emphasizing the role of the teacher and analyzing both the positive and negative aspects of physical culture.The second chapter presents the author's own research methodology. It includes a description of the subject and objectives of the research, research problems, applied methods, and a characterization of the state of research on the legacy of Eugeniusz Piasecki.In the third chapter, attention is focused on the concept of physical education by Eugeniusz Piasecki, one of the pioneers of this field in Poland. It presents his biography, understanding, and significance of physical education, the ideal of man and the objectives of physical education, the system of physical education, as well as the methods and means preferred by Piasecki. This chapter also analyzes the concept of a physical education teacher in his writings.Chapter IV examines the concept of physical education by Eugeniusz Piasecki in the context of his publications and pedagogical activities. It analyzes the influence of his pedagogical thought on the development of the theory and practice of physical education.This thesis provides a comprehensive overview of physical education.pl
dc.abstract.plPraca magisterska poświęcona jest szeroko pojętej dziedzinie wychowania fizycznego, analizując zarówno współczesną teorię i praktykę, jak i historyczne koncepcje tej dziedziny.W rozdziale pierwszym omawiana jest istota i geneza zjawiska wychowania fizycznego, podkreślając rolę nauczyciela oraz analizując zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty kultury fizycznej.W rozdziale drugim prezentuje metodologię badań własnych autora. Zawiera opis przedmiotu i celów badań, problemy badawcze, zastosowane metody oraz charakterystykę stanu badań nad spuścizną Eugeniusza Piaseckiego.W rozdziale trzecim uwaga skupiona jest na koncepcji wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego, jednego z pionierów tej dziedziny w Polsce. Przedstawia jego życiorys, rozumienie i znaczenie wychowania fizycznego, ideał człowieka i cele wychowania fizycznego, system wychowania fizycznego oraz metody i środki preferowane przez Piaseckiego. Rozdział ten analizuje również koncepcję nauczyciela wychowania fizycznego w jego pismach.Rozdział IV bada koncepcję wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego w kontekście jego publikacji i aktywności pedagogicznej. Analizuje wpływ jego myśli pedagogicznej na rozwój teorii i praktyki wychowania fizycznego. W poniższej pracy znajdziemy opis wszechstronnego spojrzenie na wychowanie fizyczne.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorJagielska, Dominika - 137638 pl
dc.contributor.authorDreczka, Simona - USOS311343 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerJagielska, Dominika - 137638 pl
dc.contributor.reviewerDąbrowska, Anna - USOS222691 pl
dc.date.accessioned2024-07-07T23:40:26Z
dc.date.available2024-07-07T23:40:26Z
dc.date.submitted2024-07-05pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-176672-311343pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372366
dc.languagepolpl
dc.subject.enPhysical Education, Eugeniusz Piasecki, Health Education, Physical Activity, Physical Culture.pl
dc.subject.plWychowanie fizyczne, Eugeniusz Piasecki, edukacja zdrowotna, aktywność fizyczna, kultura fizyczna.pl
dc.titleKoncepcja wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego (1872-1947)pl
dc.title.alternativeThe Concept of Physical Education According to Eugeniusz Piasecki (1872-1947)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master's thesis is dedicated to the broad field of physical education, analyzing both contemporary theory and practice, as well as historical concepts of this domain.The first chapter discusses the essence and genesis of the phenomenon of physical education, emphasizing the role of the teacher and analyzing both the positive and negative aspects of physical culture.The second chapter presents the author's own research methodology. It includes a description of the subject and objectives of the research, research problems, applied methods, and a characterization of the state of research on the legacy of Eugeniusz Piasecki.In the third chapter, attention is focused on the concept of physical education by Eugeniusz Piasecki, one of the pioneers of this field in Poland. It presents his biography, understanding, and significance of physical education, the ideal of man and the objectives of physical education, the system of physical education, as well as the methods and means preferred by Piasecki. This chapter also analyzes the concept of a physical education teacher in his writings.Chapter IV examines the concept of physical education by Eugeniusz Piasecki in the context of his publications and pedagogical activities. It analyzes the influence of his pedagogical thought on the development of the theory and practice of physical education.This thesis provides a comprehensive overview of physical education.
dc.abstract.plpl
Praca magisterska poświęcona jest szeroko pojętej dziedzinie wychowania fizycznego, analizując zarówno współczesną teorię i praktykę, jak i historyczne koncepcje tej dziedziny.W rozdziale pierwszym omawiana jest istota i geneza zjawiska wychowania fizycznego, podkreślając rolę nauczyciela oraz analizując zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty kultury fizycznej.W rozdziale drugim prezentuje metodologię badań własnych autora. Zawiera opis przedmiotu i celów badań, problemy badawcze, zastosowane metody oraz charakterystykę stanu badań nad spuścizną Eugeniusza Piaseckiego.W rozdziale trzecim uwaga skupiona jest na koncepcji wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego, jednego z pionierów tej dziedziny w Polsce. Przedstawia jego życiorys, rozumienie i znaczenie wychowania fizycznego, ideał człowieka i cele wychowania fizycznego, system wychowania fizycznego oraz metody i środki preferowane przez Piaseckiego. Rozdział ten analizuje również koncepcję nauczyciela wychowania fizycznego w jego pismach.Rozdział IV bada koncepcję wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego w kontekście jego publikacji i aktywności pedagogicznej. Analizuje wpływ jego myśli pedagogicznej na rozwój teorii i praktyki wychowania fizycznego. W poniższej pracy znajdziemy opis wszechstronnego spojrzenie na wychowanie fizyczne.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Jagielska, Dominika - 137638
dc.contributor.authorpl
Dreczka, Simona - USOS311343
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Jagielska, Dominika - 137638
dc.contributor.reviewerpl
Dąbrowska, Anna - USOS222691
dc.date.accessioned
2024-07-07T23:40:26Z
dc.date.available
2024-07-07T23:40:26Z
dc.date.submittedpl
2024-07-05
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-176672-311343
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372366
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Physical Education, Eugeniusz Piasecki, Health Education, Physical Activity, Physical Culture.
dc.subject.plpl
Wychowanie fizyczne, Eugeniusz Piasecki, edukacja zdrowotna, aktywność fizyczna, kultura fizyczna.
dc.titlepl
Koncepcja wychowania fizycznego Eugeniusza Piaseckiego (1872-1947)
dc.title.alternativepl
The Concept of Physical Education According to Eugeniusz Piasecki (1872-1947)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
106
Views per month
Views per city
Warsaw
23
Gdansk
15
Krakow
10
Poznan
7
Lubartów
4
Wroclaw
4
Szczecin
3
Chorzów
2
Gowino
2
Lodz
2

No access

No Thumbnail Available
Collections