Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Wpływ autorytetu na efekt dezinformacji"
"Impact of authority on the Misinformation Effect"
efekt dezinformacji, wpływ autorytetu
misinformation effect, authority impact
Celem niniejszej pracy było zreplikowanie wyników badań nad efektem dezinformacji oraz sprawdzenie czy wpływ autorytetu zwiększy efekt dezinformacji. Przeprowadzono badanie na 186 studentach w wieku od 18 lat do 25 lat, których podzielono na sześć grup. Zmiennymi niezależnymi były poziom autorytetu w opisach dotyczących materiału oryginalnego (brak autorytetu, autorytet niezwiązany z dziedziną, autorytet związany z dziedziną) oraz występowanie zmyłki (zmyłka vs brak zmyłki). Natomiast mierzoną zmienną zależną ilość poprawnych odpowiedzi oraz poczucie pewność swoich odpowiedzi. Wyniki badania pokazały istotną różnicę w ilości poprawnych odpowiedzi oraz w poczuciu pewności dotyczących tych odpowiedzi, między grupami, w których wprowadzono zmyłkę, a grupami, w których zmyłki nie wprowadzono. Osoby w grupach ze zmyłkami częściej odpowiadali nieprawidłowo i byli mniej pewni swoich odpowiedzi, niż osoby w grupach bez zmyłek.. Nie odkryto jednak istotnego związku, między poziomem autorytetu, a poprawnością odpowiedzi i poczuciem pewności związanych z odpowiedziami.
The purpose of this paper was to replicate findings of the misinformation effect’s studies and to investigate whether the impact of authority will increase the misinformation effect. The experiment was conducted in which 186 students participated. They age varied between 18 to 25. Students were divided into six groups. Independent variables were the authority level in descriptions regarding the original source (no authority, authority outside the field, authority in the field) and the presence of misinformation (absence, presence). Measured dependent variables were the number of correct answers and the sense of confidence about those answers. Results showed that there was a significant difference in the correct answers and the sense of confidence about them, between groups in which misinformation was conducted vs groups without misinformation. People in groups with misinformation more often gave wrong answers and were less sure about them, than groups without misinformation. However, results do not show any significance between the authority level and the number of correct answers, and the sense of confidence about them.
dc.abstract.en | The purpose of this paper was to replicate findings of the misinformation effect’s studies and to investigate whether the impact of authority will increase the misinformation effect. The experiment was conducted in which 186 students participated. They age varied between 18 to 25. Students were divided into six groups. Independent variables were the authority level in descriptions regarding the original source (no authority, authority outside the field, authority in the field) and the presence of misinformation (absence, presence). Measured dependent variables were the number of correct answers and the sense of confidence about those answers. Results showed that there was a significant difference in the correct answers and the sense of confidence about them, between groups in which misinformation was conducted vs groups without misinformation. People in groups with misinformation more often gave wrong answers and were less sure about them, than groups without misinformation. However, results do not show any significance between the authority level and the number of correct answers, and the sense of confidence about them. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było zreplikowanie wyników badań nad efektem dezinformacji oraz sprawdzenie czy wpływ autorytetu zwiększy efekt dezinformacji. Przeprowadzono badanie na 186 studentach w wieku od 18 lat do 25 lat, których podzielono na sześć grup. Zmiennymi niezależnymi były poziom autorytetu w opisach dotyczących materiału oryginalnego (brak autorytetu, autorytet niezwiązany z dziedziną, autorytet związany z dziedziną) oraz występowanie zmyłki (zmyłka vs brak zmyłki). Natomiast mierzoną zmienną zależną ilość poprawnych odpowiedzi oraz poczucie pewność swoich odpowiedzi. Wyniki badania pokazały istotną różnicę w ilości poprawnych odpowiedzi oraz w poczuciu pewności dotyczących tych odpowiedzi, między grupami, w których wprowadzono zmyłkę, a grupami, w których zmyłki nie wprowadzono. Osoby w grupach ze zmyłkami częściej odpowiadali nieprawidłowo i byli mniej pewni swoich odpowiedzi, niż osoby w grupach bez zmyłek.. Nie odkryto jednak istotnego związku, między poziomem autorytetu, a poprawnością odpowiedzi i poczuciem pewności związanych z odpowiedziami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Maciuszek, Józef - 130159 | pl |
dc.contributor.author | Czesak, Kamil | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Maciuszek, Józef - 130159 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Mateusz | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-22T21:36:27Z | |
dc.date.available | 2022-09-22T21:36:27Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-21 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-157637-244585 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299996 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | misinformation effect, authority impact | pl |
dc.subject.pl | efekt dezinformacji, wpływ autorytetu | pl |
dc.title | "Wpływ autorytetu na efekt dezinformacji" | pl |
dc.title.alternative | "Impact of authority on the Misinformation Effect" | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |