Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zagrożenia wynikające z eksploracji i penetracji jaskiń, a edukacja eksploratorów.
The risks of exploration and penetration of the caves in case of explorers education.
caves, exploration, penetration, mountain climbing, cavers education.
jaskinie, eksploracja, penetracja, taternictwo jaskiniowe, edukacja grotołazów.
Title: The risks of exploration and penetration of the caves in case of explorers educationBackground: There is a noticeable increase in interest in mountaineering and cave speleology. Discovery of new caves, take a growing format thanks to the widening range of opportunities for mountaineering cave.The aim: This study was to identify the risks encountered during the exploration and penetration of the caves, about the threats and provide first aidMaterial and methods: Gathering research material I used the method of diagnosticsurvey. Techniques used to research materials was interview and observation.Results: Knowledge of explorers on the risks occurring is very high, while the cavers have significant gaps in knowledge about the existing procedures for first aid, this is a consequence of shortcomings in their education system.Conclusions: The cavers, after completing the course mountaineering are very well prepared in practice to explore and penetrate the caves, but are not prepared to privide first aid.
Tytuł pracy: Zagrożenia wynikające z eksploracji i penetracji jaskiń, a edukacja eksploratorówWstęp: Zauważa się wzrost zainteresowania speleologią i taternictwem jaskiniowym. Odkrycia nowych jaskiń przybierają coraz większy format dzięki temu, że poszerza się zakres możliwości uprawiania taternictwa jaskiniowego.Cel pracy: Celem pracy było rozpoznanie zagrożeń występujących podczas eksploracji i penetracji jaskiń, wiedzy grotołazów na temat występujących zagrożeń i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, a także ich edukacji.Materiał i metody: Do zgromadzenia materiału badawczego posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego. Wykorzystane techniki to wywiad oraz obserwacja.Wyniki: Wiedza eksploratorów na temat występujących zagrożeń jest bardzo duża, natomiast grotołazi mają znaczne braki w wiedzy na temat obowiązujących procedur udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Jest to skutkiem braków w systemie edukacyjnym grotołazów.Wnioski: Grotołazi, po ukończeniu kursu taternictwa jaskiniowego są bardzo dobrze przygotowani praktycznie do eksploracji i penetracji jaskiń, natomiast nie są przygotowani do udzielania pierwszej pomocy.
dc.abstract.en | Title: The risks of exploration and penetration of the caves in case of explorers educationBackground: There is a noticeable increase in interest in mountaineering and cave speleology. Discovery of new caves, take a growing format thanks to the widening range of opportunities for mountaineering cave.The aim: This study was to identify the risks encountered during the exploration and penetration of the caves, about the threats and provide first aidMaterial and methods: Gathering research material I used the method of diagnosticsurvey. Techniques used to research materials was interview and observation.Results: Knowledge of explorers on the risks occurring is very high, while the cavers have significant gaps in knowledge about the existing procedures for first aid, this is a consequence of shortcomings in their education system.Conclusions: The cavers, after completing the course mountaineering are very well prepared in practice to explore and penetrate the caves, but are not prepared to privide first aid. | pl |
dc.abstract.other | Tytuł pracy: Zagrożenia wynikające z eksploracji i penetracji jaskiń, a edukacja eksploratorówWstęp: Zauważa się wzrost zainteresowania speleologią i taternictwem jaskiniowym. Odkrycia nowych jaskiń przybierają coraz większy format dzięki temu, że poszerza się zakres możliwości uprawiania taternictwa jaskiniowego.Cel pracy: Celem pracy było rozpoznanie zagrożeń występujących podczas eksploracji i penetracji jaskiń, wiedzy grotołazów na temat występujących zagrożeń i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, a także ich edukacji.Materiał i metody: Do zgromadzenia materiału badawczego posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego. Wykorzystane techniki to wywiad oraz obserwacja.Wyniki: Wiedza eksploratorów na temat występujących zagrożeń jest bardzo duża, natomiast grotołazi mają znaczne braki w wiedzy na temat obowiązujących procedur udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Jest to skutkiem braków w systemie edukacyjnym grotołazów.Wnioski: Grotołazi, po ukończeniu kursu taternictwa jaskiniowego są bardzo dobrze przygotowani praktycznie do eksploracji i penetracji jaskiń, natomiast nie są przygotowani do udzielania pierwszej pomocy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Klapa, Wojciech - 130112 | pl |
dc.contributor.author | Solarz, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Oskędra, Iwona - 133050 | pl |
dc.contributor.reviewer | Klapa, Wojciech - 130112 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T20:34:55Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T20:34:55Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-56178-96658 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170619 | |
dc.subject.en | caves, exploration, penetration, mountain climbing, cavers education. | pl |
dc.subject.other | jaskinie, eksploracja, penetracja, taternictwo jaskiniowe, edukacja grotołazów. | pl |
dc.title | Zagrożenia wynikające z eksploracji i penetracji jaskiń, a edukacja eksploratorów. | pl |
dc.title.alternative | The risks of exploration and penetration of the caves in case of explorers education. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |