Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ telewizji na rozwój poznawczy dzieci poniżej 3. roku życia : przegląd badań
Potential effects of screen media on cognitive development among children under 3 years old : review of literature
psychologia rozwojowa
małe dziecko
przekaz medialny
rozwój poznawczy
developmental psychology
media
child
cognitive development
Bibliogr. s. 79-81
Celem artykułu jest przegląd badań dotyczących wpływu mediów elektronicznych, szczególnie telewizji, na rozwój poznawczy dzieci poniżej 3. roku życia. Przytaczane badania obejmują takie apekty funkcjonowania poznawczego jak nabywanie języka, uwagę, uczenie się oraz późniejsze osiągnięcia szkolne. Wyniki badań sugerują zwiększający się dostęp coraz młoszych dzieci do telewizji, wskazując, że nawet 60% z nich ogląda telewizję regularnie przez 1-2 godzin dziennie. W przeglądzie uwzględniono 40 artykułów i rozdziałów książkowych znaczących autorów zajmujących się tą dziedziną (Anderson, Barr, Christakis, Zimmerman, Meltzo, Courage, Setli, Troseth). Dane literaturowe zostały wybrane z baz publikacji naukowych: Psychology&Behavioral Sciences Collection, Social Sciences Full Text (H.W. Wilson) oraz Humanities Full Text (H.W. Wilson) dostępnych w Polsce. Przytoczone badania przynoszą wyniki potwierdzające negatywny wpływ ekspozycji na telewizję i materiały audiowizualne na funkcjonowanie poznawcze dzieci poniżej 3. roku życia. Szczególnie ważne wydają się potencjalne skutki oglądania telewizji dla zdolności skupiania uwagi oraz potencjalny związek między wczesną ekspozycją na przekaz ekranowy a zespołem nadpobudliwości psychoruchowej.
The literature review regarding potential e ects of screen media on cognitive development among children under 3 years old, is presented. In this article, cognitive aspects of development include acquisition of language, attention, learning and later school performance. The constant increase ofchildren’s access to television is noted, indicating that 60% of infants and toddlers watch TV regularlyfor 1-2 hours per day. The review included 40 articles and book chapters of signi!cant such as Anderson, Barr, Christakis, Zimmerman, Meltzo, Courage, Setli, Troseth. The data was selected from electronic databases of scienti!c publications: Psychology & Behavioral Sciences Collection, Social Sciences Full Text (H.W. Wilson) and Humanities Full Text (H.W. Wilson) available in Poland. Cited articles provide evidence of the negative impact of exposure to television, media and video on the cognitive functioning of children under 3 years old. The potential impact of watching TV for diffculties in ability to focus attention appears as a core danger. Furthermore, studies suggest a possible connection between early exposure to television and ADHD as well as difficulties with language acquisition, learning and poorer school results.
dc.abstract.en | The literature review regarding potential e ects of screen media on cognitive development among children under 3 years old, is presented. In this article, cognitive aspects of development include acquisition of language, attention, learning and later school performance. The constant increase ofchildren’s access to television is noted, indicating that 60% of infants and toddlers watch TV regularlyfor 1-2 hours per day. The review included 40 articles and book chapters of signi!cant such as Anderson, Barr, Christakis, Zimmerman, Meltzo, Courage, Setli, Troseth. The data was selected from electronic databases of scienti!c publications: Psychology & Behavioral Sciences Collection, Social Sciences Full Text (H.W. Wilson) and Humanities Full Text (H.W. Wilson) available in Poland. Cited articles provide evidence of the negative impact of exposure to television, media and video on the cognitive functioning of children under 3 years old. The potential impact of watching TV for diffculties in ability to focus attention appears as a core danger. Furthermore, studies suggest a possible connection between early exposure to television and ADHD as well as difficulties with language acquisition, learning and poorer school results. | pl |
dc.abstract.pl | Celem artykułu jest przegląd badań dotyczących wpływu mediów elektronicznych, szczególnie telewizji, na rozwój poznawczy dzieci poniżej 3. roku życia. Przytaczane badania obejmują takie apekty funkcjonowania poznawczego jak nabywanie języka, uwagę, uczenie się oraz późniejsze osiągnięcia szkolne. Wyniki badań sugerują zwiększający się dostęp coraz młoszych dzieci do telewizji, wskazując, że nawet 60% z nich ogląda telewizję regularnie przez 1-2 godzin dziennie. W przeglądzie uwzględniono 40 artykułów i rozdziałów książkowych znaczących autorów zajmujących się tą dziedziną (Anderson, Barr, Christakis, Zimmerman, Meltzo, Courage, Setli, Troseth). Dane literaturowe zostały wybrane z baz publikacji naukowych: Psychology&Behavioral Sciences Collection, Social Sciences Full Text (H.W. Wilson) oraz Humanities Full Text (H.W. Wilson) dostępnych w Polsce. Przytoczone badania przynoszą wyniki potwierdzające negatywny wpływ ekspozycji na telewizję i materiały audiowizualne na funkcjonowanie poznawcze dzieci poniżej 3. roku życia. Szczególnie ważne wydają się potencjalne skutki oglądania telewizji dla zdolności skupiania uwagi oraz potencjalny związek między wczesną ekspozycją na przekaz ekranowy a zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej | pl |
dc.contributor.author | Brzozowska, Inga | pl |
dc.contributor.author | Sikorska, Iwona - 131868 | pl |
dc.date.accession | 2016-07-19 | pl |
dc.date.accessioned | 2016-07-20T11:34:42Z | |
dc.date.available | 2016-07-20T11:34:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 79-81 | pl |
dc.description.number | 1 | pl |
dc.description.physical | 75-81 | pl |
dc.description.publication | 0,4 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 20 | pl |
dc.identifier.eissn | 2354-0060 | pl |
dc.identifier.issn | 1428-345X | pl |
dc.identifier.project | K/ZDS/005136 | pl |
dc.identifier.uri | http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/29257 | |
dc.identifier.weblink | http://www.medwiekurozwoj.pl/articles/2016-1-10.pdf | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | eng | pl |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.share.type | inne | |
dc.subject.en | developmental psychology | pl |
dc.subject.en | media | pl |
dc.subject.en | child | pl |
dc.subject.en | cognitive development | pl |
dc.subject.pl | psychologia rozwojowa | pl |
dc.subject.pl | małe dziecko | pl |
dc.subject.pl | przekaz medialny | pl |
dc.subject.pl | rozwój poznawczy | pl |
dc.subtype | ReviewArticle | pl |
dc.title | Wpływ telewizji na rozwój poznawczy dzieci poniżej 3. roku życia : przegląd badań | pl |
dc.title.alternative | Potential effects of screen media on cognitive development among children under 3 years old : review of literature | pl |
dc.title.journal | Developmental Period Medicine = Medycyna Wieku Rozwojowego | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |