„Jam (…) obywatel bezbożnej Sodomy” – o napięciu między wierszami żałobnymi a frywolnymi Jana Andrzeja Morsztyna

master
dc.abstract.enIn this study, the author analyzes erotic and mournful themes in the works of Jan Andrzej Morsztyn. In particular, the tension in works in which these motifs complement each other is examined. The motif of death in Morsztyn's works, both literally, as the actual loss of life, and figuratively, as a metaphor for death from love, is also an important aspect of the work. By understanding how Morsztyn constructs his works, what literary techniques he uses, and how he interprets themes fundamental to human existence, the work seeks to demonstrate the artistic and intellectual value of his work. It discusses how Morsztyn's erotic poetry, full of sensual images and subtle allusions, portrays love as a force that is not only creative, but also destructive. Also interpreted are the motifs of resurrection and resurrection, derived from religious circles, which are used by the poet to express the power and transcendental nature of love. Morsztyn's work is shown as an example of the Baroque combination of mortal, erotic and religious motifs, which is an important addition to the current state of knowledge and provokes further research into Baroque poetry.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy autorka analizuje wątki erotyczno-żałobne w twórczości Jana Andrzeja Morsztyna. W szczególności badane jest napięcie w utworach, w których motywy te dopełniają się wzajemnie. Istotnym aspektem pracy jest również motyw śmierci w dziełach Morsztyna, zarówno w sensie dosłownym, jako rzeczywistej utraty życia, jak i w przenośni, jako metafory śmierci z miłości. Poprzez zrozumienie, w jaki sposób Morsztyn konstruuje swoje utwory, jakie techniki literackie wykorzystuje i jak interpretuje fundamentalne dla ludzkiej egzystencji tematy, praca dąży do ukazania artystycznej i intelektualnej wartości jego twórczości. Omówione zostaje to, jak poezja erotyczna Morsztyna, pełna zmysłowych obrazów i subtelnych aluzji, ukazuje miłość jako siłę nie tylko twórczą, ale i destrukcyjną. Interpretacji zostają poddane także motywy zmartwychwstania i wskrzeszenia, pochodzące z kręgu religijnego, które używane są przez poetę do wyrażenia potęgi i transcendentalnego charakteru miłości. Twórczość Morsztyna jest ukazana jako przykład barokowego łączenia motywów mortualnych, erotycznych i religijnych, co stanowi istotne uzupełnienie bieżącego stanu wiedzy i prowokuje do dalszych badań nad barokową poezją.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorUrban-Godziek, Grażyna - 132479 pl
dc.contributor.authorŻyrkowska, Paulina - USOS275776 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerUrban-Godziek, Grażyna - 132479 pl
dc.contributor.reviewerGrzybowska, Lidia - 120902 pl
dc.date.accessioned2024-07-08T23:16:33Z
dc.date.available2024-07-08T23:16:33Z
dc.date.submitted2024-07-05pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-176853-275776pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/373479
dc.languagepolpl
dc.subject.enJan, Andrzej Morsztyn, Baroque poetry, erotic motifs, mourning motifs, love and death, mortal metaphors, conceptual poetry.pl
dc.subject.plJan Andrzej Morsztyn, poezja barokowa, motywy erotyczne, motywy żałobne, miłość i śmierć, metaforyka mortualna, poezja konceptualna.pl
dc.title„Jam (…) obywatel bezbożnej Sodomy” – o napięciu między wierszami żałobnymi a frywolnymi Jana Andrzeja Morsztynapl
dc.title.alternative„Jam (…) obywatel bezbożnej Sodomy” – on the tension between mournful and frivolous poems by Jan Andrzej Morsztynpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this study, the author analyzes erotic and mournful themes in the works of Jan Andrzej Morsztyn. In particular, the tension in works in which these motifs complement each other is examined. The motif of death in Morsztyn's works, both literally, as the actual loss of life, and figuratively, as a metaphor for death from love, is also an important aspect of the work. By understanding how Morsztyn constructs his works, what literary techniques he uses, and how he interprets themes fundamental to human existence, the work seeks to demonstrate the artistic and intellectual value of his work. It discusses how Morsztyn's erotic poetry, full of sensual images and subtle allusions, portrays love as a force that is not only creative, but also destructive. Also interpreted are the motifs of resurrection and resurrection, derived from religious circles, which are used by the poet to express the power and transcendental nature of love. Morsztyn's work is shown as an example of the Baroque combination of mortal, erotic and religious motifs, which is an important addition to the current state of knowledge and provokes further research into Baroque poetry.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy autorka analizuje wątki erotyczno-żałobne w twórczości Jana Andrzeja Morsztyna. W szczególności badane jest napięcie w utworach, w których motywy te dopełniają się wzajemnie. Istotnym aspektem pracy jest również motyw śmierci w dziełach Morsztyna, zarówno w sensie dosłownym, jako rzeczywistej utraty życia, jak i w przenośni, jako metafory śmierci z miłości. Poprzez zrozumienie, w jaki sposób Morsztyn konstruuje swoje utwory, jakie techniki literackie wykorzystuje i jak interpretuje fundamentalne dla ludzkiej egzystencji tematy, praca dąży do ukazania artystycznej i intelektualnej wartości jego twórczości. Omówione zostaje to, jak poezja erotyczna Morsztyna, pełna zmysłowych obrazów i subtelnych aluzji, ukazuje miłość jako siłę nie tylko twórczą, ale i destrukcyjną. Interpretacji zostają poddane także motywy zmartwychwstania i wskrzeszenia, pochodzące z kręgu religijnego, które używane są przez poetę do wyrażenia potęgi i transcendentalnego charakteru miłości. Twórczość Morsztyna jest ukazana jako przykład barokowego łączenia motywów mortualnych, erotycznych i religijnych, co stanowi istotne uzupełnienie bieżącego stanu wiedzy i prowokuje do dalszych badań nad barokową poezją.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Urban-Godziek, Grażyna - 132479
dc.contributor.authorpl
Żyrkowska, Paulina - USOS275776
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Urban-Godziek, Grażyna - 132479
dc.contributor.reviewerpl
Grzybowska, Lidia - 120902
dc.date.accessioned
2024-07-08T23:16:33Z
dc.date.available
2024-07-08T23:16:33Z
dc.date.submittedpl
2024-07-05
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-176853-275776
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/373479
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Jan, Andrzej Morsztyn, Baroque poetry, erotic motifs, mourning motifs, love and death, mortal metaphors, conceptual poetry.
dc.subject.plpl
Jan Andrzej Morsztyn, poezja barokowa, motywy erotyczne, motywy żałobne, miłość i śmierć, metaforyka mortualna, poezja konceptualna.
dc.titlepl
„Jam (…) obywatel bezbożnej Sodomy” – o napięciu między wierszami żałobnymi a frywolnymi Jana Andrzeja Morsztyna
dc.title.alternativepl
„Jam (…) obywatel bezbożnej Sodomy” – on the tension between mournful and frivolous poems by Jan Andrzej Morsztyn
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Krakow
4
Osaka
2
Poznan
2
Gdansk
1
Warsaw
1
Wroclaw
1
Ząbki
1
Łubianka
1

No access

No Thumbnail Available
Collections