Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Świetlica Środowiskowa jako żródło wsparcia dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
A community centre as the way of support for children from dysfunctional families
•rodzina dysfunkcyjna•zastępcza opieka instytucjonalna•świetlica środowiskowa•oddziaływania wychowawcze
•\tdysfunctional family\n•\tinstitutional foster care\n•\tcommunity centre\n•\teducative influence
Badania koncentrowały się wokół problemu: w jaki sposób oddziaływania wychowawcze świetlicy środowiskowej wspierają rozwój dzieci z rodzin dysfunkcyjnych?Ich celem było wskazanie najbardziej efektywnych typów oddziaływań wychowawczych w świetlicach środowiskowychTeren badań stanowiły cztery świetlice środowiskowe, działające w Jaśle. W ramach metody sondażu diagnostycznego przeprowadziłam 82 ankiety wśród podopiecznych świetlic oraz wywiady z czterema wychowawczyniami, a także przeanalizowałam dokumenty placówek (dzienniki, plany pracy, grafiki zajęć). Wyniki badań pokazały, że dzieci pochodzące z rodzin dysfunkcyjnych przejawiają obniżone poczucie własnej wartości, zaburzenia emocjonalne i często przyjmują mechanizmy obronne. To zjawisko jednak nie przybiera form zastraszających, lecz utrzymuje się na średnim poziomie. Efektywna praca ośrodków wsparcia dziennego, czyli świetlic środowiskowych, jest w stanie skorygować, a nawet wyeliminować skutki nieprawidłowości wychowawczych w rodzinach. Jednak wsparcie materialne ze strony władz powiatowych jest niewspółmiernie małe w stosunku do potrzeb w tym zakresie. Efektywność oddziaływań wychowawczych świetlic środowiskowych w głównej mierze zależy od czynnika ludzkiego – ofiarności wolontariuszy oraz zapału, pomysłowości i operatywności pracowników świetlicy.
The research was concentrated around problem: how the community centre’s educative influence encourages development of children from dysfunctional families?The aim was to find the most effective ways of educative influence at the community centers.Four community centers, which are working in Jaslo, were involved in my research. I used a diagnostic poll as a research method to conduct eighty-two surveys amongst the community centre’s wards and interviewed four educators. I also analyzed outpost documents (registers, timetables, lesson plans).The research results show that children raised in dysfunctional families possess low self-esteem and emotional disorders, they behave rather defensively towards the rest of the society. However, these symptoms usually do not grow out of proportions, and remain at a steady medium level. Effective work of child support centers, named also community centers, is able to correct, or even eliminate negative results of growing up in dysfunctional family. However, material support from district authorities is insufficient with the needs on this way. In conclusion, the effectiveness of community centers work depends mostly on human factors such as volunteers devotion, enthusiasm, creativity and resourcefulness of community workers.
dc.abstract.en | The research was concentrated around problem: how the community centre’s educative influence encourages development of children from dysfunctional families?The aim was to find the most effective ways of educative influence at the community centers.Four community centers, which are working in Jaslo, were involved in my research. I used a diagnostic poll as a research method to conduct eighty-two surveys amongst the community centre’s wards and interviewed four educators. I also analyzed outpost documents (registers, timetables, lesson plans).The research results show that children raised in dysfunctional families possess low self-esteem and emotional disorders, they behave rather defensively towards the rest of the society. However, these symptoms usually do not grow out of proportions, and remain at a steady medium level. Effective work of child support centers, named also community centers, is able to correct, or even eliminate negative results of growing up in dysfunctional family. However, material support from district authorities is insufficient with the needs on this way. In conclusion, the effectiveness of community centers work depends mostly on human factors such as volunteers devotion, enthusiasm, creativity and resourcefulness of community workers. | pl |
dc.abstract.pl | Badania koncentrowały się wokół problemu: w jaki sposób oddziaływania wychowawcze świetlicy środowiskowej wspierają rozwój dzieci z rodzin dysfunkcyjnych?Ich celem było wskazanie najbardziej efektywnych typów oddziaływań wychowawczych w świetlicach środowiskowychTeren badań stanowiły cztery świetlice środowiskowe, działające w Jaśle. W ramach metody sondażu diagnostycznego przeprowadziłam 82 ankiety wśród podopiecznych świetlic oraz wywiady z czterema wychowawczyniami, a także przeanalizowałam dokumenty placówek (dzienniki, plany pracy, grafiki zajęć). Wyniki badań pokazały, że dzieci pochodzące z rodzin dysfunkcyjnych przejawiają obniżone poczucie własnej wartości, zaburzenia emocjonalne i często przyjmują mechanizmy obronne. To zjawisko jednak nie przybiera form zastraszających, lecz utrzymuje się na średnim poziomie. Efektywna praca ośrodków wsparcia dziennego, czyli świetlic środowiskowych, jest w stanie skorygować, a nawet wyeliminować skutki nieprawidłowości wychowawczych w rodzinach. Jednak wsparcie materialne ze strony władz powiatowych jest niewspółmiernie małe w stosunku do potrzeb w tym zakresie. Efektywność oddziaływań wychowawczych świetlic środowiskowych w głównej mierze zależy od czynnika ludzkiego – ofiarności wolontariuszy oraz zapału, pomysłowości i operatywności pracowników świetlicy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Gaweł, Anna - 128022 | pl |
dc.contributor.author | Dacyl, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gaweł, Anna - 128022 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:21:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:21:05Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65074-117794 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178599 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | •\tdysfunctional family\n•\tinstitutional foster care\n•\tcommunity centre\n•\teducative influence | pl |
dc.subject.pl | •rodzina dysfunkcyjna•zastępcza opieka instytucjonalna•świetlica środowiskowa•oddziaływania wychowawcze | pl |
dc.title | Świetlica Środowiskowa jako żródło wsparcia dzieci z rodzin dysfunkcyjnych | pl |
dc.title.alternative | A community centre as the way of support for children from dysfunctional families | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |