Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Autoprezentacja jako sztuka wrażenia wywieranego na innych. Analiza zawartości influencerki Weroniki Sowy na Instagramie
Self-presentation as the art of making an impression on others. An analysis of influencer Weronika Sowa’s content on Instagram
autoprezentacja, teoria dramaturgiczna, wywieranie wrażenia, "ja" pożądane i niepożądane
self-presentation, dramaturgical theory, impression management, the desirable and undesirable self
Celem niniejszej pracy była analiza zjawiska autoprezentacji i zachowań z niej wynikających, które są niezbędnym elementem interakcji międzyludzkich, niezależnie od tego, czy mają miejsce „twarzą w twarz”, czy też są efektem założeń istniejących w ludzkim umyśle. Szczególnie zwrócono uwagę na to, jak jednostka stara się kontrolować obraz własnej osoby, który pragnie, aby ukształtował się w świadomości innych osób na podstawie „ja” pożądanego oraz niepożądanego. Wówczas stara się umiejętnie dostosować swoje zachowania, w taki sposób, żeby wywrzeć na innych określone wrażenia odpowiadające jej zamierzeniom w zależności od najróżniejszej motywacji. Temat został zainspirowany ponadczasową dramaturgiczną teorią Ervinga Goffmana, w której osoba porównywana jest do aktora przygotowującego się do wyjścia na scenę i zaprezentowania z należytą starannością swojego występu przed publicznością. W tym celu przywołano przykład działalności influencerki Weroniki Sowy na Instagramie, ponieważ współcześnie media społecznościowe są kluczowym miejscem, w którym odpowiednia prezentacja swojej osoby pozwala na skuteczne wywieranie wrażeń na odbiorcach. Specyfika takiego kanału komunikacji w szczególności stwarza odpowiednie warunki do tego, aby najpierw przeanalizować, jaki obraz własnej osoby pragnie się przekazać innym, a następnie adekwatnie monitorować swoje działania ku tym zamierzeniom. Natomiast wybór Weroniki Sowy jako jednej z najpopularniejszych influencerek w Polsce był podyktowany tym, że w jednym z podcastów wykazywała dużą świadomość dotyczącą takiego stanu rzeczy. Jej wypowiedź o „byciu postacią idącą na czerwony dywan” oraz „byciu po prostu człowiekiem w domu” odzwierciedlała koncepcje Goffmana na temat gry aktorskiej i kulis znajdujących się tuż za sceną.
The aim of this work was to analyze the phenomenon of self-presentation and the behaviors resulting from it, which are an essential element of interpersonal interactions, regardless of whether they take place "face to face" or are the result of assumptions existing in the human mind. Particular attention was paid to how an individual tries to control the image of themselves, which they want to be shaped in the consciousness of others based on the desirable and undesirable self. Then they try to skillfully adapt their behaviors in such a way as to make specific impressions on others that correspond to their intentions depending on the most diverse motivations. The topic was inspired by Erving Goffman’s timeless dramaturgical theory, in which a person is compared to an actor preparing to go on stage and present their performance with due diligence in front of the audience. To this end, the example of influencer Weronika Sowa’s activity on Instagram was cited, as nowadays social media are a key place where the appropriate presentation of oneself allows for effectively making an impression on the audience. The specificity of such a communication channel, in particular, creates suitable conditions to first analyze what image of oneself one wants to convey to others, and then adequately monitoring one's actions towards these intentions. The choice of Weronika Sowa, as one of the most popular influencers in Poland, was dictated by the fact that in one of the podcasts she showed great awareness of this situation. Her statement about "being a figure walking the red carpet" and "simply being a person at home" reflected Goffman's concepts on acting and the backstage area located just behind the stage.
dc.abstract.en | The aim of this work was to analyze the phenomenon of self-presentation and the behaviors resulting from it, which are an essential element of interpersonal interactions, regardless of whether they take place "face to face" or are the result of assumptions existing in the human mind. Particular attention was paid to how an individual tries to control the image of themselves, which they want to be shaped in the consciousness of others based on the desirable and undesirable self. Then they try to skillfully adapt their behaviors in such a way as to make specific impressions on others that correspond to their intentions depending on the most diverse motivations. The topic was inspired by Erving Goffman’s timeless dramaturgical theory, in which a person is compared to an actor preparing to go on stage and present their performance with due diligence in front of the audience. To this end, the example of influencer Weronika Sowa’s activity on Instagram was cited, as nowadays social media are a key place where the appropriate presentation of oneself allows for effectively making an impression on the audience. The specificity of such a communication channel, in particular, creates suitable conditions to first analyze what image of oneself one wants to convey to others, and then adequately monitoring one's actions towards these intentions. The choice of Weronika Sowa, as one of the most popular influencers in Poland, was dictated by the fact that in one of the podcasts she showed great awareness of this situation. Her statement about "being a figure walking the red carpet" and "simply being a person at home" reflected Goffman's concepts on acting and the backstage area located just behind the stage. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy była analiza zjawiska autoprezentacji i zachowań z niej wynikających, które są niezbędnym elementem interakcji międzyludzkich, niezależnie od tego, czy mają miejsce „twarzą w twarz”, czy też są efektem założeń istniejących w ludzkim umyśle. Szczególnie zwrócono uwagę na to, jak jednostka stara się kontrolować obraz własnej osoby, który pragnie, aby ukształtował się w świadomości innych osób na podstawie „ja” pożądanego oraz niepożądanego. Wówczas stara się umiejętnie dostosować swoje zachowania, w taki sposób, żeby wywrzeć na innych określone wrażenia odpowiadające jej zamierzeniom w zależności od najróżniejszej motywacji. Temat został zainspirowany ponadczasową dramaturgiczną teorią Ervinga Goffmana, w której osoba porównywana jest do aktora przygotowującego się do wyjścia na scenę i zaprezentowania z należytą starannością swojego występu przed publicznością. W tym celu przywołano przykład działalności influencerki Weroniki Sowy na Instagramie, ponieważ współcześnie media społecznościowe są kluczowym miejscem, w którym odpowiednia prezentacja swojej osoby pozwala na skuteczne wywieranie wrażeń na odbiorcach. Specyfika takiego kanału komunikacji w szczególności stwarza odpowiednie warunki do tego, aby najpierw przeanalizować, jaki obraz własnej osoby pragnie się przekazać innym, a następnie adekwatnie monitorować swoje działania ku tym zamierzeniom. Natomiast wybór Weroniki Sowy jako jednej z najpopularniejszych influencerek w Polsce był podyktowany tym, że w jednym z podcastów wykazywała dużą świadomość dotyczącą takiego stanu rzeczy. Jej wypowiedź o „byciu postacią idącą na czerwony dywan” oraz „byciu po prostu człowiekiem w domu” odzwierciedlała koncepcje Goffmana na temat gry aktorskiej i kulis znajdujących się tuż za sceną. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nowak, Paweł - 157035 | pl |
dc.contributor.author | Ładocha, Wiktoria - USOS323154 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Paweł - 157035 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-07-09T22:58:39Z | |
dc.date.available | 2025-07-09T22:58:39Z | |
dc.date.createdat | 2025-07-09T22:58:39Z | en |
dc.date.submitted | 2025-07-09 | pl |
dc.date.submitted | 2025-07-09 | |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-180429-323154 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556320 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | self-presentation, dramaturgical theory, impression management, the desirable and undesirable self | pl |
dc.subject.pl | autoprezentacja, teoria dramaturgiczna, wywieranie wrażenia, "ja" pożądane i niepożądane | pl |
dc.title | Autoprezentacja jako sztuka wrażenia wywieranego na innych. Analiza zawartości influencerki Weroniki Sowy na Instagramie | pl |
dc.title.alternative | Self-presentation as the art of making an impression on others. An analysis of influencer Weronika Sowa’s content on Instagram | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |