Autoprezentacja jako sztuka wrażenia wywieranego na innych. Analiza zawartości influencerki Weroniki Sowy na Instagramie

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this work was to analyze the phenomenon of self-presentation and the behaviors resulting from it, which are an essential element of interpersonal interactions, regardless of whether they take place "face to face" or are the result of assumptions existing in the human mind. Particular attention was paid to how an individual tries to control the image of themselves, which they want to be shaped in the consciousness of others based on the desirable and undesirable self. Then they try to skillfully adapt their behaviors in such a way as to make specific impressions on others that correspond to their intentions depending on the most diverse motivations. The topic was inspired by Erving Goffman’s timeless dramaturgical theory, in which a person is compared to an actor preparing to go on stage and present their performance with due diligence in front of the audience. To this end, the example of influencer Weronika Sowa’s activity on Instagram was cited, as nowadays social media are a key place where the appropriate presentation of oneself allows for effectively making an impression on the audience. The specificity of such a communication channel, in particular, creates suitable conditions to first analyze what image of oneself one wants to convey to others, and then adequately monitoring one's actions towards these intentions. The choice of Weronika Sowa, as one of the most popular influencers in Poland, was dictated by the fact that in one of the podcasts she showed great awareness of this situation. Her statement about "being a figure walking the red carpet" and "simply being a person at home" reflected Goffman's concepts on acting and the backstage area located just behind the stage.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy była analiza zjawiska autoprezentacji i zachowań z niej wynikających, które są niezbędnym elementem interakcji międzyludzkich, niezależnie od tego, czy mają miejsce „twarzą w twarz”, czy też są efektem założeń istniejących w ludzkim umyśle. Szczególnie zwrócono uwagę na to, jak jednostka stara się kontrolować obraz własnej osoby, który pragnie, aby ukształtował się w świadomości innych osób na podstawie „ja” pożądanego oraz niepożądanego. Wówczas stara się umiejętnie dostosować swoje zachowania, w taki sposób, żeby wywrzeć na innych określone wrażenia odpowiadające jej zamierzeniom w zależności od najróżniejszej motywacji. Temat został zainspirowany ponadczasową dramaturgiczną teorią Ervinga Goffmana, w której osoba porównywana jest do aktora przygotowującego się do wyjścia na scenę i zaprezentowania z należytą starannością swojego występu przed publicznością. W tym celu przywołano przykład działalności influencerki Weroniki Sowy na Instagramie, ponieważ współcześnie media społecznościowe są kluczowym miejscem, w którym odpowiednia prezentacja swojej osoby pozwala na skuteczne wywieranie wrażeń na odbiorcach. Specyfika takiego kanału komunikacji w szczególności stwarza odpowiednie warunki do tego, aby najpierw przeanalizować, jaki obraz własnej osoby pragnie się przekazać innym, a następnie adekwatnie monitorować swoje działania ku tym zamierzeniom. Natomiast wybór Weroniki Sowy jako jednej z najpopularniejszych influencerek w Polsce był podyktowany tym, że w jednym z podcastów wykazywała dużą świadomość dotyczącą takiego stanu rzeczy. Jej wypowiedź o „byciu postacią idącą na czerwony dywan” oraz „byciu po prostu człowiekiem w domu” odzwierciedlała koncepcje Goffmana na temat gry aktorskiej i kulis znajdujących się tuż za sceną.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNowak, Paweł - 157035 pl
dc.contributor.authorŁadocha, Wiktoria - USOS323154 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNowak, Paweł - 157035 pl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.date.accessioned2025-07-09T22:58:39Z
dc.date.available2025-07-09T22:58:39Z
dc.date.createdat2025-07-09T22:58:39Zen
dc.date.submitted2025-07-09pl
dc.date.submitted2025-07-09
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-180429-323154pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556320
dc.languagepolpl
dc.subject.enself-presentation, dramaturgical theory, impression management, the desirable and undesirable selfpl
dc.subject.plautoprezentacja, teoria dramaturgiczna, wywieranie wrażenia, "ja" pożądane i niepożądanepl
dc.titleAutoprezentacja jako sztuka wrażenia wywieranego na innych. Analiza zawartości influencerki Weroniki Sowy na Instagramiepl
dc.title.alternativeSelf-presentation as the art of making an impression on others. An analysis of influencer Weronika Sowa’s content on Instagrampl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this work was to analyze the phenomenon of self-presentation and the behaviors resulting from it, which are an essential element of interpersonal interactions, regardless of whether they take place "face to face" or are the result of assumptions existing in the human mind. Particular attention was paid to how an individual tries to control the image of themselves, which they want to be shaped in the consciousness of others based on the desirable and undesirable self. Then they try to skillfully adapt their behaviors in such a way as to make specific impressions on others that correspond to their intentions depending on the most diverse motivations. The topic was inspired by Erving Goffman’s timeless dramaturgical theory, in which a person is compared to an actor preparing to go on stage and present their performance with due diligence in front of the audience. To this end, the example of influencer Weronika Sowa’s activity on Instagram was cited, as nowadays social media are a key place where the appropriate presentation of oneself allows for effectively making an impression on the audience. The specificity of such a communication channel, in particular, creates suitable conditions to first analyze what image of oneself one wants to convey to others, and then adequately monitoring one's actions towards these intentions. The choice of Weronika Sowa, as one of the most popular influencers in Poland, was dictated by the fact that in one of the podcasts she showed great awareness of this situation. Her statement about "being a figure walking the red carpet" and "simply being a person at home" reflected Goffman's concepts on acting and the backstage area located just behind the stage.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy była analiza zjawiska autoprezentacji i zachowań z niej wynikających, które są niezbędnym elementem interakcji międzyludzkich, niezależnie od tego, czy mają miejsce „twarzą w twarz”, czy też są efektem założeń istniejących w ludzkim umyśle. Szczególnie zwrócono uwagę na to, jak jednostka stara się kontrolować obraz własnej osoby, który pragnie, aby ukształtował się w świadomości innych osób na podstawie „ja” pożądanego oraz niepożądanego. Wówczas stara się umiejętnie dostosować swoje zachowania, w taki sposób, żeby wywrzeć na innych określone wrażenia odpowiadające jej zamierzeniom w zależności od najróżniejszej motywacji. Temat został zainspirowany ponadczasową dramaturgiczną teorią Ervinga Goffmana, w której osoba porównywana jest do aktora przygotowującego się do wyjścia na scenę i zaprezentowania z należytą starannością swojego występu przed publicznością. W tym celu przywołano przykład działalności influencerki Weroniki Sowy na Instagramie, ponieważ współcześnie media społecznościowe są kluczowym miejscem, w którym odpowiednia prezentacja swojej osoby pozwala na skuteczne wywieranie wrażeń na odbiorcach. Specyfika takiego kanału komunikacji w szczególności stwarza odpowiednie warunki do tego, aby najpierw przeanalizować, jaki obraz własnej osoby pragnie się przekazać innym, a następnie adekwatnie monitorować swoje działania ku tym zamierzeniom. Natomiast wybór Weroniki Sowy jako jednej z najpopularniejszych influencerek w Polsce był podyktowany tym, że w jednym z podcastów wykazywała dużą świadomość dotyczącą takiego stanu rzeczy. Jej wypowiedź o „byciu postacią idącą na czerwony dywan” oraz „byciu po prostu człowiekiem w domu” odzwierciedlała koncepcje Goffmana na temat gry aktorskiej i kulis znajdujących się tuż za sceną.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nowak, Paweł - 157035
dc.contributor.authorpl
Ładocha, Wiktoria - USOS323154
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Paweł - 157035
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.date.accessioned
2025-07-09T22:58:39Z
dc.date.available
2025-07-09T22:58:39Z
dc.date.createdaten
2025-07-09T22:58:39Z
dc.date.submittedpl
2025-07-09
dc.date.submitted
2025-07-09
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-180429-323154
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556320
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
self-presentation, dramaturgical theory, impression management, the desirable and undesirable self
dc.subject.plpl
autoprezentacja, teoria dramaturgiczna, wywieranie wrażenia, "ja" pożądane i niepożądane
dc.titlepl
Autoprezentacja jako sztuka wrażenia wywieranego na innych. Analiza zawartości influencerki Weroniki Sowy na Instagramie
dc.title.alternativepl
Self-presentation as the art of making an impression on others. An analysis of influencer Weronika Sowa’s content on Instagram
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Krakow
1
Proszowice
1
Radzymin
1
Zator
1

No access

No Thumbnail Available