Praca w grupie teatralnej Entheos. Wyczerpanie Tatsumiego Hijikaty i Jerzego Grotowskiego

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the thesis is to present similarities between Tatsumi Hijikata’s (butoh dance theatre creator) and Jerzy Grotowski’s methods. The author of the paper compares theoretical concepts of both creators with her own practical experience as she is a member of a student theatre group Entheos.The first chapter is an analysis of the aspect of mental and physical exhaustion connected with both examined methods. They are also heavily related with the model of work concentrating on the student-master relationship. In the following sections the author discusses the resemblances between Hijikata’s and Grotowski’s methods, and specifically, their approaches towards the performers they worked with. The analysis is critical and shows the harmful sides of such practices. In the second chapter the model of work in Entheos is described. The author tries to redefine stereotypes concerning physical theatre. The methodology she uses combines theoretical research and practical experience.The paper is written based on scientific sources concerning Grotowski’s and Hijikata’s work, descriptions of the spectacles and interviews conducted by the author. She also reflects on her own experience with physical theatre, Grotowski’s method workshops and other methods which involve exhaustion. Finally, the author presents the characteristics of an alternative model of work, a more collective and equal one, as an answer to those based on a potentially harmful hierarchy.pl
dc.abstract.plPoniższa praca jest próbą znalezienia podobieństw w metodach teatralnych Tatsumiego Hijikaty (twórcy teatru tańca butoh) i Jerzego Grotowskiego, przekładając zagadnienia merytoryczne na praktyczną sferę pracy w studenckiej grupie teatralnej Entheos. W pierwszym rozdziale praca skupia się na analizie aspektu wyczerpania fizycznego i psychicznego, który charakteryzuje obydwie metody, bazujące na modelu mistrz – uczeń. Autorka w kolejnych podrozdziałach omawia podobieństwa metod Hijikaty i Grotowskiego, skupiając się na podejściu do osób wykonawczych. Analiza ma także charakter krytyczny i ukazuje szkodliwe aspekty pracy z wyczerpaniem w takowym modelu. W drugim rozdziale omawiany jest model pracy grupy teatralnej Entheos. Autorka jako członkini grupy, podejmuje próbę redefinicji utartych schematów w praktyce teatru fizycznego, przyjmując metodologię badawczo-praktyczną, a dokładniej buthologii czynnej.Praca napisana jest w oparciu o źródła naukowe dotyczące twórczości Hijikaty i Grotowskiego, opisy spektakli oraz przeprowadzone przez autorkę wywiady. Autorka poddaje refleksji także własne doświadczenia teatru ruchu, uczestnictwa w warsztatach i pracy z metodą wyczerpania.Ostatecznie autorka przedstawia charakterystykę alternatywnej metody pracy teatralnej o bardziej kolektywnym modelu, w odpowiedzi na model mistrzowski.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorŚmiechowicz, Olgapl
dc.contributor.authorStachulska, Alicjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerŚmiechowicz, Olgapl
dc.contributor.reviewerBurzyńska, Anna - 160267 pl
dc.date.accessioned2023-07-11T22:41:16Z
dc.date.available2023-07-11T22:41:16Z
dc.date.submitted2023-07-07pl
dc.fieldofstudywiedza o teatrzepl
dc.identifier.apddiploma-169023-292129pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315837
dc.languagepolpl
dc.subject.entheatre, butoh, physical theatre, Tatsumi Hijikata, Jerzy Grotowskipl
dc.subject.plteatr, butoh, teatr fizyczny, Tatsumi Hijikata, Jerzy Grotowskipl
dc.titlePraca w grupie teatralnej Entheos. Wyczerpanie Tatsumiego Hijikaty i Jerzego Grotowskiegopl
dc.title.alternativeProcess in theatre group Entheos. Tatsumi Hijikata’s and Jerzy Grotowski's exhaustionpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the thesis is to present similarities between Tatsumi Hijikata’s (butoh dance theatre creator) and Jerzy Grotowski’s methods. The author of the paper compares theoretical concepts of both creators with her own practical experience as she is a member of a student theatre group Entheos.The first chapter is an analysis of the aspect of mental and physical exhaustion connected with both examined methods. They are also heavily related with the model of work concentrating on the student-master relationship. In the following sections the author discusses the resemblances between Hijikata’s and Grotowski’s methods, and specifically, their approaches towards the performers they worked with. The analysis is critical and shows the harmful sides of such practices. In the second chapter the model of work in Entheos is described. The author tries to redefine stereotypes concerning physical theatre. The methodology she uses combines theoretical research and practical experience.The paper is written based on scientific sources concerning Grotowski’s and Hijikata’s work, descriptions of the spectacles and interviews conducted by the author. She also reflects on her own experience with physical theatre, Grotowski’s method workshops and other methods which involve exhaustion. Finally, the author presents the characteristics of an alternative model of work, a more collective and equal one, as an answer to those based on a potentially harmful hierarchy.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca jest próbą znalezienia podobieństw w metodach teatralnych Tatsumiego Hijikaty (twórcy teatru tańca butoh) i Jerzego Grotowskiego, przekładając zagadnienia merytoryczne na praktyczną sferę pracy w studenckiej grupie teatralnej Entheos. W pierwszym rozdziale praca skupia się na analizie aspektu wyczerpania fizycznego i psychicznego, który charakteryzuje obydwie metody, bazujące na modelu mistrz – uczeń. Autorka w kolejnych podrozdziałach omawia podobieństwa metod Hijikaty i Grotowskiego, skupiając się na podejściu do osób wykonawczych. Analiza ma także charakter krytyczny i ukazuje szkodliwe aspekty pracy z wyczerpaniem w takowym modelu. W drugim rozdziale omawiany jest model pracy grupy teatralnej Entheos. Autorka jako członkini grupy, podejmuje próbę redefinicji utartych schematów w praktyce teatru fizycznego, przyjmując metodologię badawczo-praktyczną, a dokładniej buthologii czynnej.Praca napisana jest w oparciu o źródła naukowe dotyczące twórczości Hijikaty i Grotowskiego, opisy spektakli oraz przeprowadzone przez autorkę wywiady. Autorka poddaje refleksji także własne doświadczenia teatru ruchu, uczestnictwa w warsztatach i pracy z metodą wyczerpania.Ostatecznie autorka przedstawia charakterystykę alternatywnej metody pracy teatralnej o bardziej kolektywnym modelu, w odpowiedzi na model mistrzowski.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Śmiechowicz, Olga
dc.contributor.authorpl
Stachulska, Alicja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Śmiechowicz, Olga
dc.contributor.reviewerpl
Burzyńska, Anna - 160267
dc.date.accessioned
2023-07-11T22:41:16Z
dc.date.available
2023-07-11T22:41:16Z
dc.date.submittedpl
2023-07-07
dc.fieldofstudypl
wiedza o teatrze
dc.identifier.apdpl
diploma-169023-292129
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315837
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
theatre, butoh, physical theatre, Tatsumi Hijikata, Jerzy Grotowski
dc.subject.plpl
teatr, butoh, teatr fizyczny, Tatsumi Hijikata, Jerzy Grotowski
dc.titlepl
Praca w grupie teatralnej Entheos. Wyczerpanie Tatsumiego Hijikaty i Jerzego Grotowskiego
dc.title.alternativepl
Process in theatre group Entheos. Tatsumi Hijikata’s and Jerzy Grotowski's exhaustion
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Bydgoszcz
5
Krakow
3
Las Condes
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available