Naruszenia znaków towarowych- oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę

master
dc.abstract.enThe subject matter of this master's thesis is the infringement of trademarks- the signs used to indicate an entrepreneur. The elaboration has been limited to the provisions arising from the Act on Fair Trading of 16 April 1993. The initial part of this work covers the general overview of the unfair competition and of the mutual relationship between the Act on Fair Trading and the Industrial Property Law of 30 June 2000. The subsequent chapters contain more specific information about certain unfair trading practices regarding the trademarks. Therefore, there have been described the ensuing provisions of the Act on Fair Trading: Article10 (signing the goods or services with another person's trademark), Article 13 (imitating the external appearance of the existing products), Article 16.1.2 (misleading advertising), Article 16.3 (comparative advertising), Article 3 (another examples of contrary to law or morality practices). The common feature of the aforementioned practices is the possibility to violate the substantial trademarks' function: the ability to point the commercial source of the signed products. In view of the above, the legislator prohibited using another person's trademarks that may mislead the clients as to the products' origin. What is more, it is banned to use somebody else's trademarks when such behaviour may take over this entity's fame. On the other hand, the Act on Fair Trading prescribed certain fair practices of using somebody else's trademarks, which are allowed due to some justified interests- e.g. the fair comparative advertising.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem niniejszej pracy jest analiza naruszeń znaków towarowych, czyli oznaczeń zdolnych do wskazywania komercyjnego pochodzenia sygnowanych nimi towarów lub usług. Charakterystyka takowych naruszeń została ograniczona do deliktów uregulowanych przez Ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993r. We wstępnej części pracy przedstawiono ogólny zarys problematyki zwalczania nieuczciwej konkurencji, a także kwestię wzajemnego stosunku Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Prawa własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000r. Poszczególne rozdziały pracy traktują natomiast o odrębnych czynach nieuczciwej konkurencji, mających za przedmiot bezprawne wykorzystywanie cudzych znaków towarowych. W konsekwencji, skomentowane zostały następujące przepisy: art. 10 u.z.n.k. (nieuczciwe oznaczenie towarów lub usług cudzym znakiem towarowym), art. 13 u.z.n.k. (nieuczciwe naśladownictwo zewnętrznej postaci gotowych produktów), art. 16 ust. 1 pkt 2 u.z.n.k. (reklama wprowadzająca w błąd), art. 16 ust.3 u.z.n.k. (nieuczciwa reklama porównawcza), art. 3 u.z.n.k. (przykładowe czyny sprzeczne z tzw. "klauzulą generalną"). Za wspólną cechę nadmienionych czynów nieuczciwej konkurencji można uznać ich tendencję do ingerowania w podstawową funkcję znaków towarowych, a mianowicie w funkcję odróżniającą. Wobec powyższego, ustawodawca zabronił takiego używania cudzych znaków towarowych, które zdolne jest do wprowadzania adresatów wadliwie oznaczonych produktów w błąd co do ich rzeczywistego komercyjnego pochodzenia. Ponadto za niedopuszczalne uznano wykorzystywanie cudzych oznaczeń celem wzbogacenia się na renomie wypracowanej przez uprawnionych przedsiębiorców. Jednocześnie ustalono, iż ustawodawca wyjątkowo zezwolił na posługiwanie się obcymi znakami towarowymi w okolicznościach uzasadnionych interesem podmiotów innych niż uprawniony do tego oznaczenia, bądź też interesem publicznym- jako przykład można wskazać zgodną z prawem reklamę porównawczą.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWalaszek-Pyzioł, Anna - 132513 pl
dc.contributor.authorSkórniewicz-Miśkowiec, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerŻurawik, Artur - 200616 pl
dc.contributor.reviewerWalaszek-Pyzioł, Anna - 132513 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T14:49:01Z
dc.date.available2020-07-24T14:49:01Z
dc.date.submitted2013-06-20pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-73496-95084pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186370
dc.languagepolpl
dc.subject.entrademark, unfair trading practice, mislead, advertising, famepl
dc.subject.plznak towarowy, czyn nieuczciwej konkurencji, wprowadzenie w błąd, reklama, renomapl
dc.titleNaruszenia znaków towarowych- oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcępl
dc.title.alternativeThe infringement of trademarks- the signs used in order to indicate an entrepreneurpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject matter of this master's thesis is the infringement of trademarks- the signs used to indicate an entrepreneur. The elaboration has been limited to the provisions arising from the Act on Fair Trading of 16 April 1993. The initial part of this work covers the general overview of the unfair competition and of the mutual relationship between the Act on Fair Trading and the Industrial Property Law of 30 June 2000. The subsequent chapters contain more specific information about certain unfair trading practices regarding the trademarks. Therefore, there have been described the ensuing provisions of the Act on Fair Trading: Article10 (signing the goods or services with another person's trademark), Article 13 (imitating the external appearance of the existing products), Article 16.1.2 (misleading advertising), Article 16.3 (comparative advertising), Article 3 (another examples of contrary to law or morality practices). The common feature of the aforementioned practices is the possibility to violate the substantial trademarks' function: the ability to point the commercial source of the signed products. In view of the above, the legislator prohibited using another person's trademarks that may mislead the clients as to the products' origin. What is more, it is banned to use somebody else's trademarks when such behaviour may take over this entity's fame. On the other hand, the Act on Fair Trading prescribed certain fair practices of using somebody else's trademarks, which are allowed due to some justified interests- e.g. the fair comparative advertising.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem niniejszej pracy jest analiza naruszeń znaków towarowych, czyli oznaczeń zdolnych do wskazywania komercyjnego pochodzenia sygnowanych nimi towarów lub usług. Charakterystyka takowych naruszeń została ograniczona do deliktów uregulowanych przez Ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993r. We wstępnej części pracy przedstawiono ogólny zarys problematyki zwalczania nieuczciwej konkurencji, a także kwestię wzajemnego stosunku Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Prawa własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000r. Poszczególne rozdziały pracy traktują natomiast o odrębnych czynach nieuczciwej konkurencji, mających za przedmiot bezprawne wykorzystywanie cudzych znaków towarowych. W konsekwencji, skomentowane zostały następujące przepisy: art. 10 u.z.n.k. (nieuczciwe oznaczenie towarów lub usług cudzym znakiem towarowym), art. 13 u.z.n.k. (nieuczciwe naśladownictwo zewnętrznej postaci gotowych produktów), art. 16 ust. 1 pkt 2 u.z.n.k. (reklama wprowadzająca w błąd), art. 16 ust.3 u.z.n.k. (nieuczciwa reklama porównawcza), art. 3 u.z.n.k. (przykładowe czyny sprzeczne z tzw. "klauzulą generalną"). Za wspólną cechę nadmienionych czynów nieuczciwej konkurencji można uznać ich tendencję do ingerowania w podstawową funkcję znaków towarowych, a mianowicie w funkcję odróżniającą. Wobec powyższego, ustawodawca zabronił takiego używania cudzych znaków towarowych, które zdolne jest do wprowadzania adresatów wadliwie oznaczonych produktów w błąd co do ich rzeczywistego komercyjnego pochodzenia. Ponadto za niedopuszczalne uznano wykorzystywanie cudzych oznaczeń celem wzbogacenia się na renomie wypracowanej przez uprawnionych przedsiębiorców. Jednocześnie ustalono, iż ustawodawca wyjątkowo zezwolił na posługiwanie się obcymi znakami towarowymi w okolicznościach uzasadnionych interesem podmiotów innych niż uprawniony do tego oznaczenia, bądź też interesem publicznym- jako przykład można wskazać zgodną z prawem reklamę porównawczą.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513
dc.contributor.authorpl
Skórniewicz-Miśkowiec, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Żurawik, Artur - 200616
dc.contributor.reviewerpl
Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513
dc.date.accessioned
2020-07-24T14:49:01Z
dc.date.available
2020-07-24T14:49:01Z
dc.date.submittedpl
2013-06-20
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-73496-95084
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186370
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
trademark, unfair trading practice, mislead, advertising, fame
dc.subject.plpl
znak towarowy, czyn nieuczciwej konkurencji, wprowadzenie w błąd, reklama, renoma
dc.titlepl
Naruszenia znaków towarowych- oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę
dc.title.alternativepl
The infringement of trademarks- the signs used in order to indicate an entrepreneur
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Ryki
3
Krakow
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Jedwabno
1
Lodz
1
Lublin
1
Marki
1
Siedlce
1

No access

No Thumbnail Available