Stylistyczne transgresje. Amatorskie produkcje filmowe Piotra Krzywca

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this work was a detailed analysis of Piotr Krzywiec’s amateur films in terms of film form and subject matter, with an emphasis on the transgressive potential of amateur cinema. The contexts of Polish independent cinema from the turn of the 20th and 21st centuries were recalled, as well as theories regarding film style, genre and camp. In addition to the main academic sources, the work is based on press materials, interviews and correspondence with the director. The analysis covers four feature-length films directed by Piotr Krzywiec and determines the genre identity and style in context of economic conditions of amateur production. The work also considers other Polish amateur films and the concept of camp, emphasizing the critical potential of Krzywiec’s films towards mainstream conventions. The following chapters discuss various approaches to camp and kitsch, allowing for the analysis of individual Krzywiec films in terms of intertextuality, campiness and the conscious use of kitsch. The work also aims to show how Krzywiec’s amateur work questions traditional aesthetic norms, creating space for alternative narratives and film innovations.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy była szczegółowa analiza amatorskiej twórczości Piotra Krzywca pod kątem formy oraz tematyki, z naciskiem na transgresyjny potencjał kina amatorskiego. Przywołano konteksty polskiego kina niezależnego z przełomu XX i XXI wieku oraz teorie dotyczące stylu filmowego, gatunku, kampu. Oprócz głównych źródeł akademickich praca opiera się na materiałach prasowych, wywiadach i korespondencji z reżyserem. Analiza obejmuje cztery pełnometrażowe filmy Piotra Krzywca oraz podejmuje próbę określenia ich tożsamości gatunkowej i stylu w kontekście ekonomicznych warunków produkcji amatorskiej. Praca uwzględnia także inne polskie filmy amatorskie oraz pojęcie kampu, podkreślając krytyczny potencjał twórczości Krzywca wobec konwencji głównego nurtu. Kolejne rozdziały omawiają różne ujęcia kampu i kiczu pozwalające na analizę poszczególnych filmów Krzywca pod kątem intertekstualności, kampowości oraz świadomego wykorzystania kiczu. Praca dąży do ukazania, jak amatorskie kino Krzywca kwestionuje tradycyjne normy estetyczne, tworząc przestrzeń dla alternatywnych narracji i innowacji filmowych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorOstrowski, Tymoteusz - USOS306790 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHaratyk, Paulina - 142100 pl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.date.accessioned2024-06-28T00:22:20Z
dc.date.available2024-06-28T00:22:20Z
dc.date.submitted2024-06-26pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-173967-306790pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362206
dc.languagepolpl
dc.subject.enamateur film productions, camp, kitsch, Hollywood Białystokpl
dc.subject.plamatorskie produkcje filmowe, kamp, kicz, Hollywood Białystokpl
dc.titleStylistyczne transgresje. Amatorskie produkcje filmowe Piotra Krzywcapl
dc.title.alternativeStylistic transgressions. Amateur film productions by Piotr Krzywiecpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this work was a detailed analysis of Piotr Krzywiec’s amateur films in terms of film form and subject matter, with an emphasis on the transgressive potential of amateur cinema. The contexts of Polish independent cinema from the turn of the 20th and 21st centuries were recalled, as well as theories regarding film style, genre and camp. In addition to the main academic sources, the work is based on press materials, interviews and correspondence with the director. The analysis covers four feature-length films directed by Piotr Krzywiec and determines the genre identity and style in context of economic conditions of amateur production. The work also considers other Polish amateur films and the concept of camp, emphasizing the critical potential of Krzywiec’s films towards mainstream conventions. The following chapters discuss various approaches to camp and kitsch, allowing for the analysis of individual Krzywiec films in terms of intertextuality, campiness and the conscious use of kitsch. The work also aims to show how Krzywiec’s amateur work questions traditional aesthetic norms, creating space for alternative narratives and film innovations.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy była szczegółowa analiza amatorskiej twórczości Piotra Krzywca pod kątem formy oraz tematyki, z naciskiem na transgresyjny potencjał kina amatorskiego. Przywołano konteksty polskiego kina niezależnego z przełomu XX i XXI wieku oraz teorie dotyczące stylu filmowego, gatunku, kampu. Oprócz głównych źródeł akademickich praca opiera się na materiałach prasowych, wywiadach i korespondencji z reżyserem. Analiza obejmuje cztery pełnometrażowe filmy Piotra Krzywca oraz podejmuje próbę określenia ich tożsamości gatunkowej i stylu w kontekście ekonomicznych warunków produkcji amatorskiej. Praca uwzględnia także inne polskie filmy amatorskie oraz pojęcie kampu, podkreślając krytyczny potencjał twórczości Krzywca wobec konwencji głównego nurtu. Kolejne rozdziały omawiają różne ujęcia kampu i kiczu pozwalające na analizę poszczególnych filmów Krzywca pod kątem intertekstualności, kampowości oraz świadomego wykorzystania kiczu. Praca dąży do ukazania, jak amatorskie kino Krzywca kwestionuje tradycyjne normy estetyczne, tworząc przestrzeń dla alternatywnych narracji i innowacji filmowych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Ostrowski, Tymoteusz - USOS306790
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Haratyk, Paulina - 142100
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.date.accessioned
2024-06-28T00:22:20Z
dc.date.available
2024-06-28T00:22:20Z
dc.date.submittedpl
2024-06-26
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-173967-306790
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362206
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
amateur film productions, camp, kitsch, Hollywood Białystok
dc.subject.plpl
amatorskie produkcje filmowe, kamp, kicz, Hollywood Białystok
dc.titlepl
Stylistyczne transgresje. Amatorskie produkcje filmowe Piotra Krzywca
dc.title.alternativepl
Stylistic transgressions. Amateur film productions by Piotr Krzywiec
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Krakow
1
Suwałki
1

No access

No Thumbnail Available