Twórczość Tytusa Czyżewskiego - multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja

licenciate
dc.abstract.enIn this paper titled "The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education." I analyze the concept of multimodality, which is gaining importance in many areas of contemporary society's life. The work presents the development, application, and implications of multimodality in communication, art, and education across three main chapters, focusing on an interdisciplinary approach to the topic.Chapter 1, titled "Introduction to multimodality," focuses on the definition and history of the term "multimodality." In subchapter 1.1, I discussed the difficulties with clearly defining this term and presented a brief historical outline of its emergence. Next, in section 1.2, I explained the significance of multimodality in the context of communication, emphasizing the importance of understanding the various ways in which people transmit and receive information. Section 1.3 closes the first chapter with the question "Is everyone multimodal?" where I attempt to verify this thesis, suggesting that multimodality is a universal feature for most people, although it manifests in different ways.In Chapter 2, the work focuses on the relationship between multimodality and art, especially the work of Tytus Czyżewski, an innovator in combining various artistic forms. Subchapter 2.1 presents the general contexts of multimodality in art, both past and present. In section 2.2, I conducted a thorough analysis of Czyżewski's paintings as examples of multimodality in art, illustrating how the artist combined visual and literary elements to create multidimensional works of art. Subchapter 2.3 portrays Czyżewski as a poet-painter, highlighting his ability to create hybrid works that transcend traditional boundaries between genres.Chapter 3, "Multimodality in education," begins with a classification of learning styles in section 3.1. In section 3.2, I consider how multimodality can be used in education to better tailor teaching methods to the individual needs of students, where the diversity of tools is analyzed through the prism of multimodality. The last section, 3.3, presents the project "The lost poem" as an example of the application of multimodal techniques in education, emphasizing how diverse teaching methods, considered from a multimodal perspective, can enrich the educational process.This work sheds light on the significance and potential of multimodality in various aspects of daily life, proposing that better understanding and utilization of multimodal approaches can lead to more effective communication, engaging art, and more inclusive and efficient education.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy pt. „Twórczość Tytusa Czyżewskiego – multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja.” analizuję pojęcie multimodalności, które zdobywa na znaczeniu w wielu dziedzinach życia współczesnego społeczeństwa. W trzech głównych rozdziałach praca przedstawia rozwój, zastosowanie oraz implikacje multimodalności w komunikacji, sztuce, a także w edukacji, koncentrując się na interdyscyplinarnym podejściu do tematu.Rozdział 1, zatytułowany „Wprowadzenie do multimodalności”, koncentruje się na definicji i historii terminu „multimodalność”. W podrozdziale 1.1 omówiłam trudności z jasnym zdefiniowaniem tego terminu oraz przedstawiłam krótki zarys historyczny jego powstania. Następnie, w sekcji 1.2, dokonałam wyjaśnienia znaczenia multimodalności w kontekście komunikacji, podkreślając, jak ważne jest zrozumienie różnych sposobów, w jakie ludzie przekazują i odbierają informacje. Sekcja 1.3 zamyka pierwszy rozdział pytaniem „Czy każdy jest multimodalny?”, gdzie podejmuję próbę weryfikacji tej tezy, sugerując, że multimodalność jest cechą uniwersalną dla większości ludzi, choć manifestuje się ona na różne sposoby.W Rozdziale 2 praca koncentruje się na związku multimodalności ze sztuką, a zwłaszcza na twórczości Tytusa Czyżewskiego, nowatora w zakresie łączenia różnych form artystycznych. Podrozdział 2.1 przedstawia ogólne konteksty multimodalności w sztuce zarówno w przeszłości, jak i obecnie. W sekcji 2.2 przeprowadziłam dogłębną analizę dzieł malarskich Czyżewskiego jako przykładów multimodalności w sztuce, gdzie ilustruję, jak artysta łączył elementy wizualne z literackimi, tworząc wielowymiarowe dzieła sztuki. Podrozdział 2.3 przedstawia Czyżewskiego jako poetę-malarza, podkreślając jego zdolność do tworzenia hybrydowych dzieł, które przekraczają tradycyjne granice między gatunkami.Trzeci rozdział „Multimodalność w edukacji” rozpoczyna się od klasyfikacji stylów uczenia się w sekcji 3.1. W sekcji 3.2 rozważam, jak multimodalność może być wykorzystana w edukacji do lepszego dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, gdzie różnorodność narzędzi jest analizowana przez pryzmat multimodalności. Ostatnia sekcja, 3.3, przedstawia projekt „Zaginiony wiersz” jako przykład zastosowania multimodalnej techniki w edukacji, podkreślając, jak różnorodne metody nauczania, rozpatrywane w perspektywie multimodalnej, mogą wzbogacać proces edukacyjny.Praca ta rzuca światło na znaczenie i potencjał multimodalności w różnych aspektach życia codziennego, proponując, że lepsze zrozumienie i wykorzystanie multimodalnych podejść może prowadzić do skuteczniejszej komunikacji, angażującej sztuki oraz bardziej inkluzyjnej i efektywnej edukacji.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWłodarczyk, Anna - 144110 pl
dc.contributor.authorBorkowska, Wiktoria - USOS303039 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.reviewerWłodarczyk, Anna - 144110 pl
dc.date.accessioned2024-06-28T00:23:34Z
dc.date.available2024-06-28T00:23:34Z
dc.date.submitted2024-06-27pl
dc.fieldofstudyfilologia polska nauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-175072-303039pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362251
dc.languagepolpl
dc.subject.enMultimodality, Tytus Czyżewski, Communication, Art, Education, Interdisciplinarity, Artistic forms, Multichannel, Nonverbal communication, Poet-painter, Learning styles, Individualism, Experimentalism, Immersiveness, Sensory integrationpl
dc.subject.plMultimodalność, Tytus Czyżewski, Komunikacja, Sztuka, Edukacja, Interdyscyplinarność, Formy artystyczne, Wielokanałowość, Komunikacja niewerbalna, Poeta- malarz, Style uczenia się, Indywidualizm, Eksperymentalizm, Immersyjność, Integracja sensoryczna,pl
dc.titleTwórczość Tytusa Czyżewskiego - multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacjapl
dc.title.alternativeThe work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this paper titled "The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education." I analyze the concept of multimodality, which is gaining importance in many areas of contemporary society's life. The work presents the development, application, and implications of multimodality in communication, art, and education across three main chapters, focusing on an interdisciplinary approach to the topic.Chapter 1, titled "Introduction to multimodality," focuses on the definition and history of the term "multimodality." In subchapter 1.1, I discussed the difficulties with clearly defining this term and presented a brief historical outline of its emergence. Next, in section 1.2, I explained the significance of multimodality in the context of communication, emphasizing the importance of understanding the various ways in which people transmit and receive information. Section 1.3 closes the first chapter with the question "Is everyone multimodal?" where I attempt to verify this thesis, suggesting that multimodality is a universal feature for most people, although it manifests in different ways.In Chapter 2, the work focuses on the relationship between multimodality and art, especially the work of Tytus Czyżewski, an innovator in combining various artistic forms. Subchapter 2.1 presents the general contexts of multimodality in art, both past and present. In section 2.2, I conducted a thorough analysis of Czyżewski's paintings as examples of multimodality in art, illustrating how the artist combined visual and literary elements to create multidimensional works of art. Subchapter 2.3 portrays Czyżewski as a poet-painter, highlighting his ability to create hybrid works that transcend traditional boundaries between genres.Chapter 3, "Multimodality in education," begins with a classification of learning styles in section 3.1. In section 3.2, I consider how multimodality can be used in education to better tailor teaching methods to the individual needs of students, where the diversity of tools is analyzed through the prism of multimodality. The last section, 3.3, presents the project "The lost poem" as an example of the application of multimodal techniques in education, emphasizing how diverse teaching methods, considered from a multimodal perspective, can enrich the educational process.This work sheds light on the significance and potential of multimodality in various aspects of daily life, proposing that better understanding and utilization of multimodal approaches can lead to more effective communication, engaging art, and more inclusive and efficient education.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy pt. „Twórczość Tytusa Czyżewskiego – multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja.” analizuję pojęcie multimodalności, które zdobywa na znaczeniu w wielu dziedzinach życia współczesnego społeczeństwa. W trzech głównych rozdziałach praca przedstawia rozwój, zastosowanie oraz implikacje multimodalności w komunikacji, sztuce, a także w edukacji, koncentrując się na interdyscyplinarnym podejściu do tematu.Rozdział 1, zatytułowany „Wprowadzenie do multimodalności”, koncentruje się na definicji i historii terminu „multimodalność”. W podrozdziale 1.1 omówiłam trudności z jasnym zdefiniowaniem tego terminu oraz przedstawiłam krótki zarys historyczny jego powstania. Następnie, w sekcji 1.2, dokonałam wyjaśnienia znaczenia multimodalności w kontekście komunikacji, podkreślając, jak ważne jest zrozumienie różnych sposobów, w jakie ludzie przekazują i odbierają informacje. Sekcja 1.3 zamyka pierwszy rozdział pytaniem „Czy każdy jest multimodalny?”, gdzie podejmuję próbę weryfikacji tej tezy, sugerując, że multimodalność jest cechą uniwersalną dla większości ludzi, choć manifestuje się ona na różne sposoby.W Rozdziale 2 praca koncentruje się na związku multimodalności ze sztuką, a zwłaszcza na twórczości Tytusa Czyżewskiego, nowatora w zakresie łączenia różnych form artystycznych. Podrozdział 2.1 przedstawia ogólne konteksty multimodalności w sztuce zarówno w przeszłości, jak i obecnie. W sekcji 2.2 przeprowadziłam dogłębną analizę dzieł malarskich Czyżewskiego jako przykładów multimodalności w sztuce, gdzie ilustruję, jak artysta łączył elementy wizualne z literackimi, tworząc wielowymiarowe dzieła sztuki. Podrozdział 2.3 przedstawia Czyżewskiego jako poetę-malarza, podkreślając jego zdolność do tworzenia hybrydowych dzieł, które przekraczają tradycyjne granice między gatunkami.Trzeci rozdział „Multimodalność w edukacji” rozpoczyna się od klasyfikacji stylów uczenia się w sekcji 3.1. W sekcji 3.2 rozważam, jak multimodalność może być wykorzystana w edukacji do lepszego dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, gdzie różnorodność narzędzi jest analizowana przez pryzmat multimodalności. Ostatnia sekcja, 3.3, przedstawia projekt „Zaginiony wiersz” jako przykład zastosowania multimodalnej techniki w edukacji, podkreślając, jak różnorodne metody nauczania, rozpatrywane w perspektywie multimodalnej, mogą wzbogacać proces edukacyjny.Praca ta rzuca światło na znaczenie i potencjał multimodalności w różnych aspektach życia codziennego, proponując, że lepsze zrozumienie i wykorzystanie multimodalnych podejść może prowadzić do skuteczniejszej komunikacji, angażującej sztuki oraz bardziej inkluzyjnej i efektywnej edukacji.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Włodarczyk, Anna - 144110
dc.contributor.authorpl
Borkowska, Wiktoria - USOS303039
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.reviewerpl
Włodarczyk, Anna - 144110
dc.date.accessioned
2024-06-28T00:23:34Z
dc.date.available
2024-06-28T00:23:34Z
dc.date.submittedpl
2024-06-27
dc.fieldofstudypl
filologia polska nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-175072-303039
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362251
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Multimodality, Tytus Czyżewski, Communication, Art, Education, Interdisciplinarity, Artistic forms, Multichannel, Nonverbal communication, Poet-painter, Learning styles, Individualism, Experimentalism, Immersiveness, Sensory integration
dc.subject.plpl
Multimodalność, Tytus Czyżewski, Komunikacja, Sztuka, Edukacja, Interdyscyplinarność, Formy artystyczne, Wielokanałowość, Komunikacja niewerbalna, Poeta- malarz, Style uczenia się, Indywidualizm, Eksperymentalizm, Immersyjność, Integracja sensoryczna,
dc.titlepl
Twórczość Tytusa Czyżewskiego - multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja
dc.title.alternativepl
The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Bielsko-Biala
1
Bydgoszcz
1
Gdansk
1
Krakow
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available