Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Twórczość Tytusa Czyżewskiego - multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja
The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education.
Multimodalność, Tytus Czyżewski, Komunikacja, Sztuka, Edukacja, Interdyscyplinarność, Formy artystyczne, Wielokanałowość, Komunikacja niewerbalna, Poeta- malarz, Style uczenia się, Indywidualizm, Eksperymentalizm, Immersyjność, Integracja sensoryczna,
Multimodality, Tytus Czyżewski, Communication, Art, Education, Interdisciplinarity, Artistic forms, Multichannel, Nonverbal communication, Poet-painter, Learning styles, Individualism, Experimentalism, Immersiveness, Sensory integration
W niniejszej pracy pt. „Twórczość Tytusa Czyżewskiego – multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja.” analizuję pojęcie multimodalności, które zdobywa na znaczeniu w wielu dziedzinach życia współczesnego społeczeństwa. W trzech głównych rozdziałach praca przedstawia rozwój, zastosowanie oraz implikacje multimodalności w komunikacji, sztuce, a także w edukacji, koncentrując się na interdyscyplinarnym podejściu do tematu.Rozdział 1, zatytułowany „Wprowadzenie do multimodalności”, koncentruje się na definicji i historii terminu „multimodalność”. W podrozdziale 1.1 omówiłam trudności z jasnym zdefiniowaniem tego terminu oraz przedstawiłam krótki zarys historyczny jego powstania. Następnie, w sekcji 1.2, dokonałam wyjaśnienia znaczenia multimodalności w kontekście komunikacji, podkreślając, jak ważne jest zrozumienie różnych sposobów, w jakie ludzie przekazują i odbierają informacje. Sekcja 1.3 zamyka pierwszy rozdział pytaniem „Czy każdy jest multimodalny?”, gdzie podejmuję próbę weryfikacji tej tezy, sugerując, że multimodalność jest cechą uniwersalną dla większości ludzi, choć manifestuje się ona na różne sposoby.W Rozdziale 2 praca koncentruje się na związku multimodalności ze sztuką, a zwłaszcza na twórczości Tytusa Czyżewskiego, nowatora w zakresie łączenia różnych form artystycznych. Podrozdział 2.1 przedstawia ogólne konteksty multimodalności w sztuce zarówno w przeszłości, jak i obecnie. W sekcji 2.2 przeprowadziłam dogłębną analizę dzieł malarskich Czyżewskiego jako przykładów multimodalności w sztuce, gdzie ilustruję, jak artysta łączył elementy wizualne z literackimi, tworząc wielowymiarowe dzieła sztuki. Podrozdział 2.3 przedstawia Czyżewskiego jako poetę-malarza, podkreślając jego zdolność do tworzenia hybrydowych dzieł, które przekraczają tradycyjne granice między gatunkami.Trzeci rozdział „Multimodalność w edukacji” rozpoczyna się od klasyfikacji stylów uczenia się w sekcji 3.1. W sekcji 3.2 rozważam, jak multimodalność może być wykorzystana w edukacji do lepszego dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, gdzie różnorodność narzędzi jest analizowana przez pryzmat multimodalności. Ostatnia sekcja, 3.3, przedstawia projekt „Zaginiony wiersz” jako przykład zastosowania multimodalnej techniki w edukacji, podkreślając, jak różnorodne metody nauczania, rozpatrywane w perspektywie multimodalnej, mogą wzbogacać proces edukacyjny.Praca ta rzuca światło na znaczenie i potencjał multimodalności w różnych aspektach życia codziennego, proponując, że lepsze zrozumienie i wykorzystanie multimodalnych podejść może prowadzić do skuteczniejszej komunikacji, angażującej sztuki oraz bardziej inkluzyjnej i efektywnej edukacji.
In this paper titled "The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education." I analyze the concept of multimodality, which is gaining importance in many areas of contemporary society's life. The work presents the development, application, and implications of multimodality in communication, art, and education across three main chapters, focusing on an interdisciplinary approach to the topic.Chapter 1, titled "Introduction to multimodality," focuses on the definition and history of the term "multimodality." In subchapter 1.1, I discussed the difficulties with clearly defining this term and presented a brief historical outline of its emergence. Next, in section 1.2, I explained the significance of multimodality in the context of communication, emphasizing the importance of understanding the various ways in which people transmit and receive information. Section 1.3 closes the first chapter with the question "Is everyone multimodal?" where I attempt to verify this thesis, suggesting that multimodality is a universal feature for most people, although it manifests in different ways.In Chapter 2, the work focuses on the relationship between multimodality and art, especially the work of Tytus Czyżewski, an innovator in combining various artistic forms. Subchapter 2.1 presents the general contexts of multimodality in art, both past and present. In section 2.2, I conducted a thorough analysis of Czyżewski's paintings as examples of multimodality in art, illustrating how the artist combined visual and literary elements to create multidimensional works of art. Subchapter 2.3 portrays Czyżewski as a poet-painter, highlighting his ability to create hybrid works that transcend traditional boundaries between genres.Chapter 3, "Multimodality in education," begins with a classification of learning styles in section 3.1. In section 3.2, I consider how multimodality can be used in education to better tailor teaching methods to the individual needs of students, where the diversity of tools is analyzed through the prism of multimodality. The last section, 3.3, presents the project "The lost poem" as an example of the application of multimodal techniques in education, emphasizing how diverse teaching methods, considered from a multimodal perspective, can enrich the educational process.This work sheds light on the significance and potential of multimodality in various aspects of daily life, proposing that better understanding and utilization of multimodal approaches can lead to more effective communication, engaging art, and more inclusive and efficient education.
dc.abstract.en | In this paper titled "The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education." I analyze the concept of multimodality, which is gaining importance in many areas of contemporary society's life. The work presents the development, application, and implications of multimodality in communication, art, and education across three main chapters, focusing on an interdisciplinary approach to the topic.Chapter 1, titled "Introduction to multimodality," focuses on the definition and history of the term "multimodality." In subchapter 1.1, I discussed the difficulties with clearly defining this term and presented a brief historical outline of its emergence. Next, in section 1.2, I explained the significance of multimodality in the context of communication, emphasizing the importance of understanding the various ways in which people transmit and receive information. Section 1.3 closes the first chapter with the question "Is everyone multimodal?" where I attempt to verify this thesis, suggesting that multimodality is a universal feature for most people, although it manifests in different ways.In Chapter 2, the work focuses on the relationship between multimodality and art, especially the work of Tytus Czyżewski, an innovator in combining various artistic forms. Subchapter 2.1 presents the general contexts of multimodality in art, both past and present. In section 2.2, I conducted a thorough analysis of Czyżewski's paintings as examples of multimodality in art, illustrating how the artist combined visual and literary elements to create multidimensional works of art. Subchapter 2.3 portrays Czyżewski as a poet-painter, highlighting his ability to create hybrid works that transcend traditional boundaries between genres.Chapter 3, "Multimodality in education," begins with a classification of learning styles in section 3.1. In section 3.2, I consider how multimodality can be used in education to better tailor teaching methods to the individual needs of students, where the diversity of tools is analyzed through the prism of multimodality. The last section, 3.3, presents the project "The lost poem" as an example of the application of multimodal techniques in education, emphasizing how diverse teaching methods, considered from a multimodal perspective, can enrich the educational process.This work sheds light on the significance and potential of multimodality in various aspects of daily life, proposing that better understanding and utilization of multimodal approaches can lead to more effective communication, engaging art, and more inclusive and efficient education. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy pt. „Twórczość Tytusa Czyżewskiego – multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja.” analizuję pojęcie multimodalności, które zdobywa na znaczeniu w wielu dziedzinach życia współczesnego społeczeństwa. W trzech głównych rozdziałach praca przedstawia rozwój, zastosowanie oraz implikacje multimodalności w komunikacji, sztuce, a także w edukacji, koncentrując się na interdyscyplinarnym podejściu do tematu.Rozdział 1, zatytułowany „Wprowadzenie do multimodalności”, koncentruje się na definicji i historii terminu „multimodalność”. W podrozdziale 1.1 omówiłam trudności z jasnym zdefiniowaniem tego terminu oraz przedstawiłam krótki zarys historyczny jego powstania. Następnie, w sekcji 1.2, dokonałam wyjaśnienia znaczenia multimodalności w kontekście komunikacji, podkreślając, jak ważne jest zrozumienie różnych sposobów, w jakie ludzie przekazują i odbierają informacje. Sekcja 1.3 zamyka pierwszy rozdział pytaniem „Czy każdy jest multimodalny?”, gdzie podejmuję próbę weryfikacji tej tezy, sugerując, że multimodalność jest cechą uniwersalną dla większości ludzi, choć manifestuje się ona na różne sposoby.W Rozdziale 2 praca koncentruje się na związku multimodalności ze sztuką, a zwłaszcza na twórczości Tytusa Czyżewskiego, nowatora w zakresie łączenia różnych form artystycznych. Podrozdział 2.1 przedstawia ogólne konteksty multimodalności w sztuce zarówno w przeszłości, jak i obecnie. W sekcji 2.2 przeprowadziłam dogłębną analizę dzieł malarskich Czyżewskiego jako przykładów multimodalności w sztuce, gdzie ilustruję, jak artysta łączył elementy wizualne z literackimi, tworząc wielowymiarowe dzieła sztuki. Podrozdział 2.3 przedstawia Czyżewskiego jako poetę-malarza, podkreślając jego zdolność do tworzenia hybrydowych dzieł, które przekraczają tradycyjne granice między gatunkami.Trzeci rozdział „Multimodalność w edukacji” rozpoczyna się od klasyfikacji stylów uczenia się w sekcji 3.1. W sekcji 3.2 rozważam, jak multimodalność może być wykorzystana w edukacji do lepszego dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, gdzie różnorodność narzędzi jest analizowana przez pryzmat multimodalności. Ostatnia sekcja, 3.3, przedstawia projekt „Zaginiony wiersz” jako przykład zastosowania multimodalnej techniki w edukacji, podkreślając, jak różnorodne metody nauczania, rozpatrywane w perspektywie multimodalnej, mogą wzbogacać proces edukacyjny.Praca ta rzuca światło na znaczenie i potencjał multimodalności w różnych aspektach życia codziennego, proponując, że lepsze zrozumienie i wykorzystanie multimodalnych podejść może prowadzić do skuteczniejszej komunikacji, angażującej sztuki oraz bardziej inkluzyjnej i efektywnej edukacji. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Włodarczyk, Anna - 144110 | pl |
dc.contributor.author | Borkowska, Wiktoria - USOS303039 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.contributor.reviewer | Włodarczyk, Anna - 144110 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-06-28T00:23:34Z | |
dc.date.available | 2024-06-28T00:23:34Z | |
dc.date.submitted | 2024-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia polska nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175072-303039 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362251 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Multimodality, Tytus Czyżewski, Communication, Art, Education, Interdisciplinarity, Artistic forms, Multichannel, Nonverbal communication, Poet-painter, Learning styles, Individualism, Experimentalism, Immersiveness, Sensory integration | pl |
dc.subject.pl | Multimodalność, Tytus Czyżewski, Komunikacja, Sztuka, Edukacja, Interdyscyplinarność, Formy artystyczne, Wielokanałowość, Komunikacja niewerbalna, Poeta- malarz, Style uczenia się, Indywidualizm, Eksperymentalizm, Immersyjność, Integracja sensoryczna, | pl |
dc.title | Twórczość Tytusa Czyżewskiego - multimodalne ujęcie. Sztuka. Komunikacja. Edukacja | pl |
dc.title.alternative | The work of Tytus Czyżewski – a multimodal approach. Art. Communication. Education. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |