Wpływ mediów społecznościowych na rekrutację pracowników

licenciate
dc.abstract.enThe research work addresses the impact of social media on the employee recruitment process. It explores the fundamentals of recruitment and various techniques employed in this process. It analyzes the significance of meticulous employee selection, aiming to identify factors influencing organizational effectiveness in the context of talent acquisition. The focus is on social media as a supportive tool in the recruitment process. It identifies how social media platforms have become a crucial element in employer branding and highlights trends in this regard. Simultaneously, it highlights ethical dilemmas associated with the use of social media in recruitment and provides practical recommendations for employers. The study employed questionnaire-based research to address the research questions. The findings indicate that social media indeed influences employee recruitment. It was observed that a majority of individuals utilize social media for job searches, which may lead to discrimination concerns. Additionally, it was demonstrated that people are increasingly aware of and exercise control over their online presence. Recommendations for changes in recruiter practices concerning potential employees' online profiles are proposed.pl
dc.abstract.plPraca badawcza podejmuje tematykę wpływu mediów społecznościowych na proces rekrutacji pracowników. Skupia się na istocie rekrutacji oraz różnych technikach używanych w tym procesie. Analizuje znaczenie skrupulatnego doboru pracowników, starając się wyłonić czynniki wpływające na skuteczność organizacji w kontekście doboru kadr. Koncentruje się na mediach społecznościowych jako narzędziu wspierającym proces rekrutacji. Identyfikuje, jak portale społecznościowe stają się ważnym elementem budowania marki pracodawcy oraz jakie trendy obserwuje się w tym zakresie. Równocześnie podkreśla dylematy etyczne związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych w rekrutacji i przedstawia praktyczne zalecenia dla pracodawców. W pracy zastosowano badania oparte na kwestionariuszu, który miał na celu reagowanie na postawione pytania badawcze. Badania wykazały, że media społecznościowe mają wpływ na rekrutację pracowników. Zauważono, że większość wykorzystuje media do poszukiwania pracy i mogą one prowadzić do dyskryminacji. Wykazano również, że ludzie w większej mierze są świadomi i kontrolują co udostępniają w Internecie. Zaproponowano zmiany dotyczące obserwacji rekrutera na temat potencjalnych pracowników.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorJedynak, Piotr - 128512 pl
dc.contributor.authorBałazy, Wiktoria - USOS292709 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerJedynak, Piotr - 128512 pl
dc.contributor.reviewerMarcinkowski, Aleksander - 130320 pl
dc.date.accessioned2024-07-09T23:11:54Z
dc.date.available2024-07-09T23:11:54Z
dc.date.submitted2024-07-09pl
dc.fieldofstudyzarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-165661-292709pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374374
dc.languagepolpl
dc.subject.enRECRUITMENT, SOCIAL MEDIA, BRAND IMAGE, INTERNETpl
dc.subject.plREKRUTACJA, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE, WIZERUNEK MARKI, INTERNETpl
dc.titleWpływ mediów społecznościowych na rekrutację pracownikówpl
dc.title.alternativeThe Impact of Social Media on Employee Recruitmentpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research work addresses the impact of social media on the employee recruitment process. It explores the fundamentals of recruitment and various techniques employed in this process. It analyzes the significance of meticulous employee selection, aiming to identify factors influencing organizational effectiveness in the context of talent acquisition. The focus is on social media as a supportive tool in the recruitment process. It identifies how social media platforms have become a crucial element in employer branding and highlights trends in this regard. Simultaneously, it highlights ethical dilemmas associated with the use of social media in recruitment and provides practical recommendations for employers. The study employed questionnaire-based research to address the research questions. The findings indicate that social media indeed influences employee recruitment. It was observed that a majority of individuals utilize social media for job searches, which may lead to discrimination concerns. Additionally, it was demonstrated that people are increasingly aware of and exercise control over their online presence. Recommendations for changes in recruiter practices concerning potential employees' online profiles are proposed.
dc.abstract.plpl
Praca badawcza podejmuje tematykę wpływu mediów społecznościowych na proces rekrutacji pracowników. Skupia się na istocie rekrutacji oraz różnych technikach używanych w tym procesie. Analizuje znaczenie skrupulatnego doboru pracowników, starając się wyłonić czynniki wpływające na skuteczność organizacji w kontekście doboru kadr. Koncentruje się na mediach społecznościowych jako narzędziu wspierającym proces rekrutacji. Identyfikuje, jak portale społecznościowe stają się ważnym elementem budowania marki pracodawcy oraz jakie trendy obserwuje się w tym zakresie. Równocześnie podkreśla dylematy etyczne związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych w rekrutacji i przedstawia praktyczne zalecenia dla pracodawców. W pracy zastosowano badania oparte na kwestionariuszu, który miał na celu reagowanie na postawione pytania badawcze. Badania wykazały, że media społecznościowe mają wpływ na rekrutację pracowników. Zauważono, że większość wykorzystuje media do poszukiwania pracy i mogą one prowadzić do dyskryminacji. Wykazano również, że ludzie w większej mierze są świadomi i kontrolują co udostępniają w Internecie. Zaproponowano zmiany dotyczące obserwacji rekrutera na temat potencjalnych pracowników.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Jedynak, Piotr - 128512
dc.contributor.authorpl
Bałazy, Wiktoria - USOS292709
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Jedynak, Piotr - 128512
dc.contributor.reviewerpl
Marcinkowski, Aleksander - 130320
dc.date.accessioned
2024-07-09T23:11:54Z
dc.date.available
2024-07-09T23:11:54Z
dc.date.submittedpl
2024-07-09
dc.fieldofstudypl
zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-165661-292709
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374374
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
RECRUITMENT, SOCIAL MEDIA, BRAND IMAGE, INTERNET
dc.subject.plpl
REKRUTACJA, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE, WIZERUNEK MARKI, INTERNET
dc.titlepl
Wpływ mediów społecznościowych na rekrutację pracowników
dc.title.alternativepl
The Impact of Social Media on Employee Recruitment
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
53
Views per month
Views per city
Warsaw
10
Gdansk
4
Krakow
4
Lodz
4
Piastów
4
Głubczyce
3
Kielce
3
Syców
3
Dąbrowa Górnicza
2
Katowice
2

No access

No Thumbnail Available