Samouctwo : w myśli pedagogicznej i życiu Władysława M. Kozłowskiego

2020
book section
article
dc.abstract.enIn the text, the author recalls the concept of self-instruction formulated 100 years ago by the Polish philosopher and educator Władysław M. Kozłowski. In Polish pedagogy it is almost unknown, and we learn about Kozłowski’s merits in the field of instruction and education mainly from texts written by philosophers. Thus, it is worthwhile to explore from a pedagogical perspective and to trace, firstly, the assumptions of Polish humanism, together with the ideal of comprehensive education on which it is based; secondly, elements of the influence of European philosophical thought that can be found in the concept of self-instruction; thirdly, what distinguishes it and what is its potential, which could also be presented to us today, to those that care for and are responsible for the quality of Polish education. This study aims to extract from Poland’s past, i.e. from the time of partitions and from the interwar period, the figure of W.M. Kozłowski, a distinguished educator and humanist, along with his original and still valid – as is assumed – concept of education as an important voice within the philosophy of education.pl
dc.abstract.plW tekście Autorka przywołuje koncepcję samouctwa sformułowaną przed 100 laty przez polskiego filozofa i pedagoga Władysława Kozłowskiego. W polskiej pedagogice jest ona prawie nieznana, a o zasługach Kozłowskiego na polu oświaty i wychowania dowiadujemy się głównie z tekstów filozofów. Warto więc poddać eksploracji pedagogicznej i prześledzić, po pierwsze, założenia humanizmu polskiego, wraz z ideałem wszechstronnego wykształcenia, na jakich się opiera; po drugie, jakie wpływy europejskiej myśli filozoficznej da się w niej odnaleźć; po trzecie, czym się wyróżnia i w czym tkwi jej potencjał, który da się przedłożyć także nam współczesnym, troszczącym się i odpowiedzialnym za jakość polskiej edukacji. Całość opracowania służy wydobyciu z przeszłości Polski, tj. z czasów zaborów i międzywojnia sylwetki Wł. M. Kozłowskiego, zasłużonego pedagoga i filozofa humanisty wraz z kreśloną przez niego oryginalną i wciąż aktualną - jak się zakłada - koncepcją edukacji, jako ważnego głosu w ramach pedagogiki filozoficznej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Pedagogikipl
dc.contributor.authorWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.editorSztobryn, Sławomirpl
dc.contributor.editorDworakowska, Katarzynapl
dc.date.accessioned2020-09-15T12:25:04Z
dc.date.available2020-09-15T12:25:04Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess2
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.physical24-42pl
dc.description.points20pl
dc.description.publication1,2pl
dc.description.seriesPedagogika Filozoficzna
dc.description.seriesnumberTom 8
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkkatalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4950645pl
dc.identifier.eisbn978-83-235-4254-4pl
dc.identifier.isbn978-83-235-4246-9pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245880
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245880pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationWrońska, Katarzyna: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : pedagogikapl
dc.pubinfoWarszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiegopl
dc.publisher.ministerialUniwersytet Warszawskipl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-SA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeinne
dc.sourceinfoliczba autorów 15; liczba stron 228; liczba arkuszy wydawniczych 14;pl
dc.subject.enself-instructionpl
dc.subject.enPolish humanismpl
dc.subject.enthe ideal of comprehensive educationpl
dc.subject.enself-educationpl
dc.subject.plsamouctwopl
dc.subject.plhumanizm polskipl
dc.subject.plideał wszechstronnego wykształceniapl
dc.subject.plwykształcenie samego siebiepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSamouctwo : w myśli pedagogicznej i życiu Władysława M. Kozłowskiegopl
dc.title.alternativeSelf-instruction : in the pedagogical thought and life of Władysław M. Kozłowskipl
dc.title.containerWielogłos w myśli o wychowaniu : 100 lat polskiej pedagogiki filozoficznejpl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the text, the author recalls the concept of self-instruction formulated 100 years ago by the Polish philosopher and educator Władysław M. Kozłowski. In Polish pedagogy it is almost unknown, and we learn about Kozłowski’s merits in the field of instruction and education mainly from texts written by philosophers. Thus, it is worthwhile to explore from a pedagogical perspective and to trace, firstly, the assumptions of Polish humanism, together with the ideal of comprehensive education on which it is based; secondly, elements of the influence of European philosophical thought that can be found in the concept of self-instruction; thirdly, what distinguishes it and what is its potential, which could also be presented to us today, to those that care for and are responsible for the quality of Polish education. This study aims to extract from Poland’s past, i.e. from the time of partitions and from the interwar period, the figure of W.M. Kozłowski, a distinguished educator and humanist, along with his original and still valid – as is assumed – concept of education as an important voice within the philosophy of education.
dc.abstract.plpl
W tekście Autorka przywołuje koncepcję samouctwa sformułowaną przed 100 laty przez polskiego filozofa i pedagoga Władysława Kozłowskiego. W polskiej pedagogice jest ona prawie nieznana, a o zasługach Kozłowskiego na polu oświaty i wychowania dowiadujemy się głównie z tekstów filozofów. Warto więc poddać eksploracji pedagogicznej i prześledzić, po pierwsze, założenia humanizmu polskiego, wraz z ideałem wszechstronnego wykształcenia, na jakich się opiera; po drugie, jakie wpływy europejskiej myśli filozoficznej da się w niej odnaleźć; po trzecie, czym się wyróżnia i w czym tkwi jej potencjał, który da się przedłożyć także nam współczesnym, troszczącym się i odpowiedzialnym za jakość polskiej edukacji. Całość opracowania służy wydobyciu z przeszłości Polski, tj. z czasów zaborów i międzywojnia sylwetki Wł. M. Kozłowskiego, zasłużonego pedagoga i filozofa humanisty wraz z kreśloną przez niego oryginalną i wciąż aktualną - jak się zakłada - koncepcją edukacji, jako ważnego głosu w ramach pedagogiki filozoficznej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Pedagogiki
dc.contributor.authorpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.editorpl
Sztobryn, Sławomir
dc.contributor.editorpl
Dworakowska, Katarzyna
dc.date.accessioned
2020-09-15T12:25:04Z
dc.date.available
2020-09-15T12:25:04Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
2
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.physicalpl
24-42
dc.description.pointspl
20
dc.description.publicationpl
1,2
dc.description.series
Pedagogika Filozoficzna
dc.description.seriesnumber
Tom 8
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkpl
katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4950645
dc.identifier.eisbnpl
978-83-235-4254-4
dc.identifier.isbnpl
978-83-235-4246-9
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245880
dc.identifier.uripl
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245880
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Wrońska, Katarzyna: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : pedagogika
dc.pubinfopl
Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet Warszawski
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-SA
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
inne
dc.sourceinfopl
liczba autorów 15; liczba stron 228; liczba arkuszy wydawniczych 14;
dc.subject.enpl
self-instruction
dc.subject.enpl
Polish humanism
dc.subject.enpl
the ideal of comprehensive education
dc.subject.enpl
self-education
dc.subject.plpl
samouctwo
dc.subject.plpl
humanizm polski
dc.subject.plpl
ideał wszechstronnego wykształcenia
dc.subject.plpl
wykształcenie samego siebie
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Samouctwo : w myśli pedagogicznej i życiu Władysława M. Kozłowskiego
dc.title.alternativepl
Self-instruction : in the pedagogical thought and life of Władysław M. Kozłowski
dc.title.containerpl
Wielogłos w myśli o wychowaniu : 100 lat polskiej pedagogiki filozoficznej
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Ashburn
4
Wroclaw
2
Dublin
1
Warsaw
1
Wieliczka
1
Downloads
wronska_samouctwo_2020.pdf
27
wronska_samouctwo_2020.odt
3