Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Funkcje wykonawcze i kreatywność w Zespole Aspergera i autyzmie wysokofunkcjonujacym.
Executive functions and creativity in Asperger Syndrome and High Functioning Autism.
autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, funkcje wykonawcze, teoria umysłu, kreatywność, analiza rysunku dziecka, kreatywność realna, kreatywność wyobrażeniowa
autism, autism spectrum disorder, executive functions, theory of mind, creativity, the analysis of children's drawings, reality-based creativity, imaginative creativity
Autyzm to zaburzenie wielowymiarowe, sprawiające trudności zarówno diagnostom jak i badaczom. Podejmowany w pracy obszar badawczy stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy dzieci ze zdiagnozowanym Zespołem Aspergera lub autyzmem wysokofunkcjonującym różnią się istotnie poziomem funkcji wykonawczych od dzieci z normy. Kolejnym zagadnieniem w niniejszej pracy jest dylemat dotyczący różnic pomiędzy dziećmi w zakresie predyspozycji do twórczego myślenia i poziomu kreatywności. Podjęto również rozważania nad istotą związku pomiędzy poziomem funkcji wykonawczych a poziomem kreatywności i występowaniem zachowań twórczych.Badania przeprowadzono przy użyciu Baterii Diagnozy Funkcji Poznawczych PU1 Pamięć – uwaga – funkcje wykonawcze (podtesty dotyczące funkcji wykonawczych), Rysunkowego Testu Twórczego Myślenia TCT-DP oraz jednego z podtestów Testu Twórczego Myślenia Elissa Paula Torrance’a TTCT (ulepszenie zabawki). Analiza wyników wykazała, iż dzieci z Zespołem Aspergera i autyzmem wysokofunkcjonującym uzyskują niższe wyniki, zarówno w zakresie funkcji wykonawczych jak i predyspozycji do myślenia twórczego oraz poziomu kreatywności, niż dzieci z grupy kontrolnej. Zaobserwowano także występowanie związku pomiędzy wysokim poziomem funkcji wykonawczych, a wysokim poziomem kreatywności u dzieci z normy.W pracy posłużono się także analizą jakościową dla dokładniejszego zobrazowania zjawiska. Wykazano, iż prace dzieci z ZA i HFA prezentują uboższe formy wyrazu niż prace dzieci bez zaburzeń. Analizowano między innymi kompozycję pracy, użyte kolory czy występujące postacie i sposób ich przedstawienia.W badaniach starano się także zwrócić uwagę na różnice występujące pomiędzy kreatywnością realną (reality-based creativity), a kreatywnością wyobrażeniową (imaginative creativity). Dane z analizy dowiodły, iż dzieci z ZA i HFA prezentują gorsze wyniki w obydwu podtypach. Zdecydowanie lepiej radzą sobie jednak w obrębie kreatywności opartej na rzeczywistości. Odpowiedzi związane z kreatywnością wyobrażeniową występowały znacznie częściej u dzieci z normy (TTCT).
Autism is a multidimensional disorder that causes difficulties for both diagnosticians and researchers. Due to the lack of clarity, the research area undertaken in this work is an attempt to answer the question whether children diagnosed with Asperger Syndrome or high-functioning autism differ significantly in the level of executive functions from normal children. Another issue discussed in this work is the dilemma regarding differences between children with a disorder and without a disorder in terms of predisposition to creative thinking and the level of creativity. At the very end, consideration was given to the validity of the relationship between the level of executive functions and the level of creativity and the occurrence of creative behaviour.The tests were carried out using the PU1 Cognitive Functions Diagnosis Battery Memory - attention - executive functions (executive function subtests), the TCT-DP Drawing Creative Thinking Test and one of the Eliss Paul Torrance TTCT Creative Thinking Test subtests (toy upgrade). Analysis of the results showed that children with Asperger's Syndrome and high-functioning autism achieve lower results, both in terms of executive functions and predispositions to creative thinking and the level of creativity than children from the control group. There was also a relationship between a high level of executive functions and a high level of creativity in normal children.This research also uses qualitative analysis to more accurately depict the phenomenon. It has been shown that the work of children with ZA and HFA presents poorer forms of expression than the work of children without disorders. Among other things, the composition of the work, the colours used or the characters and their presentation were analyzed.The research also tried to draw attention to the differences between reality-based creativity and imaginative creativity. Data from the analysis showed that children with ZA and HFA present worse results in both subtypes. However, they are better at creativity based on reality. Answers related to imaginary creativity were much more common in children with norms (TTCT).
dc.abstract.en | Autism is a multidimensional disorder that causes difficulties for both diagnosticians and researchers. Due to the lack of clarity, the research area undertaken in this work is an attempt to answer the question whether children diagnosed with Asperger Syndrome or high-functioning autism differ significantly in the level of executive functions from normal children. Another issue discussed in this work is the dilemma regarding differences between children with a disorder and without a disorder in terms of predisposition to creative thinking and the level of creativity. At the very end, consideration was given to the validity of the relationship between the level of executive functions and the level of creativity and the occurrence of creative behaviour.The tests were carried out using the PU1 Cognitive Functions Diagnosis Battery Memory - attention - executive functions (executive function subtests), the TCT-DP Drawing Creative Thinking Test and one of the Eliss Paul Torrance TTCT Creative Thinking Test subtests (toy upgrade). Analysis of the results showed that children with Asperger's Syndrome and high-functioning autism achieve lower results, both in terms of executive functions and predispositions to creative thinking and the level of creativity than children from the control group. There was also a relationship between a high level of executive functions and a high level of creativity in normal children.This research also uses qualitative analysis to more accurately depict the phenomenon. It has been shown that the work of children with ZA and HFA presents poorer forms of expression than the work of children without disorders. Among other things, the composition of the work, the colours used or the characters and their presentation were analyzed.The research also tried to draw attention to the differences between reality-based creativity and imaginative creativity. Data from the analysis showed that children with ZA and HFA present worse results in both subtypes. However, they are better at creativity based on reality. Answers related to imaginary creativity were much more common in children with norms (TTCT). | pl |
dc.abstract.pl | Autyzm to zaburzenie wielowymiarowe, sprawiające trudności zarówno diagnostom jak i badaczom. Podejmowany w pracy obszar badawczy stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy dzieci ze zdiagnozowanym Zespołem Aspergera lub autyzmem wysokofunkcjonującym różnią się istotnie poziomem funkcji wykonawczych od dzieci z normy. Kolejnym zagadnieniem w niniejszej pracy jest dylemat dotyczący różnic pomiędzy dziećmi w zakresie predyspozycji do twórczego myślenia i poziomu kreatywności. Podjęto również rozważania nad istotą związku pomiędzy poziomem funkcji wykonawczych a poziomem kreatywności i występowaniem zachowań twórczych.Badania przeprowadzono przy użyciu Baterii Diagnozy Funkcji Poznawczych PU1 Pamięć – uwaga – funkcje wykonawcze (podtesty dotyczące funkcji wykonawczych), Rysunkowego Testu Twórczego Myślenia TCT-DP oraz jednego z podtestów Testu Twórczego Myślenia Elissa Paula Torrance’a TTCT (ulepszenie zabawki). Analiza wyników wykazała, iż dzieci z Zespołem Aspergera i autyzmem wysokofunkcjonującym uzyskują niższe wyniki, zarówno w zakresie funkcji wykonawczych jak i predyspozycji do myślenia twórczego oraz poziomu kreatywności, niż dzieci z grupy kontrolnej. Zaobserwowano także występowanie związku pomiędzy wysokim poziomem funkcji wykonawczych, a wysokim poziomem kreatywności u dzieci z normy.W pracy posłużono się także analizą jakościową dla dokładniejszego zobrazowania zjawiska. Wykazano, iż prace dzieci z ZA i HFA prezentują uboższe formy wyrazu niż prace dzieci bez zaburzeń. Analizowano między innymi kompozycję pracy, użyte kolory czy występujące postacie i sposób ich przedstawienia.W badaniach starano się także zwrócić uwagę na różnice występujące pomiędzy kreatywnością realną (reality-based creativity), a kreatywnością wyobrażeniową (imaginative creativity). Dane z analizy dowiodły, iż dzieci z ZA i HFA prezentują gorsze wyniki w obydwu podtypach. Zdecydowanie lepiej radzą sobie jednak w obrębie kreatywności opartej na rzeczywistości. Odpowiedzi związane z kreatywnością wyobrażeniową występowały znacznie częściej u dzieci z normy (TTCT). | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bober-Płonka, Bogusława - 173342 | pl |
dc.contributor.author | Rolska, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Bober-Płonka, Bogusława - 173342 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:59:23Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:59:23Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-09 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-130110-178164 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233274 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | autism, autism spectrum disorder, executive functions, theory of mind, creativity, the analysis of children's drawings, reality-based creativity, imaginative creativity | pl |
dc.subject.pl | autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, funkcje wykonawcze, teoria umysłu, kreatywność, analiza rysunku dziecka, kreatywność realna, kreatywność wyobrażeniowa | pl |
dc.title | Funkcje wykonawcze i kreatywność w Zespole Aspergera i autyzmie wysokofunkcjonujacym. | pl |
dc.title.alternative | Executive functions and creativity in Asperger Syndrome and High Functioning Autism. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |