Oblicza komunizmu w literaturze i sztuce. Modele lekcji dla szkół ponadgimnazjalnych

master
dc.abstract.enThe aim of the study was to present main problems in Polish literature and art in communism and the usage of such knowledge in practical way on Polish lessons in upper secondary school. Writings were selected on the basis of contradictions. The author focused on pieces advocating communism, created in socialist realism. In opposition to this attitude there are artists standing on the side of truth – they show how the authority operate and how they influence the society. Reflection about the past could be a lesson for us – the authority should not form the art and our mission is to protect its independence. This conclusion also appears in models of lesson. Practical part of the thesis is a form of an attempt to face students with the subjects of socialist realism, propaganda, „newspeak” and pieces presenting different approach to communism (Zbigniew Herbert „The Power of Taste”, Leopold Tyrmand „Diary 1954”, Jacek Trznadel „Home Disgrace”, Czesław Miłosz „The Capitive Mind”).pl
dc.abstract.plCelem pracy jest sproblematyzowanie najważniejszych tendencji w polskiej literaturze i sztuce okresu komunizmu oraz zaprezentowanie jej praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. Utwory zostały wybrane na zasadzie opozycji. Autorka skupia się na dziełach agitujących na rzecz komunizmu, stworzonych w okresie tzw. socrealizmu oraz tych stojących po stronie „prawdy” – ujawniających mechanizmy działania władzy oraz jej wpływu na społeczeństwo. Refleksja na temat przeszłości może być bowiem dla nas nauką, że władza nigdy nie powinna mieć wpływu na sztukę, a chronienie jej autonomiczności jest naszym zadaniem także dziś. To przesłanie towarzyszy także konspektom lekcji języka polskiego. Część praktyczna stanowi próbę zmierzenia uczniów z tematami socrealizmu, propagandy, nowomowy oraz utworami zajmującymi odmienną postawę wobec władzy („Potęga smaku” Zbigniewa Herberta, „Dziennik 1954” Leopolda Tyrmanda, „Hańba domowa” Jacka Trznadla, „Zniewolony umysł” Czesława Miłosza).pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPilch, Anna - 131398 pl
dc.contributor.authorJaworska, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.reviewerPilch, Anna - 131398 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T19:32:52Z
dc.date.available2020-07-26T19:32:52Z
dc.date.submitted2015-12-18pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-102586-130838pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209382
dc.languagepolpl
dc.subject.encommunism, socrealism, Zbigniew Herbert, Leopold Tyrmand, models of lessonpl
dc.subject.plkomunizm, socrealizm, Zbigniew Herbert, Leopold Tyrmand, konspekty lekcjipl
dc.titleOblicza komunizmu w literaturze i sztuce. Modele lekcji dla szkół ponadgimnazjalnychpl
dc.title.alternativeVisage of Communism in Literature and Art. Models of Lesson for Upper Secondary Schoolpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the study was to present main problems in Polish literature and art in communism and the usage of such knowledge in practical way on Polish lessons in upper secondary school. Writings were selected on the basis of contradictions. The author focused on pieces advocating communism, created in socialist realism. In opposition to this attitude there are artists standing on the side of truth – they show how the authority operate and how they influence the society. Reflection about the past could be a lesson for us – the authority should not form the art and our mission is to protect its independence. This conclusion also appears in models of lesson. Practical part of the thesis is a form of an attempt to face students with the subjects of socialist realism, propaganda, „newspeak” and pieces presenting different approach to communism (Zbigniew Herbert „The Power of Taste”, Leopold Tyrmand „Diary 1954”, Jacek Trznadel „Home Disgrace”, Czesław Miłosz „The Capitive Mind”).
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest sproblematyzowanie najważniejszych tendencji w polskiej literaturze i sztuce okresu komunizmu oraz zaprezentowanie jej praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. Utwory zostały wybrane na zasadzie opozycji. Autorka skupia się na dziełach agitujących na rzecz komunizmu, stworzonych w okresie tzw. socrealizmu oraz tych stojących po stronie „prawdy” – ujawniających mechanizmy działania władzy oraz jej wpływu na społeczeństwo. Refleksja na temat przeszłości może być bowiem dla nas nauką, że władza nigdy nie powinna mieć wpływu na sztukę, a chronienie jej autonomiczności jest naszym zadaniem także dziś. To przesłanie towarzyszy także konspektom lekcji języka polskiego. Część praktyczna stanowi próbę zmierzenia uczniów z tematami socrealizmu, propagandy, nowomowy oraz utworami zajmującymi odmienną postawę wobec władzy („Potęga smaku” Zbigniewa Herberta, „Dziennik 1954” Leopolda Tyrmanda, „Hańba domowa” Jacka Trznadla, „Zniewolony umysł” Czesława Miłosza).
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Pilch, Anna - 131398
dc.contributor.authorpl
Jaworska, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.reviewerpl
Pilch, Anna - 131398
dc.date.accessioned
2020-07-26T19:32:52Z
dc.date.available
2020-07-26T19:32:52Z
dc.date.submittedpl
2015-12-18
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-102586-130838
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209382
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
communism, socrealism, Zbigniew Herbert, Leopold Tyrmand, models of lesson
dc.subject.plpl
komunizm, socrealizm, Zbigniew Herbert, Leopold Tyrmand, konspekty lekcji
dc.titlepl
Oblicza komunizmu w literaturze i sztuce. Modele lekcji dla szkół ponadgimnazjalnych
dc.title.alternativepl
Visage of Communism in Literature and Art. Models of Lesson for Upper Secondary School
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
25
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Wroclaw
5
Chandler
3
Dublin
2
Boardman
1
Katowice
1
Krakow
1
Lublin
1
Mielec
1
Oslo
1

No access

No Thumbnail Available