Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Romualda Baudouin de Courtenay i Matylda Krzesińska. Karta z historii kultury rosyjskiej
Romualda Baudouin de Courtenay and Mathilde Kschessinska. The card from history of Russian culture.
Matylda Krzesińska, Romualda Baudouin de Courtenay, balet, praca społeczna, wspomnienia
Mathilde Kschessinska, Romualda Baudouin de Courtenay, balet, social work, analysis
Celem mojej pracy było dokonanie porównania wspomnień, które zostawiły po sobie Romualda Baudouin de Courtenay i Matylda Krzesińska.Analiza stała się także pretekstem do ukazania barwnych środowisk w jakich przyszło żyć bohaterką mojej pracy. Dzięki zestawieniu ze sobą tych dwóch postaci możemy lepiej przyjrzeć się społeczeństwu Rosji końca Srebrnego Wieku i lat następnych. Jako, że obie są przedstawicielkami zupełnie różnych środowisk, uzyskujemy dość szeroki obraz życia społecznego. Swoją analizę oparłam głównie na dwóch pozycjach, historiach życia spisanych przez same bohaterki mojej pracy czyli na "Wspomnieniach. Romans z carem Mikołajem II i lata następne" Matyldy Krzesińskiej i "Pamiętnikach pisanych dla rodziny" Romualdy Baudouin de Courtenay.Rozdział I poświęcony w całości Romualdzie Baudouin de Courtenay podzielony jest na trzy podrozdziały. W pierwszej części znajduje się biografia Romualdy. W dalszej części pracy omawiam działalność społeczną, która stanowi ważną część życia prezentowanej postaci. Rozdział II swoją budową przypomina rozdział I. W pierwszej części znajduje się rys biograficzny Matyldy Krzesińskiej. Następny podrozdział traktuje o zależnościach między władzą a baletem. Starałam się ukazać mechanizm działania słynnych cesarskich grup baletowych, w tym sieć zależności i intryg, które nie były obce grupie skupionej wokół Dyrekcji Cesarskich Teatrów, a także samych artystów. Ostatni podrozdział poświęciłam omówieniu narracji oraz sposobu kreacji własnej legendy przez Matyldę Krzesińską. Rozdział III mojej pracy jest porównaniem cech wspólnych, a także różnic pomiędzy "Wspomnieniami. Romans z carem Mikołajem II i lata następne" Krzesińskiej, a "Pamiętnikami dla rodziny" spisywanymi przez Romualdę. Zawarta tu została nie tylko próba porównania postaw życiowych obu postaci i środowisk, w których żyły, lecz również omówienie zagadnienia poczucia polskości czy identyfikacji narodowejPozornie niewiele łączy te postaci, jednak moim zdaniem obie przeżyły swoje życie z pasją. Matylda zbudowała wokół siebie mit swojej osoby. Z wielką zręcznością wykreowała swoją postać. Dzięki talentowi oraz zmysłowi przedsiębiorczości udało jej się zgromadzić niebywały majątek, a także stworzyć krąg niezwykle wpływowych przyjaciół. Stała się symbolem nie tylko „cesarskich” baletów. Matylda dzięki wielkiemu talentowi scenicznemu, a także samozaparciu i bezsprzecznemu urokowi osobistemu zdobyła najwyższą pozycję w hierarchii baletowej. Otrzymała nawet elitarny tytuł primaballerina assoluta. Podobną nieustępliwością i konsekwentnym dążeniem do celu odznaczyła się Romualda, która już od młodzieńczych lat dawała się poznać jako osoba walcząca o swoje zdanie i niezależność. Jako jedna z pierwszych kobiet została słuchaczką kursów Bestużewa-Riumina, poświęcając się studiom historycznym. Była także urodzoną społecznicą – wrażliwa natura nie pozwalała jej pozostać obojętną na problemy życia społecznego. Podczas pobytu w Krakowie niezwykle prężnie działała w feministycznych organizacjach Galicji. Pomogła otworzyć pierwsze gimnazjum żeńskie przyznające maturę „męską”, uprawniającą do podjęcia studiów na uniwersytecie. Także powrocie do Petersburga nieustannie prowadziła akcje mające na celu zachowanie kultury polskiej na obczyźnie, była ważną postacią wśród PoloniiPraca nad opracowaniem "Pamiętników dla rodziny" Romualdy Baudouin de Courtenay i "Wspomnień. Romans z carem Mikołajem i lata następne" Matyldy Krzesińskiej stała się także pretekstem do ukazania barwnej kultury Srebrnego Wieku w Rosji. Dzięki Romualdzie natomiast poznajemy środowisko intelektualne skupione wokół profesorstwa de Courtenayów. Dzięki jej dziennikom możemy również uświadomić sobie trud, jaki wkładały działaczki, aby dokonać w społeczeństwie zmian, które teraz są standardem życia współczesnych kobiet. Zapewne dzięki ich poświęceniu i zaangażowaniu w działalność społeczną zwyczajną, ludzką pomoc otrzymało wiele potrzebujących osób.
The purpose of my work was to compare the memories that Romualda Baudouin de Courtenay and Mathilde Kschessinska left.The analysis has also become a pretext to show various social environments in which they lived. The collation of this two characters together is not random. My aim was to show the vide panorama of Silver Age of Russia. Since both of them are representatives of very different backgrounds , we get a fairly broad view of social life.I based this analysis mainly on two positions, life stories written by Mathilde Kschessinska -"Souvenirs de la Kschessinska (published in English as Dancing in St. Petersburg: The Memoirs of Kschessinska) and diaries of Romualda Baudouin de Courtenay " Memoirs written for family."The first chapter is devoted entirely to Romualda Baudouin de Courtenay. The first part of the chapter contains a biography of Romualda . The following section discusses the social activities, which are an important part of Romualda's life. She turns out to be strongly committed activist in feminist movement. Romualda since she was a child, was showing strong, independent personality. She was one of the first women who was studying at university courses organized by Konstantin Bestuzhev-Ryumin,. She was also strongly commited to social work - sensitive nature does not allow her to remain indifferent to the problems of social life. Starting from student life she worked for the organization helping other woman to get to the university. During her short stay in Cracow successful worked in feminist organizations in Galicia. She helped to open the first female high school where girls could take the final exams, which opened them path to university. After her return to St. Petersburg , she constantly took actions to preserve Polish culture in Russia, and was an important figure in the Polish community. The second chapter contains information about Mathilde Kschessinska's life and her impact on Russian culture. Matilda thanks to the great talent and unquestionable charm reached the highest position in the hierarchy of ballet . She received even the prestigious title primaballerina assoluta. Matilda was able to ensure its position as undisputed star not only in theater , but also on social lounges . Through his contacts she has the privilege to decided about her roles . Moreover she had a huge impact on decisions made by the Directorate of the Imperial Theatres. In this part of my work I also focused on relation between power and the ballet. I tried to show the process of making decisions in the famous imperial ballet groups , especially the web of relations and intrigue around the group of the Imperial Theatres and Imperial Court.The last chapter of my work is a comparative analysis of memories left by them.Work on "Souvenirs de la Kschessinska (Dancing in St. Petersburg: The Memoirs of Kschessinska) and diaries of Romualda Baudouin de Courtenay " Memoirs written for familie." gave me an opportunity to show interesting card in Russian history of culture. I could show the changes that have occurred in the understanding of modern Russian ballet .I tried to show a reaction to a revolutionary new concept of Fokine. I also tried to show the effort that young activists put to make changes in society and made the changes which are now a standard of life to a modern women
dc.abstract.en | The purpose of my work was to compare the memories that Romualda Baudouin de Courtenay and Mathilde Kschessinska left.The analysis has also become a pretext to show various social environments in which they lived. The collation of this two characters together is not random. My aim was to show the vide panorama of Silver Age of Russia. Since both of them are representatives of very different backgrounds , we get a fairly broad view of social life.I based this analysis mainly on two positions, life stories written by Mathilde Kschessinska -"Souvenirs de la Kschessinska (published in English as Dancing in St. Petersburg: The Memoirs of Kschessinska) and diaries of Romualda Baudouin de Courtenay " Memoirs written for family."The first chapter is devoted entirely to Romualda Baudouin de Courtenay. The first part of the chapter contains a biography of Romualda . The following section discusses the social activities, which are an important part of Romualda's life. She turns out to be strongly committed activist in feminist movement. Romualda since she was a child, was showing strong, independent personality. She was one of the first women who was studying at university courses organized by Konstantin Bestuzhev-Ryumin,. She was also strongly commited to social work - sensitive nature does not allow her to remain indifferent to the problems of social life. Starting from student life she worked for the organization helping other woman to get to the university. During her short stay in Cracow successful worked in feminist organizations in Galicia. She helped to open the first female high school where girls could take the final exams, which opened them path to university. After her return to St. Petersburg , she constantly took actions to preserve Polish culture in Russia, and was an important figure in the Polish community. The second chapter contains information about Mathilde Kschessinska's life and her impact on Russian culture. Matilda thanks to the great talent and unquestionable charm reached the highest position in the hierarchy of ballet . She received even the prestigious title primaballerina assoluta. Matilda was able to ensure its position as undisputed star not only in theater , but also on social lounges . Through his contacts she has the privilege to decided about her roles . Moreover she had a huge impact on decisions made by the Directorate of the Imperial Theatres. In this part of my work I also focused on relation between power and the ballet. I tried to show the process of making decisions in the famous imperial ballet groups , especially the web of relations and intrigue around the group of the Imperial Theatres and Imperial Court.The last chapter of my work is a comparative analysis of memories left by them.Work on "Souvenirs de la Kschessinska (Dancing in St. Petersburg: The Memoirs of Kschessinska) and diaries of Romualda Baudouin de Courtenay " Memoirs written for familie." gave me an opportunity to show interesting card in Russian history of culture. I could show the changes that have occurred in the understanding of modern Russian ballet .I tried to show a reaction to a revolutionary new concept of Fokine. I also tried to show the effort that young activists put to make changes in society and made the changes which are now a standard of life to a modern women | pl |
dc.abstract.pl | Celem mojej pracy było dokonanie porównania wspomnień, które zostawiły po sobie Romualda Baudouin de Courtenay i Matylda Krzesińska.Analiza stała się także pretekstem do ukazania barwnych środowisk w jakich przyszło żyć bohaterką mojej pracy. Dzięki zestawieniu ze sobą tych dwóch postaci możemy lepiej przyjrzeć się społeczeństwu Rosji końca Srebrnego Wieku i lat następnych. Jako, że obie są przedstawicielkami zupełnie różnych środowisk, uzyskujemy dość szeroki obraz życia społecznego. Swoją analizę oparłam głównie na dwóch pozycjach, historiach życia spisanych przez same bohaterki mojej pracy czyli na "Wspomnieniach. Romans z carem Mikołajem II i lata następne" Matyldy Krzesińskiej i "Pamiętnikach pisanych dla rodziny" Romualdy Baudouin de Courtenay.Rozdział I poświęcony w całości Romualdzie Baudouin de Courtenay podzielony jest na trzy podrozdziały. W pierwszej części znajduje się biografia Romualdy. W dalszej części pracy omawiam działalność społeczną, która stanowi ważną część życia prezentowanej postaci. Rozdział II swoją budową przypomina rozdział I. W pierwszej części znajduje się rys biograficzny Matyldy Krzesińskiej. Następny podrozdział traktuje o zależnościach między władzą a baletem. Starałam się ukazać mechanizm działania słynnych cesarskich grup baletowych, w tym sieć zależności i intryg, które nie były obce grupie skupionej wokół Dyrekcji Cesarskich Teatrów, a także samych artystów. Ostatni podrozdział poświęciłam omówieniu narracji oraz sposobu kreacji własnej legendy przez Matyldę Krzesińską. Rozdział III mojej pracy jest porównaniem cech wspólnych, a także różnic pomiędzy "Wspomnieniami. Romans z carem Mikołajem II i lata następne" Krzesińskiej, a "Pamiętnikami dla rodziny" spisywanymi przez Romualdę. Zawarta tu została nie tylko próba porównania postaw życiowych obu postaci i środowisk, w których żyły, lecz również omówienie zagadnienia poczucia polskości czy identyfikacji narodowejPozornie niewiele łączy te postaci, jednak moim zdaniem obie przeżyły swoje życie z pasją. Matylda zbudowała wokół siebie mit swojej osoby. Z wielką zręcznością wykreowała swoją postać. Dzięki talentowi oraz zmysłowi przedsiębiorczości udało jej się zgromadzić niebywały majątek, a także stworzyć krąg niezwykle wpływowych przyjaciół. Stała się symbolem nie tylko „cesarskich” baletów. Matylda dzięki wielkiemu talentowi scenicznemu, a także samozaparciu i bezsprzecznemu urokowi osobistemu zdobyła najwyższą pozycję w hierarchii baletowej. Otrzymała nawet elitarny tytuł primaballerina assoluta. Podobną nieustępliwością i konsekwentnym dążeniem do celu odznaczyła się Romualda, która już od młodzieńczych lat dawała się poznać jako osoba walcząca o swoje zdanie i niezależność. Jako jedna z pierwszych kobiet została słuchaczką kursów Bestużewa-Riumina, poświęcając się studiom historycznym. Była także urodzoną społecznicą – wrażliwa natura nie pozwalała jej pozostać obojętną na problemy życia społecznego. Podczas pobytu w Krakowie niezwykle prężnie działała w feministycznych organizacjach Galicji. Pomogła otworzyć pierwsze gimnazjum żeńskie przyznające maturę „męską”, uprawniającą do podjęcia studiów na uniwersytecie. Także powrocie do Petersburga nieustannie prowadziła akcje mające na celu zachowanie kultury polskiej na obczyźnie, była ważną postacią wśród PoloniiPraca nad opracowaniem "Pamiętników dla rodziny" Romualdy Baudouin de Courtenay i "Wspomnień. Romans z carem Mikołajem i lata następne" Matyldy Krzesińskiej stała się także pretekstem do ukazania barwnej kultury Srebrnego Wieku w Rosji. Dzięki Romualdzie natomiast poznajemy środowisko intelektualne skupione wokół profesorstwa de Courtenayów. Dzięki jej dziennikom możemy również uświadomić sobie trud, jaki wkładały działaczki, aby dokonać w społeczeństwie zmian, które teraz są standardem życia współczesnych kobiet. Zapewne dzięki ich poświęceniu i zaangażowaniu w działalność społeczną zwyczajną, ludzką pomoc otrzymało wiele potrzebujących osób. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Kapuścik, Jerzy - 128637 | pl |
dc.contributor.author | Godoj, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kapuścik, Jerzy - 128637 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilarczyk, Ewelina - 131394 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T19:41:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T19:41:25Z | |
dc.date.submitted | 2013-09-30 | pl |
dc.fieldofstudy | kultura Rosji i narodów sąsiednich | pl |
dc.identifier.apd | diploma-78497-70675 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190923 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Mathilde Kschessinska, Romualda Baudouin de Courtenay, balet, social work, analysis | pl |
dc.subject.pl | Matylda Krzesińska, Romualda Baudouin de Courtenay, balet, praca społeczna, wspomnienia | pl |
dc.title | Romualda Baudouin de Courtenay i Matylda Krzesińska. Karta z historii kultury rosyjskiej | pl |
dc.title.alternative | Romualda Baudouin de Courtenay and Mathilde Kschessinska. The card from history of Russian culture. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |