Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Agresja i przemoc wśród dorastającej młodzieży w warunkach opieki całkowitej. Na przykładzie domu dziecka.
Aggression and violence among adolescents in terms of total care. For example, the child's home.
aggression, violence, bullying, children's home, aggressive behavior
agresja, przemoc, mobbing, dom dziecka, zachowania agresywne
The aim of this paper is to present the level of overt aggressive behavior and the level of bullying in the environment of young people staying in an orphanage. The study was conducted in groups equinumerous distinguishing the sex of respondents. The work consists of six interrelated chapters. The first chapter focuses on the development of concepts of aggression and violence, as well as the presentation of their types, forms and effects. It also contains sources of aggression theories: the theory of instinct, frustration - aggression, social learning. The second chapter addresses issues of children deprived of parental care and the associated risks with this situation socialization, as well as its functioning in an orphanage. These are the main objectives and tasks of this institution. The third chapter focuses on the methodology of studies. The next two chapters are part of the empirical analysis and present the results of the study. The sixth chapter is a specific type of work discuss the results of research and presents educational demands of combat aggression and violence.
Celem niniejszej pracy jest przedstawianie poziomu jawnych zachowań agresywnych oraz poziomu stosowania mobbingu w środowisku młodzieży przebywającej w domu dziecka. Badania przeprowadzono w grupach równolicznych z rozróżnieniem na płeć badanych. Praca składa się z sześciu powiązanych ze sobą rozdziałów. Pierwszy rozdział skupia się na rozwinięciu pojęć agresji i przemocy, jak i również przedstawieniu ich rodzajów, form i skutków. Zawarto w nim także teorie źródeł agresji: teoria instynktu, frustracji – agresji, społecznego uczenia się. Rozdział drugi porusza kwestie dziecka, pozbawionego opieki rodzicielskiej oraz związanych z tą sytuacją zagrożeń socjalizacyjnych, jak i również jego funkcjonowania na terenie domu dziecka. Omawiane zostają także główne cele i zadania tej instytucji. Rozdział trzeci skupia się na metodologii przeprowadzonych badań. Kolejne dwa rozdziały stanowią część empiryczną i przedstawiają analizę wyników z przeprowadzonych badań. Szósty rozdział pracy stanowi swoisty rodzaj dyskusji nad wynikami badań oraz prezentuje postulaty pedagogiczne dotyczące przeciwdziałania agresji i przemocy.
dc.abstract.en | The aim of this paper is to present the level of overt aggressive behavior and the level of bullying in the environment of young people staying in an orphanage. The study was conducted in groups equinumerous distinguishing the sex of respondents. The work consists of six interrelated chapters. The first chapter focuses on the development of concepts of aggression and violence, as well as the presentation of their types, forms and effects. It also contains sources of aggression theories: the theory of instinct, frustration - aggression, social learning. The second chapter addresses issues of children deprived of parental care and the associated risks with this situation socialization, as well as its functioning in an orphanage. These are the main objectives and tasks of this institution. The third chapter focuses on the methodology of studies. The next two chapters are part of the empirical analysis and present the results of the study. The sixth chapter is a specific type of work discuss the results of research and presents educational demands of combat aggression and violence. | pl |
dc.abstract.other | Celem niniejszej pracy jest przedstawianie poziomu jawnych zachowań agresywnych oraz poziomu stosowania mobbingu w środowisku młodzieży przebywającej w domu dziecka. Badania przeprowadzono w grupach równolicznych z rozróżnieniem na płeć badanych. Praca składa się z sześciu powiązanych ze sobą rozdziałów. Pierwszy rozdział skupia się na rozwinięciu pojęć agresji i przemocy, jak i również przedstawieniu ich rodzajów, form i skutków. Zawarto w nim także teorie źródeł agresji: teoria instynktu, frustracji – agresji, społecznego uczenia się. Rozdział drugi porusza kwestie dziecka, pozbawionego opieki rodzicielskiej oraz związanych z tą sytuacją zagrożeń socjalizacyjnych, jak i również jego funkcjonowania na terenie domu dziecka. Omawiane zostają także główne cele i zadania tej instytucji. Rozdział trzeci skupia się na metodologii przeprowadzonych badań. Kolejne dwa rozdziały stanowią część empiryczną i przedstawiają analizę wyników z przeprowadzonych badań. Szósty rozdział pracy stanowi swoisty rodzaj dyskusji nad wynikami badań oraz prezentuje postulaty pedagogiczne dotyczące przeciwdziałania agresji i przemocy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.author | Rolka, Judyta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Michel, Małgorzata - 130539 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T19:41:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T19:41:25Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika resocjalizacyjna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60966-117448 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174545 | |
dc.subject.en | aggression, violence, bullying, children's home, aggressive behavior | pl |
dc.subject.other | agresja, przemoc, mobbing, dom dziecka, zachowania agresywne | pl |
dc.title | Agresja i przemoc wśród dorastającej młodzieży w warunkach opieki całkowitej. Na przykładzie domu dziecka. | pl |
dc.title.alternative | Aggression and violence among adolescents in terms of total care. For example, the child's home. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |