Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Psychologiczne aspekty fenomenu celebrytów Analiza teoretyczna
Psychological aspects of celebrity phenomenon. Theoretical analysis
celebryta, celebrytyzacja, relacja z odbiorcą, gwiazda, cewebryta, telebryta, atrybucje, poczucie własnej skuteczności, motywacja, umiejscowienie kontroli, osobowość narcystyczna
celebrity, attributions, self-efficacy, motivation, locus of control, narcissistic personality
Media przysłużyły się do rozwoju wielu nowych gatunków i zjawisk, zmieniły postrzeganie społeczne, granice moralności czy wyzwoliły wolność słowa. Przede wszystkim można wyróżnić nowy gatunek medialny, czyli zjawisko celebrities. Ludzie już od XVII wieku podglądali i naśladowali życie znanych pisarzy, artystów czy inteligencję. Obecnie największe zainteresowanie wzbudzają aktorzy, piosenkarze i osoby często pojawiające się w mediach. Mediataryzacja sprawiła, że społeczeństwo zaczęło się segmentować na różne ideologie, gust, wartości, modę czy sam styl życia, a samo zjawisko nieustannie się rozwija wraz z umacniającą się pozycją mediów i świadomością samego znaczenia dla kultury oraz społeczeństwa. Traktuje się Celebrities jako jedno zjawisko z wiodącą cechą, jaką jest indywidualizm i choć brak wspólnotowości to dla większości publiczności są oni w centrum zainteresowania, dyktując niejako receptę na życie. Rozwój Celebrities spowodował zmianę w postrzeganiu gwiazd, co doprowadziło do podziału w tej sferze. Prawdziwe talenty, między innymi aktorzy, sportowcy, piosenkarze ustąpili celebrytom, czyli ludziom znanych z tego, że są znani (Guzek, 2012). Wiele gwiazd należy do obu grup. Talent, np. aktorski, daje im przepustkę do medialnego świata, a charyzma i motywacja pozwala zdobyć większą popularność. Jednak nie w każdym przypadku medialnym jest podobnie. Wiele osób z grupy gwiazd, które posiadają ogromne zaplecze do bycia popularnym, unika sklasyfikowania do miana Celebrities. Owa motywacja i jej składowe oraz wysoka samoocena to główny klucz do stania się celebrytą, a komunikacja społeczna, techniki wpływu społecznego, wykreowany wizerunek przez sztab fachowców i przede wszystkim widoczność medialna podtrzymuje jego istnienie w mediach. Osoba znana po prostu z tego, że jest znana, jest wysoko świadoma swojej samooceny, potwierdzając ją wizerunkiem w mediach. Motywacja do bycia sławnym sprawia, że dochodzi do osiągnięcia wyznaczonych celów, jakim jest zaistnienie w mediach. Wykreowany wizerunek i poprawiona atrakcyjność (pod postacią odpowiedniego makijażu, fryzury, ubrań czy chirurgii estetycznej) sprawia, iż osoba jest odbierana bardziej pozytywnie i chętniej jest naśladowana. Mając już pewien obraz postaci, dzięki charyzmie i widoczności medialnej, jest w stanie zaprezentować swoją prawdziwą bądź wykreowaną osobowość, a dobra komunikacja z publicznością i stosowanie technik wpływu społecznego skutkuje dłuższym istnieniem w mediach. Pokazywanie swojego życia prywatnego, reklama produktów czy talk show z ich własną osobą zapewnia społeczeństwu rozrywkę. Cechy osobowości narcystycznej czy osobowości histrionicznej, choć nie zdarzają się u większości, ułatwiają zaistnienie przez rozhamowanie, szczególne zwracanie na siebie uwagi czynem lub słowem. Zapewne większość celebrytów postępuje według wykreowanych postaci, w jakie się wcielają wbrew własnym przekonaniom, postawom czy wartościom, lecz jest to cena za popularność, którą usiłują zdobyć.
Media benefited to the development of many new phenomenons. They have changed the perception of social boundaries of morality and liberated freedom of speech. First of all, you can highlight a new media genre, namely the phenomenon of celebrities. People from the seventeenth century were watching and followed the lives of famous writers, artists or intelligence. Currently, the greatest attention is drawn by the actors, singers and people often appear in the media. Media made that society began to segment into different ideologies, tastes, values, fashion and lifestyle. This phenomenon is constantly evolving along with reinforcing the position of media and awareness of the importance of culture and society. Celebrities are treated as one occurrence of the leading feature of which is the individualism and lack of community but for most audiences, they are the center of attention, as if dictating a prescription for life.Celebrities development caused a change in the perception of the famous people, which led to a division in this sphere. Real talents, including actors, athletes, singers gave way celebrities, or famous people that are known (Guzek, 2012). Many stars belong to both groups. Talent, eg. Actor, gives them a pass to the media world, and charisma and motivation can gain more popularity. However, not always the same media. Many people from the group of celebrities who have great facilities to be popular, it avoids the classification to be called Celebrities. Probably most celebrities progressing according to the created form in which to incorporate against their own beliefs, attitudes and values, but this is the price of popularity, which is trying to gain.
dc.abstract.en | Media benefited to the development of many new phenomenons. They have changed the perception of social boundaries of morality and liberated freedom of speech. First of all, you can highlight a new media genre, namely the phenomenon of celebrities. People from the seventeenth century were watching and followed the lives of famous writers, artists or intelligence. Currently, the greatest attention is drawn by the actors, singers and people often appear in the media. Media made that society began to segment into different ideologies, tastes, values, fashion and lifestyle. This phenomenon is constantly evolving along with reinforcing the position of media and awareness of the importance of culture and society. Celebrities are treated as one occurrence of the leading feature of which is the individualism and lack of community but for most audiences, they are the center of attention, as if dictating a prescription for life.Celebrities development caused a change in the perception of the famous people, which led to a division in this sphere. Real talents, including actors, athletes, singers gave way celebrities, or famous people that are known (Guzek, 2012). Many stars belong to both groups. Talent, eg. Actor, gives them a pass to the media world, and charisma and motivation can gain more popularity. However, not always the same media. Many people from the group of celebrities who have great facilities to be popular, it avoids the classification to be called Celebrities. Probably most celebrities progressing according to the created form in which to incorporate against their own beliefs, attitudes and values, but this is the price of popularity, which is trying to gain. | pl |
dc.abstract.pl | Media przysłużyły się do rozwoju wielu nowych gatunków i zjawisk, zmieniły postrzeganie społeczne, granice moralności czy wyzwoliły wolność słowa. Przede wszystkim można wyróżnić nowy gatunek medialny, czyli zjawisko celebrities. Ludzie już od XVII wieku podglądali i naśladowali życie znanych pisarzy, artystów czy inteligencję. Obecnie największe zainteresowanie wzbudzają aktorzy, piosenkarze i osoby często pojawiające się w mediach. Mediataryzacja sprawiła, że społeczeństwo zaczęło się segmentować na różne ideologie, gust, wartości, modę czy sam styl życia, a samo zjawisko nieustannie się rozwija wraz z umacniającą się pozycją mediów i świadomością samego znaczenia dla kultury oraz społeczeństwa. Traktuje się Celebrities jako jedno zjawisko z wiodącą cechą, jaką jest indywidualizm i choć brak wspólnotowości to dla większości publiczności są oni w centrum zainteresowania, dyktując niejako receptę na życie. Rozwój Celebrities spowodował zmianę w postrzeganiu gwiazd, co doprowadziło do podziału w tej sferze. Prawdziwe talenty, między innymi aktorzy, sportowcy, piosenkarze ustąpili celebrytom, czyli ludziom znanych z tego, że są znani (Guzek, 2012). Wiele gwiazd należy do obu grup. Talent, np. aktorski, daje im przepustkę do medialnego świata, a charyzma i motywacja pozwala zdobyć większą popularność. Jednak nie w każdym przypadku medialnym jest podobnie. Wiele osób z grupy gwiazd, które posiadają ogromne zaplecze do bycia popularnym, unika sklasyfikowania do miana Celebrities. Owa motywacja i jej składowe oraz wysoka samoocena to główny klucz do stania się celebrytą, a komunikacja społeczna, techniki wpływu społecznego, wykreowany wizerunek przez sztab fachowców i przede wszystkim widoczność medialna podtrzymuje jego istnienie w mediach. Osoba znana po prostu z tego, że jest znana, jest wysoko świadoma swojej samooceny, potwierdzając ją wizerunkiem w mediach. Motywacja do bycia sławnym sprawia, że dochodzi do osiągnięcia wyznaczonych celów, jakim jest zaistnienie w mediach. Wykreowany wizerunek i poprawiona atrakcyjność (pod postacią odpowiedniego makijażu, fryzury, ubrań czy chirurgii estetycznej) sprawia, iż osoba jest odbierana bardziej pozytywnie i chętniej jest naśladowana. Mając już pewien obraz postaci, dzięki charyzmie i widoczności medialnej, jest w stanie zaprezentować swoją prawdziwą bądź wykreowaną osobowość, a dobra komunikacja z publicznością i stosowanie technik wpływu społecznego skutkuje dłuższym istnieniem w mediach. Pokazywanie swojego życia prywatnego, reklama produktów czy talk show z ich własną osobą zapewnia społeczeństwu rozrywkę. Cechy osobowości narcystycznej czy osobowości histrionicznej, choć nie zdarzają się u większości, ułatwiają zaistnienie przez rozhamowanie, szczególne zwracanie na siebie uwagi czynem lub słowem. Zapewne większość celebrytów postępuje według wykreowanych postaci, w jakie się wcielają wbrew własnym przekonaniom, postawom czy wartościom, lecz jest to cena za popularność, którą usiłują zdobyć. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dobroczyński, Bartłomiej - 127735 | pl |
dc.contributor.author | Wawrzków, Kornelia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czyżowska, Dorota - 127679 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dobroczyński, Bartłomiej - 127735 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T04:02:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T04:02:19Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-111257-119964 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217192 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | celebrity, attributions, self-efficacy, motivation, locus of control, narcissistic personality | pl |
dc.subject.pl | celebryta, celebrytyzacja, relacja z odbiorcą, gwiazda, cewebryta, telebryta, atrybucje, poczucie własnej skuteczności, motywacja, umiejscowienie kontroli, osobowość narcystyczna | pl |
dc.title | Psychologiczne aspekty fenomenu celebrytów Analiza teoretyczna | pl |
dc.title.alternative | Psychological aspects of celebrity phenomenon. Theoretical analysis | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |