The Joker myth as mediated stereotype in international media discourse

2022
journal article
article
dc.abstract.enThis study is a critical mixed-methods investigation of the Joker's ubiquity within international media discourse. The research comparatively examines the myth's presence within "The Guardian" and "The New York Times'" news reporting (1999–2020), and determines intermedia agenda-setting processes. Using a corpus linguistics approach, the paper also analyses news media’s deployment of the Joker as a figure of speech, with the purpose of identifying prominent news values. The results indicate a high prevalence of consonance, eliteness, proximity, negativity, and superlativeness. Moreover, the study investigates the role that user-generated media plays in perpetuating or countering dominant hegemonies, by semiotically analysing internet memes that use the myth within the r/meme subreddit community. Overall, the study finds that the Joker is a popular resource for the mediated construction of a derogatory stereotype, associated with sexist, racist and ableist myths, often in connection to political elites (Donald Trump, Boris Johnson, Barack Obama), and serves as a tool for mockery, shame, and dramatization of events.pl
dc.abstract.plNiniejsze studium jest krytyczną analizą wszechobecności Jokera w międzynarodowym dyskursie medialnym. Badanie porównawcze analizuje obecność mitu w tekstach "The Guardian" i "The New York Times" (1999–2020) oraz określa procesy ustalania agendy intermedialnej. Wykorzystując podejście lingwistyki korpusowej, artykuł analizuje również wykorzystanie Jokera jako figury retorycznej w mediach w celu zidentyfikowania ważnych wartości informacyjnych. Wyniki wskazują na przewagę: współbrzmienia, elitarności, bliskości, negatywizmu i superlatywizmu. Ponadto w badaniu zbadano rolę, jaką media tworzone przez użytkowników odgrywają w utrwalaniu lub zwalczaniu dominujących hegemonii, poprzez semiotyczną analizę memów internetowych. Badanie wykazało, że Joker jest popularnym źródłem do konstruowania obraźliwego stereotypu związanego z przekonaniami seksistowskimi, rasistowskimi i dyskryminującymi, często w powiązaniu z elitami politycznymi (Donald Trump, Boris Johnson, Barack Obama) i służy jako narzędzie do kpin, wywoływania wstydu i dramatyzacji wydarzeń.pl
dc.contributor.authorGrapă, Teodora-Elenapl
dc.date.accessioned2023-08-14T07:52:09Z
dc.date.available2023-08-14T07:52:09Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 38-41. W tekście artykułu błędnie podane DOI: 10.4467/22996362PZ.22.033.15960pl
dc.description.number3 (251)pl
dc.description.physical19-41pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume65pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.22.024.15951pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317716
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enintermedia agenda-settingpl
dc.subject.enInternet memespl
dc.subject.ennews valuespl
dc.subject.ensemioticspl
dc.subject.enstereotypepl
dc.subject.plustanawianie agendypl
dc.subject.plagenda-settingpl
dc.subject.plmemy internetowepl
dc.subject.plwartość informacyjnapl
dc.subject.plsemiotykapl
dc.subject.plstereotyppl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleThe Joker myth as mediated stereotype in international media discoursepl
dc.title.alternativeMit Jokera jako zapośredniczony stereotyp w międzynarodowym dyskursie medialnympl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study is a critical mixed-methods investigation of the Joker's ubiquity within international media discourse. The research comparatively examines the myth's presence within "The Guardian" and "The New York Times'" news reporting (1999–2020), and determines intermedia agenda-setting processes. Using a corpus linguistics approach, the paper also analyses news media’s deployment of the Joker as a figure of speech, with the purpose of identifying prominent news values. The results indicate a high prevalence of consonance, eliteness, proximity, negativity, and superlativeness. Moreover, the study investigates the role that user-generated media plays in perpetuating or countering dominant hegemonies, by semiotically analysing internet memes that use the myth within the r/meme subreddit community. Overall, the study finds that the Joker is a popular resource for the mediated construction of a derogatory stereotype, associated with sexist, racist and ableist myths, often in connection to political elites (Donald Trump, Boris Johnson, Barack Obama), and serves as a tool for mockery, shame, and dramatization of events.
dc.abstract.plpl
Niniejsze studium jest krytyczną analizą wszechobecności Jokera w międzynarodowym dyskursie medialnym. Badanie porównawcze analizuje obecność mitu w tekstach "The Guardian" i "The New York Times" (1999–2020) oraz określa procesy ustalania agendy intermedialnej. Wykorzystując podejście lingwistyki korpusowej, artykuł analizuje również wykorzystanie Jokera jako figury retorycznej w mediach w celu zidentyfikowania ważnych wartości informacyjnych. Wyniki wskazują na przewagę: współbrzmienia, elitarności, bliskości, negatywizmu i superlatywizmu. Ponadto w badaniu zbadano rolę, jaką media tworzone przez użytkowników odgrywają w utrwalaniu lub zwalczaniu dominujących hegemonii, poprzez semiotyczną analizę memów internetowych. Badanie wykazało, że Joker jest popularnym źródłem do konstruowania obraźliwego stereotypu związanego z przekonaniami seksistowskimi, rasistowskimi i dyskryminującymi, często w powiązaniu z elitami politycznymi (Donald Trump, Boris Johnson, Barack Obama) i służy jako narzędzie do kpin, wywoływania wstydu i dramatyzacji wydarzeń.
dc.contributor.authorpl
Grapă, Teodora-Elena
dc.date.accessioned
2023-08-14T07:52:09Z
dc.date.available
2023-08-14T07:52:09Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 38-41. W tekście artykułu błędnie podane DOI: 10.4467/22996362PZ.22.033.15960
dc.description.numberpl
3 (251)
dc.description.physicalpl
19-41
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
65
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.22.024.15951
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317716
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
intermedia agenda-setting
dc.subject.enpl
Internet memes
dc.subject.enpl
news values
dc.subject.enpl
semiotics
dc.subject.enpl
stereotype
dc.subject.plpl
ustanawianie agendy
dc.subject.plpl
agenda-setting
dc.subject.plpl
memy internetowe
dc.subject.plpl
wartość informacyjna
dc.subject.plpl
semiotyka
dc.subject.plpl
stereotyp
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
The Joker myth as mediated stereotype in international media discourse
dc.title.alternativepl
Mit Jokera jako zapośredniczony stereotyp w międzynarodowym dyskursie medialnym
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month
Views per city
San Jose
1
Downloads
grapa_the_joker_myth_as_mediated_stereotype_2022.pdf
49