NADZÓR SEKTORA BANKOWEGO W POLSCE

licenciate
dc.abstract.enxxxpl
dc.abstract.plW rozdziale pierwszym scharakteryzowano system bankowy w Polsce. W początkowej jego części omówiono istotę i rolę systemu jako ważnego instrumentu realizacji podstawowych celów makroekonomicznych polskiej gospodarki. W kolejnym podrozdziale szczególną uwagę zwrócono na funkcje systemu bankowego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji banku centralnego. Z kolei część końcowa rozpatrywanego rozdziału dotyczy elementów systemu bankowego obejmującego trzy sfery (według Z. Dobosiewicza). Scharakteryzowano także poziomy systemu bankowego, a także przeprowadzono klasyfikację banków w oparciu o kryterium interesu ich właścicieli, struktury własności, formy prawnej oraz przedmiotu działalności. Rozdział drugi obejmuje nadzór nad działalnością bankową w Polsce.W początkowej części rozpatrywanego rozdziału ujęto cele oraz podstawowe funkcje nadzoru bankowego. Cele funkcjonowania nadzoru ujęto w czterech grupach, tj. zapewnienie bezpieczeństwa systemu bankowego, tworzenie regulacji ostrożnościowych, przestrzeganie przez banki obowiązujących regulacji prawnych oraz przestrzeganie warunków równej konkurencji. W dalszej części rozdziału scharakteryzowano firmy instytucjonalne sprawowania nadzoru nad działalnością bankową oraz zadania nadzorcze i jego realizację. Krótkiej charakterystyce poddano: Ministerstwo Finansów, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego oraz Narodowy Bank Polski. Część końcowa przytoczonego rozdziału dotyczy regulacji i wymogów ostrożnościowych banku, które są traktowane jako standard narzucony bankom przez organy nadzoru bankowego. Dokonano także klasyfikację źródeł standardów bankowych stosowanych przez nadzór bankowy autorstwa J.K. Solarza czy też scharakteryzowano przywileje, które zostały przyznane wyłącznie bankom (nawet w odniesieniu do spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych). Dogłębnej charakterystyce poddano podstawowe normy ostrożnościowe, tj.:a)limity koncentracji zaangażowań,b)współczynnik wypłacalności,c)rezerwy ogólne i celowe.Przytoczone normy ostrożnościowe odnoszą się do norm ilościowych i są zaliczane do systemowych sposób zabezpieczania się przez ryzykiem kredytowym systemu bankowego.W rozdziale trzecim ujęto instytucję Komisji Nadzoru Finansowego jako organu kontroli sektora bankowego w Polsce. Scharakteryzowano przede wszystkim skład Komisji Nadzoru Finansowego oraz zakres nadzoru bankowego przez KNF. Poruszono także kryteria, jakie musi spełnić przewodniczący KNF oraz zasady odwołania go przez Prezesa Rady Ministrów. Omówiono również kryteria wydawania upoważnień przewodniczącego KNF, jego zastępców i pracowników do wydawania postanowień oraz decyzji administracyjnych. Mając na uwadze zakres KNF, to szczegółowe regulacje są zawarte w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym. Charakterystyce poddano także zakres KNF w odniesieniu do sektora bankowego czy też sklasyfikowano przedmiotowy zakres przytoczonej instytucji nadzorczej autorstwa M. Zaleskiej. W podrozdziale tym przeprowadzono analizę metod licencjonowania działalności bankowej, który stanowi szczególny zakres funkcjonowania Komisji Nadzoru Finansowego. Pod uwagę wzięto KNF niezbędne do efektywnej realizacji zadań, która wymaga ciągłego nadzorowania bieżącej sytuacji gospodarczej kraju. Część końcowa rozdziału dotyczy przesłanek i zasad ingerencji KNF na rynku bankowym, która wynika z realizacji nadrzędnego celu nadzoru za jaką uważa się zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu bankowego. Charakterystyce poddano przede wszystkim przesłankom ingerencji KNF w system bankowy w latach 2008-2011 wraz z jego skutkami dla tegoż systemu. Praktyka bankowa pokazuje, że liczne ingerencje KNF w sektor bankowy przyczyniły się do wzmocnienia pozycji rynkowej wielu banków.Rozdział czwarty, ostatni, obejmuje rozwój nadzoru rynkowego w Polsce. W tym rozdziale szczególną uwagę zwrócono na dostosowania regulacyjne oraz organizacyjne niezbędne do przystąpienia Polski do Unii Europejpl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorAdamczyk, Elżbieta - 127107 pl
dc.contributor.authorMichoń, Pawełpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerAdamczyk, Elżbieta - 127107 pl
dc.contributor.reviewerSyrek, Robertpl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:53:42Z
dc.date.available2020-07-24T21:53:42Z
dc.date.submitted2014-10-23pl
dc.fieldofstudyekonomia międzynarodowapl
dc.identifier.apddiploma-83529-104602pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192977
dc.languagepolpl
dc.subject.enxxxxpl
dc.subject.plsektor, nAdzórpl
dc.titleNADZÓR SEKTORA BANKOWEGO W POLSCEpl
dc.title.alternativeSupervision of the banking sector in Poland.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
xxx
dc.abstract.plpl
W rozdziale pierwszym scharakteryzowano system bankowy w Polsce. W początkowej jego części omówiono istotę i rolę systemu jako ważnego instrumentu realizacji podstawowych celów makroekonomicznych polskiej gospodarki. W kolejnym podrozdziale szczególną uwagę zwrócono na funkcje systemu bankowego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji banku centralnego. Z kolei część końcowa rozpatrywanego rozdziału dotyczy elementów systemu bankowego obejmującego trzy sfery (według Z. Dobosiewicza). Scharakteryzowano także poziomy systemu bankowego, a także przeprowadzono klasyfikację banków w oparciu o kryterium interesu ich właścicieli, struktury własności, formy prawnej oraz przedmiotu działalności. Rozdział drugi obejmuje nadzór nad działalnością bankową w Polsce.W początkowej części rozpatrywanego rozdziału ujęto cele oraz podstawowe funkcje nadzoru bankowego. Cele funkcjonowania nadzoru ujęto w czterech grupach, tj. zapewnienie bezpieczeństwa systemu bankowego, tworzenie regulacji ostrożnościowych, przestrzeganie przez banki obowiązujących regulacji prawnych oraz przestrzeganie warunków równej konkurencji. W dalszej części rozdziału scharakteryzowano firmy instytucjonalne sprawowania nadzoru nad działalnością bankową oraz zadania nadzorcze i jego realizację. Krótkiej charakterystyce poddano: Ministerstwo Finansów, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego oraz Narodowy Bank Polski. Część końcowa przytoczonego rozdziału dotyczy regulacji i wymogów ostrożnościowych banku, które są traktowane jako standard narzucony bankom przez organy nadzoru bankowego. Dokonano także klasyfikację źródeł standardów bankowych stosowanych przez nadzór bankowy autorstwa J.K. Solarza czy też scharakteryzowano przywileje, które zostały przyznane wyłącznie bankom (nawet w odniesieniu do spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych). Dogłębnej charakterystyce poddano podstawowe normy ostrożnościowe, tj.:a)limity koncentracji zaangażowań,b)współczynnik wypłacalności,c)rezerwy ogólne i celowe.Przytoczone normy ostrożnościowe odnoszą się do norm ilościowych i są zaliczane do systemowych sposób zabezpieczania się przez ryzykiem kredytowym systemu bankowego.W rozdziale trzecim ujęto instytucję Komisji Nadzoru Finansowego jako organu kontroli sektora bankowego w Polsce. Scharakteryzowano przede wszystkim skład Komisji Nadzoru Finansowego oraz zakres nadzoru bankowego przez KNF. Poruszono także kryteria, jakie musi spełnić przewodniczący KNF oraz zasady odwołania go przez Prezesa Rady Ministrów. Omówiono również kryteria wydawania upoważnień przewodniczącego KNF, jego zastępców i pracowników do wydawania postanowień oraz decyzji administracyjnych. Mając na uwadze zakres KNF, to szczegółowe regulacje są zawarte w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym. Charakterystyce poddano także zakres KNF w odniesieniu do sektora bankowego czy też sklasyfikowano przedmiotowy zakres przytoczonej instytucji nadzorczej autorstwa M. Zaleskiej. W podrozdziale tym przeprowadzono analizę metod licencjonowania działalności bankowej, który stanowi szczególny zakres funkcjonowania Komisji Nadzoru Finansowego. Pod uwagę wzięto KNF niezbędne do efektywnej realizacji zadań, która wymaga ciągłego nadzorowania bieżącej sytuacji gospodarczej kraju. Część końcowa rozdziału dotyczy przesłanek i zasad ingerencji KNF na rynku bankowym, która wynika z realizacji nadrzędnego celu nadzoru za jaką uważa się zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu bankowego. Charakterystyce poddano przede wszystkim przesłankom ingerencji KNF w system bankowy w latach 2008-2011 wraz z jego skutkami dla tegoż systemu. Praktyka bankowa pokazuje, że liczne ingerencje KNF w sektor bankowy przyczyniły się do wzmocnienia pozycji rynkowej wielu banków.Rozdział czwarty, ostatni, obejmuje rozwój nadzoru rynkowego w Polsce. W tym rozdziale szczególną uwagę zwrócono na dostosowania regulacyjne oraz organizacyjne niezbędne do przystąpienia Polski do Unii Europej
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Adamczyk, Elżbieta - 127107
dc.contributor.authorpl
Michoń, Paweł
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Adamczyk, Elżbieta - 127107
dc.contributor.reviewerpl
Syrek, Robert
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:53:42Z
dc.date.available
2020-07-24T21:53:42Z
dc.date.submittedpl
2014-10-23
dc.fieldofstudypl
ekonomia międzynarodowa
dc.identifier.apdpl
diploma-83529-104602
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192977
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
xxxx
dc.subject.plpl
sektor, nAdzór
dc.titlepl
NADZÓR SEKTORA BANKOWEGO W POLSCE
dc.title.alternativepl
Supervision of the banking sector in Poland.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
137
Views per month
Views per city
Warsaw
25
Wroclaw
21
Krakow
8
Poznan
7
Gdansk
6
Bydgoszcz
5
Sosnowiec
5
Bodzentyn
4
Gliwice
4
Katowice
3

No access

No Thumbnail Available