Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poziom stresu i sposoby radzenia sobie z nim wśród studentów wybranych kierunków
Stress level and ways of dealing with it among the students of selected courses
stres, radzenie sobie ze stresem
stress, coping with stress
Wstęp: Stres jest nieodzownym elementem ludzkiego życia, szczególnie w okresie studiów. Stres może wywoływać zaburzenia w obrębie sfery psychicznej, układu odpornościowego, układu krążenia oraz układu endokrynologicznegoCel pracy: Poznanie opinii studentów wybranych krakowskich uczelni dotyczącej odczuwania stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim w trakcie studiów.Materiał i metody: Badaniem objęto 80 studentów wybranych krakowskich uczelni – 40 studentów pielęgniarstwa studiujących na Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz 40 studentów Akademii Górniczo-Hurniczej w Krakowie. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Do przeprowadzenia badania wykorzystano ankietę własnego autorstwa oraz kwestionariusz ankiety Mini-Cope autorstwa Charlesa Carvera w adaptacji Z. Juczyńskiego i N. Ogińskiej-Bulik. Wyniki: Aż 87,50 % ankietowanych zadeklarowała, że odczuwa stres na studiach – zbliżone wyniki otrzymano dla studentów AGH i CM UJ. Najczęstszymi sytuacjami stresogennymi są egzaminy lub zaliczenia ustne, taką odpowiedź deklarowało 55 osób. Za najczęstszą formę rozładowania napięcia związanego z wystąpieniem sytuacji stresowej była podawana aktywność fizyczna za równo wśród studentów pielęgniarstwa jak i AGH (16,16%).Wnioski: Nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy, że objawy fizjologiczne, psychiczne, częstość występowania stresu oraz sposoby radzenia sobie z nim na obydwu uczelniach są niezależne. Wśród ankietowanych ze starszej grupy wiekowej stwierdzono efektywniejszą umiejętność radzenia sobie ze stresem niż u młodszych studentów.
Introduction: Stress is an indispensable part of human life, particularly during the period of study. Stress can induce disturbances within the realm of mental, immune system, circulatory system and the endocrine system. The aim of the study: Get the opinion of students of selected Cracov universities concern the feeling of stress and how to deal with it in the course of the study. Material and methods: The study included 80 students selected Krakow University (40 nursing students studying at Collegium Medicum of the Jagiellonian University and 40 students of the AGH University of Science and Technology in Cracow. Diagnostic survey method has been used. To carry out the study a survey of my own and the questionnaire survey Mini-Cope, of Charles Carver in the adaptation of the Juczyński and Ogińska-Bulik, have been used. Results: 87,50% of interviewees declared that feels stress in College – similar results were received for students of AGH and CM UJ. The most common situations are stressful exams or oral exams: this is answer of 55 students. For the most common form of tension discharging associated with the occurrence of the situation of stress physical activity was given for evenly among nursing students and AGH (16,16%). Conclusions: There is no reason to reject the hypothesis that physiological and mental symptoms, the prevalence of stress and ways to deal with it, on both campuses are independent. Among respondents with an older age more effective ability to cope with stress was found than in younger students group.
dc.abstract.en | Introduction: Stress is an indispensable part of human life, particularly during the period of study. Stress can induce disturbances within the realm of mental, immune system, circulatory system and the endocrine system. The aim of the study: Get the opinion of students of selected Cracov universities concern the feeling of stress and how to deal with it in the course of the study. Material and methods: The study included 80 students selected Krakow University (40 nursing students studying at Collegium Medicum of the Jagiellonian University and 40 students of the AGH University of Science and Technology in Cracow. Diagnostic survey method has been used. To carry out the study a survey of my own and the questionnaire survey Mini-Cope, of Charles Carver in the adaptation of the Juczyński and Ogińska-Bulik, have been used. Results: 87,50% of interviewees declared that feels stress in College – similar results were received for students of AGH and CM UJ. The most common situations are stressful exams or oral exams: this is answer of 55 students. For the most common form of tension discharging associated with the occurrence of the situation of stress physical activity was given for evenly among nursing students and AGH (16,16%). Conclusions: There is no reason to reject the hypothesis that physiological and mental symptoms, the prevalence of stress and ways to deal with it, on both campuses are independent. Among respondents with an older age more effective ability to cope with stress was found than in younger students group. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Stres jest nieodzownym elementem ludzkiego życia, szczególnie w okresie studiów. Stres może wywoływać zaburzenia w obrębie sfery psychicznej, układu odpornościowego, układu krążenia oraz układu endokrynologicznegoCel pracy: Poznanie opinii studentów wybranych krakowskich uczelni dotyczącej odczuwania stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim w trakcie studiów.Materiał i metody: Badaniem objęto 80 studentów wybranych krakowskich uczelni – 40 studentów pielęgniarstwa studiujących na Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz 40 studentów Akademii Górniczo-Hurniczej w Krakowie. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Do przeprowadzenia badania wykorzystano ankietę własnego autorstwa oraz kwestionariusz ankiety Mini-Cope autorstwa Charlesa Carvera w adaptacji Z. Juczyńskiego i N. Ogińskiej-Bulik. Wyniki: Aż 87,50 % ankietowanych zadeklarowała, że odczuwa stres na studiach – zbliżone wyniki otrzymano dla studentów AGH i CM UJ. Najczęstszymi sytuacjami stresogennymi są egzaminy lub zaliczenia ustne, taką odpowiedź deklarowało 55 osób. Za najczęstszą formę rozładowania napięcia związanego z wystąpieniem sytuacji stresowej była podawana aktywność fizyczna za równo wśród studentów pielęgniarstwa jak i AGH (16,16%).Wnioski: Nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy, że objawy fizjologiczne, psychiczne, częstość występowania stresu oraz sposoby radzenia sobie z nim na obydwu uczelniach są niezależne. Wśród ankietowanych ze starszej grupy wiekowej stwierdzono efektywniejszą umiejętność radzenia sobie ze stresem niż u młodszych studentów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Wilczek-Rużyczka, Ewa - 133775 | pl |
dc.contributor.author | Adamczyk, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaworek, Jolanta - 129891 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wilczek-Rużyczka, Ewa - 133775 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:27:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:27:39Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-69196-81821 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182367 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | stress, coping with stress | pl |
dc.subject.pl | stres, radzenie sobie ze stresem | pl |
dc.title | Poziom stresu i sposoby radzenia sobie z nim wśród studentów wybranych kierunków | pl |
dc.title.alternative | Stress level and ways of dealing with it among the students of selected courses | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |