Obrazowanie indywidualnych teorii nauczycieli w ich narracji

master
dc.abstract.enThe main purpose of the following study is to demonstrate what kinds of individual theories of teachers are represented in their narratives, and also how they are present in teachers’ statements regarding the process of education. The first chapter constitutes the theoretical introduction including the extensive characteristics of the individual theories of the teachers. This section presents various terminology, different ways of defining this concept, and theories from which the category of personal knowledge is derived. The first chapter also includes the description of the factors which are responsible for the formation and development of the teachers’ individual theories, their functions, and structures. The first part of the study also presents the division of the theory with regard to the type of the adopted criteria. From the own research point of view, it was essential to present a detailed description of the types of the individual theories for the sake of their contents. The next chapter refers to the methodological basis of the own research. The object and the purpose of the study, the research problems, the variables and indexes, the methods, the techniques, and the research tools are characterized in this chapter. Moreover, this chapter also describes the selection method and the characteristics of the research sample, as well as presenting the structure and process of the research. This section presents an in-depth analysis of the data obtained on the phenomenon of imaging teachers’ individual theories in their narratives. The conclusion section presents results from the cognitive findings as well as summary of the study.pl
dc.abstract.plGłównym celem pracy jest ukazanie jakie rodzaje indywidualnych teorii nauczycieli obrazowane są w ich narracji oraz w jaki sposób uobecniają się one w ich wypowiedziach na temat procesu kształcenia. Pierwszy rozdział stanowi wstęp teoretyczny, zawiera on obszerną charakterystykę indywidualnych teorii nauczycieli. W części tej ukazana jest różnorodna terminologia, odmienne sposoby definiowania tego pojęcia oraz teorie, z których zaczerpnięta jest kategoria wiedzy osobistej. Rozdział pierwszy zawiera także opis czynników odpowiedzialnych za powstawanie i rozwój indywidualnych teorii nauczycieli, ich funkcji oraz struktury. Pierwsza część pracy przedstawia również podział teorii ze względu na rodzaj przyjętego kryterium. Z punktu widzenia badań własnych konieczne było dokonanie szczegółowego opisu rodzajów indywidualnych teorii ze względu na ich treść. Kolejny rozdział odnosi się do metodologicznych podstaw badań własnych. Zostały w nim scharakteryzowane: przedmiot i cel badań, problemy badawcze, zmienne oraz wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze. Rozdział ten zawiera również opis sposobu doboru oraz charakterystykę próby badawczej, a także przedstawia organizacje i przebieg badania. Szczegółowe wyniki badań własnych ukazane są w rozdziale trzecim. W tej części pracy została zaprezentowana dogłębna analiza uzyskanych danych dotyczących zjawiska obrazowania indywidualnych teorii nauczycieli w ich narracji. W zakończeniu przedstawione są wnioski płynące z ustaleń poznawczych jak i również podsumowanie pracy.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.contributor.authorTrąba, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.contributor.reviewerSmoter, Katarzynapl
dc.date.accessioned2021-07-01T22:03:04Z
dc.date.available2021-07-01T22:03:04Z
dc.date.submitted2021-06-30pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-150458-228286pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276042
dc.languagepolpl
dc.subject.enteachers’ individual theories, teachers’ personal theories, personal knowledge of the teacher, romantic theories, cultural transmission theories, progressive theories, teacherpl
dc.subject.plindywidualne teorie nauczycieli, teorie osobiste nauczycieli, wiedza osobista nauczyciela, teorie romantyczne, teorie transmisji kulturowej, teorie progresywne, nauczycielpl
dc.titleObrazowanie indywidualnych teorii nauczycieli w ich narracjipl
dc.title.alternativeImagining the individual theories of teachers in their narrativespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main purpose of the following study is to demonstrate what kinds of individual theories of teachers are represented in their narratives, and also how they are present in teachers’ statements regarding the process of education. The first chapter constitutes the theoretical introduction including the extensive characteristics of the individual theories of the teachers. This section presents various terminology, different ways of defining this concept, and theories from which the category of personal knowledge is derived. The first chapter also includes the description of the factors which are responsible for the formation and development of the teachers’ individual theories, their functions, and structures. The first part of the study also presents the division of the theory with regard to the type of the adopted criteria. From the own research point of view, it was essential to present a detailed description of the types of the individual theories for the sake of their contents. The next chapter refers to the methodological basis of the own research. The object and the purpose of the study, the research problems, the variables and indexes, the methods, the techniques, and the research tools are characterized in this chapter. Moreover, this chapter also describes the selection method and the characteristics of the research sample, as well as presenting the structure and process of the research. This section presents an in-depth analysis of the data obtained on the phenomenon of imaging teachers’ individual theories in their narratives. The conclusion section presents results from the cognitive findings as well as summary of the study.
dc.abstract.plpl
Głównym celem pracy jest ukazanie jakie rodzaje indywidualnych teorii nauczycieli obrazowane są w ich narracji oraz w jaki sposób uobecniają się one w ich wypowiedziach na temat procesu kształcenia. Pierwszy rozdział stanowi wstęp teoretyczny, zawiera on obszerną charakterystykę indywidualnych teorii nauczycieli. W części tej ukazana jest różnorodna terminologia, odmienne sposoby definiowania tego pojęcia oraz teorie, z których zaczerpnięta jest kategoria wiedzy osobistej. Rozdział pierwszy zawiera także opis czynników odpowiedzialnych za powstawanie i rozwój indywidualnych teorii nauczycieli, ich funkcji oraz struktury. Pierwsza część pracy przedstawia również podział teorii ze względu na rodzaj przyjętego kryterium. Z punktu widzenia badań własnych konieczne było dokonanie szczegółowego opisu rodzajów indywidualnych teorii ze względu na ich treść. Kolejny rozdział odnosi się do metodologicznych podstaw badań własnych. Zostały w nim scharakteryzowane: przedmiot i cel badań, problemy badawcze, zmienne oraz wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze. Rozdział ten zawiera również opis sposobu doboru oraz charakterystykę próby badawczej, a także przedstawia organizacje i przebieg badania. Szczegółowe wyniki badań własnych ukazane są w rozdziale trzecim. W tej części pracy została zaprezentowana dogłębna analiza uzyskanych danych dotyczących zjawiska obrazowania indywidualnych teorii nauczycieli w ich narracji. W zakończeniu przedstawione są wnioski płynące z ustaleń poznawczych jak i również podsumowanie pracy.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.contributor.authorpl
Trąba, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.contributor.reviewerpl
Smoter, Katarzyna
dc.date.accessioned
2021-07-01T22:03:04Z
dc.date.available
2021-07-01T22:03:04Z
dc.date.submittedpl
2021-06-30
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-150458-228286
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276042
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
teachers’ individual theories, teachers’ personal theories, personal knowledge of the teacher, romantic theories, cultural transmission theories, progressive theories, teacher
dc.subject.plpl
indywidualne teorie nauczycieli, teorie osobiste nauczycieli, wiedza osobista nauczyciela, teorie romantyczne, teorie transmisji kulturowej, teorie progresywne, nauczyciel
dc.titlepl
Obrazowanie indywidualnych teorii nauczycieli w ich narracji
dc.title.alternativepl
Imagining the individual theories of teachers in their narratives
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
40
Views per month
Views per city
Kalisz
5
Krakow
4
Lodz
4
Rzeszów
3
Rybnik
2
Wroclaw
2
Albany
1
Bielsko-Biala
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available