„Prawo Szulkina”. Piotr Szulkin jako twórca pozagatunkowy, dystopijny, heterotopiczny

master
dc.abstract.enThe subject of this study is an attempt to construct a reinterpretation of Piotr Szulkin’s movies belonging to the so-called tetralogy. This new way of viewing is based on showing the director as an ungenred artist, fitting into dystopian thinking, and his work as liable of interpretation rooted in the concept of the heterotopia by Michael Foucault. There is an objective to defy “Szulkin’s Law” in the analysis – which is the rule that determines the intention of his creations. Four movies: “Golem” (1979), “War of the worlds - next century” (1981), “O-bi, o-ba: the end of Civilization” (1984), “Ga, ga. Glory to the heroes” (1986) directed by Piotr Szulkin and his novels by the same titles were the matters of the study. In the beginning, a limited association was discovered between the movies’ content and the genres (social science fiction, cinema of moral unrest, grotesque), which were claimed on Szulkin’s works in the reception process. Afterward, there was a genological deliberation about the dystopian genre. The influence of dystopian philosophical thinking was brought out. Eventual links with Michael Foucault were considered. After finding the connection, the explanation of the concept of heterotopia has been embarked on, and on this fundament, the interpretation of the whole tetralogy was made with the commute of the elements coherent to the construction. In the end, what “Szulkin’s Law” is, was shown, and its presence was described not only in the four main movies but also in the other works by this director. In conclusion, after the whole analysis, the author states that Szulkin’s pieces are still valid in modern times and easy to interpret. “Szulkin’s Law” is on the other hand coherent and present in all of his works.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest próba skonstruowania reinterpretacji filmów oraz nowel Piotra Szulkina należących do tzw. tetralogii. Nowy sposób odczytania ma bazować na pokazaniu reżysera jako twórcy pozagatunkowego, wpisującego się w myśl dystopijną, a jego dzieła jako podatne na interpretację poprzez koncepcję heterotopii Michaela Foucaulta. Do analizy należy również dążenie do zdefiniowania „prawa Szulkina” – zasady determinującej przekaz płynący z jego utworów. Przedmiot badań stanowiły cztery filmy: „Golem” (1979), „Wojna światów – następne stulecie” (1981), „O-bi, o-ba: koniec cywilizacji” (1984), „Ga, ga. Chwała bohaterom” (1986) – w reżyserii Piotra Szulkina oraz jego nowelki o tych samych tytułach. Początkowo zostało wskazane ograniczone powiązanie treści tych obrazów z gatunkami (fantastyką socjologiczną, kinem moralnego niepokoju, groteską), do których przypisywano je w procesie recepcji. Następnie podjęto próbę genologicznej ewaluacji dzieł pod kątem dystopii. Podkreślono wpływ filozoficznej myśli dystopijnej na treść. Następnie rozważono ewentualne powiązania pomiędzy poglądami Michaela Foucaulta. Znajdując sieć zależności, podjęto się wyjaśnienia koncepcji heterotopii oraz przeprowadzono interpretację tetralogii na jej podstawie, wyznaczając elementy spójne także w konstrukcji omawianych tekstów kultury. Ostatecznie sprecyzowano czym jest „prawo Szulkina” oraz opisano jego obecność zarówno w czterech powyższych filmach jak i pozostałych dziełach reżysera. Wnioskując na podstawie przeprowadzonych badań, autorka stwierdza, że utwory Szulkina są wciąż aktualne i podatne na reinterpretację, a „prawo Szulkina” to zjawisko spójne i obecne w całej jego twórczości.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorFranczak, Jerzy - 160625 pl
dc.contributor.authorCzuban, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSzewczyk, Joannapl
dc.contributor.reviewerFranczak, Jerzy - 160625 pl
dc.date.accessioned2022-10-10T21:46:33Z
dc.date.available2022-10-10T21:46:33Z
dc.date.submitted2022-10-06pl
dc.fieldofstudypolonistyka antropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-161794-229191pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301283
dc.languagepolpl
dc.subject.enPiotr Szulkin; director; movie; novella; fantasy; science fiction; social science fiction; cinema of moral unrest; grotesque; dystopia; Michael Foucault; heterotopia; individual; subjectivity; identity; Golem, War of the worlds - next century; O-bi, o-ba: the end of Civilization; Ga, ga. Glory to the heroespl
dc.subject.plPiotr Szulkin; reżyser; film; nowela; fantastyka; fantastyka naukowa; fantastyka socjologiczna; kino moralnego niepokoju; groteska; dystopia; Michael Foucault; heterotopia; jednostka; podmiotowość; tożsamość; Golem; Wojna światów - następne stulecie; O-bi, o-ba: koniec cywilizacji; Ga, ga. Chwała bohaterompl
dc.title„Prawo Szulkina”. Piotr Szulkin jako twórca pozagatunkowy, dystopijny, heterotopicznypl
dc.title.alternative“Szulkin’s Law”. Piotr Szulkin as an ungenred, dystopian and heterotopic artistpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this study is an attempt to construct a reinterpretation of Piotr Szulkin’s movies belonging to the so-called tetralogy. This new way of viewing is based on showing the director as an ungenred artist, fitting into dystopian thinking, and his work as liable of interpretation rooted in the concept of the heterotopia by Michael Foucault. There is an objective to defy “Szulkin’s Law” in the analysis – which is the rule that determines the intention of his creations. Four movies: “Golem” (1979), “War of the worlds - next century” (1981), “O-bi, o-ba: the end of Civilization” (1984), “Ga, ga. Glory to the heroes” (1986) directed by Piotr Szulkin and his novels by the same titles were the matters of the study. In the beginning, a limited association was discovered between the movies’ content and the genres (social science fiction, cinema of moral unrest, grotesque), which were claimed on Szulkin’s works in the reception process. Afterward, there was a genological deliberation about the dystopian genre. The influence of dystopian philosophical thinking was brought out. Eventual links with Michael Foucault were considered. After finding the connection, the explanation of the concept of heterotopia has been embarked on, and on this fundament, the interpretation of the whole tetralogy was made with the commute of the elements coherent to the construction. In the end, what “Szulkin’s Law” is, was shown, and its presence was described not only in the four main movies but also in the other works by this director. In conclusion, after the whole analysis, the author states that Szulkin’s pieces are still valid in modern times and easy to interpret. “Szulkin’s Law” is on the other hand coherent and present in all of his works.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest próba skonstruowania reinterpretacji filmów oraz nowel Piotra Szulkina należących do tzw. tetralogii. Nowy sposób odczytania ma bazować na pokazaniu reżysera jako twórcy pozagatunkowego, wpisującego się w myśl dystopijną, a jego dzieła jako podatne na interpretację poprzez koncepcję heterotopii Michaela Foucaulta. Do analizy należy również dążenie do zdefiniowania „prawa Szulkina” – zasady determinującej przekaz płynący z jego utworów. Przedmiot badań stanowiły cztery filmy: „Golem” (1979), „Wojna światów – następne stulecie” (1981), „O-bi, o-ba: koniec cywilizacji” (1984), „Ga, ga. Chwała bohaterom” (1986) – w reżyserii Piotra Szulkina oraz jego nowelki o tych samych tytułach. Początkowo zostało wskazane ograniczone powiązanie treści tych obrazów z gatunkami (fantastyką socjologiczną, kinem moralnego niepokoju, groteską), do których przypisywano je w procesie recepcji. Następnie podjęto próbę genologicznej ewaluacji dzieł pod kątem dystopii. Podkreślono wpływ filozoficznej myśli dystopijnej na treść. Następnie rozważono ewentualne powiązania pomiędzy poglądami Michaela Foucaulta. Znajdując sieć zależności, podjęto się wyjaśnienia koncepcji heterotopii oraz przeprowadzono interpretację tetralogii na jej podstawie, wyznaczając elementy spójne także w konstrukcji omawianych tekstów kultury. Ostatecznie sprecyzowano czym jest „prawo Szulkina” oraz opisano jego obecność zarówno w czterech powyższych filmach jak i pozostałych dziełach reżysera. Wnioskując na podstawie przeprowadzonych badań, autorka stwierdza, że utwory Szulkina są wciąż aktualne i podatne na reinterpretację, a „prawo Szulkina” to zjawisko spójne i obecne w całej jego twórczości.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Franczak, Jerzy - 160625
dc.contributor.authorpl
Czuban, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Szewczyk, Joanna
dc.contributor.reviewerpl
Franczak, Jerzy - 160625
dc.date.accessioned
2022-10-10T21:46:33Z
dc.date.available
2022-10-10T21:46:33Z
dc.date.submittedpl
2022-10-06
dc.fieldofstudypl
polonistyka antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-161794-229191
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301283
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Piotr Szulkin; director; movie; novella; fantasy; science fiction; social science fiction; cinema of moral unrest; grotesque; dystopia; Michael Foucault; heterotopia; individual; subjectivity; identity; Golem, War of the worlds - next century; O-bi, o-ba: the end of Civilization; Ga, ga. Glory to the heroes
dc.subject.plpl
Piotr Szulkin; reżyser; film; nowela; fantastyka; fantastyka naukowa; fantastyka socjologiczna; kino moralnego niepokoju; groteska; dystopia; Michael Foucault; heterotopia; jednostka; podmiotowość; tożsamość; Golem; Wojna światów - następne stulecie; O-bi, o-ba: koniec cywilizacji; Ga, ga. Chwała bohaterom
dc.titlepl
„Prawo Szulkina”. Piotr Szulkin jako twórca pozagatunkowy, dystopijny, heterotopiczny
dc.title.alternativepl
“Szulkin’s Law”. Piotr Szulkin as an ungenred, dystopian and heterotopic artist
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
38
Views per month
Views per city
Lodz
10
Poznan
7
Krakow
5
Warsaw
5
Gdansk
2
Cielcza
1
Dhaka
1
Katowice
1
Leszno
1
Malbork
1

No access

No Thumbnail Available
Collections