Fotografia daje do myślenia. Filozoficzne aspekty problematyki odczytywania archiwów fotograficznych

master
dc.abstract.enPhotography gives rise to thought. Philosophical aspects of the problem of reading the photo archives.The primary objective of this study is to demonstrate and describe the philosophical aspects of the problem of reading the photo archives. The basic material which has been analyzed in this work is the book by Georges Didi-Huberman entitled "Images in Spite of All‬: ‪Four Photographs from Auschwitz‬ " in which the author presents a diagnosis of the sources of the problem mentioned above.According to Didi-Huberman many of the photos is beyond the interest of researchers who write history - both the history understood as the story of our times, as well as in relation to concrete objects of history, especially the history of art. On the other hand the photographs that appear in the historical texts are improperly treated. Didi-Huberman suggests that at the basis of this phenomenon we can find the existing difficulties in understanding and describing singular pictures. Didi-Uberman book is the in-depth analysis of the sources of those difficulties. It is also presentation of an alternative approach to photography in action. It should be stressed that the entire book is primarily a case study.Theoretical ideas created and used by Didi-Huberman are scattered in his books, mainly due to the reliance on a single study. Due to this the narration is based on a specificity of the single image. To organize the structure of this paper I referred to an essay by Paul Riceur "Symbol gives rise to thought" in which the question of thinking based on symbols is presented in an extremely clear. Ricoeur’s text was a big help for the author of this study to sort out Didi-Huberman's text, and by analogy, help to understand many aspects contained in the " Images in Spite of All‬".This paper consists of four chapters. The aim of the first chapter is to provide answers to the question: what can be the image and what can be photography. This is the ontological nature of the question, which is closely related to the way of understanding of photography proposed by Didi-Huberman. Emphasized is the relation of image and photography. Second chapter is devoted to the way of understanding of the image, as it is presented in Didi-Huberman’s text. Key assumptions and figures of understanding are presented and the key role of the case study for this method is stressed. The third chapter presents the ethical aspects of the described problems, arising from the relationship with the concept of the photography as a gift, as well as due to the appreciation of the history associated with the creation of the certain image. The fourth chapter presents an analysis of images from the archives of the Jewish Museum in Prague, on the basis of which has been shown existential aspects of the described problemsThe chapters are preceded by an introduction, presenting the cultural background of these considerations, as well as personal view of the author of this work on the described problem. The volume ends with the conclusions including proposals for further research directions.pl
dc.abstract.plFotografia daje do myślenia.Filozoficzne aspekty problematyki odczytywania archiwów fotograficznych.Podstawowym celem niniejszej pracy jest wykazanie i opisanie filozoficznych aspektów problematyki odczytywania archiwów fotograficznych. Podstawowym materiałem który został poddany analizie w tej pracy jest książka Georgesa Didi-Hubermana zatytułowana „Obrazy mimo wszystko”, w której autor przedstawia diagnozę źródeł wyżej wymienionej problematyki. Według Didi-Hubermana wiele fotografii pozostaje poza zainteresowaniem badaczy piszących historie – zarówno historię rozumianą jako historię dziejów jak i w odniesieniu do historii konkretnych przedmiotów, szczególnie historii sztuki. Te fotografie, które pojawiają się w tekstach historycznych są z kolei niewłaściwie traktowane. Zjawisko to wskazuje - według Didi-Hubermana – na istniejącą u podstaw trudność w rozumieniu i opisywaniu fotografii. Książka Didi-Ubermana jest właśnie pogłębioną analizą źródeł tej trudności oraz przedstawieniem alternatywnego podejścia do opisywania fotografii w działaniu – co należy podkreślić, cała książka autora jest przede wszystkim studium przypadku.Myśl teoretyczna Didi-Hubermana jest w jego książkach rozproszona, przede wszystkim ze względu na oparcie się na studium pojedynczych obrazów i poddanie narracji specyfice danego obrazu. W celu uporządkowania struktury tej pracy odniosłem się do eseju Paula Riceura „Symbol daje do myślenia” w którym zagadnienie myślenia według symboli zostało przedstawione w sposób wyjątkowo klarowny. Tekst Ricoeura stanowił dla autora niniejszej pracy pomoc w uporządkowaniu tekstu Didi-Hubermana, a na mocy analogii pomagał w zrozumieniu wielu aspektów zawartych w „Obrazach mimo wszystko”.Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów. Celem pierwszego rozdziału jest przedstawienie odpowiedzi na pytanie czym może być obraz i czym może być fotografia. Jest to pytanie natury ontologicznej, z którą ściśle związany jest sposób rozumienia fotografii proponowany przez Didi-Hubermana. Podkreślona została relacja obrazu i fotografii. W rozdziale drugim przedstawione zostanały główne założenia oraz figury rozumienia metody badawczej Didi-Hubermana. Podkreślona została kluczowa rola studium przypadku dla opisywanej metody. W rozdziale trzecim przedstawione zostały etyczne aspekty opisywanej problematyki, wynikające z powiązania fotografii z pojęciem daru, a także ze względu na docenienie historii związanej z powstaniem obrazu. W rozdziale czwartym przedstawiona została analiza zdjęć z archiwum Muzeum Żydowskiego w Pradze, na podstawie której ukazane zostały egzystencjalne aspekty opisywanej problematykiRozdziały te poprzedza wprowadzenie, w którym przedstawione zostało kulturowe tło niniejszych rozważań, a także zasygnalizowana osobista perspektywa autora niniejszej pracy. Pracę kończą wnioski przedstawione w ramach zakończenia, zawierające również propozycje dalszych kierunków badań.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMróz, Piotr - 130795 pl
dc.contributor.authorHordziej, Karolpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerDrwięga, Marek - 127770 pl
dc.contributor.reviewerMróz, Piotr - 130795 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:20:08Z
dc.date.available2020-07-24T12:20:08Z
dc.date.submitted2012-11-06pl
dc.fieldofstudyfilozofiapl
dc.identifier.apddiploma-70950-6507pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184049
dc.languagepolpl
dc.subject.enMemory, History, Archive, Photography, Uderstandingpl
dc.subject.plPamięć, historia, archiwum, fotografia, rozumieniepl
dc.titleFotografia daje do myślenia. Filozoficzne aspekty problematyki odczytywania archiwów fotograficznychpl
dc.title.alternativePhotography gives rise to thought. Philosophical aspects of the problem of reading the photo archives.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Photography gives rise to thought. Philosophical aspects of the problem of reading the photo archives.The primary objective of this study is to demonstrate and describe the philosophical aspects of the problem of reading the photo archives. The basic material which has been analyzed in this work is the book by Georges Didi-Huberman entitled "Images in Spite of All‬: ‪Four Photographs from Auschwitz‬ " in which the author presents a diagnosis of the sources of the problem mentioned above.According to Didi-Huberman many of the photos is beyond the interest of researchers who write history - both the history understood as the story of our times, as well as in relation to concrete objects of history, especially the history of art. On the other hand the photographs that appear in the historical texts are improperly treated. Didi-Huberman suggests that at the basis of this phenomenon we can find the existing difficulties in understanding and describing singular pictures. Didi-Uberman book is the in-depth analysis of the sources of those difficulties. It is also presentation of an alternative approach to photography in action. It should be stressed that the entire book is primarily a case study.Theoretical ideas created and used by Didi-Huberman are scattered in his books, mainly due to the reliance on a single study. Due to this the narration is based on a specificity of the single image. To organize the structure of this paper I referred to an essay by Paul Riceur "Symbol gives rise to thought" in which the question of thinking based on symbols is presented in an extremely clear. Ricoeur’s text was a big help for the author of this study to sort out Didi-Huberman's text, and by analogy, help to understand many aspects contained in the " Images in Spite of All‬".This paper consists of four chapters. The aim of the first chapter is to provide answers to the question: what can be the image and what can be photography. This is the ontological nature of the question, which is closely related to the way of understanding of photography proposed by Didi-Huberman. Emphasized is the relation of image and photography. Second chapter is devoted to the way of understanding of the image, as it is presented in Didi-Huberman’s text. Key assumptions and figures of understanding are presented and the key role of the case study for this method is stressed. The third chapter presents the ethical aspects of the described problems, arising from the relationship with the concept of the photography as a gift, as well as due to the appreciation of the history associated with the creation of the certain image. The fourth chapter presents an analysis of images from the archives of the Jewish Museum in Prague, on the basis of which has been shown existential aspects of the described problemsThe chapters are preceded by an introduction, presenting the cultural background of these considerations, as well as personal view of the author of this work on the described problem. The volume ends with the conclusions including proposals for further research directions.
dc.abstract.plpl
Fotografia daje do myślenia.Filozoficzne aspekty problematyki odczytywania archiwów fotograficznych.Podstawowym celem niniejszej pracy jest wykazanie i opisanie filozoficznych aspektów problematyki odczytywania archiwów fotograficznych. Podstawowym materiałem który został poddany analizie w tej pracy jest książka Georgesa Didi-Hubermana zatytułowana „Obrazy mimo wszystko”, w której autor przedstawia diagnozę źródeł wyżej wymienionej problematyki. Według Didi-Hubermana wiele fotografii pozostaje poza zainteresowaniem badaczy piszących historie – zarówno historię rozumianą jako historię dziejów jak i w odniesieniu do historii konkretnych przedmiotów, szczególnie historii sztuki. Te fotografie, które pojawiają się w tekstach historycznych są z kolei niewłaściwie traktowane. Zjawisko to wskazuje - według Didi-Hubermana – na istniejącą u podstaw trudność w rozumieniu i opisywaniu fotografii. Książka Didi-Ubermana jest właśnie pogłębioną analizą źródeł tej trudności oraz przedstawieniem alternatywnego podejścia do opisywania fotografii w działaniu – co należy podkreślić, cała książka autora jest przede wszystkim studium przypadku.Myśl teoretyczna Didi-Hubermana jest w jego książkach rozproszona, przede wszystkim ze względu na oparcie się na studium pojedynczych obrazów i poddanie narracji specyfice danego obrazu. W celu uporządkowania struktury tej pracy odniosłem się do eseju Paula Riceura „Symbol daje do myślenia” w którym zagadnienie myślenia według symboli zostało przedstawione w sposób wyjątkowo klarowny. Tekst Ricoeura stanowił dla autora niniejszej pracy pomoc w uporządkowaniu tekstu Didi-Hubermana, a na mocy analogii pomagał w zrozumieniu wielu aspektów zawartych w „Obrazach mimo wszystko”.Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów. Celem pierwszego rozdziału jest przedstawienie odpowiedzi na pytanie czym może być obraz i czym może być fotografia. Jest to pytanie natury ontologicznej, z którą ściśle związany jest sposób rozumienia fotografii proponowany przez Didi-Hubermana. Podkreślona została relacja obrazu i fotografii. W rozdziale drugim przedstawione zostanały główne założenia oraz figury rozumienia metody badawczej Didi-Hubermana. Podkreślona została kluczowa rola studium przypadku dla opisywanej metody. W rozdziale trzecim przedstawione zostały etyczne aspekty opisywanej problematyki, wynikające z powiązania fotografii z pojęciem daru, a także ze względu na docenienie historii związanej z powstaniem obrazu. W rozdziale czwartym przedstawiona została analiza zdjęć z archiwum Muzeum Żydowskiego w Pradze, na podstawie której ukazane zostały egzystencjalne aspekty opisywanej problematykiRozdziały te poprzedza wprowadzenie, w którym przedstawione zostało kulturowe tło niniejszych rozważań, a także zasygnalizowana osobista perspektywa autora niniejszej pracy. Pracę kończą wnioski przedstawione w ramach zakończenia, zawierające również propozycje dalszych kierunków badań.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Mróz, Piotr - 130795
dc.contributor.authorpl
Hordziej, Karol
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Drwięga, Marek - 127770
dc.contributor.reviewerpl
Mróz, Piotr - 130795
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:20:08Z
dc.date.available
2020-07-24T12:20:08Z
dc.date.submittedpl
2012-11-06
dc.fieldofstudypl
filozofia
dc.identifier.apdpl
diploma-70950-6507
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184049
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Memory, History, Archive, Photography, Uderstanding
dc.subject.plpl
Pamięć, historia, archiwum, fotografia, rozumienie
dc.titlepl
Fotografia daje do myślenia. Filozoficzne aspekty problematyki odczytywania archiwów fotograficznych
dc.title.alternativepl
Photography gives rise to thought. Philosophical aspects of the problem of reading the photo archives.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Krakow
5
Gdansk
4
Dublin
2
Wroclaw
2
Katowice
1
Kościan
1
Szczecin
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available