Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA

licenciate
dc.abstract.enThe work entitled „The Golden Age of Car Culture in the USA” presents what happened to automotive industry in United States of America starting with the first vehicles driven by Americans. Cars in USA at the beginning won the race with motorcycles to be the main transportation for elites. They had a special meaning especially when people started to assign to them the same values as they previously did to horses so cars became the symbols of adventure and adrenaline. Although cars are treated as a domain of man, woman have also sat behind their wheels. The competition between drivers had quickly appeared, firstly during racing and later even during the long journeys. The first organizations that gathered car lovers started to appear. The evolution of vehicles was a spark for a development of road and tourist infrastructure (including the opening of national parks to car traffic). Cars became a very useful tool also for the members of a lower classes and were used daily which resulted in cars being incredibly popular. Vehicles were the so called “hub” for a suburbs development. The First World War was not as meaningful to American automobilism as The Second World War which generated huge restrictions for drivers and their cars. Nevertheless, those wars created new opportunities for the production of motor vehicles. The auto industry jumped quickly into the new reality after the war, and the culture that surrounded it started to produce new styles and groups that divided the automobile world into characteristic societies. The greatest age of American cars ended in the 1970s when new regulations forced car manufacturers to reduce exhaust emissions, as well as power and size of the vehicles.pl
dc.abstract.plPraca pod tytułem „Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA” przedstawia dzieje motoryzacji na terenie Stanów Zjednoczony rozpoczynając od pierwszych pojazdów silnikowych, za których kierownicą zasiedli Amerykanie. Auta w USA na starcie wyparły motocykle i stały się środkiem transportu dla klas wyższych. Miały wyjątkowe znaczenie szczególnie kiedy zaczęto przypisywać im wartości takie jak kiedyś koniom i stały się one symbolem przygody i zastrzyku adrenaliny. Mimo, że samochody stały się domeną mężczyzn to kobiety także zasiadły za ich kierownicami. Szybko pojawiła się też rywalizacja między kierowcami najpierw podczas wyścigów, a potem także podczas dalekich podróży. Wykształciły się pierwsze organizacje, które na celu miały zrzeszanie miłośników motoryzacji i organizowanie wydarzeń związanych właśnie z tym hobby. Rozwój pojazdów silnikowych rozpoczął też rozwój infrastruktury drogowej i turystycznej (m.in. otwarcie parków narodowych dla ruchu samochodowego). Samochody szybko stały się także narzędziem dla członków niższych klas społecznych i wykorzystywane były na co dzień w wyniku czego stały się niesamowicie popularną i właściwie niezbędną częścią każdego gospodarstwa domowego, a także jednostką wokół której budowano przedmieścia. Pierwsza Wojna Światowa nie wpłynęła na motoryzację amerykańską tak mocno jak zrobiła to Druga Wojna Światowa kreując ogromne obostrzenia dla kierowców i ich aut. Jednak z potyczki tej wyłoniły się także nowe możliwości dla produkcji pojazdów silnikowych. Branża motoryzacyjna po wojnie wskoczyła na najwyższe obroty, a kultura, która ją otaczała wytworzyła nowe style i grupy dzielące na charakterystyczne zgromadzenia użytkowników samochodów. Największy rozwój motoryzacji ciągnął się do lat 70. XX wieku kiedy to nowe regulacje wymusiły na producentach amerykańskich samochodów pewne ograniczenia w emisji spalin, a także mocy i rozmiarach.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorFatalski, Marcin - 160624 pl
dc.contributor.authorTeter, Radosławpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerFatalski, Marcin - 160624 pl
dc.contributor.reviewerZachara-Szymańska, Małgorzata - 173769 pl
dc.date.accessioned2023-09-07T21:38:53Z
dc.date.available2023-09-07T21:38:53Z
dc.date.submitted2023-09-07pl
dc.fieldofstudyamerykanistykapl
dc.identifier.apddiploma-168668-288712pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318459
dc.languagepolpl
dc.subject.encars, automobilism, United States of America, culture, Ford, Chrysler, racing, rallies, journeyspl
dc.subject.plsamochody, motoryzacja, Stany Zjednoczone, kultura, Ford, Chrysler, wyścigi, rajdy, podróżepl
dc.titleZłoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USApl
dc.title.alternativeThe Golden Age of Car Culture in the USApl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work entitled „The Golden Age of Car Culture in the USA” presents what happened to automotive industry in United States of America starting with the first vehicles driven by Americans. Cars in USA at the beginning won the race with motorcycles to be the main transportation for elites. They had a special meaning especially when people started to assign to them the same values as they previously did to horses so cars became the symbols of adventure and adrenaline. Although cars are treated as a domain of man, woman have also sat behind their wheels. The competition between drivers had quickly appeared, firstly during racing and later even during the long journeys. The first organizations that gathered car lovers started to appear. The evolution of vehicles was a spark for a development of road and tourist infrastructure (including the opening of national parks to car traffic). Cars became a very useful tool also for the members of a lower classes and were used daily which resulted in cars being incredibly popular. Vehicles were the so called “hub” for a suburbs development. The First World War was not as meaningful to American automobilism as The Second World War which generated huge restrictions for drivers and their cars. Nevertheless, those wars created new opportunities for the production of motor vehicles. The auto industry jumped quickly into the new reality after the war, and the culture that surrounded it started to produce new styles and groups that divided the automobile world into characteristic societies. The greatest age of American cars ended in the 1970s when new regulations forced car manufacturers to reduce exhaust emissions, as well as power and size of the vehicles.
dc.abstract.plpl
Praca pod tytułem „Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA” przedstawia dzieje motoryzacji na terenie Stanów Zjednoczony rozpoczynając od pierwszych pojazdów silnikowych, za których kierownicą zasiedli Amerykanie. Auta w USA na starcie wyparły motocykle i stały się środkiem transportu dla klas wyższych. Miały wyjątkowe znaczenie szczególnie kiedy zaczęto przypisywać im wartości takie jak kiedyś koniom i stały się one symbolem przygody i zastrzyku adrenaliny. Mimo, że samochody stały się domeną mężczyzn to kobiety także zasiadły za ich kierownicami. Szybko pojawiła się też rywalizacja między kierowcami najpierw podczas wyścigów, a potem także podczas dalekich podróży. Wykształciły się pierwsze organizacje, które na celu miały zrzeszanie miłośników motoryzacji i organizowanie wydarzeń związanych właśnie z tym hobby. Rozwój pojazdów silnikowych rozpoczął też rozwój infrastruktury drogowej i turystycznej (m.in. otwarcie parków narodowych dla ruchu samochodowego). Samochody szybko stały się także narzędziem dla członków niższych klas społecznych i wykorzystywane były na co dzień w wyniku czego stały się niesamowicie popularną i właściwie niezbędną częścią każdego gospodarstwa domowego, a także jednostką wokół której budowano przedmieścia. Pierwsza Wojna Światowa nie wpłynęła na motoryzację amerykańską tak mocno jak zrobiła to Druga Wojna Światowa kreując ogromne obostrzenia dla kierowców i ich aut. Jednak z potyczki tej wyłoniły się także nowe możliwości dla produkcji pojazdów silnikowych. Branża motoryzacyjna po wojnie wskoczyła na najwyższe obroty, a kultura, która ją otaczała wytworzyła nowe style i grupy dzielące na charakterystyczne zgromadzenia użytkowników samochodów. Największy rozwój motoryzacji ciągnął się do lat 70. XX wieku kiedy to nowe regulacje wymusiły na producentach amerykańskich samochodów pewne ograniczenia w emisji spalin, a także mocy i rozmiarach.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Fatalski, Marcin - 160624
dc.contributor.authorpl
Teter, Radosław
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Fatalski, Marcin - 160624
dc.contributor.reviewerpl
Zachara-Szymańska, Małgorzata - 173769
dc.date.accessioned
2023-09-07T21:38:53Z
dc.date.available
2023-09-07T21:38:53Z
dc.date.submittedpl
2023-09-07
dc.fieldofstudypl
amerykanistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-168668-288712
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318459
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
cars, automobilism, United States of America, culture, Ford, Chrysler, racing, rallies, journeys
dc.subject.plpl
samochody, motoryzacja, Stany Zjednoczone, kultura, Ford, Chrysler, wyścigi, rajdy, podróże
dc.titlepl
Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA
dc.title.alternativepl
The Golden Age of Car Culture in the USA
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
26
Views per month
Views per city
Lodz
5
Poznan
4
Warsaw
4
Cieszyn
2
Wroclaw
2
Bialystok
1
Gdansk
1
Gmina Końskie
1
Katowice
1
Opole
1

No access

No Thumbnail Available