Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA
The Golden Age of Car Culture in the USA
samochody, motoryzacja, Stany Zjednoczone, kultura, Ford, Chrysler, wyścigi, rajdy, podróże
cars, automobilism, United States of America, culture, Ford, Chrysler, racing, rallies, journeys
Praca pod tytułem „Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA” przedstawia dzieje motoryzacji na terenie Stanów Zjednoczony rozpoczynając od pierwszych pojazdów silnikowych, za których kierownicą zasiedli Amerykanie. Auta w USA na starcie wyparły motocykle i stały się środkiem transportu dla klas wyższych. Miały wyjątkowe znaczenie szczególnie kiedy zaczęto przypisywać im wartości takie jak kiedyś koniom i stały się one symbolem przygody i zastrzyku adrenaliny. Mimo, że samochody stały się domeną mężczyzn to kobiety także zasiadły za ich kierownicami. Szybko pojawiła się też rywalizacja między kierowcami najpierw podczas wyścigów, a potem także podczas dalekich podróży. Wykształciły się pierwsze organizacje, które na celu miały zrzeszanie miłośników motoryzacji i organizowanie wydarzeń związanych właśnie z tym hobby. Rozwój pojazdów silnikowych rozpoczął też rozwój infrastruktury drogowej i turystycznej (m.in otwarcie parków narodowych dla ruchu samochodowego). Samochody szybko stały się także narzędziem dla członków niższych klas społecznych i wykorzystywane były na co dzień w wyniku czego stały się niesamowicie popularną i właściwie niezbędną częścią każdego gospodarstwa domowego, a także jednostką wokół której budowano przedmieścia. Pierwsza Wojna Światowa nie wpłynęła na motoryzację amerykańską tak mocno jak zrobiła to Druga Wojna Światowa kreując ogromne obostrzenia dla kierowców i ich aut. Jednak z potyczki tej wyłoniły się także nowe możliwości dla produkcji pojazdów silnikowych. Branża motoryzacyjna po wojnie wskoczyła na najwyższe obroty, a kultura, która ją otaczała wytworzyła nowe style i grupy dzielące na charakterystyczne zgromadzenia użytkowników samochodów. Największy rozwój motoryzacji ciągnął się do lat 70. XX wieku kiedy to nowe regulacje wymusiły na producentach amerykańskich samochodów pewne ograniczenia w emisji spalin, a także mocy i rozmiarach.
The work entitled „The Golden Age of Car Culture in the USA” presents what happened to automotive industry in United States of America starting with the first vehicles driven by Americans. Cars in USA at the beginning won the race with motorcycles to be the main transportation for elites. They had a special meaning especially when people started to assign to them the same values as they previously did to horses so cars became the symbols of adventure and adrenaline. Although cars are treated as a domain of man, woman have also sat behind their wheels. The competition between drivers had quickly appeared, firstly during racing and later even during the long journeys. The first organizations that gathered car lovers started to appear. The evolution of vehicles was a spark for a development of road and tourist infrastructure (including the opening of national parks to car traffic). Cars became a very useful tool also for the members of a lower classes and were used daily which resulted in cars being incredibly popular. Vehicles were the so called “hub” for a suburbs development. The First World War was not as meaningful to American automobilism as The Second World War which generated huge restrictions for drivers and their cars. Nevertheless, those wars created new opportunities for the production of motor vehicles. The auto industry jumped quickly into the new reality after the war, and the culture that surrounded it started to produce new styles and groups that divided the automobile world into characteristic societies. The greatest age of American cars ended in the 1970s when new regulations forced car manufacturers to reduce exhaust emissions, as well as power and size of the vehicles.
dc.abstract.en | The work entitled „The Golden Age of Car Culture in the USA” presents what happened to automotive industry in United States of America starting with the first vehicles driven by Americans. Cars in USA at the beginning won the race with motorcycles to be the main transportation for elites. They had a special meaning especially when people started to assign to them the same values as they previously did to horses so cars became the symbols of adventure and adrenaline. Although cars are treated as a domain of man, woman have also sat behind their wheels. The competition between drivers had quickly appeared, firstly during racing and later even during the long journeys. The first organizations that gathered car lovers started to appear. The evolution of vehicles was a spark for a development of road and tourist infrastructure (including the opening of national parks to car traffic). Cars became a very useful tool also for the members of a lower classes and were used daily which resulted in cars being incredibly popular. Vehicles were the so called “hub” for a suburbs development. The First World War was not as meaningful to American automobilism as The Second World War which generated huge restrictions for drivers and their cars. Nevertheless, those wars created new opportunities for the production of motor vehicles. The auto industry jumped quickly into the new reality after the war, and the culture that surrounded it started to produce new styles and groups that divided the automobile world into characteristic societies. The greatest age of American cars ended in the 1970s when new regulations forced car manufacturers to reduce exhaust emissions, as well as power and size of the vehicles. | pl |
dc.abstract.pl | Praca pod tytułem „Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA” przedstawia dzieje motoryzacji na terenie Stanów Zjednoczony rozpoczynając od pierwszych pojazdów silnikowych, za których kierownicą zasiedli Amerykanie. Auta w USA na starcie wyparły motocykle i stały się środkiem transportu dla klas wyższych. Miały wyjątkowe znaczenie szczególnie kiedy zaczęto przypisywać im wartości takie jak kiedyś koniom i stały się one symbolem przygody i zastrzyku adrenaliny. Mimo, że samochody stały się domeną mężczyzn to kobiety także zasiadły za ich kierownicami. Szybko pojawiła się też rywalizacja między kierowcami najpierw podczas wyścigów, a potem także podczas dalekich podróży. Wykształciły się pierwsze organizacje, które na celu miały zrzeszanie miłośników motoryzacji i organizowanie wydarzeń związanych właśnie z tym hobby. Rozwój pojazdów silnikowych rozpoczął też rozwój infrastruktury drogowej i turystycznej (m.in. otwarcie parków narodowych dla ruchu samochodowego). Samochody szybko stały się także narzędziem dla członków niższych klas społecznych i wykorzystywane były na co dzień w wyniku czego stały się niesamowicie popularną i właściwie niezbędną częścią każdego gospodarstwa domowego, a także jednostką wokół której budowano przedmieścia. Pierwsza Wojna Światowa nie wpłynęła na motoryzację amerykańską tak mocno jak zrobiła to Druga Wojna Światowa kreując ogromne obostrzenia dla kierowców i ich aut. Jednak z potyczki tej wyłoniły się także nowe możliwości dla produkcji pojazdów silnikowych. Branża motoryzacyjna po wojnie wskoczyła na najwyższe obroty, a kultura, która ją otaczała wytworzyła nowe style i grupy dzielące na charakterystyczne zgromadzenia użytkowników samochodów. Największy rozwój motoryzacji ciągnął się do lat 70. XX wieku kiedy to nowe regulacje wymusiły na producentach amerykańskich samochodów pewne ograniczenia w emisji spalin, a także mocy i rozmiarach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Fatalski, Marcin - 160624 | pl |
dc.contributor.author | Teter, Radosław | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Fatalski, Marcin - 160624 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zachara-Szymańska, Małgorzata - 173769 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-07T21:38:53Z | |
dc.date.available | 2023-09-07T21:38:53Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-07 | pl |
dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168668-288712 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318459 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cars, automobilism, United States of America, culture, Ford, Chrysler, racing, rallies, journeys | pl |
dc.subject.pl | samochody, motoryzacja, Stany Zjednoczone, kultura, Ford, Chrysler, wyścigi, rajdy, podróże | pl |
dc.title | Złoty Okres Rozwoju Kultury Samochodowej w USA | pl |
dc.title.alternative | The Golden Age of Car Culture in the USA | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |