Karl Jaspers i Jan Paweł II o idei uniwersytetu

2020
journal article
article
dc.abstract.enThis article is an attempt at synthetically juxtaposing those common threads of reflection on the university and its essence which are present in the works of both Karl Jaspers and Pope John Paul II. What is striking is the similarity of the problem of the university and the understanding of its very essence by both thinkers, regardless of the different eras in which they formulated their opinions and the differences in their philosophical positions. According to both thinkers, whether the idea of the university is implemented or not is connected to its approach to questions of truth, the universality of science, the formational role of the university, the vocation and ethos of the scholar, and the internal system of the university itself. Worthy of particular attention is the responsibility of scholars, their selflessness in the search for truth, and their duty to mould the humanity of those students who are entrusted into their care. In each of these areas there is a far-reaching convergence of positions, each developed independently and in different historical contexts. This fact can be interpreted in two ways: firstly, it shows the topicality of the problems facing universities, and secondly, it shows the universality of Karol Wojtyła’s thinking, who, in his deliberations, goes beyond specific religious aspects and addresses his message as a general humanistic message to all of those who constitute a university.pl
dc.abstract.plArtykuł jest próbą syntetycznego zestawienia wątków wspólnych występujących w refleksji nad uniwersytetem i jego istotą w pismach Karla Jaspersa oraz wypowiedziach Karola Wojtyły - papieża Jana Pawła II. Uderzające jest podobieństwo ujęć uniwersytetu oraz rozumienie samej jego istoty u obydwu myślicieli, pomimo odmienności czasu, w którym formułowali oni swoje opinie, oraz różnic w zakresie stanowiska filozoficznego. O tym, czy idea uniwersytetu zostaje wcielona w życie, czy też zaprzepaszczona, stanowi zdaniem obu myślicieli stosunek do następujących zagadnień: prawda, uniwersalność nauki, formacyjna rola uniwersytetu, powołanie i etos uczonego oraz wewnętrzny ustrój uniwersytetu. Przedmiotem szczególnej uwagi jest odpowiedzialność uczonego, bezinteresowność w poszukiwaniu prawdy oraz powinność formowania człowieczeństwa powierzonych jego pieczy studentów. W każdym z tych obszarów zachodzi znaczna zbieżność stanowisk, wypracowywanych przecież niezależnie od siebie i w innym kontekście historycznym. Fakt ten można interpretować dwojako: po pierwsze, świadczy on o aktualności problemów, przed którymi stają środowiska uniwersyteckie, po drugie zaś ukazuje uniwersalność myślenia Karola Wojtyły, który w swoich rozważaniach wykracza poza aspekty specyficznie religijne i adresuje swój przekaz jako ogólnohumanistyczne przesłanie do ludzi tworzących uniwersytet.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Historii Literatury Polskiej XX Wiekupl
dc.contributor.authorZarębianka, Zofia - 132865 pl
dc.date.accession2021-01-09pl
dc.date.accessioned2021-01-19T17:57:01Z
dc.date.available2021-01-19T17:57:01Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1 (zeszyt specjalny)pl
dc.description.physical439-450pl
dc.description.publication0,8pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume68pl
dc.identifier.doi10.18290/rh.2068s-29pl
dc.identifier.eissn2544-5200pl
dc.identifier.issn0035-7707pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/260945
dc.identifier.weblinkhttps://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/14630pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enKarl Jasperspl
dc.subject.enKarol Wojtyła - John Paul IIpl
dc.subject.enUniversitypl
dc.subject.enacademic communitypl
dc.subject.entruthpl
dc.subject.envo­cationpl
dc.subject.enidentitypl
dc.subject.plKarl Jasperspl
dc.subject.plKarol Wojtyła - Jan Paweł IIpl
dc.subject.pluniwersytetpl
dc.subject.plwspólnota akademickapl
dc.subject.plprawdapl
dc.subject.plpowołaniepl
dc.subject.pltożsamośćpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKarl Jaspers i Jan Paweł II o idei uniwersytetupl
dc.title.alternativeKarl Jaspers and John Paul II on the idea of the universitypl
dc.title.journalRoczniki Humanistycznepl
dc.title.volumeLiteratura polska : zeszyt specjalny w stulecie urodzin Karola Wojtyły - Jana Pawła IIpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This article is an attempt at synthetically juxtaposing those common threads of reflection on the university and its essence which are present in the works of both Karl Jaspers and Pope John Paul II. What is striking is the similarity of the problem of the university and the understanding of its very essence by both thinkers, regardless of the different eras in which they formulated their opinions and the differences in their philosophical positions. According to both thinkers, whether the idea of the university is implemented or not is connected to its approach to questions of truth, the universality of science, the formational role of the university, the vocation and ethos of the scholar, and the internal system of the university itself. Worthy of particular attention is the responsibility of scholars, their selflessness in the search for truth, and their duty to mould the humanity of those students who are entrusted into their care. In each of these areas there is a far-reaching convergence of positions, each developed independently and in different historical contexts. This fact can be interpreted in two ways: firstly, it shows the topicality of the problems facing universities, and secondly, it shows the universality of Karol Wojtyła’s thinking, who, in his deliberations, goes beyond specific religious aspects and addresses his message as a general humanistic message to all of those who constitute a university.
dc.abstract.plpl
Artykuł jest próbą syntetycznego zestawienia wątków wspólnych występujących w refleksji nad uniwersytetem i jego istotą w pismach Karla Jaspersa oraz wypowiedziach Karola Wojtyły - papieża Jana Pawła II. Uderzające jest podobieństwo ujęć uniwersytetu oraz rozumienie samej jego istoty u obydwu myślicieli, pomimo odmienności czasu, w którym formułowali oni swoje opinie, oraz różnic w zakresie stanowiska filozoficznego. O tym, czy idea uniwersytetu zostaje wcielona w życie, czy też zaprzepaszczona, stanowi zdaniem obu myślicieli stosunek do następujących zagadnień: prawda, uniwersalność nauki, formacyjna rola uniwersytetu, powołanie i etos uczonego oraz wewnętrzny ustrój uniwersytetu. Przedmiotem szczególnej uwagi jest odpowiedzialność uczonego, bezinteresowność w poszukiwaniu prawdy oraz powinność formowania człowieczeństwa powierzonych jego pieczy studentów. W każdym z tych obszarów zachodzi znaczna zbieżność stanowisk, wypracowywanych przecież niezależnie od siebie i w innym kontekście historycznym. Fakt ten można interpretować dwojako: po pierwsze, świadczy on o aktualności problemów, przed którymi stają środowiska uniwersyteckie, po drugie zaś ukazuje uniwersalność myślenia Karola Wojtyły, który w swoich rozważaniach wykracza poza aspekty specyficznie religijne i adresuje swój przekaz jako ogólnohumanistyczne przesłanie do ludzi tworzących uniwersytet.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Historii Literatury Polskiej XX Wieku
dc.contributor.authorpl
Zarębianka, Zofia - 132865
dc.date.accessionpl
2021-01-09
dc.date.accessioned
2021-01-19T17:57:01Z
dc.date.available
2021-01-19T17:57:01Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
1 (zeszyt specjalny)
dc.description.physicalpl
439-450
dc.description.publicationpl
0,8
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
68
dc.identifier.doipl
10.18290/rh.2068s-29
dc.identifier.eissnpl
2544-5200
dc.identifier.issnpl
0035-7707
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/260945
dc.identifier.weblinkpl
https://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/14630
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Karl Jaspers
dc.subject.enpl
Karol Wojtyła - John Paul II
dc.subject.enpl
University
dc.subject.enpl
academic community
dc.subject.enpl
truth
dc.subject.enpl
vo­cation
dc.subject.enpl
identity
dc.subject.plpl
Karl Jaspers
dc.subject.plpl
Karol Wojtyła - Jan Paweł II
dc.subject.plpl
uniwersytet
dc.subject.plpl
wspólnota akademicka
dc.subject.plpl
prawda
dc.subject.plpl
powołanie
dc.subject.plpl
tożsamość
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Karl Jaspers i Jan Paweł II o idei uniwersytetu
dc.title.alternativepl
Karl Jaspers and John Paul II on the idea of the university
dc.title.journalpl
Roczniki Humanistyczne
dc.title.volumepl
Literatura polska : zeszyt specjalny w stulecie urodzin Karola Wojtyły - Jana Pawła II
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.