Marketing społeczny stygmatyzacja osób starszych z demencją i depresją oraz ich rodzin w wybranych krajach Europy

2014
journal article
article
dc.abstract.enThe aging processes of European societies and the efforts to create inclusive societies turn sociologists’ attention to the social position of seniors with mental illnesses, i.e. dementia and depression. On the one hand, the double exclusion of this group results from stereotypes and adverse attitudes towards elderly people, and on the other - towards individuals with mental disorders. This often causes a disadvantageous way of coping with the illness, as well as hindering the life quality of the seniors and their families. Due to the taboo of discussing the mental illness of the elderly, social marketing plays a significant role. The authors studied social campaigns referring to the mental health of seniors launched in five European countries using a content analysis method. Referring to the most recent reports on the stigmatization of elderly people with mental health problems, the results of the conducted analysis were applied to prepare recommendations regarding the possibilities of promoting mental health among elderly people as well as promoting knowledge about the problems of seniors with dementia or depression and an openness towards them and their families.pl
dc.abstract.plWkontekście procesów starzenia się populacji kontynentu europejskiego i działań podejmowanych na rzecz budowania społeczeństwa inkluzywnego uwagę socjologów zwraca pozycja seniorów z zaburzeniami psychicznymi, głównie demencją i depresją. Podwójne wykluczenie tej grupy jest związane ze stereotypami i negatywnymi postawami społecznymi, z jednej strony wobec osób starszych oraz z drugiej strony - wobec osób chorujących psychicznie. Sytuacja ta pociąga za sobą gorsze radzenie sobie z chorobą, późne podejmowanie działań diagnostycznych i procesu leczenia, jak również obniżenie jakości życia seniorów i opiekujących się nimi członków rodzin. Wobec utrzymującego się tabu kulturowego w sferze trudności związanych z występowaniem zaburzeń psychicznych w grupie seniorów ważną rolę odgrywa marketing społeczny. Autorki artykułu wykorzystując metodę analizy treści badają materiały z kampanii społecznych dotyczących zdrowia psychicznego osób starszych prowadzonych w ostatnich latach w pięciu krajach Europy. W odniesieniu do aktualnych badań zjawiska stygmatyzacji seniorów z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzin wyniki analizy zostaną wykorzystane do przygotowania rekomendacji w zakresie promocji zdrowia psychicznego osób starszych oraz poprawy stanu wiedzy i kształtowania pozytywnych postaw w społeczeństwach europejskich wobec seniorów z demencją lub depresją.pl
dc.affiliationWydział Lekarski : Zakład Socjologii Medycynypl
dc.cm.date2020-01-07
dc.cm.id75391
dc.contributor.authorProkop-Dorner, Anna - 116179 pl
dc.contributor.authorOżegalska-Łukasik, Nataliapl
dc.date.accessioned2020-01-17T08:59:18Z
dc.date.available2020-01-17T08:59:18Z
dc.date.issued2014pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number2pl
dc.description.physical86-106pl
dc.description.points4pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume6pl
dc.identifier.eissn2449-688Xpl
dc.identifier.issn2081-6642pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/136956
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensocial marketingpl
dc.subject.enageismpl
dc.subject.enstigmatizationpl
dc.subject.endementiapl
dc.subject.endepressionpl
dc.subject.plmarketing społecznypl
dc.subject.plageizmpl
dc.subject.plstygmatyzacjapl
dc.subject.pldemencjapl
dc.subject.pldepresjapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleMarketing społeczny stygmatyzacja osób starszych z demencją i depresją oraz ich rodzin w wybranych krajach Europypl
dc.title.alternativeSocial marketing and stigmatization of the elderly affected by dementia and depression in selected European coutriespl
dc.title.journalAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologicapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aging processes of European societies and the efforts to create inclusive societies turn sociologists’ attention to the social position of seniors with mental illnesses, i.e. dementia and depression. On the one hand, the double exclusion of this group results from stereotypes and adverse attitudes towards elderly people, and on the other - towards individuals with mental disorders. This often causes a disadvantageous way of coping with the illness, as well as hindering the life quality of the seniors and their families. Due to the taboo of discussing the mental illness of the elderly, social marketing plays a significant role. The authors studied social campaigns referring to the mental health of seniors launched in five European countries using a content analysis method. Referring to the most recent reports on the stigmatization of elderly people with mental health problems, the results of the conducted analysis were applied to prepare recommendations regarding the possibilities of promoting mental health among elderly people as well as promoting knowledge about the problems of seniors with dementia or depression and an openness towards them and their families.
dc.abstract.plpl
Wkontekście procesów starzenia się populacji kontynentu europejskiego i działań podejmowanych na rzecz budowania społeczeństwa inkluzywnego uwagę socjologów zwraca pozycja seniorów z zaburzeniami psychicznymi, głównie demencją i depresją. Podwójne wykluczenie tej grupy jest związane ze stereotypami i negatywnymi postawami społecznymi, z jednej strony wobec osób starszych oraz z drugiej strony - wobec osób chorujących psychicznie. Sytuacja ta pociąga za sobą gorsze radzenie sobie z chorobą, późne podejmowanie działań diagnostycznych i procesu leczenia, jak również obniżenie jakości życia seniorów i opiekujących się nimi członków rodzin. Wobec utrzymującego się tabu kulturowego w sferze trudności związanych z występowaniem zaburzeń psychicznych w grupie seniorów ważną rolę odgrywa marketing społeczny. Autorki artykułu wykorzystując metodę analizy treści badają materiały z kampanii społecznych dotyczących zdrowia psychicznego osób starszych prowadzonych w ostatnich latach w pięciu krajach Europy. W odniesieniu do aktualnych badań zjawiska stygmatyzacji seniorów z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzin wyniki analizy zostaną wykorzystane do przygotowania rekomendacji w zakresie promocji zdrowia psychicznego osób starszych oraz poprawy stanu wiedzy i kształtowania pozytywnych postaw w społeczeństwach europejskich wobec seniorów z demencją lub depresją.
dc.affiliationpl
Wydział Lekarski : Zakład Socjologii Medycyny
dc.cm.date
2020-01-07
dc.cm.id
75391
dc.contributor.authorpl
Prokop-Dorner, Anna - 116179
dc.contributor.authorpl
Ożegalska-Łukasik, Natalia
dc.date.accessioned
2020-01-17T08:59:18Z
dc.date.available
2020-01-17T08:59:18Z
dc.date.issuedpl
2014
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
86-106
dc.description.pointspl
4
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
6
dc.identifier.eissnpl
2449-688X
dc.identifier.issnpl
2081-6642
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/136956
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
social marketing
dc.subject.enpl
ageism
dc.subject.enpl
stigmatization
dc.subject.enpl
dementia
dc.subject.enpl
depression
dc.subject.plpl
marketing społeczny
dc.subject.plpl
ageizm
dc.subject.plpl
stygmatyzacja
dc.subject.plpl
demencja
dc.subject.plpl
depresja
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Marketing społeczny stygmatyzacja osób starszych z demencją i depresją oraz ich rodzin w wybranych krajach Europy
dc.title.alternativepl
Social marketing and stigmatization of the elderly affected by dementia and depression in selected European coutries
dc.title.journalpl
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
109
Views per month
Views per city
Warsaw
28
Krakow
6
Wroclaw
6
Lodz
3
Poznan
3
Radom
3
Sosnowiec
3
Sucha Beskidzka
3
Boardman
2
Des Moines
2
Downloads
prokop_ozegalska-lukasik_marketing_spoleczny_stygmatyzacja_osob_starszych_z_demencja_2014.pdf
155
prokop_ozegalska-lukasik_marketing_spoleczny_stygmatyzacja_osob_starszych_z_demencja_2014.odt
3